18-04-2017

De Golden Circle theorie van Simon Sinek

Golden Circle wat, hoe en waarom

Simon Sinek is een populaire bestsellerauteur en marketingconsultant. Hij verwierf zijn bekendheid onder meer met een beroemde TED Talk, die je in de video hieronder kunt bekijken. In deze presentatie bespreekt hij The Golden Circle, een theorie die hij uitgebreid beschrijft in zijn boek Start with Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action.

Uitleg over The Golden Circle van Simon Sinek

Het Golden Circle model van Simon Sinek beschrijft drie niveaus waarop succesvolle leiders en organisaties opereren: Wat, Hoe en Waarom. Deze zijn bepalend voor zaken zoals de bedrijfsstrategie, acties en communicatie. Er blijkt echter een groot verschil te zitten in de prioriteit die ondernemingen toekennen aan elk niveau.

De meeste bedrijven denken namelijk van buiten naar binnen. Ze weten wat ze doen en welke producten ze verkopen. Enkele van deze organisaties weten ook hoe ze dit doen en vertalen dit naar een Unique Selling Point. Wat bijna geen enkele onderneming weet, is het waarom achter het handelen. Wat is de unieke visie of overtuiging van het bedrijf? Waar liggen de wortels van de organisatie?

Bij succesvolle ondernemingen werkt dit precies andersom. Het waarom ligt daar aan de basis van al het denken, handelen en communiceren. Deze bedrijven denken niet van buiten naar binnen, maar van binnen naar buiten. En dat maakt de boodschap die zij uitdragen een stuk waardevoller, zo betoogt Simon Sinek. Het verklaart tevens het succes van een aantal befaamde merken zoals Apple en Airbnb.

Biologische en psychologische verklaringen achter de Golden Circle

Volgens de marketingconsultant nemen consumenten hun aankoopbeslissingen niet op basis van wat je doet, maar waarom je het doet. Daar zijn verschillende biologische en psychologische verklaringen voor.

Golden Circle neocortex limbisch brein

Het limbisch brein

Als eerste voorbeeld noemt Sinek de werkwijze van het limbisch brein; het gedeelte van de menselijke hersenen dat stamt uit de prehistorie en dat verantwoordelijk is voor besluitvorming op basis van gevoel en intuïtie. Dit vertegenwoordigt de binnenste cirkel in het Golden Circles model.

Het limbische systeem in onze hersenen is geëvolueerd om in tijden van dreiging snel te kunnen handelen. Het reguleert onze vecht-of-vluchtreactie en zorgt ervoor dat we de juiste beslissing nemen als we plotsklaps oog in oog staan met een gevaarlijk roofdier.

De neocortex

De tegenhanger hiervan is de neocortex; het gedeelte van het menselijk brein dat verantwoordelijk is voor abstract denken, taal en rationele analyse. Dit wordt vertegenwoordigd door de buitenste twee cirkels in de Golden Circle theorie.

In moderne tijden gebruiken we de neocortex vaker dan ons limbisch brein om weloverwogen beslissingen te nemen. Er is tegenwoordig nauwelijks nog sprake van acuut gevaar, waardoor we minder hoeven te vertrouwen op onze intuïtie.

Voorbeelden van de Golden Circle theorie

Toch zijn er nog altijd veel consumenten die aankoopbeslissingen nemen op basis van het limbisch systeem. Dit gedeelte van onze hersenen wordt nu eenmaal sterk beïnvloed door reclames en andere marketinguitingen.

Het gaat deze mensen niet om wat zij kopen, maar waarom zij het kopen. Ze kopen bijvoorbeeld een Apple product omdat ze zich in het innovatieve karakter van het bedrijf kunnen vinden. En ze kiezen voor Airbnb in plaats van een hotel omdat de visie van dit bedrijf ze aanspreekt.

Ook de mensen die beslissingen nemen op basis van de rationele neocortex, worden hierdoor beïnvloed. Want als de Apple computer de hierboven genoemde groep pioniers bevalt, dan is de kwaliteit van de producten blijkbaar goed.

Toepassen van het Golden Circle model

De inzichten van Simon Sinek vertellen iets over de werking van het menselijk brein en hoe bedrijven hierop kunnen inspelen. Het denken vanuit wat je doet heeft weinig zin, want dat doet elke onderneming immers al. Veel belangrijker is de waarom-vraag. Pas als je weet waarom je doet wat je doet, kun je dit richting de consument communiceren.

Wil je als bedrijf bijvoorbeeld opvallen en je onderscheiden van de concurrentie? Dan is het cruciaal om een uniek antwoord te kunnen geven op het waarom achter je handelen. Dat betekent niet dat je het hoe en wat volledig kunt negeren. Zoals Sinek aangeeft, is het vooral belangrijk om de volgorde om te draaien. Begin met het waarom, en daarna pas met het hoe en wat. Oftewel: denk van binnen naar buiten.

Simon Sinek Golden Circle theorie

De Golden Circle theorie is niet alleen toepasbaar op de verkoop van producten, maar op elke vorm van bedrijfscommunicatie. Ook bij het (laten) maken van een website is het bijvoorbeeld van belang om van binnen naar buiten te denken. Beantwoord eerst de waarom-vraag van de bezoeker voordat je het hoe en wat van je dienstverlening beschrijft.

Wil je meer weten over het Golden Circle model en de manier waarop je dit kunt gebruiken om je online doelstellingen te bereiken? De specialisten van Webton voorzien je graag van advies op maat. Bel vrijblijvend naar 074 – 3030400 of stuur een mailtje naar info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!