Waarom blijft responsive webdesign belangrijk?

Waarom aandacht blijven schenken aan responsive webdesign?

responsive webdesignMobiele apparaten maken een stormachtige ontwikkeling door. Responsive webdesign is de afgelopen jaren een begrip geworden binnen de internetwereld. Het belang is enorm. Meer mensen bezoeken nu websites via kleine mobiele apparaten dan ooit tevoren. Tegelijkertijd worden de beeldschermen van computers en televisies steeds groter. Ontwerpers moeten bij het maken van een website door al deze verschillende schermformaten niet meer uitgaan van een standaard beeldschermresolutie.

Webdesigners passen daarom steeds vaker een nieuwe techniek toe: responsive webdesign.

Wat is de betekenis van responsive webdesign?

Responsive webdesign reageert automatisch op de unieke behoeften van elke gebruiker. Een responsive website past zich aan op basis van het schermformaat. Maar ook op de functionaliteiten van het gebruikte apparaat. De gebruiker ziet de content van een site op zijn telefoon bijvoorbeeld in één kolom. Maar dezelfde content staat op grotere schermen, zoals een tablet of computer, in meerdere kolommen. Ideaal, want zo benut je de mogelijkheden van elk device optimaal.

Wil je een responsive website ontwerpen? Dat vereist de nodige kennis van techniek en responsive webdesign. We bevelen daarom aan hiervoor een professioneel webdesign bureau in te schakelen. De grote voordelen van responsive websites zorgen ervoor dat je de kosten al snel terugverdient.

Test hier of jouw website responsive is

Ga naar de test

Voorbeelden responsive websites gemaakt door webdesign bureau Webton:

Wat zijn de voordelen?

    • De website wordt aangepast aan de beeldschermresolutie

      Responsive websites schalen automatisch naar de resolutie die de websitebezoeker gebruikt. Ongeacht het formaat van het beeldscherm. Zo geef je de website altijd optimaal weer op elk denkbaar apparaat. Een responsive website ontwerpen is de beste manier om elke gebruiker op maat te bedienen. Je hoeft niet langer een aparte versie van een mobiele website te maken.

      Wil je veel tijd en kosten besparen? Onze tip: een responsive website laten maken door een ervaren webdesign bureau. Je hoeft slechts één versie van de website te bouwen. Die is voor alle bezoekers optimaal toegankelijk. Hiermee kun je vele jaren vooruit.

      Een responsive website van een ervaren webdesign bureau voldoet aan de strengste eisen van het huidige tijdperk. Hij ziet er zelfs goed uit op de allerkleinste mobiele apparaten.

    • Eenvoudige en snelle resolutiedetectie

      Verouderde websites maken nog vaak gebruik van apparaatdetectie om een mobiele site of een responsive site goed weer te geven. Het zwakke punt van deze methode is dat de lijst met apparaten vaak niet actueel of volledig is.

      De nieuwste technologie zorgt ervoor dat het detecteren gebeurt op basis van beeldschermresoluties. Daardoor behoren eerder genoemde problemen tot het verleden. Het webdesign wordt automatisch geschaald naar optimale weergave voor het scherm van de gebruiker. Ongeacht het apparaat dat hij of zij gebruikt.

      Dit is belangrijk om problemen te voorkomen en een optimale gebruikerservaring te garanderen. Het is een van de vele redenen dat responsive websites over het algemeen zeer goed scoren in Google.

      Een responsive website bouwen is daarom een vak apart, waarvoor de kennis en expertise van een professioneel webdesign bureau vereist zijn.

    • Een verhaal uit de praktijk

      Voor Jeroen Gerritsen van TecT Contracting heeft Webton ook een responsive site gebouwd. Hij vertelt over de samenwerking met Webton.

       

    • Beheer van één broncode

      Veel mobiele websites zetten andere broncode in om de website aan de bezoeker te tonen. Ook gebruikt men vaak verschillende artikelen voor op de reguliere website en de mobiele website. Bij responsive webdesign is er sprake van slechts één broncode.

      Het beheer van de website is daardoor veel makkelijker. Elk nieuwe artikel plaats je slechts één keer. Hierna is het direct zichtbaar voor alle gebruikers van de website.

      Websites die niet responsive zijn, zorgen voor extra werk. Elk nieuw artikel of elke nieuwe webpagina moet niet alleen op de reguliere website, maar ook op de mobiele versie van de website worden geplaatst.

      Een responsive website is erg onderhoudsvriendelijk én scoort door het gebruik van één cleane code extra hoog in Google. Als websitebeheerders heb je een professionele website die niet alleen minder tijd kost, maar ook nog eens meer resultaat oplevert.

    • Leesbaarheid van tekst is altijd goed

      Responsive webdesign analyseert het schermformaat van de bezoeker en optimaliseert de weergave van tekst hiervoor. Eindeloos inzoomen of scrollen van links naar rechts bij kleine schermen is daardoor niet meer nodig.

      Een responsive site zorgt automatisch voor een prettig leesbaar formaat letters. Dit is zeer belangrijk, omdat geschreven content tegenwoordig een steeds belangrijkere rol speelt. Omdat gebruikers goed leesbare informatie zoeken. En omdat zoekmachines de gebruiksvriendelijkheid van content meewegen als ranking factor.

      Prettig leesbare tekst is dus noodzakelijk om organische bezoekers aan te trekken én vast te houden. Steeds meer bedrijven doen aan content marketing in de vorm van blogs. De blogartikelen zullen alleen effect sorteren wanneer het uiterlijk van de tekst uitnodigt om verder te lezen. Een goede leesbaarheid van tekst is daarom essentieel in elke contentmarketingstrategie.

    • Korte zinnen lezen prettig

      Volgens onderzoek lezen mensen online graag zinnen van circa 12 woorden per regel. Langere regels zorgen voor een grote ‘leesafstand’. Voor de ogen is dit zeer vermoeiend. Helaas gebruiken veel websites de gehele breedte van het schermformaat. Daardoor doorbreekt men de magische grens van 12 woorden. Er ontstaan platte alinea’s met zeer brede regels.

      Een responsive website biedt diverse mogelijkheden om dit scenario te voorkomen. Zoals het plaatsen van een afbeelding naast de tekst, waardoor de regels korter zijn. Dit is grafisch mooier én het leest ook nog eens fijner.

      Het grote voordeel is dat je hier zelf niets voor hoeft te doen. Responsive webdesign schaalt tekst automatisch naar de gewenste lengte en zorgt ervoor dat bezoekers langer doorlezen. Ze klikken eerder door naar andere pagina’s op je site. Hierdoor stijgt de kans dat zij producten en diensten afnemen en in een later stadium converteren naar trouwe klanten.

    • Combinatie met een CMS

      Een responsive website combineren met een Content Management System is een goed idee. Zo beheer je alle inhoud van een website vanuit één centrale omgeving. Denk hierbij aan de tekst en afbeeldingen. Je hoeft hiervoor geen extra software te installeren.

      Met een CMS kun je als websitebeheerder zelf aanpassingen aan de responsive website doorvoeren. Deze aanpassingen verwerkt het systeem automatisch in alle versies van de site.

      Veranderingen op de reguliere website hoef je dus niet ook op de mobiele website handmatig aan te brengen. Een responsive website maakt gebruik van één code. Daardoor zie je alle wijzigingen in het CMS direct optimaal.

    • Google beloont responsive websites

      Als er iets is dat een optimale gebruikerservaring stimuleert, dan is het wel responsive webdesign. Dit is een van de redenen dat Google responsive webdesign niet alleen aanbeveelt als configuratie voor een mobiele website, maar als ideale webdesign techniek voor elke website.

      Een responsive webpagina heeft bovendien altijd dezelfde URL en HTML-code. Dit maakt het een stuk eenvoudiger voor zoekmachines om aanwezige content te crawlen en te indexeren.

      Ook links en sociale signalen spelen voor Google een rol in de aanbeveling van responsive webdesign. Content die op één webpagina staat en één URL heeft, is veel makkelijker te delen via links of social media. Bovendien ziet de ontvanger altijd de site in de juiste grootte.

      Inmiddels is gebruikerservaring zo ongeveer Google’s belangrijkste ranking factor. Daardoor is een responsive website absoluut noodzakelijk om de beste resultaten op het gebied van SEO te boeken.

    • Responsive webdesign voorkomt duplicate content

      Heb je een mobiele en een reguliere website? Dan heb je vast duplicate content. Dezelfde content is immers meerdere keren aanwezig op verschillende pagina’s van de website. Dit is iets dat Google streng bestraft. Het zorgt ervoor dat de zoekmachine meer pagina’s moet indexeren.

      In het ergste geval wordt een website met duplicate content zelfs helemaal niet meer geïndexeerd door het zoekalgoritme. Dit is natuurlijk rampzalig, want hierdoor dalen bezoekersaantallen (en daarmee ook nieuwe potentiële klanten!) in korte tijd enorm.

      Een responsive website bouwen voorkomt bovenstaand scenario. Omdat er maar één versie is van elke pagina op een website. Hierdoor voorkom je duplicate content en wordt de volledige website optimaal geïndexeerd.

      Is je site bestraft door Google? Herstel dit dan door een responsive ontwerp te kiezen. Na enige tijd komen de bots van Google terug op de site om de website te inspecteren. Zij indexeren de site helemaal opnieuw.

    • Een responsive website heeft een hogere relevantie

      Een professionele website bevat actuele informatie en een modern uiterlijk. Helaas laten veel websites het op het laatste punt afweten. Omdat het webdesign niet is geoptimaliseerd voor weergave op verschillende apparaten.

      Een ouderwets websiteontwerp oogt niet professioneel voor bezoekers. Zij zullen de voorkeur geven aan websites van concurrenten met een moderner design.

      websiteEen responsive website van een ervaren webdesign bureau voldoet aan de strengste eisen van het huidige tijdperk. Dit ontwerp ziet er zelfs goed uit op de allerkleinste mobiele apparaten. Mobiele bezoeken nemen alleen maar toe, dus een responsive design is noodzakelijk om relevant te blijven.

      Relevantie is voor zowel bezoekers als zoekmachines een belangrijk criterium. Een responsive website heeft een hogere relevantie dan websites zonder responsive ontwerp. De website wordt hierdoor beter bezocht en krijgt hogere rankings in Google.

    • Een responsive website ontwerp leidt tot meer klanten en hogere winst

      Vooral voor webshops is responsive webdesign tegenwoordig een must. Een responsive website ontwerp maakt het namelijk heel eenvoudig voor gebruikers om producten te bekijken en aan te schaffen.

      Hierdoor is het voor bezoekers zelfs op een mobiele telefoon mogelijk om snel en gemakkelijk aankopen te doen. Steeds meer gebruikers winkelen online, dus het is zeer belangrijk om deze groeiende potentiële doelgroep niet mis te lopen.

      Een klant die niet makkelijk kan winkelen op een mobiele website, gaat simpelweg naar de website van een concurrent. Een responsive website bouwen is voor elke webwinkel dan ook noodzakelijk om de concurrentie voor te blijven in dit mobiele tijdperk.

Een aantal klanten die samenwerken met Webton:

Ton Heerze

Over de auteur

Ton Heerze
Eigenaar en oprichter

In 1999 heb ik Webton opgericht. Het verbeteren van organische vindbaarheid in Google is een passie van me waarmee ik graag andere bedrijven ook verder help!

161 artikelen

Laat jouw reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Reageren
STRATEGY DIGITAL DESIGN
Deel dit artikel