Kwaliteit van backlinks controleren met Majestic Citation Flow en Trust Flow
Dit artikel over linkbuilding heb ik voornamelijk geschreven voor linkbuilders. Oftewel: zij die zich fulltime bezighouden met het zoeken naar potentiële en betrouwbare sites om links van klanten op te plaatsen.
Links zijn tegenwoordig soms schadelijk voor je site. Daarom is het heel belangrijk dat de links die je opbouwt van de hoogste kwaliteit zijn. Zowel nu als in de toekomst wil je niet dat ze problemen veroorzaken. In deze post leer jij daarom hoe je Majestic SEO gebruikt. Daarmee analyseer je snel potentiële links (zoals een potentiële gastpost) en zie je hoe betrouwbaar de website is.
Backlinks: kwaliteit gaat boven kwantiteit
In 2019 zijn helaas zelfs veilige inhoud-based links (zoals bij gastbloggen) te misbruiken. Dat komt mede door de Google Penguin update en buzz op het web. Daardoor geldt gastbloggen al meerdere jaren als een uitstekende methode om links te bouwen.
Sommige digitale marketeers volgden dit advies wat al te enthousiast op. Met als gevolg dat gastbloggen nu te veel voorkomt. Duizenden – zo niet miljoenen – websites zijn er nu specifiek voor opgezet om geld te genereren voor de eigenaren via gastbloggen. Dit zijn sites die geld vragen voor “administratiekosten”. Wat vroeger bijvoorbeeld directory-aanmeldingen heette, heeft nu het etiket … “gastbloggen”.
Elke maand genereren zowel kleine als grote merken zo een enorm aantal guest posts. We weten allemaal dat Google goed oplet wanneer misbruik wordt gemaakt van linkbuilding. Al in 2014 voorspelde ik dat de zoekmachine met een aantal belangrijke veranderingen zou komen. Met als doel sites van mindere kwaliteit aanpakken die specifiek zijn opgezet om guest posts te leveren. Die voorspelling is uitgekomen.
Google bestraft linkbuilding van lage kwaliteit
Bij ondernemingen die elke maand honderden links moeten bouwen, levert dit een heleboel stress op. Bijvoorbeeld door sitecontent die door de eigenaar in het verleden is gebruikt voor “spammy” doeleinden. Ook al wordt die nu alleen gebruikt voor het plaatsen van links. Dit soort sites levert jouw klant geen enkel voordeel op als er een link op wordt geplaatst. En wie te veel van deze links heeft, kan door Google worden beboet. Voorkom dus veelgemaakte blunders.
Een straf vanuit Google is iets dat je ten koste van alles wilt vermijden. Niet alleen krijgt de website van je klant een flinke klap in de zoekresultaten te verwerken, maar ook is het een bijzonder lastig en langdurig proces om hiervan te herstellen. Als je veel backlinks van lage kwaliteit hebt, beoordeelt Google je website eerder als spammy. Je moet dan actief bezwaar aantekenen en de kwaliteit van het linkprofiel ingrijpend verbeteren. Pas dan zal de zoekgigant zijn mening herzien. Met deze tool breng je jouw backlinks in kaart.
Is het mogelijk om middels kunstmatige intelligentie links naar je website aan te leggen?
Kunstmatige intelligentie kan worden gebruikt om links naar een website te genereren, maar deze links zullen waarschijnlijk niet van hoge kwaliteit zijn. Links zijn het resultaat van een menselijke beslissing en als zodanig is het moeilijk voor een algoritme om dezelfde kwaliteit links te genereren. Er zijn wel een aantal manieren waarop kunstmatige intelligentie kan worden gebruikt om het linkbuildingproces te automatiseren, zoals het genereren van linkprofielen, het opzoeken van potentiële linkpartners en het voorspellen van linkwaarde. Maar deze methoden zullen waarschijnlijk niet hetzelfde resultaat opleveren als een handmatig linkbuildingproces.
Backlinkkwaliteit werkt door
De website van jouw klant kan op het gebied van content nog zo’n hoge kwaliteit leveren; de kwaliteit van inkomende backlinks straalt af op de reputatie van de website in de ogen van Google. Het is daarom ten eerste belangrijk om aandacht te besteden aan het creëren van kwalitatief hoogwaardige content. Ten tweede wil je ook zeer strikte selectiecriteria hanteren op het gebied van externe linkbuilding. Probeer backlinks vanaf spammy websites daarom te allen tijde te vermijden.
Het goede nieuws is dat je met de Majestic SEO tool snel achterhaalt of een site “spammy” is of niet. Dit doe je door een combinatie van Citation Flow en Trust Flow. Hiermee krijg je een algeheel verhoudingsgetal om de betrouwbaarheid van een site snel te analyseren.
De Trust Ratio van een site bepalen
Voordat ik uitleg hoe je de Trust Ratio van een site bepaalt, moet je eerst precies weten hoe Citation Flow en Trust Flow werken. Over de terminologie lees je alles in een artikel over Flow Metrics van Dixon. Maar het belangrijkste dat je moet onthouden is dat Citation Flow link juice is. En dat de Trust Flow aangeeft hoe dicht de links liggen bij betrouwbare, gezaghebbende bronnen.
Om de Trust Ratio te krijgen, voer je de volgende berekening uit: Trust Flow / Citation Flow = Trust Ratio
De reden waarom de Trust Ratio werkt, is als volgt. Omdat bij een hoge Citation Flow en een lage Trust Flow de gecontroleerde website een heleboel link equity (of “juice”) heeft, maar nauwelijks enige trust van die links. Dit duidt er gewoonlijk op dat de site die links heeft verkregen uit “spammy” gebieden van het web. Ze liggen namelijk niet dicht in de buurt van gezaghebbende bronnen.
Andersom werkt het ook. Als een site veel Trust Flow en lage Citation Flow heeft, betekent dit dat de links die naar die site verwijzen van zeer betrouwbare bronnen afkomstig zijn. Dat wil zeggen: een betrouwbare site waarvan je graag een link wilt hebben.
Hieronder een extreem voorbeeld van een dergelijke situatie. Daarbij gaan we uit van twee websites, een betrouwbare en een die werd gebouwd voor “spammy” doeleinden.
Een website met een betrouwbaar linkprofiel:
Afbeelding 1: Dit is een voorbeeld van een goede verhouding tussen Trust Flow en Citation Flow.
Misschien een wat overdreven voorbeeld, maar het illustreert duidelijk de situatie! Alternet.org is een groot online magazine met een enorme online community en heeft zoals je ziet een Trust Flow van 68 en een Citation Flow van 54.
Trust Flow / Citation Flow = Trust Ratio of 68 / 54 = 1,259
Met een Trust Ratio van 1,259 weet je dat deze site links heeft van betrouwbare bronnen en dat het een goede site is om voor jouw klant te benaderen. Uiteraard nemen wij dat ook graag voor je uit handen.
Een website met een slecht en onbetrouwbaar linkprofiel
Ten behoeve van dit artikel zeg ik niet welke site ik voor dit voorbeeld heb gebruikt. Maar het is een actieve website die regelmatig inhoud accepteert en publiceert.
Afbeelding 2: Dit is een voorbeeld van een slechte verhouding tussen Trust Flow en Citation Flow.
Je ziet dat de Trust Flow aanzienlijk lager is dan de Citation Flow. Op basis van dezelfde berekening zie je het verschil in de Trust Ratio.
7 / 35 = 0,2
De Trust Ratio ligt ruim onder 1 en geeft aan dat deze site haar linkprofiel heeft verkregen via “spammy” technieken.
Ik ontdekte deze site door te kijken naar de backlinks van een zwaar beboete site. Het toont aan dat het bezit van een heleboel links van dit soort sites uiteindelijk tot problemen leidt.
6 tools waarmee de kwaliteit van backlinks te checken is
- Moz Link Explorer
- Ahrefs
- SEMrush
- Majestic
- Google Search Console
- Screaming Frog
- SEO Spider
Conclusie
Samengevat blijkt dus dat een snelle blik op de Majestic SEO-cijfers echt helpt om te bepalen of een site technisch betrouwbaar is of niet. Een online marketingbureau dat grote aantallen links moet leveren, bespaart daarmee vele uren werk. Uren die anders waren besteed aan controles van sites om er zeker van te zijn dat de links die worden gebouwd van de hoogste kwaliteit zijn.
Mijn persoonlijke aanbeveling: gebruik om het proces nog verder te versnellen de Majestic SEO Chrome plugin om de cijfers te controleren terwijl je de site bekijkt.
Deze controle biedt alleen een snel overzicht en geldt niet altijd voor elke site. Er bestaan vele perfect betrouwbare sites met een Trust Flow die lager is dan de Citation Flow. Alles wat je nodig hebt bij het gebruik van deze tool is een beetje gezond verstand. Overigens is het zo dat sites met een Citation Flow van 35 en een Trust Flow van 7 bijna altijd van slechte kwaliteit zijn.
Andere tips om het proces nauwkeuriger te maken, zijn bijvoorbeeld Anchor Text Ratios gebruiken en kijken naar de Trust Ratios van complete niches. Maar dat bespreek ik in een volgend artikel, dus neem regelmatig even een kijkje in onze nieuwscategorie. Voor meer informatie of advies over het onderwerp van dit artikel neem je gewoon contact met mij op.
Geef een reactie