fbpx
7 Minuten

Wat is de definitie van zoekmachine marketing?

Zoekmachinemarketing is het instrument om je website beter vindbaar te maken in zoekmachines. Zoekmachinemarketing noemen we ook wel ‘SEO optimalisatie’ of ‘zoekmachine optimalisatie’. Het is verstandig om je site te verfijnen voor Google en het belang van internet marketing in te zien. Dan vinden mogelijke klanten de weg naar je bedrijf veel sneller. Dit zorgt op de langere termijn voor meer bezoekers, meer leads en dus meer omzet.

De zoekwoorden en keywords

De zoekwoorden (of keywords) waar je als bedrijf op wilt worden gevonden zijn heel belangrijk. Je kunt een visie bepalen en campagne voeren, zodra deze woorden helder zijn. Een hulpmiddel voor zoekmachinemarketing is bijvoorbeeld linkbuilding, maar een SEO campagne kan ook bestaan uit bijvoorbeeld Google Ads. Op deze pagina geven we aan de hand van veelgestelde vragen uitleg over de inzet van zoekmachine optimalisatie. Daarnaast bespreken we welke functie onze SEO en SEA specialisten hierin kunnen spelen.

Waarom blijft zoekmachine optimalisatie toch zo belangrijk?

  1. Je kunt SEO resultaten steeds exacter meten met Google Analytics. Meten is immers weten. De invloed van hoge posities in Google blijkt extreem groot te zijn. De invloed en het rendement van deze kosteneffectieve marketingvorm wordt ook door recente onderzoeken steeds bevestigd.
  2. Hoe hoger je in Google scoort met je website, hoe meer kans op bezoekers.
  3. Naast de relatief lage kosten blijkt ook dat nog steeds geldt: hoe meer bezoekers, hoe meer verkopen en/of aanvragen.
  4. Online marketing is een perfect instrument om te werken aan de naamsbekendheid van je merk. Je producten en diensten zijn met zoekmachine optimalisatie perfect onder de aandacht te brengen. Bezoekers worden loyaler aan je merk/bedrijf en komen vaker terug op je website (via remarketing).
Joshua Kuipers
We hebben topposities gerealiseerd voor veel klanten.
Joshua Kuipers
Online marketeer

Waarom adverteren bedrijven in Google?

Bij zoekmachinemarketing kun je onderscheid maken tussen twee methodes. Ten eerste kun je de opbouw en inhoud van een site verfijnen voor zoekmachines. Door deze technische verfijning zal de site op termijn beter scoren in de zoekresultaten. Een andere optie is om advertenties te plaatsen in de zoekmachines (Ads). 98% van de Nederlanders gebruikt Google. Daarom is het slim de website-optimalisatie en advertenties op deze zoekmachine te richten. Google is en blijft (naar ons idee) de komende jaren de grootste speler.

Zes belangrijke redenen waarom bedrijven adverteren in Google

  1. Adverteren in Google kan helpen om je merk bekender te maken bij je doelgroep.
  2. Reclame maken in Google helpt je om meer verkeer naar je website te genereren.
  3. Je producten promoten in Google kan je helpen om meer producten of diensten te verkopen.
  4. Adverteren in Google kan je helpen om meer lead conversies te genereren.
  5. Promotie van je site of shop in Google kan je helpen om je omzet te verhogen.
  6. Hoger scoren in Google kan je helpen om je investering terug te verdienen en je ROI te verhogen.

bureau linkbuilding

 

Hoe bepaal ik de zoektermen die voor mijn bedrijf profijt opleveren?

Je kunt verschillende tools gebruiken om een keuze te maken voor de meest succesvolle termen voor je bedrijf. Wij gebruiken Search Console (vroeger ‘Webmaster Tools’) elke dag. Hiermee zien we snel hoe vaak bepaalde termen worden getoond en hoe vaak mensen erop klikken.

 

Google console

 

Zoekwoorden met een hoge CTR doen het goed. Kies voor woorden met relatief veel vertoningen en een hoge CTR. De woorden die je uitkiest, moeten wel commercieel interessant voor je site/bedrijf zijn. Een zoekmachine marketingcampagne op je eigen bedrijfsnaam leidt vaak niet tot meer omzet.

 

Google console campagne

Wat zijn andere handige tools?

Bij het kiezen van de juiste zoektermen kijk je snel naar huidige data en statistieken (Search Console). Maar kijk ook naar toekomstige bezoekers aan de hand van zoekvolumes. Probeer in kaart te brengen hoe vaak er op een bepaalde term wordt gezocht. Dan kun je inschatten welk effect dit voor jouw website kan hebben. Het programma SEMRUSH is hiervoor een ideale SEO-tool. In een oogopslag kun je zien welke zoektermen op dit moment voor verkeer naar je site zorgen. Ook zie je welke andere mogelijke termen (op basis van volume) interessant kunnen zijn. Interesse in ook zo’n gratis SEO analyse?

Wat zijn 10 andere handige tools voor een zoekmachine marketing strategie?

  1. Google AdWords
  2. Bing Ads
  3. Google Analytics
  4. Screaming Frog SEO Spider
  5. SEMrush
  6. Ahrefs 7
  7. Keyword Planner
  8. Moz Pro
  9. LinkResearchTools
  10. Ubersuggest

Welke 10 vormen van zoekmachine marketing spelen met name in de toekomst een rol?

  1. Geografisch gericht zoekmachine marketing: bedrijven zullen gerichte campagnes lanceren die geografisch gebonden zoekgedrag van gebruikers benaderen.
  2. Stimuleren van micro-momenten: bedrijven zullen hun online marketingstrategieën verfijnen door gebruikers te helpen bij het maken van korte, krachtige actiebeslissingen.
  3. Voice search: organisaties zullen hun zoekmachine marketingstrategieën aanpassen om stemgebaseerde zoekopdrachten te verbeteren.
  4. Hyperpersonalized search results: bedrijven zullen steeds meer inzetten om gepersonaliseerde zoekresultaten te leveren.
  5. Aangepaste advertenties: organisaties zullen hun zoekmachine marketingstrategieën aanpassen om aangepaste advertenties te maken die gebruikers aanspreken.
  6. Machine learning: machine learning van kunstmatige intelligentie zal de komende jaren een grotere rol gaan spelen.
  7. Visuele zoekopdrachten, zoeken via/op afbeeldingen zal een vogelvlucht gaan nemen.
  8. Contextuele zoekopdrachten, advertenties die de gebruiker te zien krijgt afhankelijk van zijn Google gedrag.
  9. AI-gebaseerde zoekopdrachten: men zal in de toekomst steeds meer gebruik maken van AIgebaseerde zoekopdrachten.
  10. Ontwikkeling van chatbot-systemen: bedrijven zullen chatbotsystemen ontwikkelen die gebruikers kunnen helpen bij het zoeken naar informatie.

Webton kerk sept 223269

Waarom kiezen voor internetmarketing van Webton?

Webton in Hengelo is het bekendste SEO bureau in en rondom Twente. Het bedrijf heeft al voor meer dan 1700 klanten voor waardevolle resultaten gezorgd in verschillende zoekmachines. Het levert hiermee een grote bijdrage aan de toestroom van potentiële klanten naar de websites van die bedrijven. Als je interesse hebt in een toppositie in Google, kun je vrijblijvend contact opnemen met onze marketingspecialisten. Webton heeft de knowhow om jouw bedrijf aan de linkerkant van Google hoog te laten scoren.

zoekmachine marketing specialisten

Webton biedt een gebalanceerde aanpak voor internetmarketing, waarbij alle aspecten van jouw online marketingstrategie worden geïntegreerd. Dit betekent dat je website, zoekmachine optimalisatie, social media campagnes, advertenties, emailmarketing, contentmarketing en mobiele marketing allemaal worden geïntegreerd om eeneffectievere campagne te creëren. Met Webton krijg je toegang tot een team van gespecialiseerde en ervaren internetmarketingprofessionals die jou kunnen helpen bij het ontwikkelen van een meer effectieve en rendabele internetmarketingstrategie.

We helpen merken groeien. Dat deden we eerder voor:

On-Page SEO marketing tips

Bouw je website voor de bezoeker en niet voor Google

Google wordt steeds slimmer. Het werkt niet meer om Google te verleiden met spam-content (door extreem veel zoekwoorden te gebruiken). Dat kon in 2011, maar nu niet meer! Voor de vindbaarheid in Google is een website bouwen dus een vak apart. Probeer je in te leven in de bezoeker en in wat hij zoekt. Schrijf voor je bezoeker en niet voor Google. Als de bezoeker je website interessant vindt, zal hij langer op je website blijven. Hij zal ook vaker terugkomen, je pagina delen via social media, enzovoort. Dan gaat Google jouw site beter waarderen. Klakkeloos je website aanmelden bij allerlei startpagina’s heeft dus geen zin meer.

Content is King

Google hecht de meeste waarde aan tekst op je website. Google kan moeilijk in afbeeldingen kijken, dus zorg voor uniek geschreven content. Kopieer geen teksten van andere sites, hoe verleidelijk dit ook is! Google houdt namelijk niet van ‘duplicate content’. Je kunt je websitebezoeker alleen van de juiste informatie voorzien wanneer je website actueel is met uniek geschreven teksten. Werk daarom met een CMS waarin je makkelijk je website kunt bijhouden.

Update je website

Google hecht veel waarde aan websites die levendig zijn en die hun inhoud vaak bijwerken. Als je de website niet wekelijks met een nieuwtje ververst, loop je grote kans dat je concurrent je in gaat halen. We zeggen het nog een keer: schrijf alleen unieke content. Wil je een nieuwsbericht plaatsen dat een andere site heeft gemaakt? Prima, maar herschrijf het bericht dan voordat je het op jouw site zet.

Zoekmachinevriendelijk CMS

We komen ze nog steeds vaak tegen: Content Maganement Systemen die niet zoekmachinevriendelijk zijn. Onze voorkeur gaat uit naar WordPress, een open source CMS dat Google goed kan lezen. Je hoeft je dan geen zorgen te maken dat zaken als ‘titels’, ‘koppen’ en ‘beschrijvingen’ goed worden ingesteld. Ook is het in WordPress makkelijk om een plug-in te installeren waarmee je posts kunt delen via social media.

Grafische aantrekkelijkheid

Een bezoeker blijft gemiddeld 9 seconden op een website. Val je bezoeker niet lastig met lappen tekst. Kies voor mooie afbeeldingen, infographics, instructiefilms, virtuele rondleidingen en reviews van klanten. Dit zijn aspecten die de ‘bounche rate’ helpen verlagen. Een ‘bounche rate’ (ook wel ‘weigeringspercentage’ genoemd) van 40% is mooi. Dan kijkt 60% van de bezoekers verder dan alleen de eerste pagina van je site. UX en UI spelen hierin een belangrijke rol.

Responsive webdesign

In het Nederlands: ‘een schaalbare site’. Zorg ervoor dat je één website hebt die op alle verschillende schermen (mobiel, tablet, laptop, pc) goed werkt. De bezoeker kan dan altijd goed zijn weg vinden op je website, en het scherm waarop de site wordt getoond maakt dan niet uit. Dit zorgt ervoor dat mensen langer op je website blijven. En nog belangrijker: geen frustraties! Kies niet voor aparte mobiele variant van je website op een aparte extensie als ‘m.domeinnaam’. De waarde van Google wordt dan verdeeld over je gewone URL en je mobiele URL. Daarbij heb je kans dat Google het ziet als gekopieerde content.

Rich snippets

Dit zijn de bekende sterren die vaak in de resultaten worden getoond. Het zijn beoordelingen van klanten. Op het moment dat klanten jouw diensten beoordelen met vijf sterren, dan heeft dit positieve impact op potentiële klanten. ‘The Feedback Company’ is zo’n bedrijf waar je voor een kleine vergoeding een beoordeling op je website kunt laden. Een bijkomend voordeel hiervan is dat de sterren automatisch worden overgenomen in je Ads advertenties. Dit verhoogt direct de conversie van je betaalde advertenties.

WordPress › fout

Er heeft zich een kritieke fout voorgedaan op deze site.

Meer informatie over probleemoplossing in WordPress.