Wat is de definitie van zoekmachine marketing?

Zoekmachinemarketing is het instrument om je website beter vindbaar te maken in zoekmachines. Zoekmachinemarketing noemen we ook wel ‘SEO optimalisatie’ of ‘zoekmachine optimalisatie’. Het is verstandig om je site te verfijnen voor Google en het belang van internet marketing in te zien. Dan vinden mogelijke klanten de weg naar je bedrijf veel sneller. Dit zorgt op de langere termijn voor meer bezoekers, meer leads en dus meer omzet.

De zoekwoorden en keywords

De zoekwoorden (of keywords) waar je als bedrijf op wilt worden gevonden zijn heel belangrijk. Je kunt een visie bepalen en campagne voeren, zodra deze woorden helder zijn. Een hulpmiddel voor zoekmachinemarketing is bijvoorbeeld linkbuilding, maar een SEO campagne kan ook bestaan uit bijvoorbeeld AdWords. Op deze pagina geven we aan de hand van veelgestelde vragen uitleg over de inzet van zoekmachinemarketing. Daarnaast bespreken we welke functie ons bureau hierin kan spelen.

Gratis SEO Scan

Waarom blijft zoekmachine optimalisatie toch zo belangrijk?

  1. Je kunt SEO resultaten steeds exacter meten met Google Analytics. Meten is immers weten. De invloed van hoge posities in Google blijkt extreem groot te zijn. De invloed en het rendement van deze kosteneffectieve marketingvorm wordt ook door recente onderzoeken steeds bevestigd.
  2. Hoe hoger je in Google scoort met je website, hoe meer kans op bezoekers.
  3. Naast de relatief lage kosten blijkt ook dat nog steeds geldt: hoe meer bezoekers, hoe meer verkopen en/of aanvragen.
  4. Het is een perfect instrument om te werken aan de naamsbekendheid van je merk. Je producten en diensten zijn met zoekmachine optimalisatie perfect onder de aandacht te brengen. Bezoekers worden loyaler aan je merk/bedrijf en komen vaker terug op je website (via remarketing).

Topposities gerealiseerd voor klanten

KlantZoektermResultaat in google.nl
bikeandtravel.nlwielershirtnr. 7 uit 104.000 resultaten
ictspirit.nldigitale werkomgevingnr. 3 uit 323.000 resultaten
voicedata.nlvoip providernr. 4 uit 4.490.000 resultaten
decdperserij.nlcd duplicerennr. 1 uit 22.600 resultaten
hottubselect.nlhottubnr. 7 uit 47.100.000 resultaten

Waarom adverteren bedrijven in Google?

Bij zoekmachinemarketing kun je onderscheid maken tussen twee methodes. Ten eerste kun je de opbouw en inhoud van een site verfijnen voor zoekmachines. Door deze technische verfijning zal de site op termijn beter scoren in de zoekresultaten. Een andere optie is om advertenties te plaatsen in de zoekmachines (AdWords). 98% van de Nederlanders gebruikt Google. Daarom is het slim de website-optimalisatie en advertenties op deze zoekmachine te richten. Google is en blijft (naar ons idee) de komende jaren de grootste speler.

Hoe bepaal ik de zoektermen die voor mijn bedrijf profijt opleveren?

Je kunt verschillende tools gebruiken om een keuze te maken voor de meest succesvolle termen voor je bedrijf. Wij gebruiken Search Console (vroeger ‘Webmaster Tools’) elke dag. Hiermee zien we snel hoe vaak bepaalde termen worden getoond en hoe vaak mensen erop klikken.

google console

Zoekwoorden met een hoge CTR doen het goed. Kies voor woorden met relatief veel vertoningen en een hoge CTR. De woorden die je uitkiest, moeten wel commercieel interessant voor je site/bedrijf zijn. Een zoekmachine marketingcampagne op je eigen bedrijfsnaam leidt vaak niet tot meer omzet.

zoekmachine marketing campagnes

 

Trotse Google Partner

 

De Google Partner badge laat zien dat wij als bureau volgens de regels van Google werken. Dit professionele certificaat krijgen we van Google omdat is bewezen dat we op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Er zijn strenge eisen om partner van Google te mogen zijn. Ten minste één werknemer moet twee Google AdWords-examens succesvol hebben afgelegd. Daarnaast moet in de afgelopen 90 dagen minimaal € 10.000,- aan Adwords-tegoed zijn uitgegeven. Met de prestatie-index wordt de AdWords-prestatie en -klantondersteuning gemeten die we aan onze klanten leveren. Neem eens contact op om de AdWords-opties te bespreken!

Wat zijn andere handige tools?

Bij het kiezen van de juiste zoektermen kijk je snel naar huidige data en statistieken (Search Console). Maar kijk ook naar toekomstige bezoekers aan de hand van zoekvolumes. Probeer in kaart te brengen hoe vaak er op een bepaalde term wordt gezocht. Dan kun je inschatten welk effect dit voor jouw website kan hebben. Het programma SEMRUSH is hiervoor een ideale SEO-tool. In een oogopslag kun je zien welke zoektermen op dit moment voor verkeer naar je site zorgen. Ook zie je welke andere mogelijke termen (op basis van volume) interessant kunnen zijn. Interesse in ook zo’n gratis SEO analyse?

hoge volumes google

Waarom kiezen voor internetmarketing van Webton?

Webton in Hengelo is het bekendste SEO bureau in en rondom Twente. Het bedrijf heeft al voor meer dan 1700 klanten voor waardevolle resultaten gezorgd in verschillende zoekmachines. Het levert hiermee een grote bijdrage aan de toestroom van potentiële klanten naar de websites van die bedrijven. Als je interesse hebt in een toppositie in Google, kun je vrijblijvend contact opnemen met onze marketingspecialisten. Webton heeft de knowhow om jouw bedrijf aan de linkerkant van Google hoog te laten scoren.

On-Page SEO marketing tips

Bouw je website voor de bezoeker en niet voor Google

Google wordt steeds slimmer. Het werkt niet meer om Google te verleiden met spam-content (door extreem veel zoekwoorden te gebruiken). Dat kon in 2011, maar nu niet meer! Voor de vindbaarheid in Google is een website bouwen dus een vak apart. Probeer je in te leven in de bezoeker en in wat hij zoekt. Schrijf voor je bezoeker en niet voor Google. Als de bezoeker je website interessant vindt, zal hij langer op je website blijven. Hij zal ook vaker terugkomen, je pagina delen via social media, enzovoort. Dan gaat Google jouw site beter waarderen. Klakkeloos je website aanmelden bij allerlei startpagina’s heeft dus geen zin meer.

Content is King

Google hecht de meeste waarde aan tekst op je website. Google kan moeilijk in afbeeldingen kijken, dus zorg voor uniek geschreven content. Kopieer geen teksten van andere sites, hoe verleidelijk dit ook is! Google houdt namelijk niet van ‘duplicate content’. Je kunt je websitebezoeker alleen van de juiste informatie voorzien wanneer je website actueel is met uniek geschreven teksten. Werk daarom met een CMS waarin je makkelijk je website kunt bijhouden.

Update je website

Google hecht veel waarde aan websites die levendig zijn en die hun inhoud vaak bijwerken. Als je de website niet wekelijks met een nieuwtje ververst, loop je grote kans dat je concurrent je in gaat halen. We zeggen het nog een keer: schrijf alleen unieke content. Wil je een nieuwsbericht plaatsen dat een andere site heeft gemaakt? Prima, maar herschrijf het bericht dan voordat je het op jouw site zet.

Zoekmachinevriendelijk CMS

We komen ze nog steeds vaak tegen: Content Maganement Systemen die niet zoekmachinevriendelijk zijn. Onze voorkeur gaat uit naarWordPress, een open source CMS dat Google goed kan lezen. Je hoeft je dan geen zorgen te maken dat zaken als ‘titels’, ‘koppen’ en ‘beschrijvingen’ goed worden ingesteld. Ook is het in WordPress makkelijk om een plug-in te installeren waarmee je posts kunt delen via social media.

Grafische aantrekkelijkheid

Een bezoeker blijft gemiddeld 9 seconden op een website. Val je bezoeker niet lastig met lappen tekst. Kies voor mooie afbeeldingen, infographics, instructiefilms, virtuele rondleidingen en reviews van klanten. Dit zijn aspecten die de ‘bounche rate’ helpen verlagen. Een ‘bounche rate’ (ook wel ‘weigeringspercentage’ genoemd) van 40% is mooi. Dan kijkt 60% van de bezoekers verder dan alleen de eerste pagina van je site.

Responsive webdesign

In het Nederlands: ‘een schaalbare site’. Zorg ervoor dat je één website hebt die op alle verschillende schermen (mobiel, tablet, laptop, pc) goed werkt. De bezoeker kan dan altijd goed zijn weg vinden op je website, en het scherm waarop de site wordt getoond maakt dan niet uit. Dit zorgt ervoor dat mensen langer op je website blijven. En nog belangrijker: geen frustraties! Kies niet voor aparte mobiele variant van je website op een aparte extensie als ‘m.domeinnaam’. De waarde van Google wordt dan verdeeld over je gewone URL en je mobiele URL. Daarbij heb je kans dat Google het ziet als gekopieerde content.

Rich snippets

Dit zijn de bekende sterren die vaak in de resultaten worden getoond. Het zijn beoordelingen van klanten. Op het moment dat klanten jouw diensten beoordelen met vijf sterren, dan heeft dit positieve impact op potentiële klanten. ‘The Feedback Company’ is zo’n bedrijf waar je voor een kleine vergoeding een beoordeling op je website kunt laden. Een bijkomend voordeel hiervan is dat de sterren automatisch worden overgenomen in je AdWords advertenties. Dit verhoogt direct de conversie van je betaalde advertenties.

Webton en SEO

Webton verzorgt op dit moment voor meer dan 2300 bedrijven topposities in Google. Sluit jij je ook aan bij de Webton-familie op het gebied van zoekmachinemarketing?

Bekijk hier de veel gestelde vragen over zoekmachinemarketing. Bekijk hier een SEO Scan die we hebben gemaakt voor onze klant. Zijn hele site wordt aan de hand van tientallen factoren geanalyseerd.

Google optimalisatie door zoekmachine bureau en SEO specialist Webton

Webton geeft voorkeur aan website-optimalisatie voor de normale/organische kant in Google boven de AdWords advertenties. De kosten van de AdWords advertenties kunnen namelijk hoog oplopen. Daarnaast klikt nog altijd ruim 70% van de mensen op een resultaat in de organische kant van Google. Deze SEO resultaten zijn door MKB bedrijven goed te meten met Google Analytics. Als tip voor optimalisatie voor Google geven wij daarom: richt je eerst op de SEO (Search Engine Optimalisatie) van je website. Begin daarna pas met betalen aan Google (AdWords).

Enkele klanten Webton Zoekmachine optimalisatie

Ranken op internet: zo werkt het algoritme

Voor elke website is het tegenwoordig kritiek om goed vindbaar te zijn op het internet. Hoe hoger de ranking van een site in de zoekresultaten van Google, hoe meer kliks van gebruikers. Zoekmachines als Google zijn daarom dé manier om meer bezoekers (en hierdoor uiteindelijk ook meer klanten) te krijgen.

 

Beter ranken in Google is echter niet simpel. Internetters zijn zeer selectief in hun kliks. Ze klikken alleen als ze denken dat een site betere informatie heeft dan andere sites. Wie weet hoe het algoritme van de zoekmachine werkt, kan zijn website zo verfijnen dat de ranking sterk verbetert.

Zoekmachine optimalisatie voor de SERP van Yahoo of Bing

Zoekmachines als Yahoo en Bing hanteren een vergelijkbaar algoritme als Google. Al deze partijen hebben één doel voor ogen: de gebruiker zo snel mogelijk naar de best mogelijke informatie brengen. In de zoekresultaten verschijnen daarom alleen sites die opvallen door een zeer waardevol informatieaanbod. Die zoekresultaten staan ook wel bekend als de SERP (Search Engine Results Page). Net als Google maken Bing en Yahoo gebruik van een aantal regels om de positie van een website in de SERP te bepalen. Het inspelen op deze criteria noemen we zoekmachine optimalisatie. Niet alleen het verwerken van de juiste zoektermen in content speelt hierbij een rol, maar ook tal van andere factoren.

Naast het toepassen van online marketing en het gebruik van de juiste zoekwoorden, zijn backlinks heel belangrijk voor het succes van een site. Backlinks zijn links die van de ene site naar een andere verwijzen. De hoeveelheid links en de kwaliteit van deze sites, vertelt Google iets over de autoriteit van een bepaalde site.

Hoe hoger de autoriteit, hoe hoger de positie in de zoekresultaten. Het analyseren van de links van de concurrentie is vaak een goed startpunt. Dan kun je beter inschatten hoeveel van deze links je eigen site nodig heeft. Ook het analyseren van je eigen linkprofiel is een goed idee om de benodigde verbeteringen aan te kunnen brengen.

Wat is zoekmachine adverteren?

Zoekmachine adverteren betekent dat er bij relevante zoekopdrachten een advertentie wordt getoond boven of naast de organische zoekresultaten. Adverteren binnen zoekmachines noemen we ook wel Search Engine Advertising. Hierbij dient er te worden betaald voor elke keer dat een bezoeker op de advertentie klikt. De zoekwoorden kun je beheren met het populaire online advertentieprogramma Google Adwords.

 

Over de auteur

joshua kuipers seo expertBio: Joshua Kuipers is zoekmachine specialist en publiceert maandelijks artikelen over de knowhow van Search Engine Marketing (SEM). Het is fijn om zijn deskundigheid in ons team te hebben. Joshua weet alles van technische SEO-programma’s als SemRush, WooRank, etc. Vragen over je Google rankings of over trends? Bij Joshua vraag je niet snel mis.