Dienst

Zoekmachine marketing

Zoekmachine marketing (ook wel ‘seo optimalisatie’ of ‘zoekmachine optimalisatie’ genoemd) is het instrument bij uitstek om je website in zoekmachines beter vindbaar te maken. Door je website te optimaliseren voor Google kunnen potentiële klanten de weg naar je bedrijf veel makkelijker vinden. Zoekmachine marketing (SEO optimalisatie) en linkbuilding zijn anno nu dan ook erg interessant om voor bedrijfsdoeleinden in te zetten. Zoekmachine Google speelt hierin een belangrijke rol. Deze zoekmachine wordt namelijk door 98% van de Nederlanders gebruikt. Twijfel je over de inzet en wil je gratis advies over de kosten voer dan de gratis SEO Scan uit.

Vertel mij meer
Gratis Linkbuilding Scan

Zoekmachine marketing bureau Webton

SEO optimalisatie wint steeds meer aan terrein. Bedrijven die meer klanten willen, kijken tegenwoordig verder dan traditionele vormen van marketing. In het digitale domein zijn er namelijk alternatieven die niet alleen kosteneffectiever zijn, maar bovendien een hoger rendement hebben. Zoekmachine marketing is bijvoorbeeld een uitstekende methode om websites beter vindbaar te maken en daarmee potentiële klanten in contact te laten komen met een bedrijf. Een groot voordeel van zoekmachine marketing is bovendien dat de resultaten beter meetbaar zijn (bijvoorbeeld met Google Analytics) dan bij reguliere marketing. Dit is ook de reden dat sinds 1999 er zich honderden bedrijven bij ons zoekmachine optimalisatie bureau hebben gemeld.

Topposities gerealiseerd voor klanten

KlantZoektermResultaat in google.nl
labeldiscounter.nldymo labelsnr. 2 uit 404.000 resultaten
valkengoed.nltrouwpakkennr. 2 uit 95.700 resultaten
fysiotape.nlsporttapenr. 3 uit 262.000 resultaten
diks.nlscooterverzekeringnr. 4 uit 83.000 resultaten
horecaworld.bizhoreca friteusenr. 2 uit 158.000 resultaten

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Binnen zoekmachine marketing kan onderscheid worden gemaakt tussen twee verschillende methodes. Allereerst kunnen de structuur en inhoud van een website geoptimaliseerd worden voor zoekmachines. Hierdoor zal de website op termijn beter scoren in de zoekresultaten. Een andere mogelijkheid is om advertenties te plaatsen in de zoekmachines (AdWords). Omdat 98% van de Nederlanders Google gebruikt, is het verstandig de website optimalisatie en advertenties op deze zoekmachine te richten.

Trotse Google Partner

De Google Partner badge laat zien dat wij als internetbureau conform de richtlijnen van Google werken. Deze professionele certificering wordt door Google toegekend wanneer aangetoond is dat wij op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Bij zoekmachine optimalisatie (ook bekend als Search Engine Optimization) worden de structuur en inhoud van een website geoptimaliseerd om een zo hoog mogelijke positie in de zoekresultaten te verkrijgen. Wanneer een bepaalde zoekterm regelmatig terugkomt in de tekst op een website, begrijpt een zoekmachine als Google dat de website relevant is voor mensen die op deze term zoeken.

De website zal vervolgens hoger in de zoekresultaten worden geplaatst, wat onvermijdelijk tot meer bezoekers zal leiden. Een uitermate kosteneffectieve marketing methode is dan ook om te adverteren in de organische resultaten.

Zoekmachine marketing bureau, de voordelen

Webton in Hengelo is het bekendste zoekmachine marketing bureau in en rond Twente. Het bedrijf heeft reeds voor meer dan 600 klanten aansprekende resultaten geboekt in de zoekmachines, waarmee het een grote bijdrage heeft geleverd aan de toestroom van potentiële klanten naar de websites van deze bedrijven. Indien je ook geïnteresseerd bent in een toppositie in Google, kun je vrijblijvend contact opnemen met onze marketing specialisten. Webton heeft de know-how om jouw bedrijf aan de linkerkant van Google hoog te laten scoren. Wil je met 1 concurrerende term hoog in Google scoren? Dan is Linkbuilding iets voor jou!

Ranken op internet: zo werkt het algoritme

Voor elke website is het tegenwoordig cruciaal om goed vindbaar te zijn op internet. Hoe hoger de ranking van een site in de zoekresultaten van Google, hoe meer kliks van zoekmachinegebruikers. Zoekmachines zoals Google zijn daarom dé manier om meer websitebezoekers (en hierdoor uiteindelijk ook meer klanten) te genereren.

Beter ranken in de zoekmachine is echter niet eenvoudig. Zoekmachinegebruikers zijn zeer selectief in hun kliks en klikken alleen als ze denken dat een site betere informatie biedt dan andere websites op internet. Wie weet hoe het algoritme van de zoekmachine werkt, kan zijn website zodanig optimaliseren dat de ranking sterk verbetert.

Zoekmachine-optimalisatie voor de SERP van Yahoo of Bing

Zoekmachines zoals Yahoo en Bing hanteren een vergelijkbaar algoritme als Google. Al deze partijen hebben één doel voor ogen: de gebruiker zo snel mogelijk doorverwijzen naar de best mogelijke informatie. In de zoekresultaten, ook wel bekend als de SERP (Search Engine Results Page), verschijnen daarom alleen websites die opvallen door een zeer waardevol informatieaanbod.

Net als Google maken Bing en Yahoo gebruik van een aantal criteria om de positie van een website in de SERP te bepalen. Het inspelen op deze criteria staat ook wel bekend als zoekmachineoptimalisatie. Niet alleen het verwerken van de juiste zoektermen in content speelt hierbij een rol, maar ook tal van andere factoren.

Backlinks van de concurrentie analyseren

Naast het toepassen van zoekmachineoptimalisatie en het gebruik van de juiste zoekwoorden, zijn backlinks cruciaal voor het succes van een website. Backlinks zijn hyperlinks die op de ene website naar een andere site verwijzen. De hoeveelheid links en de kwaliteit van de verwijzende websites vertelt de zoekmachine iets over de autoriteit van een bepaalde site.

Hoe hoger de autoriteit wordt ingeschat, hoe hoger ook de positie in de zoekresultaten. Het analyseren van de links van de concurrentie is vaak een goed startpunt om in te schatten hoeveel van deze hyperlinks je eigen website nodig heeft. Ook het analyseren van het eigen linkprofiel is een goed idee om de benodigde verbeteringen aan te kunnen brengen.

Wat is zoekmachine adverteren?

Zoekmachine adverteren (ook wel bekend als Search Engine Advertising) betekent dat er bij relevante zoekopdrachten een advertentie wordt getoond boven of naast de organische zoekresultaten. Hierbij dient er betaalt te worden voor elke keer dat er een bezoeker klikt op de advertentie. De zoekwoorden kunnen beheerd worden met het populaire online advertentieprogramma Google Adwords.

Google optimalisatie door zoekmachine bureau en SEO specialist Webton

Webton prefereert website optimalisatie voor de normale/organische kant in Google boven de AdWords advertenties. De kosten van de AdWords advertenties kunnen hoog oplopen, daarnaast klikt altijd nog ruim 70% van de mensen op een resultaat in de organische kant van Google. Deze SEO resultaten zijn door MKB bedrijven goed te meten middels Google Analytics. Als tip voor een optimale Google optimalisatie geven wij dan ook: richt je eerst op de SEO (Search Engine Optimalisatie) van je website zelf, alvorens je aan Google betaalt (AdWords). Bekijk hier nog meer SEO Tips.

Enkele klanten Webton Zoekmachine optimalisatie

On-Page zoekmachine marketing tips:

  • Bouw je website voor de bezoeker en niet voor Google. Google wordt steeds intelligenter! Zoekmachine Google met spam-content (gebruik van overdreven veel zoekwoorden) verleiden tot hogere posities is een methode die in 2011 nog werkte. Nu niet meer! Voor de vindbaarheid in Google is een website bouwen dus een vak apart. Probeer je in te leven in wat de bezoeker van je website zoekt. Schrijf dus voor je bezoeker en schrijf je teksten niet voor Google. Indien de bezoeker je website interessant vindt zullen ze langer op je website blijven, vaker terugkomen, je pagina delen via social media, etc. etc. Kortom: Google gaat jouw website uiteindelijk beter waarderen.
  • Content is King. Zoekmachine Google hecht de meeste waarde aan tekst op je website. Google kan moeilijk in afbeeldingen kijken, dus zorg voor uniek geschreven content. Kopieer dus geen teksten van andere websites, hoe verleidelijk dit soms ook is! Google hekelt namelijk ‘duplicate content’. Je kunt alleen je website bezoeker van adequate informatie voorzien wanneer deze actueel is met uniek geschreven informatie. Werk daarom met een CMS systeem zodat je zelf eenvoudig je website kunt verversen.
  • Update je website. Google hecht zeer veel waarde aan websites die levendig zijn en die hun inhoud vaak actualiseren. Ververs dus niet wekelijks je website met een nieuwtje, dan loop je grote kans kan dat je concurrent die dit wel doet je langzaam in haalt. Nogmaals: schrijf alleen unieke content. Wil je een nieuwsbericht plaatsen dat door een andere site is uitgebracht? Prima, maar herschrijf dan het nieuwsbericht voordat je het op jouw site plaatst.
  • Zoekmachine vriendelijk CMS. We komen ze nog steeds vaak tegen, Content Maganement Systemen die niet zoekmachine vriendelijk zijn. Onze voorkeur gaat uit naar WordPress, een opensource CMS systeem welke zeer goed door Google wordt gezien. Je hoeft je dan geen zorgen te maken dat standaardzaken als ‘titles’‘headings’en ‘descriptions’ goed ingesteld kunnen worden. Tevens is het in WordPress eenvoudig om een plug-in te installeren die het mogelijk maakt nieuwsberichten te kunnen delen via de social media.
  • Grafische aantrekkelijkheid. Een bezoeker blijft gemiddeld 9 seconden op een website. Val je bezoeker niet lastig met lappen tekst, maar met mooie afbeeldingen, infographics, instructiefilms, virtuele rondleidingen en testimonials van klanten. Dit zijn aspecten die de ‘bounche rate’ doen verlagen. Een ‘bounche rate’ (ook wel ‘weigeringspercentage’ genoemd) van 40% is mooi. 60% van de bezoekers kijkt dan verder dan alleen de eerste pagina van je website.
  • Responsive webdesign. In het Nederlands: ‘een schaalbare website’. Zorg ervoor dat je één website hebt die op alle verschillende schermen (mobiel, tablet, laptop, pc) goed wordt weergegeven. De website bezoeker kan altijd goed navigeren op je website ongeacht het scherm waarop de site getoond wordt. Dit zorgt voor langere bezoektijden op je website en nog belangrijker: geen frustraties! Kies niet voor aparte mobiele variant van je website op een aparte extensie ‘m.domeinnaam’. De waarde van Google wordt dan verdeeld over je gewone URL en je mobiele URL. Bovendien heb je kans op ‘duplicate content’.
  • Rich snippets. Dit zijn de bekende ‘sterren’ die vaak in de zoekresultaten getoond worden. Beoordelingen van klanten. Op het moment dat je klanten jouw diensten beoordelen met vijf sterren dan heeft dit positieve impact op potentiele klanten. ‘The Feedback Company’ is zo’n bedrijf waartegen je voor een geringe vergoeding klantenbeoordeling in je website kunt inladen. Een bijkomend voordeel hiervan is dat de sterren automatisch overgenomen worden in je AdWords advertenties. Dit verhoogt direct de conversie van je betaalde advertenties.

Webton verzorgt op dit moment voor meer dan 600 bedrijven topposities in zoekmachine Google. Sluit jij je ook aan bij de Webton familie op het gebied van zoekmachine marketing?

Bekijk hier de veel gestelde vragen over Zoekmachine Marketing.