Dienst

Wat is de definitie van zoekmachine marketing?

Zoekmachine marketing (ook wel ‘seo optimalisatie’ of ‘zoekmachine optimalisatie’ genoemd) is het instrument bij uitstek om je website in zoekmachines beter vindbaar te maken. Door je website te optimaliseren voor Google en het belang van internet marketing in te zien, kunnen potentiële klanten de weg naar je bedrijf veel makkelijker vinden. Dit leidt op de langere termijn voor meer bezoekers, meer leads en dus meer omzet. De zoekwoorden/keywords waarop je als bedrijf gevonden wilt worden zijn hier van belangrijke betekenis. Zijn deze duidelijk dan kan er een visie bepaald en een campagne uitgevoerd worden. Een instrument van zoekmachinemarketing is bijvoorbeeld linkbuilding, maar er zijn meerdere vormen waaruit een seo campagne kan bestaan, bijvoorbeeld AdWords. Op deze pagina geven we aan de hand van veelgestelde vragen uitleg over de inzet van zoekmachine marketing en bespreken we welke functie ons bureau hierin kan spelen.

Vertel mij meer
Gratis SEO Scan

Waarom blijft zoekmachine optimalisatie toch zo belangrijk?

  1. De SEO resultaten kunnen steeds nauwkeuriger gemeten worden met Google Analytics. De invloed van hoge posities in Google blijkt (meten is weten) buiten proportioneel groot te zijn. De impact en het rendement van deze kosteneffectieve marketingvorm wordt ook door recente onderzoeken alsmaar bevestigd.
  2. Hoe hoger je in Google scoort met je website hoe meer kans op bezoekers.
  3. Naast de geringe kosten blijkt ook simpelweg dat over het algemeen nog steeds geldt: hoe meer bezoekers hoe meer kans op verkopen en/of aanvragen.
  4. Een perfect instrument om te werken aan de naamsbekendheid van je merk. Je producten en diensten zijn middels zoekmachine optimalisatie perfect onder de aandacht te brengen. Bezoekers worden loyaler aan je merk/bedrijf en komen vaker terug op je website (remarketing).

Topposities gerealiseerd voor klanten

KlantZoektermResultaat in google.nl
privatescan.nlbody scannr. 4 uit 22.800.000 resultaten
valkengoed.nltrouwpakkennr. 2 uit 95.700 resultaten
horecaworld.bizhoreca friteusenr. 2 uit 158.000 resultaten
decdperserij.nlcd duplicerennr. 1 uit 22.600 resultaten
labeldiscounter.nldymo labelsnr. 2 uit 404.000 resultaten

Waarom adverteren bedrijven in Google?

Binnen zoekmachine marketing kan onderscheid worden gemaakt tussen twee verschillende methodes. Allereerst kunnen de structuur en inhoud van een website geoptimaliseerd worden voor zoekmachines. Door deze technische optimalisatie zal de website op termijn beter scoren in de zoekresultaten. Een andere mogelijkheid is om advertenties te plaatsen in de zoekmachines (AdWords). Omdat 98% van de Nederlanders Google gebruikt, is het verstandig de website optimalisatie en advertenties op deze zoekmachine te richten. Google is en (is onze verwachting) blijft de komende jaren marktleider.

Hoe bepaal ik de zoektermen welke voor mijn bedrijf rendement opleveren?

Er zijn meerdere tools waarmee een selectie gemaakt kan worden om de meest lucratieve zoektermen voor je bedrijf te selecteren. Wij gebruiken Search Console (vroeger ‘Webmaster Tools’) dagelijks. Middels deze tool is eenvoudig te zien hoe vaak bepaalde zoektermen getoond worden en hoe vaak ze ook daadwerkelijk aangeklikt worden.

google console

Zoekwoorden met een hoge CTR doen het goed. Maak een selectie van de termen met relatief veel vertoningen en een hoge CTR. De termen die je selecteert moeten vervolgens wel commercieel interessant voor je website/bedrijf zijn. Een zoekmachine marketing campagne op je eigen bedrijfsnaam sorteert waarschijnlijk niet meer omzet.

zoekmachine marketing campagnes

 

Trotse Google Partner

 

De Google Partner badge laat zien dat wij als internetbureau conform de richtlijnen van Google werken. Deze professionele certificering wordt door Google toegekend wanneer aangetoond is dat wij op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen Er zijn strenge eisen om een partner van Google te mogen zijn; ten minste één werknemer moet twee Google AdWords-examens succesvol hebben afgelegd. Daarnaast moet de afgelopen 90 dagen minimaal € 10.000,- aan Adwords-tegoed zijn uitgegeven. Met de prestatieindex wordt de AdWords-prestatie en -klantondersteuning gemeten die wij aan onze klanten leveren. Neem eens contact op om AdWords-mogelijkheden te bespreken!

Wat zijn andere handige tools?

Bij de selectie van de juiste zoektermen kan je kijken naar huidige data en statistieken (Search Console) maar ook naar toekomstige bezoekers aan de hand van zoekvolumes. Als je weet hoe vaak er in Google op een bepaalde zoekterm wordt gezocht dan is er een inschatting te maken hoeveel effect dit voor jouw website kan hebben. Het programma SEMRUSH is hiervoor een ideale SEO tool. In één oogopslag is te zien welke zoektermen op dit moment voor traffic naar je site zorgen en welke andere mogelijke zoektermen (op basis van zoekvolume) ook interessant kunnen zijn. Interesse in ook zo’n gratis SEO analyse?

hoge volumes google

Waarom kiezen voor internetmarking van Webton?

Webton in Hengelo is het bekendste seo bureau in en rond Twente. Het bedrijf heeft reeds voor meer dan 1700 klanten aansprekende resultaten geboekt in verschillende zoekmachines. Het levert hiermee een grote bijdrage aan de toestroom van potentiële klanten naar de websites van deze bedrijven. Indien je ook geïnteresseerd bent in een toppositie in Google, kun je vrijblijvend contact opnemen met onze marketing specialisten. Webton heeft de knowhow om jouw bedrijf aan de linkerkant van Google hoog te laten scoren.

On-Page seo marketing tips:

  • Bouw je website voor de bezoeker en niet voor Google. Google wordt steeds intelligenter! Zoekmachine Google met spam-content (gebruik van overdreven veel zoekwoorden) verleiden tot hogere posities is een methode die in 2011 nog werkte. Nu niet meer! Voor de vindbaarheid in Google is een website bouwen dus een vak apart. Probeer je in te leven in wat de bezoeker van je website zoekt. Schrijf dus voor je bezoeker en schrijf je teksten niet voor Google. Indien de bezoeker je website interessant vindt zullen ze langer op je website blijven, vaker terugkomen, je pagina delen via social media, etc. etc. Kortom: Google gaat jouw website uiteindelijk beter waarderen. Klakkeloos je website aanmelden bij allerlei startpagina’s heeft dus ook geen zin meer.
  • Content is King. Zoekmachine Google hecht de meeste waarde aan tekst op je website. Google kan moeilijk in afbeeldingen kijken, dus zorg voor uniek geschreven content. Kopieer dus geen teksten van andere websites, hoe verleidelijk dit soms ook is! Google hekelt namelijk ‘duplicate content’. Je kunt alleen je website bezoeker van adequate informatie voorzien wanneer deze actueel is met uniek geschreven informatie. Werk daarom met een CMS systeem zodat je zelf eenvoudig je website kunt verversen.
  • Update je website. Google hecht zeer veel waarde aan websites die levendig zijn en die hun inhoud vaak actualiseren. Ververs dus niet wekelijks je website met een nieuwtje, dan loop je grote kans kan dat je concurrent die dit wel doet je langzaam in haalt. Nogmaals: schrijf alleen unieke content. Wil je een nieuwsbericht plaatsen dat door een andere site is uitgebracht? Prima, maar herschrijf dan het nieuwsbericht voordat je het op jouw site plaatst.
  • Zoekmachine vriendelijk CMS. We komen ze nog steeds vaak tegen, Content Maganement Systemen die niet zoekmachine vriendelijk zijn. Onze voorkeur gaat uit naar WordPress, een opensource CMS systeem welke zeer goed door Google wordt gezien. Je hoeft je dan geen zorgen te maken dat standaardzaken als ‘titles’‘headings’en ‘descriptions’ goed ingesteld kunnen worden. Tevens is het in WordPress eenvoudig om een plug-in te installeren die het mogelijk maakt nieuwsberichten te kunnen delen via de social media.
  • Grafische aantrekkelijkheid. Een bezoeker blijft gemiddeld 9 seconden op een website. Val je bezoeker niet lastig met lappen tekst, maar met mooie afbeeldingen, infographics, instructiefilms, virtuele rondleidingen en testimonials van klanten. Dit zijn aspecten die de ‘bounche rate’ doen verlagen. Een ‘bounche rate’ (ook wel ‘weigeringspercentage’ genoemd) van 40% is mooi. 60% van de bezoekers kijkt dan verder dan alleen de eerste pagina van je website.
  • Responsive webdesign. In het Nederlands: ‘een schaalbare website’. Zorg ervoor dat je één website hebt die op alle verschillende schermen (mobiel, tablet, laptop, pc) goed wordt weergegeven. De website bezoeker kan altijd goed navigeren op je website ongeacht het scherm waarop de site getoond wordt. Dit zorgt voor langere bezoektijden op je website en nog belangrijker: geen frustraties! Kies niet voor aparte mobiele variant van je website op een aparte extensie ‘m.domeinnaam’. De waarde van Google wordt dan verdeeld over je gewone URL en je mobiele URL. Bovendien heb je kans op ‘duplicate content’.
  • Rich snippets. Dit zijn de bekende ‘sterren’ die vaak in de zoekresultaten getoond worden. Beoordelingen van klanten. Op het moment dat je klanten jouw diensten beoordelen met vijf sterren dan heeft dit positieve impact op potentiele klanten. ‘The Feedback Company’ is zo’n bedrijf waartegen je voor een geringe vergoeding klantenbeoordeling in je website kunt inladen. Een bijkomend voordeel hiervan is dat de sterren automatisch overgenomen worden in je AdWords advertenties. Dit verhoogt direct de conversie van je betaalde advertenties.

Webton verzorgt op dit moment voor meer dan 2300 bedrijven topposities in zoekmachine Google. Sluit jij je ook aan bij de Webton familie op het gebied van zoekmachine marketing?

Bekijk hier de veel gestelde vragen over Zoekmachine Marketing. Bekijk hier een SEO Scan die we gemaakt hebben voor onze klant. Zijn gehele website wordt aan de hand van tientallen SEO factoren geanalyseerd.

Google optimalisatie door zoekmachine bureau en SEO specialist Webton

Webton prefereert website optimalisatie voor de normale/organische kant in Google boven de AdWords advertenties. De kosten van de AdWords advertenties kunnen hoog oplopen, daarnaast klikt altijd nog ruim 70% van de mensen op een resultaat in de organische kant van Google. Deze SEO resultaten zijn door MKB bedrijven goed te meten middels Google Analytics. Als tip voor een optimale Google optimalisatie geven wij dan ook: richt je eerst op de SEO (Search Engine Optimalisatie) van je website zelf, alvorens je aan Google betaalt (AdWords).

Enkele klanten Webton Zoekmachine optimalisatie

Ranken op internet: zo werkt het algoritme

Voor elke website is het tegenwoordig cruciaal om goed vindbaar te zijn op internet. Hoe hoger de ranking van een site in de zoekresultaten van Google, hoe meer kliks van zoekmachinegebruikers. Zoekmachines zoals Google zijn daarom dé manier om meer websitebezoekers (en hierdoor uiteindelijk ook meer klanten) te genereren.

Beter ranken in de zoekmachine is echter niet eenvoudig. Zoekmachinegebruikers zijn zeer selectief in hun kliks en klikken alleen als ze denken dat een site betere informatie biedt dan andere websites op internet. Wie weet hoe het algoritme van de zoekmachine werkt, kan zijn website zodanig optimaliseren dat de ranking sterk verbetert.

Zoekmachine-optimalisatie voor de SERP van Yahoo of Bing

Zoekmachines zoals Yahoo en Bing hanteren een vergelijkbaar algoritme als Google. Al deze partijen hebben één doel voor ogen: de gebruiker zo snel mogelijk doorverwijzen naar de best mogelijke informatie. In de zoekresultaten, ook wel bekend als de SERP (Search Engine Results Page), verschijnen daarom alleen websites die opvallen door een zeer waardevol informatieaanbod.

Net als Google maken Bing en Yahoo gebruik van een aantal criteria om de positie van een website in de SERP te bepalen. Het inspelen op deze criteria staat ook wel bekend als zoekmachineoptimalisatie. Niet alleen het verwerken van de juiste zoektermen in content speelt hierbij een rol, maar ook tal van andere factoren.

Backlinks van de concurrentie analyseren

Naast het toepassen van online marketing en het gebruik van de juiste zoekwoorden, zijn backlinks cruciaal voor het succes van een website. Backlinks zijn hyperlinks die op de ene website naar een andere site verwijzen. De hoeveelheid links en de kwaliteit van de verwijzende websites vertelt de zoekmachine iets over de autoriteit van een bepaalde site.

Hoe hoger de autoriteit wordt ingeschat, hoe hoger ook de positie in de zoekresultaten. Het analyseren van de links van de concurrentie is vaak een goed startpunt om in te schatten hoeveel van deze hyperlinks je eigen website nodig heeft. Ook het analyseren van het eigen linkprofiel is een goed idee om de benodigde verbeteringen aan te kunnen brengen.

Wat is zoekmachine adverteren?

Zoekmachine adverteren (ook wel bekend als Search Engine Advertising) betekent dat er bij relevante zoekopdrachten een advertentie wordt getoond boven of naast de organische zoekresultaten. Hierbij dient er betaalt te worden voor elke keer dat er een bezoeker klikt op de advertentie. De zoekwoorden kunnen beheerd worden met het populaire online advertentieprogramma Google Adwords.