03-01-2018

Wat zijn de linkbuilding trends in 2018?

Linkbuilding is van oudsher de meest effectieve techniek om een website hoger in de zoekresultaten van Google te krijgen. Maar in een tijdperk waarin content van toenemend belang is, verandert de manier waarop linkbuilding wordt ingevuld. In dit artikel analyseren we de laatste trends en schetsen we hoe je het beste kunt linkbuilden in 2018.

linkbuilding trends 2018

Autoriteit gekoppeld aan relevantie

In de wereld van linkbuilding is sinds jaar en dag veel te doen om het begrip ‘autoriteit’. Hoe beter de reputatie van een website, hoe waardevoller een link vanaf diezelfde website is. Anno 2018 is het echter niet meer zo dat een link vanaf elke bekende site jouw rankings gegarandeerd omhoog stuwt.

Gekoppeld aan autoriteit is namelijk relevantie – de mate waarin de bronwebsite relevant is voor de site waarnaar de backlink verwijst. Natuurlijk hoeven de twee websites niet exact hetzelfde onderwerp te hebben, maar er moeten wel aanwijsbare raakvlakken zijn.

Het concept Topical Trust Flow van Majestic is een goede manier om te checken of een site autoriteit combineert met relevantie. In 2018 is het belangrijk alleen te linkbuilden met sites die op dit vlak goed scoren, anders haal je niet langer het maximale uit je investering.

Gastbloggen aan banden gelegd

Een handige manier om de voordelen van linkbuilding te combineren met die van content, is door het publiceren van gastblogs. Deze praktijk werd onder linkbuilders echter zó populair, dat Google gastbloggen enige tijd geleden als ongewenst verklaarde.

Dat kwam met name voor de explosieve toename van gastblogplatforms, waar artikelen over allerhande onderwerpen werden gepubliceerd zonder enige onderlinge samenhang. Met andere woorden: de relevantie van de links voor de doelgroep ontbrak compleet.

Later nuanceerde Google zijn stelling door aan te geven dat gastblogs nog altijd van waarde kunnen zijn, mits de relevantie hoog is. Zolang de inhoudelijke meerwaarde voor de lezer aantoonbaar is, kan gastbloggen ook in 2018 nog altijd een effectief linkbuilding instrument zijn.

Manipulatie zoekresultaten niet langer effectief

Al jarenlang waarschuwen SEO-bureaus waaronder Webton voor de gevaren van risicovolle linkbuilding technieken. Bij een duidelijk vermoeden van manipulatie deelt Google nietsontziend rankingstraffen uit, die een website soms geheel uit de zoekresultaten doen verdwijnen.

Anno 2018 lijkt het gevaar van een penalty ietwat te verdwijnen. Google hanteert een nieuwe tactiek die manipulatie van rankings nog effectiever moet ontmoedigen. In plaats van straffen, zet de zoekmachine namelijk in op negeren.

Alle SEO-inspanningen die duiden op manipulatie worden voortaan door het algoritme genegeerd, waardoor ze compleet zinloos zijn. Investeren in allerlei handige SEO-trucjes wordt hierdoor zeer onaantrekkelijk; een focus op gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit is voornamelijk wat loont.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!