Dienst

Hoger in Google

Hoe komt mijn website bovenaan in Google? Een veelgehoorde vraag. Om hier antwoord op te geven is het goed om eerst even de basis door te nemen. Hoe zat het ook alweer? Je hebt een mooie website maar scoort niet hoog genoeg in de zoekresultaten? Het doel van dit gratis artikel is de vindbaarheid van jouw site in de zoekmachine Google structureel te verbeteren. Uiteindelijk zal je vervolgens zelf zien dat je met belangrijke zoektermen steeds hoger gaat ranken in de zoekmachines. Webton kan je ondersteunen bij deze zoektocht naar een optimale ranking…

Vertel mij meer
Gratis Linkbuilding Scan

De basis van zoekmachine optimalisatie (SEO) anno 2017

“Hoe komt mijn bedrijf hoger in de Google ranking middels zoekmachine optimalisatie?” en “Hoe komt mijn website bovenaan in Google?’ zijn SEO gerelateerde vragen welke veel gesteld worden aan ons zoekmachine marketing bureau. In dit artikel geven wij tips hoe je zelf met gratis tools (dus zonder de inzet van de betaalde Google Adwords of linkbuilding) gratis hoger in de organische zoekresultaten naar voren kunt komen.

Waar sta ik in Google?




Tevreden met deze positie?
Mooi! En hoe scoor je met een ander zoekwoord?Laten we contact opnemen.
Gratis Linkbuilding Scan

Met de gratis Linkbuilding Scan van Webton kun je snel een goed beeld krijgen van hoe het linkprofiel van je website eruit ziet. De Linkbuilding Scan analyseert je website op meerdere facetten. Niet alleen het aantal backlinks wordt in kaart gebracht, maar bijvoorbeeld ook de kwaliteit ervan.

Meer informatie

Topposities gerealiseerd voor onze klanten

KlantZoektermResultaat in google.nl
fysiotape.nlsporttapenr. 3 uit 262.000 resultaten
twentezon.nlsolar frontiernr. 3 uit 15.300.000 resultaten
explainit.nltraining projectnr. 2 uit 867.000.000 resultaten
dashcams.eudashcamnr. 9 uit 9.730.000 resultaten
valkengoed.nltrouwpakkennr. 2 uit 95.700 resultaten

Tevreden klanten bij Webton

Hoe komt anno 2017 mijn website bovenaan in Google?

De manier waarop het algoritme van Google websites en individuele webpagina’s analyseert en rankt verandert continu. Helaas is er geen vastomlijnde manier om de zoekmachine gegarandeerd succesvol te bespelen. Toch wil dat niet zeggen dat er niets aan te doen is om jouw website bovenaan in Google te laten scoren.

Er is echter ook goed nieuws. Er zijn namelijk bewezen effectieve manieren om het algoritme te geven wat het wil. En ook dat levert hogere rankings op. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst.

Zo is het belangrijker dan ooit om content van consistente kwaliteit te produceren. De content moet bij voorkeur topic focust zijn (gericht op een specifiek onderwerp) en is hierdoor automatisch ook keyword focust (gericht op één of meerdere specifieke zoekwoorden). Deze combinatie maakt het mogelijk om bovenaan in Google’s zoekresultaten te ranken.

Hieronder geven we je vier manieren waarop je kunt inspelen op de voortschrijdende trends van Google’s zoekmachine in 2017 en verder.

Richt je op content onderwerpen (niet alleen zoekwoorden) en gebruikerservaring

Content onderwerpen en gebruikerservaring

Zoekwoorden spelen in 2017 nog altijd een rol als je top rankings in de zoekmachine wilt behalen. Toch hecht Google nu veel meer waarde aan factoren als kwaliteit, relevantie en contextuele content.

In het verleden kon matig geschreven, korte content doorspekt met zoekwoorden nog hoog ranken in de zoekresultaten. Inmiddels is dit niet langer het geval. Google streeft tegenwoordig naar goed geschreven, unieke, lange en evergreen content die nuttig is voor lezers.

Lees meer:

Zorg voor een mobielvriendelijke website

Mobielvriendelijke website maken

Mensen gebruiken steeds vaker draagbare en mobiele devices om online zaken op te zoeken. Mobiel bezoekersverkeer vertegenwoordigt anno 2017 zo’n groot gedeelte van het totale internetverkeer, dat zeker niet valt uit te sluiten dat Google websites met mobiele errors ‘straft’ met een lagere positie in de zoekresultaten.

Het bouwen van een mobielvriendelijke website stelt bovendien niet alleen Google tevreden, maar doet ook wonderen voor je mobiele bezoekersverkeer en de algehele engagement op je website.

Lees meer:

Maak gebruik van Google’s Disavow Tool

Google Disavow Tool

Webmasters en SEO-specialisten merken dat Google steeds zwaardere straffen oplegt aan websites die geassocieerd zijn met zogenaamde ‘spammy’ websites. Ook bij je eigen website is het belangrijk om mogelijke Penguin factoren in kaart te brengen. Vind je online backlinks naar jouw site die meer kwaad dan goed doen? Benader dan de webmasters van deze sites en vraag ze om de links te verwijderen.

Blijven enkele links nog altijd staan? Gebruik dan Google’s Disavow Tool om deze inkomende links af te wijzen. Zo voorkom je dat de slechte reputatie van deze websites afstraalt op die van je eigen site.

Lees meer:

Blijf links opbouwen (in een natuurlijk tempo)

Backlinks opbouwen in natuurlijk tempo

Websites die inkomende links ontvangen van andere sites die Google classificeert als ‘goed’, worden altijd positief beoordeeld door het algoritme van de zoekmachine.

Maar zoals je als trouwe lezer van de Webton blog inmiddels weet, hanteert Google een streng beleid als het gaat om onnatuurlijke linkbuilding strategieën. Het ontwikkelen en uitvoeren van een doordachte linkbuilding campagne is nog altijd een verstandige zet, mits je ervoor zorgt dat je linkprofiel niet in een verdacht hoog tempo groeit.

Lees meer:

Beter gevonden worden in Google

Hoog in Google? Natuurlijk zijn er nog vele andere voordelen verbonden aan een samenwerking met Webton, maar die vertellen we je graag zelf in een persoonlijk gesprek. Natuurlijk is dat helemaal vrijblijvend! Je vindt ons in een mooie kerk in Hengelo, maar bellen mag ook: 074 – 3030400. Wil je hoog in Google komen, neem dan vooral eens contact op. Vraag het onze andere klanten; je zult er geen spijt van krijgen!

Scoren met je website: wat is het geheim?

Hoe wordt een website nu precies zoekmachinevriendelijk gemaakt? Heel simpel: de website moet voldoen aan de voorwaarden zoals Google die graag ziet. Hoewel honderden verschillende factoren van belang zijn om hoog in Google te ranken, zijn er een aantal specifieke eigenschappen die door Google worden beloond. Zo kom je hoog in Google, enkele gratis tips:

  1. Een optimale techniek van je website is dan ook een voorwaarde voor een hoge ranking. Werk met bijvoorbeeld WordPress CMS zodat je met behulp van schone websitecodes bovenaan in de zoekmachines kan komen. Google moet je website goed kunnen crawlen (denk aan een leesbare ‘sitemap’). Je site moet tevens responsive zijn en beschikken over een SSL certificaat/ HTTPS verbinding.
  2. Websites die nauwelijks tekst of afbeeldingen bevatten, beoordeelt Google niet snel als relevant. Het is daarom belangrijk zoveel mogelijk kwalitatief hoogwaardige unieke content op je website of webshop te plaatsen. En vervolgens middels een degelijke content marketing strategie dit proces te onderhouden. Elke 2 weken 1 uniek blogartikel is aan te bevelen. Om de kosten te drukken zou je dit zelf kunnen doen.
  3. Zijn de pagina’s van je website niet op een logische wijze geordend? Dan zal Google zich er geen raad mee weten. Een duidelijke website structuur is noodzakelijk om hoog te scoren in zoekmachines. Hoe duidelijker de structuur voor de zoekmachines, hoe duidelijker de website ook voor bezoekers zal zijn, zo redeneert Google. Blijf je websitebezoeker uitdagen lang op je site te blijven. Tevens geldt nog altijd: meten is weten (Google Analytics). Streef een bounche rate (weigeringspercentage) na van onder de 60%.
  4. Google houdt de online reputatie van jouw website nauwlettend in het oog. Plaatsen veel andere websites links naar jouw website? Dan zal je populariteit ongetwijfeld een reden hebben en word je beloond met een hogere ranking. De linkbuilding van uw website moet zo uitgebreid mogelijk zijn om hoog in Google te komen. Linkbuilding is in essentie niets anders dan het verzamelen van zoveel mogelijk externe links die naar uw eigen website verwijzen. Maar dit is complexer dan het lijkt; de externe links dienen aan een specifieke set van criteria te voldoen en alleen links die door Google kwalitatief hoog ingeschat worden zullen je website hoger in Google doen ranken. Bespaar niet op de kosten, linkbuilden valt niet onder het kopje ‘Hoog in Google doe je zelf’. Trap niet in ‘no cure no pay’ constructies.
  5. De domeinnaam van uw website moet een goede reputatie en bij voorkeur ook een hoge leeftijd hebben. Hoe populairder en hoe ouder, hoe betrouwbaarder de website is, denkt Google. Niet zo gek gedacht toch? De invloed van ‘Exact match domeinnamen’ is trouwens de afgelopen jaar steeds minder geworden.
  6. Google draagt gebruiksvriendelijkheid hoog in het vaandel. Google kijkt naar de server waarop uw website zich bevindt. Is dit een server waar veel andere websites met een bedenkelijke reputatie op gehost worden? Wat Google betreft is je website direct verdacht! En ja, dit leidt helaas tot een daling in de zoekresultaten. Je website moet uiteindelijk binnen 2,5 seconden zijn ingeladen. Website caching kan je helpen deze laadtijd te verkorten. Een snelle server je website is dan ook onontbeerlijk om de online concurrentie af te troeven. Overweeg VPS Hosting.
  7. Activiteit op Social Media zoals Twitter, LinkedIn, Facebook en Instagram vertelt Google dat jouw website relevant is voor andere online gebruikers. De social media rondom uw website moeten prominent aanwezig zijn en liefst ook een grote schare volgers genereren. Hieruit concludeert Google dat jouw website een bekende autoriteit is bij een groot publiek. Hierdoor zal je site als relevant worden beoordeeld door de zoekmachine, waardoor de site weer hoger in Google zal belanden. We gaan hieronder beschrijven hoe je dit het beste kunt doen.

Download het ultieme On-Page SEO-handboek

Wil je met je bedrijfswebsite hoger in Google komen en meer omzet genereren? Download dan gratis het SEO-handboek boordevol handige tips!

Maak je content deelbaar op social media

Het delen van content op social media platforms zoals Twitter, Facebook en LinkedIn is in het huidige tijdperk essentieel. Het is tegelijkertijd belangrijk dat je doelgroep bereid is om jouw content te delen.

Hoe vaker je content wordt gedeeld, hoe meer bezoekersverkeer en zichtbaarheid je immers kunt verwachten. Dit resulteert vervolgens in meer natuurlijke backlinks vanaf betrouwbare websites en autoritatieve bronnen.

Sociale signalen lijken daarnaast indirect invloed uit te oefenen op de zoekresultaten van Google, met name nu engagement een steeds zwaarwegender factor wordt.

In een slimme content marketing strategie spelen social media gebruikers daarom een belangrijke rol. Influencers zoals Bekende Nederlanders en specialisten in jouw vakgebied kunnen je via sociale platforms helpen om je content te verspreiden en aan naamsbekendheid te winnen bij het grote publiek.

Lees meer:

18Jaar ervaring
450Linkbuilding klanten
127Top 1 posities
221Top 5 posities

Hoe kom ik hoog in Google?

Dat hoger in Google komen niet eenvoudig is, blijkt wel uit het feit dat Google websites beoordeelt aan de hand van meer dan 200 verschillende rankingfactoren. Ruwweg zijn deze rankingfactoren op te delen in drie categorieën die aan de basis staan van zoekmachine optimalisatie: kwaliteit van de content, techniek van de website en autoriteit van de website.

De meest tijdsefficiënte manier om een website te optimaliseren is het verbeteren van de content (inhoud) van de website. In de meeste gevallen kost dit minder tijd dan het aanpassen van de achterliggende techniek of het opbouwen van een hoge autoriteit. Hoog in Google komen begint met het leveren van kwalitatief hoogwaardige content.

Bij het maken van kwaliteitscontent dient niet alleen rekening gehouden te worden met de gebruiker, maar ook met het algoritme van Google. Op basis van zoekwoorden onderzoek en een concurrentie analyse is een uitstekende inschatting te maken van de posities waar een website in de zoekresultaten voor zal strijden.

Hoe meer relevante zoekwoorden in de tekst worden geïntegreerd, hoe beter de website zal scoren wanneer gebruikers in Google naar het betreffende onderwerp zoeken. De makkelijkste manier om zoekwoorden onderzoek uit te voeren is door gebruik te maken van gratis tools als de Google zoekwoordplanner, die voorheen ook wel bekend stond als de Google keyword tool.

Niet alleen laat de Google zoekwoordplanner zien hoe vaak er op bepaalde specifieke zoektermen wordt gezocht, maar ook geeft de tool een overzicht van gerelateerde zoekwoorden. Het is dan ook slim om hier gebruik van te maken en een diversiteit aan zoekwoorden te integreren in uw content. Dit biedt nieuwe invalshoeken voor je tekst, verhoogt in de meeste gevallen de kwaliteit van je content en zal je positie in Google doen stijgen.

Bovenaan in Google komen met onderstaand stappenplan! Gratis SEO Tools:

Google Search Console

Google Search Console

Een optimale techniek van jouw website is dan ook een voorwaarde voor een hoge ranking. Een onderdeel van deze techniek is mobielvriendelijkheid. Check met Google Search Console of je site mobielvriendelijk is. Een mobielvriendelijk website leidt tot een snellere laadtijd en dus uiteindelijk tot een betere waardering.

Ga naar Google Search Console

Pingdom

Pingdom SEO tool

Google draagt gebruiksvriendelijkheid hoog in het vaandel. De laadtijd van je website of voor je webshop of website is dan ook onontbeerlijk om de online concurrentie af te troeven. Check de laadtijd met het programma Pingdom. Een advies is om onder de 3 seconden laadtijd te blijven. De laadtijd van jouw website is ook te bepalen met deze gratis tool van Google.

Ga naar Pingdom

Keyword Tool

Keyword Tool voor hoger in Google

Langzaam wordt het tijd om te gaan kijken naar eventuele potentiële zoektermen waarop je beter wilt gaan ranken. Met deze gratis keyword tool krijg je eenvoudig inzichtelijk welke zoekwoorden mogelijk interessant zijn om hiervoor een sterke landingspagina aan te maken en hier vervolgens op te gaan linkbuilden.

Ga naar Keyword Tool

Majestic

Majestic voor hoog in Google

De backlinks die naar jouw websites verwijzen zijn kwalitatief gezien niet altijd goed. Het is mogelijk om deze niet mee te laten tellen in Google (disavow links). Met de gratis versie van Majestic SEO is het mogelijk om alle links (inclusief betrouwbaarheid) die naar jouw site verwijzen in kaart te brengen. Webton is in het bezit van de betaalde variant, we kunnen gratis deze backlinks inclusief bijbehorende betrouwbaarheid (TrustFlow) aan jou mailen.

Ga naar Majestic

Natuurlijk zijn er nog honderden andere aspecten van invloed op jouw ranking binnen Google. Gelukkig hoef jij je daar niet verder in te verdiepen, want dat doen onze specialisten graag voor jou! Hoger in Google: elke klik op internet is geld waard!

Webton richt zich voornamelijk op zoekmachine Google als het gaat om geoptimaliseerde SEO strategie

Dat het belangrijk is dat je website op internet in verschillende browsers goed scoort is niets nieuws. Maar wat als we kijken naar de verschillende zoekmachines waarvan men in Nederland gebruik maakt? De meeste mensen (ruim 90%) hebben Google als standaard zoekmachine ingesteld en zoeken hiermee dagelijks naar diensten en/of producten die jij als bedrijf aanbiedt.

We houden rekening met deze feiten en richten ons louter en alleen op Google. Wanneer je website hoger komt in Google zal deze in andere zoekmachines ook klikken en traffic opleveren. De richtlijnen en instellingen van Google zijn streng en duidelijk geformuleerd. Als we ons standaard hieraan houden zal dat conversies in alles zoekmachine opleveren. Hoog in Google komen in andere zoekmachines als Yahoo of Bing kan alleen als je website aan de meeste SEO richtlijnen van Google voldoet.

Gratis Linkbuilding Scan

Beste strategie om hoger in Google te komen

Hoe populairder een zoekterm is, hoe groter de concurrentie zal zijn. De meeste websites proberen immers content te leveren waar veel mensen naar op zoek zijn. De meeste mensen gebruiken daarbij relatief korte zoektermen (shorttail). Omdat op langere zoekwoorden (longtail) minder vaak gezocht wordt, is hiervoor ook minder concurrentie en is het dus makkelijker om hierop hoog te scoren in Google.

Short tail en long tail zoekwoorden

Er wordt erg vaak gezocht op korte zoekwoorden en daarom is de shorttail strategie een uitstekende content strategie. Omdat er echter zoveel concurrentie is, gaat er flink wat tijd overheen voor je website op een hoge positie in Google komt. Het kan daarom een verstandige keuze zijn om in het begin te investeren in lange zoekwoorden door middel van een longtail strategie.

Deze longtail zoekwoorden strategie is een goede methode om op snelle en relatief makkelijke wijze hoog in Google te scoren. Maar liefst 70% van alle zoektermen waar mensen in Google op zoeken betreft lange zoekwoorden. Met een doordachte longtail strategie en een geoptimaliseerde website is het dan ook prima mogelijk om snel een hoge notering in Google te behalen. Het is dan wel belangrijk dat de content op de website op de juiste wijze geoptimaliseerd wordt rondom een bepaalde zoekterm.

In de top 10 van Google komen

Het schrijven van een inhoudelijk goed artikel is dus niet voldoende; alleen artikelen die SEO geoptimaliseerd worden zullen hoog scoren in Google. Het optimaliseren op SEO kan het verschil maken tussen een resultaat op de tiende pagina van Google of een positie in de top 10 van Google.