02-06-2015

Evergreen content, wat is dat?

Schrijf evergreen content voor meer bezoekers

Wellicht heb je er nog nooit van gehoord: evergreen content. In content marketing is het inmiddels echter een redelijk ingeburgerd begrip. Steeds meer websites proberen evergreen content te schrijven om meer autoriteit te realiseren en hoger te scoren in Google. Maar wat is evergreen content nu precies en waarom zou jij het ook moeten toepassen op je website? In dit artikel leggen we je dit haarfijn uit!

Laten we eerst een aantal misverstanden uit de weg helpen. Evergreen heeft in de context van content marketing niets te maken met naaldbomen, groentinten, milieuvriendelijkheid of de bekende koekjes van LiGa. Evergreen content is de content op jouw website die ook op lange termijn relevant blijft voor jouw doelgroepen. Dit is namelijk voor lang niet alle content het geval, iets waar we later in dit artikel nader op in zullen gaan. Belangrijk om nu te onthouden is dat evergreen content een belangrijke rol kan spelen in het succes van je website.
evergreen

Voorbeeld van evergreen content

Het verschil tussen evergreen content en ‘normale’ content kan misschien het beste toegelicht worden met een concreet voorbeeld. De Webton-website die je op dit moment bezoekt, bevat verschillende artikelen over SEO:

Onze belangrijkste pagina over zoekmachine optimalisatie is een voorbeeld van evergreen content, omdat hierin de basisbeginselen van SEO worden uitgelegd. De term SEO en de bijbehorende beginselen zijn niet tot nauwelijks aan verandering onderhevig, waardoor deze pagina altijd waardevol zal blijven voor nieuwelingen op het gebied van SEO. Ook voor andere partijen zoals potentiële klanten blijft deze content interessant om een beter begrip te krijgen over SEO en de diensten die Webton op dit gebied aanbiedt.

Een ander artikel op onze website, genaamd SEO Trends in 2015, is juist geen goed voorbeeld van evergreen content. In dit artikel worden de SEO trends in 2015 besproken, waardoor het artikel over pakweg een jaar al niet meer relevant is voor het merendeel van de bezoekers. Elke algoritme update die Google doorvoert, heeft gevolgen voor de beste SEO-strategieën op dat moment. Het is juist het succes van deze strategieën dat de SEO-trends voor een bepaalde periode bepaalt. De content in dit artikel zou dus alleen waardevol blijven wanneer Google geen algoritme updates meer zou doorvoeren en de SEO-trends uit 2015 ook in de jaren daarna de norm blijven. Dit is natuurlijk geen realistisch scenario, waardoor bovenstaand artikel een beperkte houdbaarheidsdatum heeft.

Het verschil tussen de eerder genoemde twee artikelen is het verschil tussen evergreen content en normale content. Evergreen content is content die jarenlang actueel blijft en constant interesse opwekt bij bezoekers.

Wat echter niet duidelijk wordt uit bovenstaand voorbeeld, is waarom je evergreen content regelmatig toe zou moeten passen op je eigen website. Hier zijn meerdere redenen voor, want evergreen content biedt een aantal grote voordelen voor websites met een blog:

  • Evergreen content is tijdsefficiënt. In tegenstelling tot content die afhankelijk is van de actualiteit, kunnen lezers vele jaren lang genieten van evergreen content. Dit terwijl ook deze content toch echt maar één keer geschreven hoeft te worden. Hierdoor is het veel tijdsefficiënter dan andere contentsoorten. Bovendien vermindert dit de werkdruk voor content marketeers, omdat evergreen artikelen om de zoveel tijd opnieuw gepubliceerd kunnen worden en dan nog steeds toegevoegde waarde hebben voor de lezer.
  • Evergreen content is een basisvoorwaarde voor andere content. Wanneer je ons artikel over SEO trends in 2015 zou lezen zonder dat je eerst onze belangrijkste pagina over zoekmachine marketing hebt doorgenomen, kan het zijn dat je sommige termen of begrippen niet begrijpt. Evergreen content voorziet lezers van tijdloze basisinformatie die essentieel is om andere artikelen op de website te begrijpen. Bezoekers kunnen de tips uit onze SEO-artikelen alleen toepassen wanneer ze de informatie door en door begrijpen. Evergreen content is hiervoor noodzakelijk.

Je zult inmiddels doorhebben dat evergreen content toch echt wel toegevoegde waarde heeft voor jouw website. Kan je niet wachten om te beginnen met schrijven? Lees dan eerst de onderstaande handleiding door voor het creëren van de beste evergreen content.

Evergreen content komt in vele soorten en maten

Het moeilijkste aan het schrijven van content is vaak het maken van een begin. Evergreen content vormt hierop geen uitzondering. Sterker nog, omdat bij evergreen content meestal veel basisbeginselen uitgebreid worden besproken, is er sprake van een overvloed aan informatie die in het artikel verwerkt moet worden. Probeer dat maar eens op overzichtelijke wijze te structureren en prettig leesbaar te maken!

content marketing

Mocht je startproblemen ervaren bij het schrijven van evergreen content, kun je de volgende contentindelingen overwegen om je creatieve schrijfproces een vliegende start te geven:

  • Veelgestelde vragen: Veelgestelde vragen, wellicht bekender van de Engelse term Frequently Asked Questions (FAQ), kunnen nieuwelingen helpen om snel de belangrijkste zaken te weten te komen over een bepaald onderwerp. Vanwege het relatief tijdloze karakter van veelgestelde vragen vormt dit een uitstekend startpunt voor evergreen content.
  • Handleidingen: Gestructureerde teksten zoals handleidingen zijn vaak bij uitstek geschikt om te fungeren als evergreen content. Een handleiding beschrijft vaak in een logische volgorde een aantal handelingen of stappen die noodzakelijk zijn om een specifiek proces tot een goed einde te brengen. Hierdoor beschik je direct over een optimale structuur voor je artikel. Natuurlijk moet het wel informatie betreffen die ook in de nabije toekomst actueel blijft.
  • Vaktaal: Artikelen waarin veelgebruikte afkortingen of vakgerelateerde begrippen worden uitgelegd zijn een ideale kandidaat voor evergreen content. De kans dat de betekenis van deze afkortingen en begrippen op korte termijn verandert is klein, waardoor je met het schrijven van slechts één artikel verzekerd bent van content die langdurig interessant blijft voor bezoekers.
  • Bronnenlijsten: het opsommen van de belangrijkste bronnen met een hoge autoriteit binnen een bepaalde branche is een uitstekende manier om evergreen content te creëren. Ervan uitgaande dat de populariteit en autoriteit van deze bronnen niet verandert, is de kans zeer groot dat je bronverwijzingen tot in de lengte van jaren actueel blijven. Zeker voor nieuwelingen in een bepaald vakgebied zijn dergelijke bronnenlijsten een ideaal startpunt van hun zoektocht naar informatie over een bepaald onderwerp. Het is echter wel handig om eens in de zoveel tijd je uitgaande links te checken om te controleren of al jouw bronnen nog actueel zijn.
  • Onveranderlijke standpunten binnen een vakgebied: Deze contentsoort is nooit helemaal zonder risico, want er zijn maar weinig zaken in deze wereld die niet aan verandering onderhevig zijn. Toch zijn er in elk vakgebied wel een aantal inzichten die waarschijnlijk tot in lengte van jaren voor waarheid worden aangenomen. Denk bijvoorbeeld aan ‘Het universum is oneindig’ in de wetenschap. De kans dat er aan deze stelling wordt getornd in de nabije toekomst is zeer klein. Dergelijke universele waarheden zijn relatief onveranderlijk en vormen daarom een uitstekende inspiratiebron voor evergreen content.

Je hebt nu een aantal kant-en-klare contentsoorten van ons voorgeschoteld gekregen, maar niemand zegt dat jij voor jouw evergreen content gebonden bent aan een van bovenstaande formats. Wanneer het je werkelijk een heidens karwei lijkt om de bovenstaande artikelen uit te schrijven, kun je ook overwegen om er een podcast of video over te maken. Evergreen content laat zich niet noodzakelijkerwijs vatten binnen één medium. Toch biedt geschreven content logischerwijs diverse voordelen op het gebied van online zichtbaarheid en zoekmachine optimalisatie.

Houd je evergreen content actueel

Het belangrijkste doel van evergreen content is om artikelen te schrijven die op langere termijn interessant blijven voor de doelgroep. Het is echter belangrijk om te beseffen dat slechts weinig artikelen in de loop van de tijd compleet actueel zullen blijven. Er zijn altijd wel bepaalde kleine details die binnen elk vakgebied veranderen, waardoor ook jouw evergreen content aangepast zal moeten worden.

Laten we onze belangrijkste pagina over zoekmachine marketing artikel weer als voorbeeld nemen. In dit artikel schrijven wij dat spamcontent (het schrijven van artikelen met overdreven veel zoekwoorden) een methode is die in 2011 nog werkte, maar sinds de Google Panda update niet meer. Dit is een aanpassing in onze evergreen content die wij na de update zelf aangebracht hebben. Wanneer we dit niet hadden gedaan, had de bezoeker alleen gelezen dat het regelmatig verwerken van zoekwoorden in content een goed idee is vanuit SEO-oogpunt. Nu is dit nog steeds feitelijk correct, maar het expliciet benoemen van het risico van spamcontent vormt een absolute meerwaarde voor de lezer.

Dit is een goed voorbeeld waarom zelfs de meest duurzame evergreen onderwerpen eens in de zoveel tijd onder de loep moeten worden genomen. Zo weet je zeker dat de informatie op jouw website altijd actueel en feitelijk correct is. In een ideale situatie streef je naar het schrijven van evergreen artikelen over onderwerpen waarbij de kans zo klein mogelijk is dat je in een later stadium iets hoeft aan te passen. Dit minimaliseert de tijdsinvestering in een artikel en vergroot de kans dat de content ook op lange termijn waardevol blijft voor je doelgroep. Desondanks heb je ook als content marketeer geen glazen bol en zijn maandelijkse aanpassingen vaak een noodzakelijk kwaad om jouw bezoekers de allerbeste informatie voor te schotelen. Toch heeft ook dit een voordeel: Google waardeert het wanneer websites hun content actualiseren en beloont dit met een hogere plaatsing in de zoekresultaten.

google content

Geef evergreen content het podium dat het verdient

Wanneer je alle tips in dit artikel opvolgt, beschik je straks over een overvloed aan waardevolle evergreen content voor jouw bezoekers. Vanwege het tijdloze karakter van deze artikelen, is het eigenlijk zonde wanneer ze ondersneeuwen doordat je veel andere content plaatst die wél afhankelijk is van de actualiteit.

Wanneer je evergreen content publiceert als doorsnee blogartikelen en geen manier verzint om ze sterk te promoten richting je lezers, ligt er een triest lot in het verschiet voor deze tijdloze kwaliteitsartikelen. Waarschijnlijk zullen ze vooral vlak na publicatie gelezen worden, maar daarna langzaam verdwijnen in de anonimiteit. En daarmee schiet jouw evergreen content dan compleet zijn doel voorbij.

Lever daarom een bewuste inspanning om deze waardevolle content op alle mogelijke manieren aan te prijzen bij je doelgroep. Zorg dat evergreen content onmiddellijk eruit springt voor nieuwe bezoekers van je website, met name de nieuwelingen die het meeste baat hebben bij het lezen van artikelen waarin basisbeginselen worden uitgelegd.

Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt realiseren:

  • Schrijf handleidingen over de onderwerpen op je website. Deze verwijzen absolute beginners vervolgens door naar de evergreen content die je over de betreffende onderwerpen hebt geschreven. Dit helpt bezoekers om zich snel in te lezen in een bepaald vakgebied en jouw website goed te leren kennen.
  • Maak een ‘Begin hier’ pagina op jouw website. Deze pagina moet al jouw evergreen artikelen bevatten en fungeren als startpunt voor nieuwe bezoekers. Dit verhoogt niet alleen de lezersaantallen voor jouw evergreen content, maar is ook nog eens prettig voor de bezoekers. Zonder lang te hoeven zoeken vinden zij op deze manier direct de meest waardevolle artikelen op jouw website en leren zij ondertussen in razend tempo bij over de onderwerpen binnen jouw vakgebied.
  • Plaats je evergreen content in een speciaal kader op je website. Zo trekken deze artikelen extra de aandacht en hebben geïnteresseerde lezers slechts weinig muisklikken nodig om direct bij de waardevolle content aan te belanden. Voor een extra stimulans om te klikken, kun je een kop erbij plaatsen in de trant van ‘Populairste berichten’ of ‘Top artikelen’.
  • Publiceer evergreen artikelen eens in de zoveel tijd opnieuw. Op deze manier vergroot je de exposure voor je content en creëer je hogere lezersaantallen dan wanneer je artikelen eenmalig plaatst. Wanneer je het niet overdrijft weten lezers het bovendien ook te waarderen. Nieuwe bezoekers vinden het prettig wanneer er een waardevol artikel geplaatst wordt, terwijl bestaande lezers het prettig kunnen vinden om herinnerd te worden aan een tijdloos artikel dat nog altijd waardevolle informatie bevat.

Net zoals bij de eerder genoemde contentindelingen, ben je niet gebonden aan bovenstaande manieren om jouw evergreen content te promoten bij je doelgroep. De wijze waarop je het doet maakt niet zoveel uit, als je het maar doet! Wanneer je daadwerkelijk de tijd neemt om waardevolle evergreen content te publiceren en deze regelmatig te promoten bij je lezers, zul je verrast zijn door de resultaten. Bereid je voor op meer autoriteit binnen je branche, verbeterde zoekmachine rankings en hogere bezoekersaantallen. Succes!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!