8 minuten

Linkbuilding voor pro’s: het belang van interne links: interne linkbuilding

Wanneer er vanaf andere websites naar jouw website wordt gelinkt, verbetert dit de positie van je website in de zoekresultaten van zoekmachines. Dit wist je al. Hoe meer relevante externe links er zijn naar jouw website, hoe hoger de waarde van je website wordt ingeschat door zoekmachines. Een bekend fenomeen in de wereld van zoekmachine optimalisatie (SEO). Nu blijkt ook de rol van interne links (ook wel genoemd ‘interne linkbuilding’) bij te dragen aan de uiteindelijke ranking in Google.

Hoe kan interne linkbuilding bijdragen aan succesvolle SEO?

Revelante links zijn essentieel. Zoveel is duidelijk. Maar wist je dat ook interne links gezien worden als relevant? Dit betekent dat je vanaf je eigen website, kan linken naar andere pagina’s binnen je website. Ook deze interne links voegen waarde toe. Ook aangeduid met interne linkbuilding. Oftewel: er is nog een extra knop om aan te draaien indien je hoger wil scoren in zoekmachines zoals Google. Wij zullen je, met liefde, vertellen over deze extra knop!

Het creëren van interne links op je website, verbetert je positie in de zoekmachine resultaten. Hoe kan dit dan? Het plaatsen van interne links, draagt over twee assen bij aan een hogere waarde van je website, oftewel, een hogere “search ranking”.

Effect 1: waarde verhoging voor alle pagina’s binnen je website

Om dit effect te begrijpen, moeten we nog even terug naar de ‘klassieke manier’ van link builden: wanneer er dus vanaf een andere website gelinkt wordt naar je website. De zogeheten “backlinks”.

Een backlink op andermans website, verwijst een bezoeker naar één specifieke pagina binnen jouw website. Zulke backlinks voegen waarde en betrouwbaarheid toe aan jouw website, maar in het bijzonder, aan die ene specifieke pagina van jou waarnaar dus gelinkt wordt.

Pagina’s binnen jouw website waarnaar veel gelinkt wordt, groeien dus in “SEO waarde” door het bestaan van backlinks. Met andere woorden, de pagina’s van jouw website waarnaar veel gelinkt wordt, profiteren het meest van de backlinks. Maar jouw website bestaat natuurlijk uit méér pagina’s dan enkel de pagina waarnaar middels de backlink verwezen wordt. Je website bestaat uit méér pagina’s dan enkel de pagina’s waarop de bezoeker binnenkomt door op zo’n backlink te klikken. En dit is waar de interne links van belang zijn.

Vanaf de pagina’s van je website waarnaar reeds veel gelinkt wordt door externen (de pagina’s met hogere “link equity”), kun je naar andere pagina’s binnen je eigen website linken. Zo komt de bezoeker ook op de andere, meer diepliggende pagina’s binnen je website terecht. Kortom, daar waar backlinks zorgen voor een hogere “link equity” van specifieke pagina’s van je website, kunnen interne links deze waarde overbrengen en verspreiden naar de andere pagina’s die deel uitmaken van je website. Interne links zorgen dus voor een verdeling van de “link equity” over al je pagina’s. Jouw website als geheel wordt zo meer waard.

Effect 2: benadrukken van de belangrijkste pagina’s binnen jouw website

De structuur van je website is van invloed op de manier waarop zoekmachine robots (ook wel “search crawlers” of “bots”) navigeren op je website. We zouden zelfs kunnen stellen, dat de structuur van je website voor een groot deel bepaalt hoe deze robots je website begrijpen en interpreteren. Hierbij is de volgende regel van kracht: hoe meer interne links er verwijzen naar een specifieke pagina, hoe meer deze pagina als belangrijk wordt gezien door de robots.

Stel dat je website bestaat uit twee pagina’s die beide over hetzelfde onderwerp gaan. De zoekmachine robots kijken dan naar het aantal interne links naar deze twee pagina’s, om zo te bepalen welke van de twee het belangrijkst is, en welke van de twee dus moet worden getoond in de zoekresultaten.

Middels het aanbrengen van interne links, kan je dus specifieke pagina’s, waarop specifieke informatie vermeld staat,  benadrukken. Zo kan je dus ook beïnvloeden op welke exacte zoektermen (“keywords”) je graag gevonden wilt worden. Bij welke zoektermen je graag zou zien dat jouw pagina getoond wordt tussen de resultaten die de zoekmachine presenteert aan de zoeker.

Aan de slag: implementatie van interne links
Om interne link building succesvol toe te passen binnen jouw website, kun je gebruik maken van een aantal strategieën, zogeheten “best practices”.

Link tools helpen je bij het onderzoeken en in kaart brengen van de huidige interne link- structuur van je website. Naar welke pagina wordt momenteel het meest gelinkt? Vanaf welke pagina wordt het meest gelinkt? Antwoorden op dit soort vragen vind je door gebruik te maken van een link tool (zoals bijvoorbeeld “Screaming Frog”).

Een link tool kijkt naar jouw website door een “SEO bril” en scant alle pagina’s. De tool kan bijvoorbeeld een lijst presenteren van de pagina’s van jouw website waar het meest naartoe wordt gelinkt. Of juist een lijst van alle pagina’s waarop een bepaalde zoekterm voorkomt. Tevens kan de tool aangeven of zich eventuele niet-werkende of incorrecte links op je pagina’s bevinden.

Het helpt zoekmachines, wanneer een interne link op je website zo duidelijk en specifiek mogelijk weergeeft waarnaar er precies gelinkt wordt. Oftewel, alleen door het woord / de woorden te lezen die de link vormen (de “anchor text”), zou de bezoeker (of robot) moeten kunnen voorspellen welk specifieke onderwerp wordt beschreven op de pagina waarnaar gelinkt wordt. Deze duidelijkheid draagt bij aan een correcte interpretatie van alle pagina’s van jouw website en tevens hun onderlinge samenhang en relevantie.

Tot slot…

Je weet nu op welke manier interne links bijdragen aan succesvolle SEO. Ook weet je in grote lijnen hoe je te werk moet gaan bij het implementeren van interne links.

Wil je meer weten of wil je hulp bij de implementatie van jouw linkbuildingstrategie? Neem dan gerust contact op met ons. Wij helpen je graag verder!

Ton Heerze

Over de auteur

Ton Heerze
Eigenaar en oprichter

In 1999 heb ik Webton opgericht. Het verbeteren van organische vindbaarheid in Google is een passie van me waarmee ik graag andere bedrijven ook verder help!

138 artikelen

Reageer op dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Reageren
STRATEGY DIGITAL DESIGN
Deel dit artikel