Hoe werkt Google Trends?

Steeds meer mensen zoeken online naar informatie. Bijna allemaal doen ze dat met zoekmachine Google. Dat betekent dat de statistieken over al deze zoekopdrachten bij dit bedrijf bekend zijn. En die informatie is van onschatbare waarde. Het verschaft namelijk niet alleen inzicht in bestaande trends, maar ook in de manier waarop die onze toekomst gaan vormen.

Al sinds 2006 stelt Google deze gegevens beschikbaar aan het grote publiek middels de gratis dienst Google Trends. In 2012 werd deze samengevoegd met Google Insights for Search – een vergelijkbare dienst met nog uitgebreider functionaliteiten. Sindsdien is Google Trends een ware alleskunner geworden op het gebied van statistieken over zoekwoorden.

google trends

Google Trends werkt in essentie heel simpel. Bij het invoeren van een of meerdere zoektermen verschijnen er grafieken en andere relevante gegevens. Je ziet bijvoorbeeld hoe vaak er op een bepaald woord werd gezocht met de zoekmachine, in welke periode dit gebeurde en vanaf welke demografische locatie.

Op al dit soort kenmerken en meer kun je de resultaten filteren. Ook is het mogelijk om verschillende zoekwoorden met elkaar te vergelijken. Zo kun je bijvoorbeeld de online populariteit van Donald Trump vergelijken met die van Hillary Clinton over een bepaalde periode. In de praktijk blijkt Google Trends zeer vaak een voorspellende waarde te hebben.

Daarmee is het een interessante tool voor journalisten en andere belangstellenden om inzicht te krijgen in de laatste trends. Maar minstens net zo vaak wordt het door online marketeers gebruikt voor zoekwoord onderzoek of het vinden van blog onderwerpen. Google Trends geeft namelijk nét even andere resultaten dan Google’s Keyword Planner.

Google Correlate: een bruikbaar alternatief

In tegenstelling tot de Keyword Planner, gebruikt Google Trends geen absolute zoekvolumes. De dienst kijkt alleen naar relatieve volumes en is daarmee geen betrouwbare indicator van het totale aantal zoekopdrachten. Het is daarom altijd een verstandig idee niet één van deze tools te gebruiken, maar ze te combineren maar een maximaal effect.

Een andere tool die in dit opzicht zeer bruikbaar kan zijn, is Google Correlate. Deze dienst lijkt sterk op Google Trends maar werkt in essentie omgekeerd – de trends genereren de zoekwoorden in plaats van andersom. In eerste instantie is de tool daarom contra-intuïtief om te gebruiken, maar de resultaten zijn absoluut de moeite waard.

Hoe nuttig zijn Google’s statistieken over zoekwoorden?

Google’s statistieken over zoekwoorden schetsen een helder beeld van de populariteit van bepaalde onderwerpen. Dat kan over de afgelopen jaren, de afgelopen uren of – dankzij de speciale prognosefunctie – de toekomst zijn. Hiermee is Google Trends niet alleen een onmisbare marketing tool, maar ook een interessante opiniepeiler en een veelbelovend waarzegger.

Ton Heerze

Over de auteur

Ton Heerze
Eigenaar en oprichter

In 1999 heb ik Webton opgericht. Het verbeteren van organische vindbaarheid in Google is een passie van me waarmee ik graag andere bedrijven ook verder help!

161 artikelen

Laat jouw reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Reageren
STRATEGY DIGITAL DESIGN
Deel dit artikel