2 minuten

Hoe werkt Google Trends? (2020 update!)

Inzicht krijgen in trends is tegenwoordig makkelijker dan ooit tevoren. Je gaat simpelweg naar Google Trends en vult het onderwerp in waarvan je meer over de populariteit wilt weten.

Maar wat is Google Trends nu eigenlijk precies en hoe kun je deze dienst gebruiken? Je leest onze uitleg hieronder.

Google Trends is een dienst die inzicht geeft in trends op basis van statistieken over verrichte zoekopdrachten in Google.

Google is in 2020 met een marktaandeel van 90% verreweg de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Elke seconde worden maar liefst 63.000 zoekopdrachten uitgevoerd!

Het zal je niet verrassen dat dit een schat aan informatie oplevert.

Google kan namelijk precies zien waar, wanneer en hoeveel mensen op bepaalde zoektermen zoeken. Hiermee ontstaat er een goed beeld van de populariteit van de gerelateerde onderwerpen.

Google Trends werkt in essentie heel simpel.

Bij het invoeren van een of meerdere zoektermen, verschijnen er grafieken en andere relevante gegevens.

Je ziet bijvoorbeeld hoe vaak er op een bepaald woord werd gezocht met de zoekmachine, in welke periode dit gebeurde en vanaf welke demografische locatie.

Op al dit soort kenmerken kun je de resultaten filteren.

Ook is het mogelijk om verschillende zoekwoorden met elkaar te vergelijken. Zo kun je bijvoorbeeld de online populariteit van Ajax vergelijken met die van Feyenoord over een bepaalde periode.

Google Trends: vergelijk de online populariteit van bepaalde zoekwoorden over een bepaalde periode

Google Trends: Vergelijk de online populariteit van bepaalde zoekwoorden over een bepaalde periode

Wat is het verschil met Keyword Planner?

In de praktijk blijkt Google Trends zeer vaak een voorspellende waarde te hebben. Daarmee is het een interessante tool om inzicht te krijgen in de laatste trends.

Maar minstens net zo vaak wordt het door online marketeers gebruikt voor zoekwoordonderzoek of het vinden van blogonderwerpen. Google Trends geeft namelijk nét even andere resultaten dan Google’s Keyword Planner.

In tegenstelling tot de Keyword Planner, gebruikt Google Trends geen absolute zoekvolumes. De dienst kijkt alleen naar relatieve volumes en is daarmee geen betrouwbare indicator van het totale aantal zoekopdrachten.

Het is daarom een verstandig idee om niet één van deze tools te gebruiken, maar ze te combineren maar een maximaal effect.

Dat gezegd hebbende, zitten er zeker bepaalde voordelen aan het onderzoeken van zoekwoorden met Google Trends:

  • Je kunt precies zien wanneer mensen het vaakst op bepaalde zoekwoorden zoeken. Dit is bijvoorbeeld handig als jouw producten of diensten seizoensgebonden zijn (zie de screenshot onderaan deze opsomming)
  • Je kunt precies zien waar mensen het vaakst op bepaalde zoekwoorden zoeken. Dit is bijvoorbeeld handig als je met je website lokaal beter vindbaar wilt worden.
  • Je vindt de zoekwoorden waar mensen NU op zoeken. Dit is bijvoorbeeld handig als je een website of blog over de laatste actualiteiten beheert
  • Je ziet gerelateerde zoekopdrachten (én gerelateerde zoekopdrachten van gerelateerde zoekopdrachten). Dit is bijvoorbeeld handig als je tot in detail wilt weten waar jouw doelgroep naar zoekt (zie de tweede screenshot hieronder)
Google Trends: analyseer het seizoensgebonden karakter van zoekwoorden

Voor het seizoensgebonden product ‘zonnebrandcrème’ zien we rond de zomermaanden een piek in interesse

Analyseer gerelateerde zoekopdrachten met Google Trends

Zoom met Google Trends steeds verder in op de daadwerkelijke vraag achter de zoekopdracht

Het gebruik van Google Trends is heel eenvoudig. Je vult in de zoekbalk de zoekwoorden in waarover je meer wilt weten en kunt de resultaten op talloze manieren filteren en categoriseren, zoals:

  • Op locatie (land, subregio of plaats)
  • Op periode (jaar, maand, week of uur)
  • Op gerelateerde onderwerpen
  • Op gerelateerde zoekopdrachten

Ook is het mogelijk om de trends rondom verschillende zoekwoorden met elkaar te vergelijken.

Duidelijk is hoe dan ook dat Google Trends een nuttige en inspirerende tool kan zijn voor iedereen die meer inzicht wil krijgen in online trends.

Ook voor zoekwoordonderzoek biedt de dienst bepaalde voordelen, hoewel een combinatie met andere tools zoals de Google Keyword Planner hiervoor aan te raden is.

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel beter begrijpt wat Google Trends precies is en hoe deze dienst werkt!

Heb je nog vragen? Neem dan contact op en laat je adviseren door een van onze SEO-experts. Bel naar 074-3030400 of stuur ons een mail op info@webton.nl.

 

Ton Heerze

Over de auteur

Ton Heerze
Eigenaar en oprichter

In 1999 heb ik Webton opgericht. Het verbeteren van organische vindbaarheid in Google is een passie van me waarmee ik graag andere bedrijven ook verder help!

138 artikelen

Reageer op dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Reageren
Manuela08-01-2020

Kun je een blog omtrent dit onderwerp maken voor anno 2020 aangezien het nu misschien wat verouderd is en wat meer inhoudelijke info geven?

Wel fijne pagina om te bezoeken. :-)

Ton Heerze13-01-2020

Beste Manuela, bedankt voor je reactie. We zullen het blog actualiseren, bedankt voor deze tip!

Fenna04-02-2020

Waarschijnlijk dom, maar ik snap de cijfers niet zo goed. Er staat dat 100 heel populair is en 50 half zo populair. Maar vergeleken met wat? En wat als iets 600 populair is? Wat is de eenheid, zeg maar....

Ton Heerze04-02-2020

Hoi Fenna, domme vragen bestaan niet. De getallen zijn op een schaal van 0 tot 100 geplaatst op basis van het aandeel van een onderwerp binnen alle zoekopdrachten naar alle onderwerpen. 100 is dus maximaal.

STRATEGY DIGITAL DESIGN
Deel dit artikel