fbpx

Online marketingstrategie

Met een sterke online marketingstrategie brengen we jouw online zichtbaarheid naar een hoger niveau. Hierin maken gebruik van o.a. zoekmachine optimalisatie, marketing automation, social media marketing, Google ads en Linkbuilding. Want online gebeurt het. Om onder de aandacht te komen van jouw doelgroep is het van groot belang om (ook) online zichtbaar te zijn. Met behulp van een Online Marketing Consult brengen we jouw doelstellingen helder in kaart, we onderzoeken de vraag achter de vraag en we bepalen hoe we jouw doelen gaan bereiken.

Een online marketingstrategie is maatwerk

Om de doelstellingen helder voor ogen te krijgen en te houden stellen we vooraf een Plan van Aanpak op. Aan de hand van de Customer Journey die we samen invullen, bepalen we de contentvormen, (sub)doelstellingen en de in te zetten kanalen. Dit zorgt ervoor dat jouw Online Marketingstrategie een volledig op maat gemaakt plan is dat past binnen jouw marketingbudget. Het is voor ons van belang te weten wat het budget is om ervoor te kunnen zorgen dat we voor jou het beste resultaat behalen binnen de (gewenste) kaders.

Voordelen van een online marketing strategie

  • Groot bereik
  • Gerichte doelgroeptargeting
  • Relatief goedkoop
  • Meetbare KPI’s
  • Overal aanwezig
  • Hogere klantloyaliteit

Hoe een online marketing strategie opstellen? 8 stappen

Op het gebied van online marketing zijn er verschillende strategieën en modellen. Hiertussen zijn duidelijk bepaalde overeenkomsten te onderscheiden. Zo komt een aantal stappen vaak terug in de meest succesvolle methoden. Hieronder definiëren we de 8 stappen die jij in kunt zetten om zowel op korte als lange termijn succes te boeken met je online marketing strategie:

Stap 1: Missie en boodschap

Zonder heldere missie is het onmogelijk om een strategie op te stellen. Wat wil je met je bedrijf bereiken? Welke bedrijfsidentiteit wil je richting de buitenwereld uitdragen? En wat zijn de belangrijkste kernwaarden van jouw organisatie? Het stellen van deze kritische vragen zorgt voor meer duidelijkheid over je missie en de haalbaarheid daarvan.

Uit je missie kun je een krachtige boodschap destilleren. In de kern gaat deze boodschap over wat je doet en hoe je dit doet. Belangrijk is dat je hierin concreet naar voren komt wat jouw bedrijf anders maakt dan andere bedrijven of organisaties. Maak duidelijk wie je bent, wat je wilt bereiken en wat jou anders maakt dan de concurrenten in je branche.

Stap 2: Doelgroep en persona’s

Wanneer je eenmaal weet wat je met een online marketing strategie wilt bereiken, is de vraag wie je wilt bereiken. Op basis van bestaande data binnen je organisatie kun je in kaart brengen tot welke doelgroep jouw klanten behoren. Daarnaast kan het zijn dat je met online marketing juist nieuwe doelgroepen wilt aanboren. Ook in dat geval is het zaak om deze concreet te definiëren.

Een goede manier om doelgroepen te bepalen, is om deze te vertalen naar persona’s. Persona’s zijn denkbeeldige personages die elk een bepaald segment uit je (gewenste) klantenkring vertegenwoordigen. Op basis van deze profielschetsen maak je de problemen, wensen en behoeften van je ideale klanten tastbaar en kun je ze gerichter aanspreken in je online marketing.

Stap 3: Kanalen en customer journey

Je weet nu wie je wilt bereiken, maar weet je ook waar je deze mensen kunt bereiken? Het in kaart brengen van de online kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt, is een essentiële stap in een online marketing strategie. Een B2C-doelgroep zal zich over het algemeen bijvoorbeeld op andere kanalen en platforms bevinden dan een B2B-doelgroep. Maak deze customer journey inzichtelijk.

Uit een kanaalanalyse kunnen soms verrassende inzichten naar voren komen. Zo kan bijvoorbeeld blijken dat jouw doelgroep nauwelijks aanwezig is op het social media platform dat je zelf het liefst gebruikt. Door dit in een vroegtijdig stadium te ontdekken en je strategie aan te passen, voorkom je dat je een groot deel van je marketingbudget spendeert aan een kanaal zonder een goede ROI.

Stap 4: Middelen kiezen

Om je doelgroep op verschillende kanalen te bereiken, kun je verschillende marketingmiddelen inzetten. Wil je bijvoorbeeld hoog in Google scoren, dan zijn (lokale) zoekmachine optimalisatie, content marketing, linkbuilding en Google Ads hiervoor zeer geschikt. In een goede online marketing strategie is het echter raadzaam om je kansen te spreiden over meerdere kanalen.

Veel bedrijven richten zich hierdoor tegenwoordig niet alleen op vindbaarheid in Google, maar zetten ook middelen in zoals social media adverteren. Met advertenties op Instagram, Facebook, YouTube en LinkedIn zijn veel doelgroepen uitstekend te bereiken. Op basis van de eerder door jou geformuleerde persona’s kun je zelf de beste kanalen en bijbehorende middelen kiezen.

Stap 5: Concurrentieanalyse maken

Aanwezig zijn op de kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt, is nog geen garantie voor succes. Is de concurrentie op een bepaald kanaal gigantisch? Dan kan het kosteneffectiever zijn om je marketingbudget te richten op andere middelen en kanalen. Wil je de concurrentie aftroeven, dan kan het juist slim zijn nog meer middelen in te zetten voor dat ene kanaal.

In een goede online marketing strategie is een concurrentieanalyse daarom onontbeerlijk. Welke concurrenten zijn er? Hoeveel budget is nodig om hen af te troeven? En hoe ga jij je in je communicatie richting de doelgroep onderscheiden? Laat je hierbij ook inspireren door de successen van concurrenten om je eigen strategie te verbeteren en aan te scherpen.

Stap 6: Budget bepalen

Je plannen kunnen nog zo mooi zijn – zonder voldoende budget zul je ze nooit kunnen realiseren. Breng daarom in kaart hoeveel budget je maandelijks nodig hebt per marketingmiddel dat je wilt inzetten. Hieruit kan naar voren komen dat succes op het ene kanaal een grotere investering met zich meebrengt dan het andere kanaal.

Vergelijk per kanaal en middel niet alleen de kosten, maar ook de mogelijke opbrengsten. Zo zal Google Ads een snel maar tijdelijk resultaat opleveren (zodra je stopt met adverteren ben je niet meer zichtbaar), terwijl linkbuilding meer tijd nodig heeft maar wel duurzame resultaten geeft. Neem dit soort overwegingen mee bij het bepalen van een optimale verdeling van je marketingbudget.

Stap 7: Doelen en KPI’s

Nu duidelijk is wat en wie je wilt bereiken, kun je concrete doelen koppelen aan je online marketing strategie. Je weet inmiddels op welke kanalen je doelgroep aanwezig is en welk budget je tot je beschikking hebt om bij deze mensen zichtbaar te worden. Formuleer op basis hiervan per kanaal duidelijke doelstellingen en (sub)doelstellingen en maak deze concreet, reëel en meetbaar.

Meetbare en kwantificeerbare doelen zijn te vertalen naar zogenaamde KPI’s (Key Performance Indicators). Voorbeelden van KPI’s zijn bijvoorbeeld het aantal bezoekers op je website, de advertentiekosten die je betaalt per lead of de ROI (Return on Investment) op je marketingbudget. De meetbaarheid van dit soort KPI’s is een van de grote voordelen van online marketing.

Stap 8: Monitoren en bijsturen

Na het in kaart brengen van je belangrijkste doelstellingen en KPI’s, kun je hier tijdens uitvoering van je online marketing strategie continu op blijven sturen. Houd bijvoorbeeld bij of content marketing het gewenste effect heeft op je aantal websitebezoekers, of je kosten per lead uit Facebook adverteren zo laag zijn als gehoopt en of er in zijn algemeenheid sprake is van een positieve ROI.

Door alle data die online in analysetools inzichtelijk is, kun je snel signaleren wanneer bepaalde kanalen of middelen niet het gewenste resultaat geven. Ook kun je besluiten meer budget te besteden aan zaken die juist wel goed werken. Door continu te blijven monitoren en bij te sturen, kun je de resultaten van je strategie elke maand opnieuw aanscherpen en zo je ROI verbeteren.

Waarom is een online marketing strategie nodig?

Zonder online marketing strategie schiet je met hagel op je marketingdoelen. Sterker nog: zonder een goede strategie heb je deze doelen niet eens helder. Een online marketing strategie is dan ook onmisbaar om richting te geven aan al je online marketingactiviteiten, maar biedt daarnaast ook de volgende concrete voordelen:

  • Groter bereik. Doordat je precies weet op welke kanalen je doelgroep zich bevindt, kun je deze gericht aanspreken en zo in korte tijd het bereik van je bedrijf enorm vergroten.
  • In tegenstelling tot offline kanalen maakt online marketing het mogelijk om jouw doelgroep extreem gericht te benaderen en naar eigen inzicht te segmenteren.
  • Meetbare strategie. Daar waar de resultaten van veel marketingstrategieën lastig meetbaar zijn, is een online marketing strategie dat wel en continu bij te sturen aan de hand van KPI’s.
  • In vergelijking met offline media brengen online kanalen minder kosten met zich mee, waardoor een online marketing strategie ook met een lager budget uitvoerbaar is.
  • Band opbouwen. Online marketing stelt je met je bedrijf in staat om mensen op terugkerende basis te benaderen en zo vertrouwen, loyaliteit en een band op te bouwen.
  • Door in je online marketing strategie verschillende kanalen op elkaar af te stemmen, kun je als het ware omnipresent worden en top of mind bij je doelgroep blijven.

Strategie voor online marketing nodig? Neem contact op!

In een online marketing strategie komen meerdere vakgebieden samen. Voorbeelden hiervan zijn zoekmachine optimalisatie, linkbuilding en content marketing, maar denk ook aan Google Ads, marketing automation en social media adverteren. Voor bedrijven is het bijhouden van de laatste ontwikkelingen op al deze vlakken een bijna onmogelijke taak.

Webton beschikt over specialisten binnen al deze disciplines en heeft veel ervaring met het integreren van verschillende middelen en kanalen. Hierdoor kunnen wij voor jou als klant een complete online marketing strategie verzorgen en deze continu bijsturen voor de beste resultaten. Meer weten over alle mogelijkheden? Bel naar 074-2032898 voor vrijblijvend advies op maat.

Ik help je graag

Ik sta in de startblokken om je te adviseren.

Neem contact op met Joshua

074 3030 400