Merkidentiteit en -concept

Merken zijn een verzameling van ervaringen en merkassociaties. Sterke merken geven een unieke reden en merkassociatie(s) voor klanten om voor hun merk te kiezen. Wanneer deze redenen en associaties aan de klant worden gecommuniceerd, noemen we dit merkbeloften.

Neem contact op met Vincent

Consistentie enorm belangrijk

Merkbeloften komen voort uit de identiteit van een merk (de merkidentiteit). Hierin komen je eigen overtuigingen en waarden terug. Het is een mix van gedrag, symbolen en communicatie. Dit is wat een merk of product uniek en authentiek maakt.

Consistentie is de helft van merken bouwen. Het is enorm belangrijk bij het creëren van merkherkenning. Een goed voorbeeld: een politicus die telkens zijn standpunten verandert is onbetrouwbaar. Precies hetzelfde geldt voor merken. Want, net als bij politiek, gaat het bij het bouwen van merken om het winnen van het vertrouwen van jouw doelgroep.

Waarom is een sterk merk zo belangrijk?

Mensen maken keuzes op basis van gevoel. Het deel van je hersenen dat taal en gegevens verwerkt, kan namelijk niet voelen en maakt ook geen keuzes. In een ander deel van je hersenen verwerk je emoties als loyaliteit, vertrouwen en de gunfactor. Dit is ook het deel waar jij je keuzes maakt. Het resultaat hiervan is het feit dat we keuzes grotendeels maken op basis van gevoel. Sterke merken roepen duidelijke merkassociaties op die een gevoel willen overbrengen bij mensen. WAT je doet is namelijk niet uniek, maar HOE en WAAROM je het doet wel. En daar zit dus het gevoel!

De rode draad in alles wat je doet

Je merkidentiteit en je merkconcept zijn de strategische rode draad in alles wat je als merk doet. De merkpropositie komt altijd vanuit de ziel van een organisatie, maar verliest nooit de omgeving en de klant uit het oog. Het merkconcept vormt de basis voor al jouw verdere marketingactiviteiten. Door het communiceren over je unieke eigenschappen en je propositie, verover je met jouw merk een plek in het brein van je doelgroep. De centrale merkgedachte leggen we op een praktische manier vast in woord en beeld.

De associaties die je als merk oproept, moeten aansluiten op de behoeftes van je klant, hun waarden én beleving. Er moet een heldere koppeling zijn met de mentale merkidentiteit en visuele identiteit van de organisatie.

Een goede merkidentiteit is gebaseerd op eigenheid. Webton gelooft dat elke organisatie onderscheidend vermogen in zich heeft. Je merkidentiteit is wat jouw merk uniek maakt en zorgt ervoor dat je je onderscheidt ten opzichte van je concurrenten. Als jouw unieke verhaal staat als een huis, heb je de basis om verder te gaan met de concrete activatie en de verdere productie.

Merken die ons trots maken

Merken met een unieke merkbelofte

Ik help je graag

Ik sta in de startblokken om je te adviseren.

Neem contact op met Vincent

STRATEGY DIGITAL DESIGN