Trek met 'content' de juiste bezoekers!

11 tips om met content de juiste bezoekers te trekken

Om naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten kun je adverteren. Alleen adverteren is tegenwoordig echter niet genoeg. Vandaar dat je steeds vaker hoort dat je aan de content moet denken. Maar waarom? Simpel. Met content kun je laten zien wie je bent en wat je doet. Natuurlijk staat dit al op jouw website gemeld, maar content kun je inzetten als marketingtool. En eenmaal een contentmarketingplan op de rit, ben je in staat om online een expertstatus te bemachtigen.

De eerste indruk

Met goede content laat je zien wat jij voor jouw klanten betekent en welke toegevoegde waarde jij hebt ten opzichte van concurrenten. Als jouw content vervolgens waardevol is voor de lezer, krijg je vanzelf meer links, likes, shares en retweets en dús meer bezoekers op jouw website. Waardevol houdt in dat je laat zien dat je verstand hebt van zaken, advies geeft, gratis tips en op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen. Allemaal content dat bijdraagt aan een positieve indruk met als doel dat de klant eerder voor jou kiest. In dit artikel dan ook elf tips zodat je zelf goede content kunt gaan maken.

Tip 1: Kies de doelgroep

Dat je wilt dat iedereen klant bij jou wordt klinkt logisch. Voor een marketingplan is ‘iedereen’ echter een veel te groot doel. De wens om iedereen als klant te hebben is gewoon niet haalbaar. Daarbij, als je gaat nadenken over wie nou echt jouw producten koopt, kom je vanzelf op een goede doelgroepomschrijving. Dit gaat verder dan bijvoorbeeld ‘mannen tussen de 30-50 met een liefde voor voetbal’. Specificeer bijvoorbeeld ook in woonplaats, hobby’s, financiële situatie, thuissituatie, huisdieren, vrienden, uiterlijke kenmerken, et cetera. Op deze manier inventariseer je de behoeften van jouw doelgroep. En zodra je weet waar de doelgroep in geïnteresseerd is, kun je daar jouw content daarop laten inspelen. Zo wordt jouw content relevant. Overigens kun je wel diverse doelgroepen hebben. Denk aan een speelgoedwinkel. Speelgoed is – meestal – voor kinderen om mee te spelen. Ouders zijn in deze zin vaak degene die eindbeslisser zijn in wat gekocht wordt. Voor kinderen die van speelgoed houden en voor ouders die kinderen hebben, kun je verschillende doelgroepomschrijvingen maken.

Tip 2: Hoe maak je waardevolle content?

Zoals we net al zeiden, wordt content waardevol als het relevant is voor de lezer. Door in de eerste fase de doelgroep te specificeren bereik je mensen op twee manieren. Stel je verkoopt televisies en het WK staat voor de deur. Je schrijft een artikeltje over de topervaring die jouw televisie geeft en, omdat je iedereen daarvan wilt laten proeven, wordt de wedstrijd live op alle schermen in jouw winkel getoond. Op die manier prikkel je zowel mensen die vooral willen zien hoe zo’n scherm eruit ziet voordat ze een tv kopen en de voetballiefhebbers die je kennis laat maken met jouw bedrijf terwijl ze hun team op alle honderd schermen tegelijk zien.

Tip 3: Voorbereiding content

Helaas bestaat er geen simpel stappenplan waardoor je altijd succes behaalt met content. Wel kun je jezelf een aantal vragen stellen, zodat de content in ieder geval de juiste ingrediënten bevat. Houd daar altijd de doelgroep bij die je omschreven hebt:
– Op welke doelgroep richt deze content zich?
– Waarom wil deze doelgroep deze product of dienst kopen?
– Welk probleem wilt de doelgroep oplossen?
– Welke emotie wekt de aankoop op?
– Wat wil de doelgroep doen met dit product of deze dienst?

Tip 4: Kwaliteit boven kwantiteit

Maak liever af en toe iets waar je goed over na hebt gedacht en dat kwaliteit is, dan vaker iets publiceren dat bestaat uit magere content. Ook deze content wordt namelijk door de doelgroep gezien en dan heb je de kans dat je hen afschrikt en dat ze niet meer terugkomen.

Tip 5: Kijk wat je hebt en wat je doet

Begin bij jezelf. Mensen leren graag meer over de mensen achter een merk. Denk aan een kijkje achter de schermen, collega’s die jarig zijn, een leuke nieuwe klus, een net opgeleverde klus, een publicatie waarin je wordt genoemd, mijlpalen…eigenlijk is alles een goed begin. Op deze manier leert de doelgroep je beter kennen en wordt het eenvoudiger om een goede relatie op te bouwen.

Tip 6: Gebruik jouw (potentiële) klanten als bron

Elke vraag die je binnenkrijgt bij jouw bedrijf over een product of dienst, zal een vraag zijn die bij meer mensen in de doelgroep leeft. Deze vragen, en natuurlijk de antwoorden, vormen ook weer een prima content. Deze vragen kun je verwerken in een video, artikel, handleiding, infographic of blogpost waarin je bijvoorbeeld ook jouw ervaringen deelt. Verder kun je meteen aan het einde van je bericht vragen of nog meer mensen vragen hebben, zodat je die de volgende keer kunt behandelen. Voeg ten slotte een duidelijke call-to-action toe aan de content (lees meer, bestel hier, klik voor meer informatie, bel op etc.) en je maakt het de bezoeker eenvoudiger om actie te ondernemen.

Tip 7: Expert blijven

Als je werkt aan je expertstatus, blijf dan de ontwikkelingen volgen binnen de markt. Is de technologie verandert? Zijn er nieuwe producten gelanceerd? Verkoopt jouw bedrijf die producten of technologie al? Waarom wel of waarom juist niet? Allemaal vragen waar je prima antwoord op kunt geven in een video, review, blog of e-mailnieuwsbrief.

Tip 8: Inhakers

Dit is een vorm van content waarbij je bovenop het ‘gewone’ nieuws moet zitten. Denk aan feestdagen waar je op inspeelt, seizoenen, evenementen maar ook de onderwerpen op het nieuwsbulletin. Vaak hebben inhakers een grappige ondertoon. Vandaar ook dat ze veelvuldig gedeeld worden en je zo je merk onder een grote doelgroep bekend kunt maken. Een voorbeeld dat je vast voorbij hebt zien komen is de duikvlucht tijdens het WK, afgelopen zomer. Calvé speelde er meteen op in:

Tip 9: Houd je collega’s in de gaten

Kijk eens wat je collega’s doen op dit gebied. Op welke doelgroep richten zij zich? Wat zijn de reacties? Van welke successen kun je leren? Natuurlijk moet (en mag!) je niet alles klakkeloos overnemen. Het delen de content van anderen, linkjes, artikelen, afbeeldingen of video’s, is juist heel waardevol.

Tip 10: Hergebruik!

Na een tijdje heb je een mooi archief gemaakt met onderwerpen, afbeeldingen, nieuwsberichten, reviews, video’s of andere content. Je kunt heel eenvoudig de thema’s die je daarin hebt besproken opnieuw gebruiken. Niet in exact dezelfde context natuurlijk, maar maak van je nieuwsbericht (waarin je een nieuwe dienst introduceert) een terugblik waarin je de leukste klussen of klanten van het afgelopen jaar bespreekt die de dienst hebben afgenomen.

Tip 11: Publiceer en analyseer

Publiceer je content. Doe dat op je eigen website, op de Facebookpagina en bijvoorbeeld via Twitter. Plan wanneer je wat publiceert in een contentagenda. Zo kun je ook bijhouden wat het bereik is binnen een bepaalde tijd en wat wel of niet werkt. Analyseer de gegevens en stel de content voor de volgende keer bij. Zo leer je elke keer wat en wordt de content sterker. Let wel; het is een proces dat langzaam groeit. Beste vrienden wordt je ook niet op een dag. Ga daarom voor een lange termijnrelatie met je klanten, win ze en bind hen.

Eenmaal met jou verbonden, zijn ze minder snel geneigd om je los te laten.