fbpx

Content marketing

Content marketing is een belangrijke spil in je online marketing strategie. Het is noodzakelijk om topposities in Google te behalen, zorgt voor een sterke band met je doelgroep en draagt op verschillende manieren bij aan het genereren van nieuwe leads voor je bedrijf.

Content marketing voor een betere vindbaarheid in Google

Google houdt van websites met actuele informatie. Regelmatig nieuwe content publiceren is daarom goed voor je vindbaarheid in de zoekmachine. Denk hierbij bijvoorbeeld aan blogartikelen, maar ook aan on-site SEO-teksten. Voor een maximaal resultaat kunnen we deze pagina’s niet alleen voor je schrijven, maar ook door middel van linkbuilding versterken.

Content marketing voor leadgeneratie

Maar content marketing gaat verder dan dat. Onze content marketeers schrijven ook e-books en whitepapers en plaatsen deze op diverse kanalen voor leadgeneratie. Bevindt een lead zich na het downloaden hiervan in een van onze marketing automation tools? Dan triggeren we hem of haar in de dagen erna met doelgerichte e-mails om over te gaan tot aanschaf van jouw dienst of product.

De mogelijkheden van content marketing zijn voor ieder bedrijf anders. In een online marketing consult brengen we de exacte kansen voor jouw bedrijf in kaart.

5 content marketing tips voor een goede webtekst

Jij wil jouw website vullen met goede content. Content marketing kan je daarbij helpen. In dit artikel leggen we de focus op het schrijven van teksten voor websites. Allereerst: wat verstaan we onder “goede content”? Er bestaat een wezenlijk verschil tussen teksten voor web en teksten voor entertainment (fictie, sci-fi, chicklit, etc). Daarnaast is er ook een verschil tussen webpagina’s, blogs en SEO-teksten. Het is niet zo dat webpagina’s en blogs niet aan SEO-eisen moeten voldoen, maar ze zijn niet exclusief geschreven voor een zoekmachine. Goede content is informatief, leest prettig en volgt een aantal richtlijnen. Deze richtlijnen zien we ieder jaar terugkomen in lijstjes, dus je zou kunnen stellen dat dit blijvende trends zijn binnen de content marketing.

In het kort

  • Je lezer is geen robot
  • Maak slim gebruik van je zoekwoorden
  • Rek je teksten niet onnodig uit
  • Write what you know – kind of
  • Lukt het niet? Besteed het uit aan een professional

Schrijf je content voor de lezer, niet voor de zoekmachine

Een goede webtekst is makkelijk te spotten als je weet waar je op moet letten. Een sterke tekst is geschreven met de lezer in gedachten, niet de zoekmachine. De lengte van een blog, pagina of artikel is belangrijk, maar niet heilig. In sommige artikelen is te merken dat de schrijver de zinnen zo lang mogelijk probeert te maken (door het toevoegen van nietszeggende woorden of het herhalen van wat je net gezegd hebt) om het minimale aantal woorden te halen. Pas ook op met het aantal keren dat je het zoekwoord probeert te verwerken in je tekst. Een voorbeeld:

“Nu je na lang nadenken hebt gekozen voor het type tablet, is het belangrijk om eens goed na te denken over de afmetingen van jouw toekomstige tablet. Uiteraard zal je natuurlijk eerst goed moeten nadenken over waar je je tablet voor wilt gaan gebruiken zodat je een beter idee krijgt van het soort tablet dat het beste geschikt is voor jou.”

De schrijver had dit veel beknopter kunnen omschrijven, gebruik kunnen maken van een opsomming, en bovendien leest het niet prettig omdat je in iedere zin meerdere keren het woord ‘tablet’ tegenkomt. Google keurt het misschien wel goed, maar een echte lezer wordt hier niet blij van.

Write what you know – of juist niet?

Als je schrijft over een onderwerp waar je veel van weet, graag over praat of dagelijks mee werkt, komen de woorden vaak vanzelf. Eén van de meest gebruikte (en tegelijkertijd verafschuwde) adviezen in schrijfcursussen is “write what you know”. In zekere zin is het solide advies: er zou altijd een kern van expertise in je tekst vindbaar moeten zijn. Het is immers jouw bedrijf; als het goed is weet jij precies wat je doet en de bedoeling is dat je dit overbrengt naar je lezers en websitebezoekers.

Het “write what you know” is een oude stelregel die schrijvers van literatuur vaak te horen krijgen (en daarom hebben ze er ook zo’n hekel aan). Want hoe kun je schrijven over wat je weet als je tekst gaat over superhelden of aliens of het beroven van een bank terwijl je dat nooit gedaan hebt? Het advies lijkt meer gericht op het gevoel. Heb je ooit voor een ethisch dilemma gestaan of een onmogelijke keuze moeten maken? Dat gevoel kun je terug laten komen in je verhaal over superhelden of aliens. Of je bankoverval.

Voor het schrijven van content op je website ben je vooral gericht op het overbrengen van informatie. Zolang het de waarheid is (en geen schitterende fictie) geldt als basis: write what you know.

Hey, Google: gesproken zoekopdrachten en long-tail zoekwoorden

De content die je schrijft moet gevonden kunnen worden door Google. Het is dus belangrijk dat je teksten schrijft waarin de zoekwoorden voorkomen die worden gebruikt door je bezoekers, maar dat die tekst niet té gericht wordt op zoekmachines.

De manier waarop we informatie zoeken verschilt met de manier van een paar jaar geleden. Eerder was het zo dat we zochten op steekwoorden, bijvoorbeeld “printer goedkoop”. Contentschrijvers moesten die exacte woordvolgorde gebruiken om Google te laten weten dat dit was wat de lezer bedoelde.

Het resultaat? Een tekst die niet lekker loopt, omdat je op een ongelukkige manier je zoektermen in de tekst moet verwerken. Tegenwoordig kan Google beter inschatten wat er wordt bedoeld, herkent voorzetsels en kan de intentie uit een zoekopdracht halen. Daarnaast typen we of spreken we onze vraag anders uit en begint onze zoekopdracht vaker met wie, wat, wanneer, waar of hoe. Of met “hey, Google”.

Zelf geen kei met woorden? Webton doet de contentmarketing voor jou

Iedereen heeft zijn eigen talenten. Niet iedereen kan goed uit de voeten met een tekst. Daarom is er de optie om het schrijven van je content uit te besteden. Zoals bij Webton. Wij bieden verschillende content marketing abonnementen. Onze content marketeers schrijven kwalitatieve blogs, pakkende social posts, whitepapers, interviews, webteksten en teksten voor SEO. Je hebt de optie om je blogs of artikelen zelf te plaatsen of het door ons te laten doen. Welk abonnement je ook kiest, je hebt er zelf geen omkijken meer naar! Vragen? Neem contact op met ons, wij vertellen je graag meer over onze online marketing, content marketing en webdesign diensten!

Ik help je graag

Ik sta in de startblokken om je te adviseren.

Neem contact op met Joshua

074 3030 400