23-03-2016

6 Gratis SEO Tips voor 2016

6 zoekmachine optimalisatie tips voor 2016

De regels voor zoekmachine optimalisatie zijn in de afgelopen jaren drastisch veranderd. Dat wat in 2014 nog waardevolle zoekmachine optimalisatie tips waren, zijn in het huidige SEO-landschap niets meer dan vergeten wijsheden uit het verleden. Zoekmachine optimalisatie als vakgebied verandert razendsnel en het is dan ook zaak continu in te spelen op nieuwe ontwikkelingen.

SEO tips 2016

In dit artikel geven we jou 6 belangrijke zoekmachine optimalisatie tips waarmee je in 2016 een voorsprong neemt op de concurrentie:

1.    Alles draait om gebruikersintentie

Exact match zoekwoorden zijn niet langer noodzakelijk om hoog in de zoekresultaten te scoren, zegt SEO-expert Cyrus Shepard van Moz. Vroeger draaide alles om het krijgen van de ‘click’ in de zoekresultaten.

Tegenwoordig analyseren zoekmachines echter juist de online reis van de gebruiker die zich ná de click afspeelt. Wat doen mensen op een website en vinden ze de antwoorden op hun vragen? Websites die de gebruikersintentie bevredigen, krijgen een hoge ranking in de zoekresultaten.

2.    Zoekwoorden zijn niet langer oppermachtig

De belangrijke rol van zoekwoorden neemt meer en meer af. Zelfs zoekwoorden in titels en koppen worden steeds minder belangrijk, zo blijkt. Het algoritme van Google wordt steeds efficiënter in het interpreteren van content.

Dit betekent dat het niet langer strikt noodzakelijk is om een zoekwoord talloze keren te benoemen in een artikel. Wanneer je gerelateerde termen gebruikt, zal de zoekmachine automatisch begrijpen waar de content over gaat.

3.    Gebruikerservaring weegt zwaar

Net zoals Google waarde hecht aan het beantwoorden van de gebruikersintentie, streeft de zoekgigant ook naar een optimale gebruikerservaring. Wanneer bezoekers jouw website snel wegklikken, vormt dit voor Google een indicatie dat de ervaring suboptimaal is.

Dit maakt je website minder relevant en zal leiden tot een flink lagere ranking. Schrijf jij content die geoptimaliseerd is voor Google maar die slecht scoort bij lezers? Dan is het tijd hier snel iets aan te veranderen. Kies een originele invalshoek voor artikelen en zorg dat je site zich onderscheidt.

4.    Mobiel is belangrijker dan ooit

Bij een goede gebruikerservaring hoort tegenwoordig een goede mobiele gebruikerservaring. Meer dan de helft van de bezoekers is anno 2016 afkomstig van een mobiel apparaat zoals een tablet of smartphone. Zorg daarom voor een responsive website die goed indexeerbaar is voor zoekmachines.

5.    Lange content scoort beter

Enkele jaren geleden werd een webpagina van 300 woorden nog als een flink stuk content gezien. Hoe anders is het in 2016. Artikelen van 1500 woorden of meer krijgen meer bezoekers en ranken hoger in de zoekmachines, met name voor zoektermen waarvoor de concurrentie hoog is.

Dat is niet zo vreemd, want lange content bevat logischerwijs meer zoekwoorden en afbeeldingen waar de pagina op kan ranken. Zorg echter wel dat de leesbaarheid van lange artikelen intact blijft door regelmatig met zaken zoals opsommingen, kopjes en afbeeldingen te werken.

6.    Unieke afbeeldingen zijn een vereiste

Het zelf creëren van afbeeldingen of het gebruiken van unieke foto’s in je artikelen is een extra manier om je site op te laten vallen ten opzichte van de concurrentie. Er zijn tegenwoordig diverse tools beschikbaar om zelf professionele afbeeldingen te maken die je content nóg origineler maken. Zo til je jouw zoekmachine optimalisatie naar een hoger niveau en trek je meer lezers aan.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!