06-04-2016

Zoekmachine optimalisatie: wat zijn de kosten?

Er is geen enkele ondernemer die niet hoger in Google wil staan. Een hogere positie in de zoekresultaten leidt immers tot meer bezoekers, meer klanten en een hogere afname van producten en diensten. Zoekmachine optimalisatie is tegenwoordig dé methode om hoger in de zoekmachines te ranken. Wij leggen je uit hoe het werkt en wat doorgaans de kosten zijn.

zoekmachine optimalisatie kosten

SEO zelf doen of uitbesteden?

Zoekmachine optimalisatie is tegenwoordig voor elk bedrijf met online ambities een onmisbaar instrument. Omdat het vakgebied zo veelomvattend is, worden er door specialisten vaak diverse benamingen gebruikt. Zo staat zoekmachine optimalisatie ook wel bekend als zoekmachine marketing en als Search Engine Optimization (SEO).

De complexiteit van het onderwerp zorgt er tegelijkertijd voor dat zoekmachine optimalisatie kosten nogal uiteen kunnen lopen. Wie zelf de zoekmachine marketing voor zijn website verzorgt, maakt logischerwijs minder SEO-kosten dan wanneer de werkzaamheden worden uitbesteed aan een professioneel internet marketing bureau.

Zoekmachine optimalisatie SEO kosten

Het inhuren van een specialist heeft als voordeel dat de zoekmachine optimalisatie effectiever zal zijn, waardoor de website sneller zal stijgen in Google. Hierdoor wordt niet alleen het maximale rendement uit de site gehaald, maar worden de zoekmachine optimalisatie kosten ook al snel terugverdiend.

SEO zelf doen lijkt in eerste instantie wellicht een aantrekkelijke optie, maar heeft als nadeel dat de uitkomst van de zoekmachine optimalisatie minder zeker is. Tenzij je zelf een doorgewinterde SEO-expert bent natuurlijk. Welke keuze je ook maakt: een goede SEO-strategie is maatwerk en is geheel afgestemd op de specifieke behoeften van jouw onderneming.

Wat zijn doorgaans de prijzen voor SEO?

Zoekmachine optimalisatie kosten worden gedeeltelijk bepaald door de SEO prijzen die het ingehuurde online marketing bureau hanteert. Maar minstens net zo belangrijk is de aard van de werkzaamheden en het aantal uren dat in totaal door de medewerkers wordt gemaakt. Hoe meer uren, hoe hoger de SEO prijs uitvalt.

Een website zal alleen goed scoren in Google wanneer deze aan bepaalde basisvoorwaarden voldoet. Zo moet de website in technisch opzicht degelijk in elkaar zitten en moet de website goed worden weergegeven op een diversiteit aan mobiele apparaten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan convertibles, tablets, smartphones en laptops.

Zoekmachine optimalisatie kosten laag houden

Wanneer jouw website niet aan bovengenoemde criteria voldoet, is een ingrijpende verandering zoals een nieuw responsive webdesign absoluut noodzakelijk. Deze kosten worden dan opgeteld bij de prijzen die je al voor de SEO-werkzaamheden betaalt, waardoor de totale zoekmachine optimalisatie kosten wellicht hoger zijn dan je vooraf had verwacht.

Je beschikt dan echter wel over een website waarmee je jaren vooruit kunt en die goed zal scoren bij zoekmachines én bezoekers. En dat is precies de combinatie waarmee elke succesvolle website zich in 2016 weet te onderscheiden.

Wil je meer weten over zoekmachine marketing en de zoekmachine optimalisatie kosten bij Webton? Bel dan vrijblijvend naar 074 – 3030400 of neem contact op via info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!