12-01-2015

SEO Trends in 2015

12 januari 2015

Zoekmachine Marketing Trends in 2015

Internet heeft de manier waarop we informatie delen ingrijpend veranderd. Dit heeft grote gevolgen voor de hedendaagse marketing. De afgelopen jaren wordt steeds vaker gebruik gemaakt van inbound marketingtechnieken en zijn veel outbound tactieken gedateerd geraakt. In dit artikel benoemen wij de belangrijkste trends op het gebied van zoekmachine marketing in 2015.

Content Marketing blijft groeien

content marketingSteeds meer bedrijven hebben succes met het publiceren van originele content en richten zich niet alleen meer op het plaatsen van advertenties in externe content. Deze werkwijze zorgt voor een betere branding en snellere publieksgroei. De distributie van waardevolle content via verschillende kanalen is een van de belangrijkste manieren waarop bedrijven autoriteit kunnen creëren en het vertrouwen van de consument kunnen winnen.

Met name relevante branche informatie die de doelgroep vermaakt of meer inzicht verschaft is populair. Op deze manier kan een bedrijf gestaag een verstandhouding opbouwen met haar doelgroep en in de loop van de tijd een trouwe aanhang genereren. Volgens the Content Marketing Institute maken de slimste B2B content marketing strategieën op dit moment gebruik van kanalen als social media, artikelen op een corporate website, elektronische nieuwsbrieven, onderzoeken, video’s en artikelen op andere websites.

Door een of meerdere van bovenstaande kanalen te gebruiken, kunnen bedrijven een uitstekende reputatie opbouwen binnen hun branche. Massamarketing via traditionele kanalen zoals televisiereclames en radio-advertenties wordt inmiddels steeds minder effectief. In plaats hiervan is het beter om de focus te leggen op inbound marketing strategieën door het creëren van waardevolle, geëngageerde content die gericht is op een specifieke doelgroep.

Social Media Marketing wordt diverser

Nieuwe social media websites schieten als paddenstoelen uit de grond en nemen sterk toe in populariteit. Dit soort sites bieden bedrijven legio nieuwe mogelijkheden om geëngageerde content te publiceren via een verscheidenheid aan mediavormen. Hierdoor wordt de doelgroep aangesproken via meer kanalen dan ooit tevoren.

Bedrijven creëren daarom steeds vaker subdivisies die experimenteren met meerdere sociale netwerken om maar zoveel mogelijk consumenten te bereiken. Deze diversificatie van kanalen is vruchtbaar voor veel bedrijven omdat hierdoor merkwaarde wordt opgebouwd en het voor consumenten gemakkelijker wordt om een merk te herkennen.

Mobielvriendelijke content absolute noodzaak

Dankzij het wijdverbreide en snelgroeiende gebruik van smartphones en tablets, is het een vereiste voor bedrijven om content te creëren die toegankelijk is voor mobiele gebruikers. Volgens Forbes zal 87% van de verkochte connected devices in 2017 bestaan uit tablets en smartphones. Hierdoor is het uitermate belangrijk geworden om mobiele bezoekers een positieve gebruikerservaring te bieden. Dat kan door het creëren van een afzonderlijke mobiele versie van de website, of door de toepassing van een techniek als responsive webdesign.

Websites die niet in deze trend meegaan, lopen een groot risico om klanten te verliezen aan concurrenten die zich wél aangepast hebben aan de ontwikkelingen. Zolang de verschuiving van traditionele computers en laptops naar mobiele apparatuur blijft doorgaan, staan bedrijven die zich niet aanpassen zwaar onder druk.

Ad Retargeting wordt effectiever

ad retargetingAd retargeting is een marketing strategie die snel in opkomst is. Met behulp van browser cookies wordt bijgehouden welke websites door gebruikers bezocht worden. Wanneer zij een van deze sites verlaten, worden de producten of diensten die ze daar bekeken hebben opnieuw getoond in advertenties op andere websites die ze bezoeken.

Het is duidelijk waarom deze techniek zo effectief is. Slechts 2 procent van het webverkeer converteert tijdens het eerste bezoek. Ad retargeting probeert deze conversieratio te verhogen door consumenten te herinneren aan de producten of diensten die ze eerder zagen. Dit zorgt ervoor dat merken en producten vers in het geheugen van de klant blijven liggen.

Diverse psychologische onderzoeken hebben aangetoond dat blootstelling aan merknamen en logo’s een bepaald vertrouwen opbouwt bij de consument en de kans vergroot dat zij een aankoop doen. Zelfs wanneer er geen directe aankoop wordt gedaan, kan ad retargeting zichzelf terugverdienen op de lange termijn. Veel marketeers hebben succes met ad retargeting en de kans is dan ook groot dat we deze trend vaak terug zullen zien in 2015.

Sociale Signalen nóg belangrijker voor SEO

social sharesHoewel sociale signalen nog altijd niet zo zwaar wegen als traditionele inbound links, spelen ze tegenwoordig absoluut een rol in organische zoekmachine rankings. Sociale signalen zijn inmiddels zelfs een van de pijlers onder SEO. Het doel van Google en andere zoekmachines is om gebruikers te voorzien van de meest relevante content van de hoogst mogelijke kwaliteit. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de hoeveelheid social shares dat een blogpost, artikel of productpagina ontvangt, meetelt als ranking factor.

Hoe meer mensen een bepaald artikel delen, hoe hoger de kwaliteit waarschijnlijk is en hoe hoger de pagina daarom zou moeten ranken in de zoekresultaten. Het is geen toeval dat de hoogst rankende webpagina’s vaak veel meer social shares hebben dan de posities daaronder.

Social Shares kunnen worden gezien als een blijk van goedkeuring voor andere bezoekers die op een pagina belanden. Wanneer zij zien dat een artikel honderden of zelfs duizenden malen is gedeeld, achten zij de kans groot dat het een waardevol artikel betreft. Dit is een belangrijke motivatie voor bedrijven om social share plugins aan hun website toe te voegen en consumenten aan te sporen om zoveel mogelijk content te delen.

Meer informatie

Meer weten over zoekmachine marketing trends in 2015 en de mogelijke toegevoegde waarde voor jouw website? Laat je vrijblijvend adviseren in een kennismakingsgesprek met de experts van Webton. Neem contact op via 074-3030400 of info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!