29-10-2012

29/10/12 – Zijn vrouwen gevoeliger?

Zijn vrouwen gevoeliger voor reclame dan mannen?

Reclame is tegenwoordig overal en iets waar je al helemaal niet meer omheen kan zijn online reclames. Hoewel mannen veel makkelijker te verleiden zijn door middel van een sexy product of een sexy reclame voeren vrouwen toch de boventoon op het gebied van online reclame. Zowel consumenten als adverteerders zullen beamen dat vrouwen veel gevoeliger zijn voor online reclame dan mannen. Het onafhankelijke onderzoeksbureau Edelman Berlan deed onderzoek naar de verschillende reacties van zowel mannen als vrouwen als het gaat om online reclame.

De reden dat vrouwen gevoeliger zijn voor online reclame heeft vooral te maken met het feit dat vrouwen actiever omgaan met reclame. Vrouwen vragen vaker een gratis proefpakket aan, waarbij de man die moeite niet zo snel zou nemen. Mochten mannen die moeite wel nemen, dan zijn zij niet zo snel geneigd om na afloop het product ook daadwerkelijk aan te schaffen en dat is juist iets waar de vrouw anders in is. Zij zou het namelijk wel doen.

Daarnaast hebben vrouwen de natuurlijke behoefte om hun mening te delen met anderen. Als zij het gevoel hebben dat een product waardevol is, willen zij deze ervaring graag delen met vrienden en familie. Dit zorgt er voor dat een product besproken wordt en dat is uiteindelijk, in zijn eigen vorm, ook reclame.

Dat er tegenwoordig ontzettend veel online reclame te vinden is, wil niet direct zeggen dat consumenten dit ook altijd waarderen. Integendeel juist, slechts een klein percentage van de consumenten heeft positieve gevoelens bij het zien of horen van online reclames. Ze worden juist eerder irritant, afleidend en ‘in your face’ genoemd. Een klein percentage durft het zelfs aan om online reclame aan te duiden als ‘eng’ en ‘kwaadaardig’.

Toch gaf 31% van de ondervraagden aan dat zij het leuk vinden om reclames te bekijken. Hoe irritant en eng ze in hun belevenis ook mogen zijn. Ondanks dat consumenten online reclames dus niet altijd waarderen, hechten ze wel waarde aan een aantal factoren. Een advertentie moet een mooi en uniek verhaal vertellen en moet niet alleen gericht zijn op het overhalen op het doen van een aankoop. Maar de belangrijkste factor is misschien nog wel de productrecensie en dat is iets waar zowel mannen als vrouwen in uit kunnen blinken.

Bron: karelgeenen.nl

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!