04-07-2017

Werkt het verbergen van content nog?

Content speelt een cruciale rol als jij je website effectief online wilt promoten. Hoe meer content je publiceert, hoe beter dit doorgaans is voor je vindbaarheid in Google. In tegenstelling tot marketeers, zijn webdesigners en conversiespecialisten echter minder groot fan van lange lappen tekst. De gulden middenweg is daarom om content gedeeltelijk te verbergen. Maar hoe slecht is dat eigenlijk voor SEO?

Content: hoe langer, hoe beter?

Verborgen content zie je tegenwoordig overal op internet. Of liever gezegd: je ziet het niet, maar het is er wel. Verborgen achter een ‘Lees meer’-knop of een vergelijkbare button. Een handigheidje van SEO-specialisten, want meer content bevat meer zoekwoorden. En die vormen de sleutel tot succes in de hoogste regionen van de zoekresultaten.

Bij Webton adviseren we daarom al jaren om content van behoorlijke lengte te publiceren. Onderzoek laat namelijk zien dat artikelen van 1500 woorden of meer significant hoger ranken in zoekmachines. Dat effect wordt groter naarmate er voor de zoektermen meer concurrentie is. Als je het hoogste nastreeft in Google, is regelmatige publicatie van lange content dan ook onontbeerlijk.

Balans tussen SEO, conversie en gebruikerservaring

Maar er is ook kritiek op lange content. Uit de webdesignhoek bijvoorbeeld. Designers zijn niet blij met de lange tekstgedeelten die het siteontwerp eindeloos uitrekken. Ze zijn voorstander van een minimalistische uitstraling voor een verbeterde gebruikerservaring. Ook conversiespecialisten doen een duit in het zakje; zij beargumenteren dat korte, krachtige teksten resulteren in een betere conversie.

Elementen als vindbaarheid, conversie en webdesign kunnen elkaar dus bijten. Maar als webmaster wil je een goed vindbare pagina die converteert én gebruiksvriendelijk is. De oplossing is dan ook verborgen content. Hierbij zijn de eerste alinea’s zichtbaar (vaak geoptimaliseerd voor conversie en naadloos aansluitend op het design), waarbij de rest van de tekst verborgen zit achter een ‘Lees meer’-knop.

toon meer

Voorbeeld van een productbeschrijving met ‘Toon meer’-knop op Bol.com

Welke soorten verborgen content zijn er?

Er zijn verschillende technieken om content te verbergen, de een nog vernuftiger dan de ander:

  • Tekstgebied. Ook wel bekend als een textarea. Een tekstgebied is een inline element dat qua vormgeving enigszins doet denken aan een ouderwets iFrame. Gebruikers zien een klein venster met daarin de bovenste regels van de tekst, maar moeten naar beneden scrollen om de rest te zien
  • JavaScript. Dit is een populaire scripttaal die webdesigners helpt om interactieve elementen op webpagina’s aan te brengen. JavaScript kan worden ingezet om tekst te verbergen onder een ‘Lees meer’-knop, die de content na aanklikken uitklapt
  • CSS. Ook wel bekend als Cascading Style Sheets of stijlbladen. CSS is een standaard die webdesigners gebruiken om webpagina’s in HTML-code vorm te geven en eenvoudig aan te passen. CSS kan worden ingezet om tekst te verbergen onder een ‘Lees meer’-knop of onder een aanklikbaar tabblad

Wat is de invloed van verborgen content op SEO?

Vanwege de theoretische voordelen op het gebied van SEO, conversie en webdesign wordt verborgen content tegenwoordig veelvuldig toegepast. Zoals gebruikelijk houdt Google dit soort ontwikkelingen echter nauwlettend in de gaten. De zoekmachine waakt continu voor manipulatieve methoden die weliswaar goed zijn voor SEO, maar ten koste gaan van gebruiksvriendelijkheid. De oplossing van het techbedrijf is in deze gevallen vaak simpel: door de SEO-voordelen weg te nemen, is het niet meer aantrekkelijk de manipulatieve methode te gebruiken.

Heeft Google verborgen content inmiddels ook in het vizier? Alle signalen wijzen erop. Wereldwijd zijn er meerdere onderzoeken uitgevoerd naar de invloed van tekstverbergingsmethoden op vindbaarheid in Google. Verborgen content (zowel tekstgebieden, CSS als JavaScript) werd hierbij vergeleken met dezelfde content, maar dan volledig zichtbaar.

De resultaten laten aan duidelijkheid niets te wensen over. Zichtbare tekst scoort te allen tijde beter dan verborgen tekst, met een gemiddeld rankingvoordeel van maar liefst 10 posities. Vergis je niet: dat is het verschil tussen positie 1 in Google (bovenaan de eerste pagina) of positie 11 (op de tweede pagina). Dat staat gelijk aan het verschil tussen tal van nieuwe bezoekers en klanten of juist een totaal gebrek daaraan.

lees meer knop

Wat zegt Google zelf over verborgen tekst?

Naast de resultaten uit bovengenoemde onderzoeken, laat ook Google zelf doorschemeren dat het verbergen van content negatieve invloed heeft op SEO. John Mueller, bekend trendanalist van het zoekbedrijf, laat in een Hangout weten dat de zoekmachine tot op zekere hoogte kan detecteren wanneer tekst verborgen is.

Dat stelt de zoekmachine voor een dilemma. Want gebruikers die op een zoekresultaat klikken vanwege tekst in het fragment, kunnen deze informatie op de site zelf misschien niet terugvinden omdat deze verborgen is. De kans bestaat dan dat deze gebruikers zich door Google misleid voelen en dat is een risico dat het bedrijf niet wil nemen.

Daarnaast, zo redeneert het Google-team: content die verborgen is, bevat waarschijnlijk toch geen cruciale informatie voor de pagina. De zoekmachine maakt hierbij geen onderscheid tussen content die verborgen is achter een tabblad of ‘Lees meer’-knop.

Ons advies is dan ook helder. Wil je met jouw content zo hoog mogelijk scoren in Google? Dan is het verbergen ervan onder een button of tabblad niet de beste keuze. Kies voor een optimale ranking en maak je tekst volledig zichtbaar op de pagina. Als dit afbreuk doet aan je conversie of webdesign, ondersteunen de specialisten van Webton je graag met vrijblijvend advies.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!