10-01-2012

10/01/12 – Webwinkels steeds hogere omzet

Webwinkels ondanks crisis steeds hogere omzet

In 2011 zijn de verkopen van Nederlandse MKB-webwinkels bijna 10 procent gegroeid in vergelijking met het jaar daarvoor. Alleen tijdens het laatste deel van 2011 ging de stijging wat achteruit. Toch zijn webwinkeleigenaren bijzonder positief.

Deze resultaten komen uit een onderzoek van Mijnwebwinkel. Opmerkelijk is dat de eerste helft van 2011 een ruime stijging van de omzet liet zien. In vergelijking met vorige jaren steeg de omzet ruim 11 procent. Verder bleek dat in de zomermaanden dit jaar meer werd uitgegeven dan in dezelfde periode een jaar eerder.

In de tweede helft van 2011 bleek de stijging wat te verminderen. In deze periode waren de verkopen slechts 2 procent hoger dan het jaar daarvoor. Het feit dat goedkopere producten afgelopen jaar populairder waren dan andere jaren wordt aangewezen als voornaamste oorzaak van de daling van de verkopen. Toch hebben de feestdagen gezorgd voor een recordhoogte van online verkopen.

Het vertrouwen van de consument daalde met name door de economische crisis het tweede gedeelte van vorig jaar steeds verder. Het CBS geeft aan dat consumenten in Nederland nooit eerder zo somber waren over hun financiƫle situatie.

Toch kijken de webwinkeliers met een goed gevoel terug op 2011. Ondanks de slechte groeicijfers van de afgelopen jaren bleek in 2010 dat er een grote stijging was ingezet. In 2011 bleek dit aan te houden. Met name in de detailhandel werd men positief verrast. Daar had men juist rekening gehouden met een daling van de omzet. Met name door de inzet van ‘multichannelstrategieĆ«n’, waarbij de verkoper onder 1 label gebruik maakt van verschillende distributiekanalen, zorgt voor de groeiende rol van het internet en de webwinkels.

Bron: Mijnwebwinkel.nl

 

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!