05-12-2018

Webwinkels steeds hogere omzet

Omzet van webshops blijft stijgen

Al met al is de omzet van webwinkels elk jaar weer gestegen. 2017 was voor online webshop-eigenaren een mooi jaar. Ondernemers die alleen producten via een webwinkel verkopen, hadden in dat jaar bijna 18% meer omzet dan in 2016. Winkels die zowel online als offline hun producten verkopen (de zogenoemde multi-channelers) hadden zelfs een omzet van bijna 22%.

Meest gebruikte online betaalmethode blijft iDeal

Al jarenlang blijft iDeal de meest online gebruikte betaalmethode van Nederland. Het betaalmiddel maakte in 2017 een forse groei, want het aantal iDEAL-transacties nam met ruim een derde toe. Meer dan de helft van de consumenten voltooiden in 2017 hun iDeal-transacties op een mobiel apparaat. Hierdoor zijn er voor het eerst in een jaar tijd meer iDEAL-betalingen via een mobiel apparaat voldaan, dan via een desktop.

Creditcard in opkomst als online betaalmethode

Opvallend is dat de creditcard tegenwoordig steeds meer als online betaalmethode wordt gebruikt. iDeal blijft in Nederland wel de meest gebruikte online betaalmiddel, maar de creditcard wint langzaam maar zeker meer terrein. Dit komt logischerwijs waarschijnlijk doordat consumenten steeds meer online producten kopen en het gebruik van verschillende soorten betaalmiddelen, waaronder de creditcard, hiermee ook groeit.

Mobiele bezoeken aan webshops stijgt

Uit andere cijfers blijkt dat in 2017 maar liefst 52% van de website- en webshopbezoeken vanaf mobiele apparaten afkomstig is. Bovendien lijkt het erop dat dit alleen nog maar meer zal gaan toenemen. Google speelt hier al op in door mobiele versies van websites en webshops in haar zoekresultaten voorrang te geven op de desktop variant.

Mobielvriendelijke webshops zijn anno 2018 echt een must

Als je wilt dat jouw webshop hoger in de zoekresultaten van Google komt te staan, is het anno 2018 belangrijk geworden dat jouw webshop mobielvriendelijk is. Bovendien kun je met een mobielvriendelijke webshop er ook voor zorgen dat je geen mobiele bezoekers, en daarmee omzet, kwijtraakt.

Wat is een mobielvriendelijke webshop?

Een mobielvriendelijke webshop voldoet aan de volgende punten:

  • Er wordt gebruikgemaakt van software die toegankelijk is voor mobiele apparaten;
  • De tekst is zonder in te zoomen goed te lezen;
  • Producten zijn eenvoudig te vinden, doordat bezoekers gemakkelijk kunnen gebruikmaken van filters en een zoekbalk. Hierbij is het belangrijk dat deze functies goed werken. Een filter dat elke keer nadat een product is bekeken opnieuw moet worden ingesteld, kan bezoekers enorm frustreren;
  • Houd het bestelproces eenvoudig. Mobiele gebruikers willen graag dat alles online vlot verloopt. Houd daarom het bestelproces zo eenvoudig mogelijk door de consument bijvoorbeeld de mogelijkheid te geven om zonder account de bestelling te kunnen plaatsen. Daarnaast gaat het bestelproces al een stuk vlotter als je alleen om gegevens vraagt die echt nodig zijn om de bestelling bij de klant te kunnen bezorgen.

Conclusie

De omzet van webwinkels stijgt al een aantal jaren en het lijkt erop dat het alleen nog maar verder zal stijgen. De laatste paar jaar komt 52% van het online verkeer naar webshops, van mobiele apparaten af. Ook dit percentage zal waarschijnlijk alleen maar toenemen. Om ervoor te zorgen dat de omzet van jouw webshop blijft stijgen, is het anno 2018 echt belangrijk geworden dat de webshop mobielvriendelijk is. Interesse? Lees hier hoe je een webshop door ons kunt laten maken.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!