09-10-2018

"Profiteren van elkaars expertise"

Dit artikel is ook te zien in TOM Magazine (oktober 2018)
Met de overname van het reclamebureau Twentse Storm zet het Hengelose IT-bedrijf Webton een even opmerkelijke als belangrijke stap richting full service internetbureau. Dat betekent in principe dat de focus, die altijd gericht was op online, nu ook komt te liggen op de klassieke instrumenten van de communicatiewereld, strategie, vormgeving en creatieve marketingadvisering. Een goede ontwikkeling, zegt accountmanager Anke Heerze van Webton: “De kracht van Twentse Storm sluit aan op Webton. Zij versterken ons.”

Webton en Twentse Storm

Webton behoeft nauwelijks introductie. Het bedrijf dat Ton Heerze net voor de eeuwwisseling oprichtte als UT-student heeft inmiddels een stevige reputatie opgebouwd als internetspecialist. Websites vormen nog altijd een groot aandeel in de dagelijkse activiteiten, zegt Anke Heerze: “Maar het is uiteraard in de achterliggende decennia wel complexer geworden. Immers, websites moeten ook op smartphones en tablets te bezoeken zijn, de vindbaarheid is steeds belangrijker en over het geheel gezien is de functie van een website anders. Waar het destijds nog rechttoe rechtaan sites betrof met wat tekst, foto’s en het adres, is de opdracht van onze klanten nu veeleisender en meer divers.”

Behoefte aan maatwerk en advies

Die klantenkring bestaat uit mkb-bedrijven met plusminus tussen de 10 en 60 medewerkers. Onder die grens zijn er kleinere aanbieders. Er boven zijn er de grotere partijen die een veel breder marketingconcept bieden. Webton biedt juist in de huidige doelgroep de best passende adviezen en oplossingen, zo is de ervaring van de afgelopen jaren. Anke Heerze: “Wij passen in die cultuur. Er is behoefte aan maatwerk en advies, maar niet aan allerlei fratsen. Onze klanten willen een gedegen oplossing voor een langere termijn, verlangen goede support en blijven ons dan ook trouw.”

Gedegen of niet, ook bij Webton wordt steeds meer gekeken naar de functie en de doelstelling van de website. “Dat inventariseren we met de klant. Wat wil die bereiken, meer bekendheid, meer leads of verkoop, een webshop of ziet de klant de website puur voor imago of informatie?” Al die vragen moeten worden beantwoord, waarbij met de opdrachtgever wordt nagedacht over hoe de leads moeten worden opgevolgd en welk type bezoekers men juist naar de website wil trekken en informeren. Anke Heerze: “En vergeet niet dat bezoekers verwend zijn; je hebt maar acht seconden om de bezoeker te verleiden op je website te blijven. Dat is een grote uitdaging. En dan heb je ook nog de sociale media en apps die je daarbij in kunt zetten.”

Vincent Heemink en Ton Heerze

Vincent Heemink (links) en Ton Heerze: “We liften mee op elkaars expertise en kunnen onze doelgroepen nog beter van dienst zijn.”

Het puzzelstukje voor Webton

Het gaat om uitdagingen die zich afspelen in het domein van de marketing en communicatie, kortom: de verleiding. Iets waar het Deldense reclamebureau Twentse Storm, opgericht door Vincent Heemink, ervaring mee heeft. En met die vraagstukken van veel meer strategische aard werd Webton vaker geconfronteerd. Ton Heerze ziet de overname van Twentse Storm dan ook als ‘het puzzelstukje dat Webton nodig heeft’. De accountmanager sluit zich daarbij aan: “We willen onze klanten volledig ontzorgen. Dus verder gaan dan de website, de vindbaarheid, AdWords-campagnes. Daar heb je marketingstrategen voor nodig. Bij Twentse Storm ligt de kracht in de strategie, realisatie, vormgeving en huisstijlen, brochures. Ja, dat is de oude wereld van de marketing en de communicatie. Die komt hier nu samen met de nieuwe wereld.”

Kracht van alles onder één dak

Voor creatief strateeg Vincent Heemink is de overname door Webton een zegen want hij kan zich nu weer volledig richten op de creatieve aspecten van de communicatie. Hij blijft verbonden aan het bureau dat nog enige tijd onder de naam Twentse Storm blijft opereren, hoewel alle vijf teamleden vanuit Delden al naar Hengelo zijn verhuisd. Webton kan vanuit Hengelo nu het volledige portfolio aan ‘klassieke’ en innovatieve marketing- en communicatie-tools inzetten voor de relaties. De kracht van alles onder één dak noemt Ton Heerze dat: “En we denken dat ondernemers daar ook op zoek naar zijn: een full service internetbureau dat hen volledig ontzorgt. Ook op het gebied van huisstijlen, brochures en advertenties, want die activiteiten leiden ook weer tot online activiteiten.”

Doelgroepen nog breder van dienst zijn

Inmiddels is wel duidelijk dat voor zowel de relaties van Twentse Storm als van Webton de fusie positief wordt ontvangen. “En uiteraard breiden we samen onze klantenkring stevig uit, we profiteren van elkaar netwerken.” De vraag is of vanuit de nieuwe situatie Webton opschuift naar het grotere MKB? Vooralsnog is daar geen sprake van en dat is ook niet de intentie: “We zijn in de nieuwe situatie met twintig experts een van de grootste full service internetbureaus van Oost-Nederland. We liften mee op elkaars expertise en kunnen daarmee onze doelgroepen nog breder van dienst zijn.”

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!