03-08-2015

Website SEO check nodig?

Website SEO check nodig? Doe deze gratis SEO scan!

20 SEO tips voor betere SEO optimalisatie van je website

Seo scanHet regelmatig uitvoeren van een SEO test voor je eigen website is een goed idee. Hoewel het enige tijd en een beetje geduld vereist, ontdek je vaak problemen waarvan je het bestaan nog nooit eerder had ontdekt. Het oplossen van deze problemen kan je site al snel hoger in Google laten belanden.

Er zijn meerdere goede redenen waarom je een website SEO check zou willen uitvoeren. Misschien heb je een dergelijke SEO scan nooit eerder uitgevoerd en doe je het liever zelf dan dat je een duur extern internetbureau inhuurt. Of misschien heb je onlangs een website gekocht en wil je zeker weten dat de SEO optimalisatie in orde is voordat je de volgende stap zet.

Wat de reden ook mag zijn, er is genoeg werk aan de winkel. Een SEO analyse moet met grote grondigheid worden uitgevoerd om succesvol te zijn. Wanneer je een klein detail over het hoofd ziet, kan dit al negatieve gevolgen hebben voor de zoekmachine vriendelijkheid van je website.

In dit artikel geven wij daarom 20 belangrijke SEO tips bij het uitvoeren van een SEO check. We richten ons hierbij alleen op de SEO op je eigen site, want voor off-site SEO of een concurrentieanalyse kun je onze andere artikelen lezen.

1.    Controleer op kapotte links met Screaming Frog

screaming

Screaming Frog is een waardevolle SEO tool die jou als gebruiker van veel informatie voorziet. Hierdoor kun je het programma niet alleen gebruiken om kapotte links te ontdekken, maar voor vele andere zaken tijdens het uitvoeren van een SEO scan.

Doe een crawl van je website en check of er links zijn die niet werken. Elke link op je website die verwijst naar een niet-bestaande pagina, moet aangepast worden of zelfs helemaal verwijderd worden. Zoek in eerste instantie naar een nieuwe URL voor de webpagina waar je naar linkt. Is deze onvindbaar, kun je de link beter helemaal verwijderen.

2.    Controleer op thin content

Thin content is niets anders dan korte content en is daarmee het tegenovergestelde van lange content die goed is voor SEO optimalisatie. Elke webpagina die minder dan 300 woorden tekst bevat, valt bijvoorbeeld binnen de categorie thin content.

Maar ook pagina’s die meer woorden in de header, het menu en de footer hebben dan in de bodytekst behoren tot thin content. De oplossing is simpel: breid pagina’s met thin content uit, voeg ze samen met andere pagina’s of verwijder ze compleet.

3.    Controleer je content op fouten

Er kunnen verschillende soorten fouten in je content optreden: grammaticale fouten en inhoudelijke onjuistheden. Grammaticale fouten zijn eenvoudig op te lossen door je content nog een keer door te lezen en de fouten aan te passen. Pas daarna ook in je sitemap de datum aan waarop het bestand het laatst is bijgewerkt, dan weet Google dat de nieuwe versie van de pagina geïndexeerd moet worden.

Inhoudelijke onjuistheden zijn iets lastiger om te corrigeren. Als je pagina al enkele jaren oud is en de informatie simpelweg is achterhaald, hoef je in principe niets te doen. Je zou eventueel een melding aan het artikel kunnen toevoegen dat de inhoud inmiddels gedateerd is. Een nog betere optie is om het artikel te herschrijven naar een geheel nieuw artikel, mits het onderwerp nog relevant is.

Hoe dan ook; het is jouw keuze. Zorg in ieder geval dat je je content zo grondig mogelijk optimaliseert voor publicatie.

4.    Controleer of Google je site goed indexeert

Om te controleren of Google alle pagina’s op je website goed indexeert, kun je gebruik maken van Google Webmaster Tools. Ga naar Google-index > Indexeringsstatus en kijk naar de uitslag van het rapport. Ga vervolgens naar Google en zoek op ‘site:vulhierjouwwebsiteadresin’.

search

5. Controleer je site op duplicate content

Komt het aantal gevonden pagina’s overeen? Dan zijn alle webpagina’s op jouw site op correcte wijze door Google geïndexeerd. Is het aantal geïndexeerde pagina’s in Google Webmaster Tools lager dan in de zoekresultaten, dan gaat er op sommige pagina’s iets mis bij het indexeren. Is het aantal pagina’s juist hoger, dan kan het zijn dat je website problemen heeft met duplicate content. Daarover hieronder meer!

copyscape

Duplicate content is een van de grootste gevaren voor de SEO van je website. Of duplicate content nu op jouw site staat of op andere websites, het kan de ranking van je site in Google negatief beïnvloeden.

Copyscape is het meest gebruikte programma om je website te controleren op duplicate content. De kans is groot dat je met deze tool minimaal enkele potentiële problemen zult ontdekken:

  • Duplicate content op je eigen website. Als verschillende webpagina’s op jouw site precies dezelfde content bevatten (denk bijvoorbeeld aan webshops die op verschillende pagina’s met thin content dezelfde productomschrijvingen hebben staan), moet je dit zo snel mogelijk oplossen. Dit kun je doen door ofwel de productbeschrijvingen aan te passen, ofwel door de rel=”canonical” tag aan je website toe te voegen.
  • Duplicate content op een andere website. Wanneer jij originele content van een andere website letterlijk hebt overgenomen, maakt je website zich schuldig aan het gebruik van duplicate content. Sommige content marketeers kopiëren andermans content woord voor woord of kopiëren complete productomschrijvingen voor hun webshop. Verwijder deze duplicate content direct en vervang het door originele, zelf geschreven content.

Het tegenovergestelde scenario kan natuurlijk ook het geval zijn, wanneer een andere website jouw originele content letterlijk heeft overgenomen. Hoewel de kans klein is, kán dit negatieve gevolgen hebben voor de positie van jouw website in de zoekresultaten. Voor de zekerheid is het daarom verstandig om de andere website bij Google te rapporteren.

6.    Controleer je website op canonicalisatie

Canonicalisatie is een complex onderdeel van SEO, maar desalniettemin erg belangrijk. Sommige websites hebben tientallen of zelfs honderden URL’s die allemaal naar dezelfde webpagina verwijzen.

Google kijkt echter alleen naar de URL van een pagina en beoordeelt elke unieke URL als een afzonderlijke pagina. Tien dynamische URL’s voor dezelfde webpagina lijken in de ogen van Google verschillende pagina’s met duplicate content. Je kunt dit voorkomen door de pagina’s te canonicaliseren.

7.    Controleer je meta tags

Elke pagina op je website bevat meta code die je kunt controleren op SEO optimalisatie:

Meta title tag. Je titel moet bij voorkeur kort maar krachtig zijn en minder dan 70 tekens bevatten. De titel moet de inhoud van de content op een pagina daarnaast goed samenvatten. Wanneer de inhoud niet duidelijk beschreven wordt, kunnen gebruikers zich misleid voelen door de titel en weer wegklikken.

Uiteraard moet de titel ook minimaal één zoekwoord bevatten, maar moeten er niet teveel zoekwoorden in de titel verwerkt worden omdat over-optimalisatie leidt tot een straf van Google. Tot slot moet elke webpagina op je site een unieke titel hebben om duplicate content problemen te voorkomen.

Meta description. De meta beschrijving van een pagina heeft grote invloed op de Click-Through Rate (CTR). Hoe aantrekkelijker de meta omschrijving, hoe groter de kans dat mensen jouw pagina zullen aanklikken in de zoekresultaten van Google. Hou de meta description daarom kort en bondig en verwerk er een zoekwoord in dat overeenkomt met de titel en tekst van je artikel.

8.    Controleer op Error 404 pagina’s

webmaster tools

Google Webmaster Tools is de tool bij uitstek om je website op Error 404 foutmeldingen te controleren. Ga in Webmaster Tools naar Crawlen > Crawlfouten om te zien of Googlebot pagina’s heeft proberen te crawlen die niet (langer) bestaan.

Blijkt de pagina wel degelijk te bestaan, dan is de foutmelding wellicht verouderd of blokkeert je website de bot van Google. Bestaat de pagina inderdaad niet, dan heb je de keuze om ofwel een echte pagina te creëren op die locatie, of de pagina te redirecten naar een andere pagina die wel werkt.

9.    Optimaliseer je Error 404 pagina

404-pagina

Na het controleren van je website op Error 404 foutmeldingen, belanden bezoekers als het goed is niet meer op je 404 pagina. Toch is het bijna onvermijdelijk dat dit vroeg of laat weer een keer gebeurt. Optimaliseer daarom je 404 pagina. Dit geeft een verzorgdere indruk dan het simpelweg redirecten van een 404 pagina naar je homepage.

10. Controleer de snelheid van je website

snelheid

Sitesnelheid is een belangrijke ranking factor in het algoritme van Google. Gebruikers houden er niet van om te wachten, dus een trage site dien je ten koste van alles te voorkomen. Pingdom is een bruikbare tool om de prestaties van jouw website in kaart te brengen.

In een ideale situatie laadt elke pagina op je site binnen 2 tot 3 seconden. De snelste pagina’s zouden zelfs in minder dan een seconde moeten laden, terwijl de traagste er écht niet langer dan 5 seconden over mogen doen. Wanneer de laadtijd van een webpagina de 10 seconden overschrijdt, heeft je website een probleem dat je zo snel mogelijk moet oplossen.

Trage laadtijden van webpagina’s kunnen vele oorzaken hebben. De oorzaak kan bij je webhosting liggen, je site kan technisch niet goed in elkaar zitten of een slecht geprogrammeerde plugin kan de vertraging veroorzaken. Hoe dan ook: je moet het probleem opsporen en je website sneller maken.

12.    Controleer Robots.txt op foutmeldingen

Jouw website heeft een robots.txt bestand dat als leidraad dient voor zoekmachines bij het indexeren van je webpagina’s. Controleer dit bestand om zeker te weten dat de zoekmachine bots niet per ongeluk geblokkeerd worden bij het indexeren van je website.

Bevat je robots.txt bestand toch geblokkeerde pagina’s? Zorg dan dat je een goede reden hebt om deze te blokkeren.

12.    Controleer de redirects op je site

Er zijn verschillende typen redirects die elk hun eigen functie hebben. Veel websites bevatten redirects, maar het kan zijn dat deze niet meer kloppen nadat bijvoorbeeld de URL-structuur van de website is veranderd. Controleer de redirects op jouw site met behulp van Moz, zodat je zeker weet dat bezoekers naar de juiste pagina worden doorverwezen.

13.    Controleer de URL-structuur van je website

url structuur

Een logisch opgebouwde URL-structuur die goed leesbaar is voor gebruikers is een belangrijk onderdeel van SEO optimalisatie. Dergelijke URL’s worden ook wel HRUL’s of Semantic URL’s genoemd en zijn tegenwoordig de standaard.

Wanneer we bijvoorbeeld de pagina https://www.webton.nl/blog/vermijd-linkbuilding-risicos.html als voorbeeld nemen, zien we dat de URL logisch is opgebouwd en duidelijk leesbaar is. Eerst komt de domeinnaam (webton.nl), daarna de categorie (blog) en tot slot de titel van het artikel (Vermijd linkbuilding risico’s). Dit is het tegenovergestelde van een URL die bestaat uit een willekeurige combinatie van letters en cijfers.

Wanneer je op dit moment nog geen semantic URL’s gebruikt op je website, is het de hoogste tijd om daar verandering in te brengen. Het zal echter het nodige werk en meerdere redirects met zich meebrengen, dus wees voorzichtig met het doorvoeren van de veranderingen.

14.    Controleer de alt tags van je afbeeldingen

Elke afbeelding op je website moet voorzien worden van een alt tag voor optimale vindbaarheid in Google. Wanneer een plaatje niet laadt, krijgen bezoekers in plaats daarvan de alt tag te zien. Deze is daarom onmisbaar voor gebruikers met een trage internetverbinding of andere computerproblemen.

Een alt tag helpt daarnaast bij de SEO optimalisatie van je website. Afbeeldingen met een alt tag scoren hoger in de zoekresultaten van Google Afbeeldingen, wat voor veel websites een belangrijke bron van bezoekersverkeer is. Het is dan ook verstandig om voor elke afbeelding op je website een geoptimaliseerde alt tag te gebruiken met daarin één of meer belangrijke zoekwoorden verwerkt.

15.    Controleer correct gebruik van koppen en sub-koppen

Online content wordt doorgaans verdeeld in koppen en sub-koppen met behulp van de welbekende H tags. De titel van een artikel krijgt bijvoorbeeld een H1 tag, terwijl de koppen van grote hoofdstukken een H2 tag krijgen.

Wanneer H tags niet op de juiste wijze toegepast worden, missen ze hun uitwerking. Sommige websites gebruiken H tags bijvoorbeeld niet als sub-koppen, maar als genummerde lijsten in een opsomming. In dat geval krijgt de eerste sub-kop een H2 tag, de tweede sub-kop een H3 tag, de derde sub-kop een H4 tag enzovoort. Dit is logischerwijs niet de bedoeling en doet afbreuk aan de leesbaarheid van content voor de bezoeker.

Ook de volgorde waarin de H tags worden toegepast is van belang. Zo is het niet verstandig een H3 tag te gebruiken zonder dat je eerder in dezelfde content al een H2 tag hebt verwerkt. Als je de titel geen H1 tag hebt meegegeven, is het überhaupt not done om een andere H tag in het artikel verwerken. Dit lijken misschien kleine details, maar logisch gestructureerde content trekt aanzienlijk meer bezoekers en scoort hoger in Google.

16.    Controleer je website op ‘Keyword Cannibalization’

Keyword Cannibalization, ook wel bekend als Keyword Cannibalism, komt vaker voor op grote oude websites dan op kleine nieuwe sites. Het achterliggende principe is dat er voor elke branche slechts een bepaald aantal waardevolle zoekwoorden zijn. In de SEO-branche waarin Webton actief is en in het kader van dit artikel zijn dat bijvoorbeeld SEO check, SEO scan, SEO test, SEO analyse en SEO optimalisatie.

Het is hierdoor onvermijdelijk dat blogs na verloop van tijd in herhaling vallen op het gebied van content en zoekwoorden. Op zich is het niet erg wanneer sommige artikelen een beetje overlap vertonen, maar het heeft wel degelijk negatieve gevolgen wanneer een zoekwoord op dezelfde site talloze keren getarget wordt.

Hierdoor wordt de cumulatieve SEO waarde van het betreffende zoekwoord verdeeld over alle pagina’s die het zoekwoord bevatten. Elke afzonderlijke pagina scoort hierdoor minder hoog in Google dan één grote gecombineerde pagina zou doen. Zo rankt je website met 3 ‘gekannibaliseerde’ pagina’s bijvoorbeeld op positie 5, 8 en 10 in de zoekresultaten, in plaats van de nummer 1 positie in Google te bezetten met één grote combinatiepagina.

Wil je keyword cannibalism op jouw website ontdekken? Breng dan in kaart wat de belangrijkste zoekwoorden zijn voor elk artikel op je website en minimaliseer duplicate content of overlap waar mogelijk.

17.    Controleer de structuur van je website

Een helder gestructureerde website is een belangrijke voorwaarde voor optimale SEO en gebruiksvriendelijkheid. Is je site een samenraapsel van talloze artikelen die op willekeurige wijze zijn verspreid over een grote hoeveelheid categorieën, dan zullen zowel bezoekers als zoekmachines er geen wijs uit kunnen worden.

Content die teveel clicks verwijderd is van de homepage, leidt tot slechte navigatie voor gebruikers en gebrekkige indexatie door zoekmachines. Is dit ook het geval bij jouw website? Dan zou het herstructureren van je complete site bovenaan je prioriteitenlijstje moeten staan.

18. Controleer je site op een straf vanuit Google

straf

Een straf van Google voorkomen is beter dan ervan te moeten genezen. Toch kan het soms gebeuren dat je website slachtoffer is geworden van een Google-penalty. Volg de volgende stappen om een straf door Google te ontdekken en op te lossen:

  • Heb je een goede reden om te denken dat je website gestraft is door Google? Controleer of sommige pagina’s niet geïndexeerd worden of een stuk lager ranken dan verwacht.
  • Controleer vervolgens of deze pagina’s daadwerkelijk slachtoffer zijn geworden van een Google-penalty. Wanneer de pagina’s niet geïndexeerd zijn door een block in je Robots.txt bestand, is dit eenvoudig te verhelpen. Blijkt het echter een straf vanuit Google te zijn, ligt er meer werk voor je in het verschiet.
  • Verhelp het probleem waardoor je website is gestraft. Of het nu slechts links, duplicate content of gebrekkige techniek op je website is: je moet iets veranderen om weer als vanouds hoog te scoren in Google.
  • Vraag een herbeoordeling door Google aan. In de meeste gevallen zal Google het automatisch detecteren wanneer een pagina is aangepast en de strafmaatregelen beëindigen, maar voor de zekerheid een handmatige herbeoordeling aanvragen kan nooit kwaad.

19.    Controleer de kwaliteit van je externe links

Breng alle links op je website die verwijzen naar andere domeinnamen in kaart. Na het volgen van de vorige stappen zijn er als het goed is geen kapotte links meer op je site aanwezig. Controleer de uitgaande links op bijzonderheden en vraag jezelf af of de links inhoudelijk echt een meerwaarde bieden aan de lezer.

Zijn er links die verwijzen naar websites die sindsdien bijvoorbeeld gehackt of compleet veranderd zijn? Als dat het geval is, kun je deze links beter verwijderen en eventueel vervangen door andere links. Ook links die verwijzen naar sites van lage kwaliteit kun je beter verwijderen of voorzien van een rel=”nofollow” tag. Gaat het echter louter om betrouwbare websites van hoge kwaliteit, laat de links dan gewoon intact.

20.    Controleer of je sitemap nog actueel is

Een sitemap is in essentie niets anders dan een lijst van pagina’s op je website waarvan je wilt dat zoekmachines deze indexeren. Wanneer je sitemap onvolledig of verouderd is, loop je het risico dat sommige pagina’s op je site minder goed vindbaar zijn.

Xenu Link Sleuth is een handige tool waarmee je de huidige sitemap van je website kunt controleren. Wil je het direct goed doen? Maak met het programma dan simpelweg een nieuwe sitemap aan. Doe dit bij voorkeur pas als laatste stap nadat je onze andere SEO check tips hebt opgevolgd.

Conclusie

Het regelmatig uitvoeren van een grondige SEO check is zeer belangrijk om je website optimaal vindbaar en gebruiksvriendelijk te houden. Het doen van een SEO scan is weliswaar een flink karwei, maar er zijn diverse tools die het klusje een stuk gemakkelijker maken.

Pas deze 20 SEO tips toe om de SEO optimalisatie van je website te verbeteren en hoog in Google te komen. Ondervind je problemen bij het uitvoeren van een SEO scan of laat je liever een uitvoerige SEO test verzorgen door een professioneel internetbureau? Neem voor vrijblijvend advies contact op met onze SEO-specialisten via 074 – 3030400 of mail ons op info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!