25-06-2014

25/06/14 – Webdesign trends in 2014

De hype in webdesignland dat alles above the fold moet zijn lijkt definitief voorbij. ‘Wat is above the fold?’, zou de gemiddelde lezer kunnen denken. Above the fold staat voor het gedeelte van een webpagina dat direct zichtbaar is na inladen. Voorheen hielden web designers daarom rekening met een grid van 960 pixels waarin de belangrijkste informatie getoond werd zonder hiervoor te hoeven scrollen. Die tijd is geweest, want met de opkomst van mobiele apparaten en uiteenlopende schermformaten is scrollen geen vies woord meer.

Verbeterde mobiele ervaring

mobile-first-thing

Desktopcomputers met een select aantal veelvoorkomende beeldschermresoluties worden in rap tempo ingehaald door smartphones en tablets. Maar ook horloges en televisies met internetfunctionaliteit timmeren aan de weg. Deze variëteit aan nieuwe, kleinere en grotere beeldschermformaten heeft grote gevolgen voor de manier waarop web designers een website ontwikkelen. Een website moet immers goed worden weergegeven op álle genoemde schermformaten en resoluties.

Steeds meer ontwerpers hanteren daarom het ‘mobile first’-principe, waarbij een website primair wordt ontwikkeld met het oog op de mobiele gebruiker. Jammer genoeg hebben nog niet alle bedrijven dit principe ingevoegd, waardoor zelfs websites van vooraanstaande bedrijven lang niet altijd mobiel goed weergegeven worden. Een gemiste kans, want mobiele gebruikers vormen een steeds groter onderdeel van het totale internetverkeer. Bedrijven die ontwikkelingen als mobile first, progressive enhancement en responsive webdesign wél integreren in hun web design, nemen dan ook een grote voorsprong op de concurrentie.

Minder content

Waardevolle content is nog altijd een van de beste manieren om op duurzame wijze verkeer naar je website te genereren. Daarbij geldt in de regel: hoe meer kwalitatief hoogwaardige content, hoe beter. Met het oog op de opkomst van mobiele apparaten moet hierbij echter een kleine kanttekening worden geplaatst. De kleine schermen van deze apparaten maken lange teksten minder prettig leesbaar, waardoor iconen en andere visuele attributen een overzichtelijk, ruimtebesparend alternatief vormen.

Minimalistische navigatie

minimalistische-website-navigatiesHoe kleiner het scherm, hoe efficiënter de ruimte benut moet worden. Dit geldt ook voor navigatiemenu’s, die van oudsher behoorlijk uitgebreid kunnen zijn. Tegenwoordig wordt de navigatie steeds minimalistischer, met zaken als rolldowns en navigatie die automatisch verdwijnt zodra er gescrolld wordt.

Webshop met meer merkbeleving

Bewegende achtergronden

Door bewegende beelden toe te voegen aan een website, kan meer merkbeleving worden overgebracht op de bezoeker. Dit is natuurlijk mogelijk door losse video’s toe te voegen, maar die moeten dan nog wel worden aangeklikt door de gebruiker. Een slim alternatief is het gebruik van bewegende achtergronden, dat momenteel sterk in opkomst lijkt te zijn. Denk hierbij aan grote foto’s die elkaar afwisselen, of videobeelden die worden getoond op basis van het klikgedrag van de gebruiker. Hoewel dit soort interactieve achtergronden vooral op desktopcomputers met grote beeldschermen tot hun recht komen, valt te verwachten dat dit in de toekomst ook op kleinere mobiele apparaten zoals smartphones mogelijk is.

Micro UX

microMicro UX effecten worden door web designers steeds vaker toegepast. Vaak gaat het om effecten als bewegende menu’s, vloeiende overgangen en andere interactieve designoplossingen. Hoe meer van dit soort effecten worden toegepast, des te beter de gebruikerservaring van een website kan worden. Maar pas op: een overdaad aan effecten kan afleiden van de inhoud!

Minder clicks

Websites met een snelle en effectieve navigatie kenmerken zich vaak doordat de bezoeker relatief weinig hoeft te klikken. Dit verbetert de gebruikerservaring en zorgt ervoor dat de bezoeker sneller de informatie vindt waar hij naar op zoek is. Hoe minder clicks in de user journey, hoe beter. Door technieken als overlays, light boxes en groeiende cards, zijn web designers steeds beter in staat websites te ontwikkelen die uit slechts één pagina bestaan.

Gebruik van veel kleuren

Anno 2014 zijn kleurrijke ontwerpen de norm voor web designers. Meer kleur maakt een website levendig en zorgt voor onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrentie. Kleurrijk webdesign is over het algemeen uitstekend toepasbaar in combinatie met flat design (minimalistische designvorm zonder schaduwen, structuren en diepte).

Mooiere afbeeldingen

Content is het belangrijkste element bij minimalistisch ontworpen websites. In principe een prima ontwikkeling, omdat dit gebruikers kan binden en bovendien een uitstekende SEO-strategie is. Toch zijn content-georiënteerde websites vaak wel erg afhankelijk van de inhoud. Er mag niet vergeten worden dat afbeeldingen bij een tekst zorgen voor een prettiger leeservaring, waardoor bezoekers eerder geneigd zullen zijn verder te lezen. Mooiere en grotere afbeeldingen worden daarom steeds vaker toegepast. Het is wel belangrijk om hierbij rekening te houden met eventuele lange laadtijden op smartphones.

B2B in 2014

Flat design blijft de trend

flatAl eerder signaleerden we de opkomst van flat design en deze trend zet zich nog altijd sterk door. Geïntroduceerd door bedrijven als Apple en Microsoft bij besturingssystemen als Windows 8 en iOS7, is flat design anno 2014 een herkenbare stroming binnen web design geworden. Een flat design is bij uitstek geschikt voor responsive websites in de B2B-hoek, door het zakelijke en toegankelijke uiterlijk en de eenvoud van het ontwerp.

Monochroom design

blackwhiteEen nóg minimalistischer stijl is monochroom design, waarbij slechts 2 kleuren in verschillende gradaties worden toegepast. Ook deze stijl is populair bij B2B websites, vanwege de herkenbare, rustige en zakelijke uitstraling. Monochroom design is bij uitstek geschikt om complexe zaken zoals tabellen op overzichtelijke wijze te presenteren.

Fixed position content

fixedBelangrijke content, zoals tekst en bepaalde navigatie-items, moet snel bereikbaar zijn voor gebruikers. Fixed position content blijft altijd op dezelfde positie in beeld, zelfs wanneer een bezoeker scrollt. Hierdoor zijn belangrijke items snel bereikbaar voor gebruikers, wat de snelheid van navigeren flink ten goede komt.

Content marketing

Meer content

Waar we eerder in dit artikel iconen en andere visuele attributen nog als alternatief noemden voor lange teksten, is er ook een tegenovergestelde beweging zichtbaar. In een tijdperk waarin er een overvloed aan informatie beschikbaar is, kiezen steeds meer mensen voor verdieping. Iedereen kent wel de typische korte internetartikelen die vaak niet veel meer zijn dan een opsomming van tips. Inmiddels verwachten lezers méér dan dat en is er een toenemende behoefte aan langere teksten die dieper op onderwerpen ingaan. Mensen willen hun steeds schaarser wordende tijd optimaal benutten en zijn op zoek naar kwalitatief hoogwaardige content waar ze daadwerkelijk iets van leren. Dit soort lange teksten worden bovendien niet alleen hoger gewaardeerd door lezers, maar belanden ook nog eens hoger in de zoekresultaten van Google. In 2014 valt dan ook steeds meer van dit soort content te verwachten.

Meer scrollen

swipenWe zeiden het al eerder: scrollen is weer toegestaan en above the fold lijkt een begrip uit vervlogen tijden. Op kleine mobiele apparaten zoals smartphones is scrollen (op een mobiel platform ook wel aangeduid als swipen) vrijwel altijd noodzakelijk. Het heeft dan ook geen zin om krampachtig naar manieren te blijven zoeken om scrollen te vermijden. Veel web designers maken van de nood een deugd en ontwikkelen oplossingen waarbij scrollen zo plezierig mogelijk wordt gemaakt. Het is natuurlijk wel belangrijk om hier niet in door te slaan; informatie moet nog altijd zo snel mogelijk door de gebruiker te vinden zijn.

Rijke multimediale beleving

Hierboven hebben we meerdere multimediale elementen opgesomd die een webpagina kunnen verrijken, zoals de toepassing van Micro UX, het gebruik van bewegende achtergronden en de inpassing van mooiere en grotere afbeeldingen. Een multimediale website komt pas écht tot volle wasdom wanneer al deze elementen worden gecombineerd tot een vloeiend, interactief geheel. Dit kost weliswaar tijd en geld, maar wie mee wil met de trends anno 2014 en de concurrentie voor wil blijven, kan nooit een foute keuze maken door te investeren in een verbeterde gebruikerservaring. Want ook de zoekmachines zullen je hiervoor belonen!

Informatie en mogelijkheden

Indien je meer wilt weten over de nieuwste trends die je in je website kunt integreren, kun je contact met ons opnemen via info@webton.nl of bel vrijblijvend naar 074 – 3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!