08-01-2018

Wat zijn de webdesign trends in 2018?

Webdesign is een vakgebied waarin de ontwikkelingen razendsnel verlopen. Niet voor niets is het als modern bedrijf belangrijk om eens in de zoveel jaar een nieuwe website te laten maken. Het is jouw digitale visitekaartje dat er simpelweg up-to-date moet uitzien. Ook in 2018 zijn er weer een aantal nieuwe webdesign trends te ontwaren, waarvan we de belangrijkste hieronder bespreken:

webdesign trends 2018

Mobiel prioriteit boven desktop

Google geeft de mobiele versie van een website prioriteit boven de desktop variant. Het is daarom niet meer dan logisch dat webdesign trends deze ontwikkeling reflecteren. De meeste bezoekers gebruiken tegenwoordig een mobiel apparaat om een site te bezoeken. Het is dan ook belangrijk het ontwerp van een site hier zoveel mogelijk op af te stemmen. Dat kan bijvoorbeeld op het gebied van content, want op het kleine scherm van een mobiel wordt die het beste onder elkaar weergegeven. Designers zijn hierbij selectief met de hoeveelheid content om eindeloos scrollen te voorkomen.

Bewegende boven statische beelden

In het domein van de Conversion Rate Optimization (CRO) weten ze het al langer: mensen voelen zich aangetrokken tot visuele elementen die bewegen. Die kennis passen designers in 2018 niet alleen toe om de conversie in call-to-actions te verhogen, maar ook om websites als geheel aantrekkelijker te maken voor bezoekers. Zaken als scroll triggered animations en cinemagraphs voegen dynamische elementen toe aan je website en zorgen er hiermee voor dat mensen er langere tijd verblijven en eerder nog eens terugkomen.

Contrasterende kleuren

In het verleden was nagenoeg elke website die een beetje serieus genomen wilde worden blauw met wit gekleurd. In 2018 hebben webdesigners definitief afscheid genomen van deze ontwerpstijl en permitteren zij zich meer vrijheden in hun ontwerpkeuzes. Dat is ook in het belang van jou als klant, want onderzoek wijst uit dat felle en contrasterende kleuren beter de aandacht trekken.

Steeds meer bedrijven hanteren deze opvallende kleuren daarom niet alleen op hun website, maar laten ze ook terugkomen in hun huisstijl. Natuurlijk is het vanuit designoogpunt wel van belang om ook wat tegenwicht te bieden in de vorm van voldoende witruimtes en blank space in het website ontwerp. Zo ontstaat er een goede balans tussen onderscheidend vermogen en rust aan de ogen.

Opvallende typografie

Net als in het kleurgebruik van websites, zijn er anno 2018 ook zaken veranderd op het gebied van typografie. Voorbij zijn de tijden dat elke website hetzelfde lettertype gebruikte en dat er weinig variatie was in kleur, stijl en formaat. In 2018 mag een site met typografie een statement maken en daarbij geldt vaker wel dan niet dat groter beter is.

De toename van typografische stijlen komt onder andere door de betere toegankelijkheid ervan. Diensten als Google Fonts maken het kinderspel om een variƫteit aan lettertypes op je website te gebruiken en designers maken daar steeds vaker gretig gebruik van. Laat je dit jaar een nieuwe website maken? Dan mag je dus best iets gewaagdere keuzes maken op het gebied van typografie.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!