14-07-2010

14/07/10 – Energieverbruik webadvertenties?

Wat verbruiken webadvertenties veel geld! Of toch niet?

Een recent onderzoek van een bachelorstudent van de Universiteit Twente heeft uitgewezen dat de kosten van webadvertenties voor de Nederlandse consument per jaar net zoveel aan energie kosten als het energieverbruik van liefst 2.000 huishoudens. Als je dat leest dan slaat
je de schrik om het hart.

Voor ik een kleine kanttekening plaats zet ik eerst op de rit hoe die student aan zijn berekening is gekomen en welke methode hij heeft gebruikt. Hij gebruikte een speciaal programma om de webadvertenties te kunnen uitschakelen. Vervolgens sloot hij een energiemeter op de computer aan om de verschillen te meten tijdens het surfen op internet met en zonder webadvertenties. Simpel dus.

Zijn metingen laten zien – en we gaan er maar even van uit dat die kloppen – dat de energieconsumptie om webadvertenties te tonen gemiddeld 2,5 watt is. Verder weten we dat alle Nederlanders samen 2,7 miljard uur per jaar op internet surfen, indrukwekkend lang dus. Vervolgens berekende de bachelorstudent dat het totale energieverbruik voor het gebruik van webadvertenties gelijk is aan het totale elektriciteitsverbruik van bijna 2.000 huishoudens in Nederland. Daarbij dient aangetekend te worden dat er weinig verschil is tussen soorten en typen computers, maar bij browsers (of internetbrowsers, computerprogramma’s om webpagina’s te kunnen bekijken) des te meer. Zo blijkt dat Internet Explorer veertig procent meer energie verbruikt voor webreclames dan Firefox. Ik heb zelf Internet Explorer, dus deze uitkomst was voor mij, naast die angstwekkend hoge energiekosten van 2.000 huishoudens, nog meer schrikken.

Nu heb ik een internetbedrijf en ben nogal gebaat bij het succes van commerciële bodschappen op internet. Maar voordat ik besloot mijn eigen faillissement aan te vragen, besloot ik de conclusies van het onderzoek nog eens goed te lezen en ik dacht: hier klopt iets niet. Ik vertrouw weliswaar op de berekeningen van de beste student, maar het leek me raadzaam zelf ook eens mijn zakjapanner te pakken en een simpel rekensommetje uit te voeren. Het resultaat was ronduit verbijsterend.

Let op: we hebben in Nederland 7 miljoen huishoudens, die gemiddeld 3.500 kwU per jaar verbruiken. Eén kwU kost (bij een dure aanbieder) 25 eurocent. Dat betekent dat één huishouden zo’n 875 euro per jaar kwijt is. Genoemde 2.000 huishoudens verbruiken dus samen voor 1.750.000 euro aan energie. Vervolgens deel ik logischerwijs 1.750.000 door 7 miljoen en dan geeft mijn calculator aan dat een gemiddeld huishouden per jaar 25 eurocent moet betalen voor webadvertenties!!!

Een kwartje! Niet te geloven. We zijn weer een paar dingen wijzer geworden na dit rekensommetje: conclusies uit ‘wetenschappelijk’ onderzoek kunnen lekker tendentieus zijn en, het zal iedereen geruststellen, webadvertenties kosten dus geen drol aan energie.

Conclusie, beste internetgebruikers: klik maar fijn op al die webadvertenties en maak gebruik van alle heerlijke aanbiedingen. Ik durf de weddenschap aan dat één keer klikken meer geld kan opleveren dan dat het energieverbruik van webadvertenties in honderd jaar kost.

Ik ben blij dat ik wat energie in dit onderzoek heb gestoken. Het heeft een paar kwartjes gekost, maar dan heb je ook wat. Dus, beste lezer, surf ze en klik maar lekker!

PS! Ik zie op de website van de Universiteit Twente geen webadvertenties. Dat zal vanwege kostenbesparingen zijn.

Ton Heerze
Eigenaar/project- en accountmanager van Webton Internetdesign

Bron: Column verschenen in What’s Up Hengelo (week 29, 2010)

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!