10-05-2017

Wat zijn remarketinglijsten?

AdWords introduceert remarketinglijsten voor zoekadvertenties

Google rolt de targetfunctionaliteit Vergelijkbare Doelgroepen binnenkort uit voor advertentie- en Shopping-campagnes in AdWords. De functionaliteit geeft adverteerders de mogelijkheid om klanten te targeten op basis van het criterium of ze op dezelfde zaken hebben gezocht als eerdere sitebezoekers. Hierdoor wordt het mogelijk om compleet nieuwe doelgroepen aan te boren.

Remarketing Google

Vergelijkbare doelgroepen voor zoekadvertenties

De functionaliteit is een nieuw voorbeeld van de manier waarop Google machine learning inzet om gebruikers betere resultaten te garanderen. Dat biedt vele kansen voor retailers en adverteerders.

Stel dat jij een webshop in watersportartikelen heb. Je maakt gebruik van remarketinglijsten voor zoekadvertenties en wilt graag onder de aandacht komen van watersportliefhebbers. De gebruikers in jouw Recent Geconverteerde Bezoekers lijst in het rapport Doelgroepinsights van AdWords zoeken op termen als ‘watersportartikelen online’, ‘watersport webshop’ en ‘boot accessoires’.

Met behulp van Google’s machine learning gebruikt Vergelijkbare Doelgroepen deze zoekgegevens om gebruikers te vinden die op dezelfde zaken hebben gezocht als jouw bestaande klanten. Zelfs als ze niet op je remarketinglijsten staan. Hierdoor kom je als retailer in contact met een nieuwe groep potentiële klanten met een relatief hoge conversiebereidheid.

Remarketinglijsten voor zoekadvertenties met daarin vergelijkbare doelgroepen worden gecreëerd en automatisch bijgewerkt. De lijsten kunnen naar wens worden uitgebreid met nieuwe vergelijkbare doelgroepen, mits je als adverteerder aan bepaalde criteria voldoet. Denk hierbij onder meer aan een minimum van 1000 cookies en voldoende recente bezoekers met een vergelijkbare zoekgeschiedenis.

Klantenmatch voor Shopping-campagnes

Naast Vergelijkbare Doelgroepen voor zoek- en Shopping-advertenties, heeft Google ook de functionaliteit Klantenmatch beschikbaar gemaakt voor wereldwijde Shopping-campagnes. Deze optie in AdWords biedt adverteerders de mogelijkheid om advertenties te tonen aan klanten op basis van gegevens die zij over deze klanten delen met Google.

Stel dat jij een webshop in damestassen hebt en je wilt je loyale, geregistreerde klanten wijzen op een nieuwe tassencollectie. Je kunt de emailgegevens die je van deze klanten hebt nu gebruiken om Google advertenties over de nieuwe collectie te laten richten op deze gebruikersgroep. Deze mensen hebben al eerder naar tevredenheid zaken gedaan met jou, waardoor de kans op conversie een stuk groter wordt.

Naast de bovengenoemde functionaliteiten, voegt Google regelmatig andere elementen aan AdWords toe die het platform een stuk effectiever maken. Voor de laatste ontwikkelingen hou je natuurlijk onze blog in de gaten. Meer weten over mogelijkheden om jouw webshop naar een hoger niveau te tillen? Bel naar 074 – 3030400 of mail ons op info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!