29-03-2018

Wat zijn de voordelen van AdWords?

Bij Webton helpen we klanten al vele jaren om hun website beter vindbaar te maken. Inmiddels heeft dat al heel wat nummer 1-posities in de organische zoekresultaten van Google opgeleverd. Toch zijn we niet snel tevreden. Want boven de lijst met organische resultaten, zijn in de zoekmachine nog 4 advertentieplekken te verdelen.

Dit is exact de reden dat adverteren in AdWords een waardevolle aanvulling vormt op je zoekmachine optimalisatie strategie. In dit artikel bespreken we niet alleen de vele voordelen van deze manier van adverteren, maar leggen we ook uit hoe je deze SEA-methode naadloos kunt integreren met je bestaande SEO-activiteiten.

adwords

Voordelen van het inzetten van AdWords

Adverteren met AdWords biedt onder meer de volgende voordelen:

Direct bovenaan in Google

Het grootste voordeel van AdWords is zonder twijfel de snelle zichtbaarheid van jouw website in de zoekresultaten. Al binnen 10 minuten na livegang sta jij hoog in Google met je advertenties. Dat is belangrijk, want net als iedereen gebruikt jouw doelgroep de zoekmachine om op internet informatie op te zoeken. Hierdoor verzekert AdWords jou van een optimale zichtbaarheid bij potentiële klanten.

Beheersbare kosten

Binnen 10 minuten een nummer 1-positie kopen; dat kan toch nooit goedkoop zijn? In de praktijk hangt dat vooral af van twee zaken: de zoekterm waarop je hoog wilt scoren en het bod van concurrerende adverteerders. Een groot voordeel is dat je de maandelijkse advertentieuitgaven volledig in eigen hand hebt. Hierdoor overschrijd je nooit je budget en blijven de kosten beheersbaar.

Prestaties bijhouden

Zelfs als de aanvankelijke investering meevalt, is het belangrijk om de resultaten van je advertenties te meten. Gelukkig kan dat met AdWords een stuk gemakkelijker dan met traditionele vormen van adverteren. Je hebt direct inzicht in alle belangrijke prestaties en statistieken en kunt je advertentiestrategie naar aanleiding hiervan telkens weer een beetje verder aanscherpen.

Flexibele campagnes

Het grootste voordeel van AdWords is waarschijnlijk nog wel de enorme flexibiliteit. Het platform bied je een gerichte manier om je doelgroep op actieve wijze te benaderen. Voor iedere doelstelling zijn er specifieke campagne instellingen. Denk hierbij onder meer aan conversies, naamsbekendheid en het invullen van formulieren.

Invloed op ROI

AdWords heeft verschillende mogelijkheden om de kans op een goede ROI (Return On Investment) te vergroten. Zo stel je bijvoorbeeld zelf de zoektermen en bijbehorende landingspagina’s in waar je potentiële klanten naartoe wilt leiden. Daarnaast bepaal je niet alleen op welke termen je wel, maar ook waarop je juist niet gevonden wilt worden. Dit voorkomt dat je onnodige advertentiekosten maakt voor termen die voor jouw merk minder interessant zijn.

Maximale controle

De plek waar jouw advertenties in de zoekmachine verschijnen, kies je helemaal zelf – van klein tot groot. Naast de inhoud en plaatsing van de advertenties, bepaal je ook het uiterlijk ervan. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van bannering oftewel visualisatie. Deze manier van adverteren blijft bij mensen beter hangen en werkt daarom uitstekend als jij je naamsbekendheid wilt vergroten.

Voordelen van AdWords in combinatie met linkbuilding

Adwords en linkbuilding

Adverteren met AdWords vormt een uitstekende combinatie met bestaande SEO-activiteiten zoals linkbuilding. Dit zijn de voordelen van een gecombineerde inzet van beide marketingmethoden:

Optimale zichtbaarheid

AdWords is niet alleen een uitstekend alternatief voor SEO-methoden die zijn gericht op de organische zoekresultaten – het is vooral een ideale aanvulling erop. De helft van de zoekmachinegebruikers klikt namelijk niet op een advertentie. Organische zichtbaarheid is daarom nog steeds enorm van belang om de overige 50% te bereiken.

Grotere naamsbekendheid

Een gecombineerde inzet van SEO en SEA is dan ook de ideale manier om jouw voltallige doelgroep aan te spreken. Leg het eerste contact met de klant bij voorkeur via AdWords, zodat hij jouw naam in een later stadium herkent tussen de organische zoekresultaten. Hierdoor is hij eerder geneigd op jouw website te klikken dan op die van de concurrentie.

Hogere doorklikratio

Een goed gebruik van beide kanalen zorgt ervoor dat je op maar liefst drie plekken zichtbaar bent op de eerste pagina van Google; de advertentieposities (via AdWords), de organische posities via SEO-methoden, zoals linkbuilding en in de Google Shopping carousel (alleen van toepassing voor webshops). Hierdoor verdriedubbel je de kans op een klik!

Betere optimalisatie

Investeren in SEO heeft bovendien indirect een positieve invloed op je advertentiestrategie. AdWords beoordeelt geoptimaliseerde pagina’s namelijk beter, waardoor de kosten per klik verhoudingsgewijs lager uitvallen. Optimaliseer deze content niet alleen voor vindbaarheid in Google, maar ook voor betere conversie zodat je het maximale uit je AdWords-advertenties haalt.

Interessante statistieken

Tussen AdWords en SEO-technieken zoals linkbuilding bestaat een interessante wisselwerking. Niet alleen bereik je door een gecombineerde inzet een breder publiek, maar ook zie je via AdWords precies op welke termen bezoekers doorklikken naar je website. De best presterende termen kun je vervolgens weer gebruiken voor je SEO-landingspagina’s.

Versterkt offline

Ook op offline factoren heeft AdWords een positieve invloed. Zo stijgt het vertrouwen van mensen in je merk met 50% als je zowel organisch als betaald zichtbaar bent in Google. De gestegen naamsbekendheid heeft daarnaast een gunstig effect op je offline verkopen. Zo kun je de omzet van je fysieke winkelvestiging effectief verhogen door online te adverteren.

Hoe kun je goed linkbuilden?
Als je naast Google Adwords de SEO-strategie linkbuilding goed wilt gebruiken, is het belangrijk dat je goed weet hoe je moet linkbuilden.

Wat is linkbuilden?

Voor je gaat linkbuilden, is het natuurlijk goed om te weten wat linkbuilding eigenlijk is. Linkbuilding betekent kortgezegd dat je ervoor zorgt dat links op andere websites naar die van jou verwijzen. Zo’n link wordt een backlink genoemd. Het is goed om te linkbuilden, omdat Google bij het indexeren van websites in de organische zoekresultaten, onder andere kijkt naar hoeveel backlinks een website heeft. Hoe meer backlinks jouw website heeft, hoe beter. Echter straft Google websites waarvan duidelijk is dat ze doelgericht linkbuilden. Het is daarom belangrijk om een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel op te bouwen.

Hoe bouw je een natuurlijk linkprofiel op?

Om zo goed mogelijk geïndexeerd te worden door Google, wil je bij voorbaat op hele grote websites staan. Toch zal het Google opvallen dat je doelgericht aan linkbuilding doet, wanneer jouw linkprofiel alleen maar uit backlinks van grote, bekende websites bestaat. Daarom is het belangrijk dat je zowel backlinks op grote websites, als op middelgrote en kleine websites probeert te krijgen.

Blijf weg van ‘bad-neighborhood’ websites

Daarnaast is het belangrijk dat er niet vanaf zogenoemde ‘bad-neighborhood’ websites naar jouw website wordt gelinkt. ‘Bad-neighborhood’ websites zijn een beetje de achterbuurten van het wereldwijde web. Ze hebben de richtlijnen van zoekmachines overtreden. Dat komt doordat ze bijvoorbeeld bijvoorbeeld spamachtige content bevatten, weinig relevante content hebben of zijn te vinden op zoekwoorden als ‘gokken’ ‘porno’ en ‘casino’. Als jouw website aan een of meerdere ‘bad-neighborhood’ websites is gelinkt, is de kans groot dat Google jouw website ook als zo’n soort website ziet. Dat kan behoorlijk slecht uitpakken voor de ranking van jouw website in de zoekresultaten van de zoekmachine. Vermijd daarom dit soort websites. Daarnaast is het belangrijk dat je continue blijft controleren of er inderdaad niet vanaf een ‘bad-neighborhood’ website naar die van jou wordt gelinkt.

Gebruik meerdere anchorteksten

Wanneer je de link naar jouw website aan een webmaster geeft, kun je het beste ook een anchortekst aanleveren. Dit is de aanklikbare tekst waarachter het linkje wordt geplaatst. Het is belangrijk dat de anchorteksten waarachter het linkje naar jouw website wordt geplaatst, niet allemaal hetzelfde zijn. Door zelf elke keer een unieke anchortekst aan te leveren, zorg je ervoor dat dit ook niet gebeurt.

Vind je het lastig om diverse anchorteksten te verzinnen? Deze punten kunnen het je een stuk makkelijker maken:

  • Verzin soms een hele zin.
  • Gebruik de ene keer wel jouw bedrijfsnaam in de tekst en een andere keer niet.
  • Gebruik de ene keer het meervoud en de andere keer het enkelvoud.
  • Gebruik synoniemen van zoekwoorden en/of zoektermen;
  • Wissel de volgorde van woorden soms af;

Follow links zijn links die daadwerkelijk door Google worden meegeteld bij het indexeren van jouw website in de organische zoekresultaten van de zoekmachine. No follow links zijn links die hiervoor juist geen toegevoegde waarde hebben. Als webmaster geef je zelf aan of een link follow of no follow moet zijn. Het klinkt misschien een beetje gek om soms te kiezen voor een no follow link. Toch is het juist een goed idee om jouw linkprofiel te laten bestaan uit een mix van follow en no follow links. Dit komt op Google namelijk een stuk geloofwaardiger over dan wanneer jouw linkprofiel uit alleen maar follow links bestaat. Besteed deze expertise uit aan ons!

Conclusie

Het inzetten van AdWords-advertenties kan je bedrijf veel opleveren. Een gecombineerde inzet met SEO-methoden zoals linkbuilding zelfs nog meer. Bij Webton bieden we beide marketingactiviteiten aan en ontzorgen we je met een slim samengestelde campagne op maat. Meer weten? Bel ons vrijblijvend op 074-3030400 of stuur een mailtje naar info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!