18-12-2017

Wat zijn de content marketing trends in 2018?

Content marketing was het buzzwoord van enkele jaren geleden. Inmiddels heeft deze marketingmethode in rap tempo terrein verworven en verschuiven traditionele marketingmodellen binnen bedrijven steeds vaker van advertenties naar blogartikelen. In 2018 is content marketing populairder dan ooit en dat werpt de vraag op: welke trends kunnen we komend jaar verwachten?

content marketing trends 2018

Kwaliteit wint het van kwantiteit

Kwaliteit boven kwantiteit. Het is een uitspraak die al sinds jaar en dag binnen organisaties wordt gebezigd. Niet voor niets, want in de meeste situaties wint kwaliteit het ook van kwantiteit. De wereld van de SEO vormde hierop in het verleden nog een uitzondering. Net zoals de hoeveelheid links bij linkbuilding ooit van doorslaggevend belang was voor je ranking in Google, gold dat ook de hoeveelheid content die je publiceerde.

Inmiddels is die trend gekenterd en belooft Google in 2018 nog meer nadruk op de kwaliteit van content te leggen. Een logische stap gezien de forse toename van het online contentaanbod, waarvan lang niet alles van hoge kwaliteit is. Concurreren op kwantiteit heeft geen zin meer, alleen door jezelf te onderscheiden op inhoudelijk vlak streef je de concurrentie in de zoekmachine voorbij. Bijkomende bonus: je creëert een trouw lezerspubliek waarvan een gedeelte later mogelijk converteert naar klant.

Gebruik data voor meer gerichte content

De opkomst van het Internet of Things is niet te stuiten. Van Bluetooth beacons in de winkel tot connected cars op de snelweg; steeds meer staat alles op digitale wijze met elkaar in verbinding. Een centrale rol in dit proces speelt data. Ook binnen steeds meer marketingvormen is een datadriven benadering de norm en dat geldt in 2018 ook voor content marketing.

Er zijn verschillende manieren om data te verzamelen over de bezoekers van je website, maar het doel is altijd hetzelfde: je wilt je doelgroep beter leren kennen. Dat zorgt er namelijk voor dat je deze mensen gerichter aan kunt spreken, of het nu is in de vorm van advertenties of van blogartikelen. Hoe meer data je hebt, hoe sterker je content kunt individualiseren.

Die toenemende individualisatie is overigens niet alleen een trend binnen de content marketing, maar ook binnen disciplines zoals SEO (denk aan het gebruik van long tail keywords) en conversie optimalisatie (denk aan sales funnels die op consumentenprofielen zijn toegesneden). Bijkomende bonus: je publiceert gerichte content waar de klant écht wat aan heeft.

Contentstrategie voor langetermijnsucces

De laatste trend die we voor 2018 signaleren, ligt in het verlengde van de twee bovengenoemde ontwikkelingen: contentstrategie wordt steeds belangrijker. Enerzijds vormt een datadriven benadering een stevig fundament om een contentstrategie op te baseren en anderzijds wordt de kwaliteit van content mede hierdoor steeds hoger.

Vrijwel alle bedrijven die succes hebben met content marketing, hanteren een content strategie. Hierin verwerken zij de op basis van data in kaart gebrachte behoeften bij de doelgroep. Zo ontstaat een contentkalender die niet alleen de urgentie om frequent te publiceren verhoogt, maar die ook nog eens zorgt voor beter op de klant gerichte content.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!