02-10-2017

Wat zijn de belangrijkste ranking factoren?

Al geruime tijd is in de SEO-wereld bekend welke ranking factoren voor Google het zwaarst wegen. Dat zijn namelijk links, content en RankBrain. Toch plaatsen Gary Illyes en John Mueller – twee kopstukken van de zoekmachine – hier nu kanttekeningen bij. Volgens hen zijn de belangrijkste ranking factoren namelijk sterk afhankelijk van de ingevoerde zoekopdracht.

belangrijkste ranking factoren

Zoekopdracht bepaalt impact van ranking factoren

Zoekopdrachten zijn er in vele soorten en maten en het algoritme van Google begint hier steeds meer onderscheid in aan te brengen. Denk alleen al een het verschil tussen short tail en long tail zoekopdrachten, die beiden vragen om een compleet andere SEO-benadering. Ook de belangrijkste ranking factoren voor deze zoekopdrachten verschillen hierdoor.

Volgens Mueller getuigt het optimaliseren voor enkele ogenschijnlijk zwaarwegende ranking factoren dan ook van een kortetermijnvisie. De zoekmachine probeert simpelweg de meeste relevante resultaten voor de zoekopdracht van gebruikers te vinden, maar de manier waarop het algoritme dit doet verandert continu.

Relevantie leidend voor Google’s algoritme

Een algemeen streven naar het creëren van relevante content wint het daarom van een focus op enkele ranking factoren, zo betuigt Illyes. Volgens hem geldt dat net zo goed voor de alom zo geprezen backlinks. Want hoewel de voordelen van linkbuilden onmiskenbaar zijn, stelt Illyes dat links voor sommige zoekopdracht überhaupt geen ranking factor zijn.

Hij doelt hier met name op de vele long tail zoekopdrachten die dagelijks in de zoekmachine worden ingevoerd. Sommige websites ranken op deze termen bovenaan in Google, terwijl ze geen backlinks achter zich hebben. Ook bij veel splinternieuwe websites is dat bijvoorbeeld het geval. Toch kunnen deze volgens Illyes op basis van hun relevantie bovenaan in de zoekresultaten staan.

Links blijven onmisbaar in SEO

Google ziet het daarom als een belangrijk speerpunt om het algoritme continu bij te werken en te optimaliseren. Het steevast waarderen van content op enkele zwaarwegende ranking factoren, resulteert namelijk niet in de meest relevante content voor gebruikers. En dat is uiteindelijk de belangrijkste missie van de zoekmachine.

Betekent dit dan dat de traditionele top ranking factoren helemaal geen waarde meer hebben? Absoluut niet! Links zijn bijvoorbeeld nog altijd de drijvende kracht achter veel hoog rankende content en vormen met name bij competitieve short tail termen een vereiste om te ranken. Voor zoekmachine optimalisatie vormen deze factoren dan ook een uitstekend startpunt.

Wil je jouw website echter niet alleen voor de korte, maar ook voor de lange termijn optimaliseren? Dan is het volgens Illyes en Mueller verstandig om alvast verder te kijken dan de ranking factoren die op dit moment het zwaarst wegen. De websites die de meest relevante content schrijven voor gebruikers en deze continu actualiseren – dat zijn de sites die worden beloond. Nu én in de toekomst!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!