02-10-2017

Wat zijn de belangrijkste ranking factoren?

Al geruime tijd is in de SEO-wereld bekend welke ranking factoren voor Google het zwaarst wegen. Dat zijn namelijk links, content en RankBrain. Toch plaatsen Gary Illyes en John Mueller – twee kopstukken van de zoekmachine – hier nu kanttekeningen bij. Volgens hen zijn de belangrijkste ranking factoren namelijk sterk afhankelijk van de ingevoerde zoekopdracht.

belangrijkste ranking factoren

Zoekopdracht bepaalt impact van ranking factoren

Zoekopdrachten zijn er in vele soorten en maten en het algoritme van Google begint hier steeds meer onderscheid in aan te brengen.

Denk alleen al een het verschil tussen short tail en long tail zoekopdrachten, die beiden vragen om een compleet andere SEO-benadering. Ook de belangrijkste ranking factoren voor deze zoekopdrachten verschillen hierdoor.

Volgens Mueller getuigt het optimaliseren voor enkele ogenschijnlijk zwaarwegende ranking factoren dan ook van een kortetermijnvisie.

De zoekmachine probeert simpelweg de meeste relevante resultaten voor de zoekopdracht van gebruikers te vinden, maar de manier waarop het algoritme dit doet verandert continu.

Relevantie leidend voor Google’s algoritme

Een algemeen streven naar het creëren van relevante content wint het daarom van een focus op enkele ranking factoren, zo betuigt Illyes. Volgens hem geldt dat net zo goed voor de alom zo geprezen backlinks.

Want hoewel de voordelen van linkbuilden onmiskenbaar zijn, stelt Illyes dat links voor sommige zoekopdracht überhaupt geen ranking factor zijn.

Relevantie in 2018 nog altijd uiterst belangrijk voor Google

Hij doelt hier met name op de vele long tail zoekopdrachten die dagelijks in de zoekmachine worden ingevoerd. Sommige websites ranken op deze termen bovenaan in Google, terwijl ze geen backlinks achter zich hebben.

Ook bij veel splinternieuwe websites is dat bijvoorbeeld het geval. Toch kunnen deze volgens Illyes op basis van hun relevantie bovenaan in de zoekresultaten staan.

Links blijven onmisbaar in SEO

Google ziet het daarom als een belangrijk speerpunt om het algoritme continu bij te werken en te optimaliseren.

Het steevast waarderen van content op enkele zwaarwegende ranking factoren, resulteert namelijk niet in de meest relevante content voor gebruikers. En dat is uiteindelijk de belangrijkste missie van de zoekmachine.

Betekent dit dan dat de traditionele top ranking factoren helemaal geen waarde meer hebben? Absoluut niet!

Links zijn bijvoorbeeld nog altijd de drijvende kracht achter veel hoog rankende content en vormen met name bij competitieve short tail termen een vereiste om te ranken. Voor zoekmachine optimalisatie vormen deze factoren dan ook een uitstekend startpunt.

Links cruciaal voor autoriteit in de ogen van Google

Wil je jouw website echter niet alleen voor de korte, maar ook voor de lange termijn optimaliseren? Dan is het volgens Illyes en Mueller verstandig om alvast verder te kijken dan de ranking factoren die op dit moment het zwaarst wegen.

De websites die de meest relevante content schrijven voor gebruikers en deze continu actualiseren – dat zijn de sites die worden beloond. Nu én in de toekomst!

Update: welke ranking factoren tellen zwaar in 2018?

Het is duidelijk: links en content zijn tijdloze ranking factoren. Ze zijn voor Google namelijk een indicatie van een hoge relevantie.

Maar de zoekmachine hanteert meer criteria dan relevantie alleen. Ook betrouwbaarheid is belangrijk. Veiligheid. Laadsnelheid. En niet te vergeten: gebruiksvriendelijkheid.

Google heeft verschillende manieren om een website op deze aspecten te beoordelen. Sommige daarvan wegen in 2018 zwaarder dan andere.

Hieronder hebben wij een overzicht gemaakt van de belangrijkste ranking factoren in 2018 die naast De Grote Drie – links, RankBrain en content – voor jouw online vindbaarheid het verschil maken.

Een HTTPS-verbinding

Veiligheid is voor Google in 2018 belangrijker dan ooit tevoren. Dagelijks schrikt de wereld op door verhalen over hacks, cybercrime en gegevensdiefstal.

Een recent voorbeeld hiervan is het bekende Facebook-datalek rondom Cambridge Analytica. Het toont aan dat zelfs de grootste websites de veiligheid van privégegevens niet kunnen garanderen.

HTTPS-verbinding noodzakelijk voor veilige website

HTTPS is een protocol dat je helpt om je eigen website zo veilig mogelijk te maken.

Websites waarvan het adres begint met https:// versturen gegevens versleuteld met behulp van een uniek SSL-certificaat. Deze websites zijn te herkennen aan het groene slotje in de browserbalk.

De versleuteling van HTTPS is niet te kraken door derden en dat zorgt ervoor dat gevoelige informatie niet uitlekt.

In het verleden was een SSL-certificaat vooral van belang voor webshops. Inmiddels vindt Google veiligheid zó belangrijk, dat elke website met HTTPS een rankingvoordeel heeft in de zoekresultaten.

Experts verwachten dat dit rankingvoordeel in de komende jaren alleen maar groter zal worden. Wacht daarom niet langer en zet je website direct om naar HTTPS.

Lees meer:
Een complete handleiding over HTTPS
Overgestapt op HTTPS? Vergeet niet je Google Analytics te wijzigen
Hoog rankende websites steeds vaker met SSL-certificaat
Google verklaart websites zonder HTTPS onveilig in juli 2018

Een korte laadtijd

Wel eens gehoord van het begrip doorklikratio?

Hoe hoger het percentage gebruikers dat in de zoekresultaten op jouw site klikt, hoe hoger je doorklikratio. En hoe hoger Google je site in de zoekresultaten plaatst.

De doorklikratio is dus belangrijk. Maar weet je wat voor deze ratio funest is? Een website die traag inlaadt.

Elke seconde dat het inladen langer duurt, klikt een groep gebruikers je site namelijk weg.

Uit onderzoek blijkt dat 50% van de gebruikers vindt dat een website binnen twee seconden moet inladen. Duurt dat drie seconden? Dan klikken zij de site weg in de hoop dat het volgende zoekresultaat sneller laadt.

Optimaliseer de laadsnelheid van je website

Laat dit even op je inwerken: je verliest de helft van je bezoekers op het moment dat je website in 3 seconden inlaadt. Elke seconde tijdswinst betekent dus een enorme verhoging in bezoekersaantallen.

Gelukkig zijn er daarom tools die je helpen om je laadsnelheid te meten én verbeteren. Dat is ook nodig, want in 2018 is laadsnelheid een belangrijke ranking factor in Google.

Hoe dat komt? Waarschijnlijk door het toenemende aantal mobiele gebruikers van de zoekmachine. Dat brengt ons gelijk bij de volgende ranking factor.

Lees meer:
Laadsnelheid bepalend voor het succes van je website
Wat is de beste tool voor een speedtest?
Tips om je website sneller te maken
Specifieke snelheidstips voor WordPress

Mobielvriendelijkheid

Inmiddels is zo’n 60% van alle zoekmachinegebruikers afkomstig van een mobiel apparaat. In de meeste gevallen gaat het om een smartphone en soms om een tablet.

Toch zijn er nog altijd websites die op de kleine schermen van mobiele devices niet goed worden weergegeven of traag inladen. Deze sites zijn hierdoor onbruikbaar voor 60% van de bezoekers.

Voor Google is dit anno 2018 onacceptabel.

Een website kan nog zulke relevante content hebben of nog zulke sterke backlinks achter zich hebben; een lage mobielvriendelijkheid maakt een hoge ranking in Google onmogelijk.

Zorg daarom voor een website met een responsive design en maak gebruik van Accelerated Mobile Pages voor een extra rankingvoordeel ten opzichte van de concurrentie.

Lees meer:
Steeds meer mobiele websitebezoekers
Hoe beoordeelt Google mobielvriendelijkheid?
Waarom is responsive webdesign nodig voor een mobielvriendelijke site?
Accelerated Mobile Pages: ranking factor in Google

Steeds meer websitebezoekers afkomstig van mobiel

Conclusie: blijf inspelen op nieuwe ontwikkelingen

De algoritmes van Google worden elke dag aangevuld en bijgesteld. Dat betekent dat ranking factoren in 2018 op dagelijkse basis veranderen.

Natuurlijk zijn er op het gebied van SEO een aantal best practices die waarschijnlijk nog tot in lengte van jaren werken.

Maar in de tussentijd is het belangrijk om scherp te zijn op nieuwe ontwikkelingen in de zoekmachine. Want juist daarmee kun jij je onderscheiden van de concurrentie.

Ook in 2019 zullen er weer nieuwe ranking factoren een belangrijke rol gaan spelen in SEO. Blijf de Webton-blogs daarom lezen om op dit vlak geen nieuws te missen.

Wij doen voor volgend jaar in elk geval alvast een voorspelling: hou Voice Search en machine learning technologieën nauwlettend in de gaten.

Alles wijst erop dat Google deze factoren in de nabije toekomst sterker gaat waarderen.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!