fbpx
9 minuten

Wat werkt beter: content marketing of Ads?

Als ondernemer of marketeer ben je altijd op zoek naar nieuwe manieren om je merk te laten groeien. Linkbuilding is hiervoor bijvoorbeeld een zeer effectieve methode. Ook zoekmachine marketing vergroot jouw kansen op succes. Maar op welk kanaal zet je in?

Populaire maar totaal verschillende methoden zoals content marketing en Google Ads hebben hun waarde beide inmiddels ruimschoots bewezen. Dit maakt kiezen des te lastiger.

In dit artikel zetten we van elke methode de voordelen en nadelen op een rijtje, zodat jij kunt afwegen welk kanaal het beste aansluit op jouw merk en ambities.

Content marketing adwords

Wat zijn de voordelen en nadelen van content marketing?

De voordelen van content marketing liggen op het gebied van kwaliteit en kosten. Uit onderzoek blijkt dat de organische zoekresultaten in het grootste aantal leads en de hoogste conversieratio resulteren. Hiermee blijven ze respectievelijk email marketing campagnes en Ads voor.

Niet alleen levert content marketing dus veel op, het is ook nog eens kosteneffectiever dan de meeste alternatieven. Van een eenmalige investering in een artikel heb je immers tot in de lengte van jaren profijt.

Zoals elke andere online marketing methode heeft content marketing ook nadelen. Allereerst duurt het relatief lang voordat de meeste content hoog in Google rankt. Ook de resultaten van je investering laten hierdoor langere tijd op zich wachten.

Daarnaast is het proces van contentcreatie niet altijd eenvoudig – het vergt tijd en kunde om het zelf te doen. Ook het vinden van een content marketeer die qua stijl en kwaliteit aansluit op jouw merk is niet altijd vanzelfsprekend.

Wat zijn de voordelen en nadelen van Google Ads?

Neem dan Google Ads. Het grote voordeel van deze methode is dat je direct de positie bovenaan in Google koopt (mits je over voldoende budget beschikt).

Hoewel de kosten hiervoor vaak hoog zijn, kun je deze terugverdienen door het enorme bezoekersverkeer wat een toppositie je doorgaans oplevert. Sterker nog; in sommige sectoren zijn de kosten per klik niet eens zo hoog.

Voor een webshop in een specifieke niche is het bijvoorbeeld een stuk goedkoper adverteren dan voor een advocatenkantoor.

Natuurlijk heeft Ads ook nadelen. Het belangrijkste daarvan is het tijdelijke resultaat van je investering. Zodra je stopt met betalen, verdwijnt je merk uit de zoekmachine.

Hierdoor ben je genoodzaakt constant te blijven investeren en dat maakt Ads vooral interessant bij een goede conversieratio.

Als langetermijnstrategie is deze vorm van adverteren minder geschikt, omdat alternatieven zoals content marketing in dat opzicht kosteneffectiever zijn.

Wat zijn de voordelen en nadelen van Google Ads?

Wat werkt het beste in mijn situatie?

Dus welke methode is nu de winnaar: content marketing of Ads? Het antwoord hangt natuurlijk af van jouw specifieke situatie en doelstellingen.

Wil je direct hoog in Google ranken en heb je het budget om dit te realiseren, dan is er geen doeltreffender methode dan Ads.

Voorbeeld:

Je hebt een webshop waarmee je reeds geld verdient, maar je wilt je bedrijf sneller laten groeien. Een slimme strategie is dan om een deel van je winst te herinvesteren in Ads-advertenties.

De advertenties zorgen ervoor dat je webshop meer bezoekers en dus meer klanten krijgt. De hogere omzet kun je weer gedeeltelijk herinvesteren in Ads, zodat de cirkel weer rond is.

Tip: test regelmatig verschillende advertentiecampagnes in Ads. De campagne met de hoogste conversieratio levert jou het meeste rendement op je investering.

Gaat het jou vooral om groei op lange termijn en heb je een minder hoog budget? Dan is content marketing een uitstekende keuze.

Voorbeeld:

Je hebt een website met een blog, maar verdient hiermee nog niet genoeg om in advertenties te investeren. Daarnaast heb je een full-time baan en weinig tijd over om zelf blogs te schrijven. Een slimme strategie is dan om te kiezen voor content marketing.

Content marketing is een relatief goedkope online marketing methode die je geleidelijk steeds meer bezoekersverkeer oplevert. Na verloop van tijd resulteert dit in hogere inkomsten via je website en kun je gaan denken aan andere marketingtechnieken.

Tip: heb je helemaal geen budget? Dan kun je de content marketing ook zelf verzorgen. Belangrijk is dan wel om eerst deze handleiding te lezen.

In deze handleiding staat omschreven hoe je een goede content strategie kunt ontwikkelen.

Hoe schrijf je een goed artikel?

De manier waarop je een blog schrijft, is net zo belangrijk als het opzetten van een goede content strategie. Zonder goed geschreven en goed geoptimaliseerde blogberichten, valt jouw content strategie namelijk in duigen.

Daarom leggen we hieronder uit hoe je een goed blogartikel schrijft.

Schrijf in de taal van jouw doelgroep

Wanneer je een content strategie hebt opgezet, heb je daarin al opgenomen wie jouw doelgroep is. Op deze doelgroep ga jij jouw artikelen richten. Om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep ook daadwerkelijk jouw blogberichten gaat lezen, is het belangrijk dat je alle artikelen in hun taal schrijft. Je moet dus weten welke taal jouw doelgroep spreekt. Weten ze al veel over het onderwerp waarover je schrijft? Dan is het verstandig om vakjargon te gebruiken, zodat de doelgroep jou serieus neemt. Weet jouw doelgroep niet zoveel van het onderwerp af waarover je schrijft? Dan is het juist niet verstandig om veel vakjargon te gebruiken. In dat geval is het juist beter om zo eenvoudig mogelijke artikelen te schrijven waarin je niet al te diep op het onderwerp ingaat. Leg moeilijke begrippen uit en houdt de taal eenvoudig.

Bepaal ook hoe je jouw doelgroep aanspreekt. Wil je ze graag informeel aanspreken? Spreek de lezers dan aan met je. Wil je ze formeel aanspreken? Spreek jouw doelgroep dan altijd aan met u.

Verzin een pakkende titel

In de eerder genoemde handleiding kun je lezen hoe je op onderwerpen kunt komen, die voor jouw doelgroep interessant zijn. Wanneer je een artikel over zo’n onderwerp hebt geschreven, wil je natuurlijk ook dat de doelgroep het artikel daadwerkelijk leest. De eerste stap om dit te realiseren, is door het verzinnen van een pakkende titel. Het is immers het eerste stukje tekst dat gebruikers van het artikel zien.

Waar bestaat een pakkende titel uit?

Een pakkend titel bevat de volgende elementen:

  • Het hoofdonderwerp van het artikel.
  • Getallen die in cijfers worden geschreven.
  • Woorden zoals: manieren, tips, geheimen, redenen, feiten en lessen. Door deze woorden denken gebruikers dat in het artikel informatie staat die ze moeten weten.
  • Woorden zoals: mooi, gratis, simpel, eenvoudig, ongelooflijk.
    Dit soort woorden maken het voor gebruikers een stuk interessanter om het artikel te lezen.

Het allerbelangrijkste aan een titel is dat het goed aansluit bij de informatie die in de tekst is te vinden. Heb je als titel ‘6 ongelofelijke zoekmachinemarketing tips’, maar gaat de tekst inhoudelijk veel meer over wat zoekmachinemarketing eigenlijk is? Dan trek je met de titel bezoekers met zoekintenties aan die niet bij de tekst passen. Hierdoor zullen deze bezoekers al gauw afhaken met het lezen van de tekst.

Zet de conclusie in de inleiding

Waar je in offline media juist de conclusie voor het laatst bewaart, hoor je de conclusie bij online teksten juist al in de inleiding te zetten. Online lezers willen namelijk snel het antwoord op hun vraag vinden. Ze nemen niet meer de tijd om hele lappen tekst door te lezen, in de hoop het antwoord te zullen vinden. Om er voor te zorgen dat bezoekers niet afhaken met het lezen van jouw tekst, kun je het antwoord op de vraag die jij beantwoordt al in de inleiding zetten. Vervolgens kun je in de rest van de tekst dieper op het onderwerp ingaan.

Breng structuur aan en voeg afbeeldingen toe

Niemand, zelfs Google niet, zit te wachten op een lang stuk tekst. Daarom is het belangrijk om in elk artikel structuur aan te brengen. Zet de informatie die bij elkaar past in dezelfde alinea. Geef vervolgens elke alinea een bijpassend kopje. Het beste kun je in elk kopje de vraag zetten die je in de alinea beantwoordt. Hierdoor worden de tussenkopjes een soort samenvatting van jouw artikel, waardoor gebruikers én Google goed kunnen scannen welke vragen in het artikel worden beantwoord.

Sluit af met een call to action

Artikelen schrijf je natuurlijk niet zonder een reden. Je wilt ermee in de zoekresultaten van Google terechtkomen en jouw doelgroep aan jou binden. Je hoopt dat je doelgroep uiteindelijk een product of dienst bij jou zal afnemen. Om dit extra te stimuleren, kun je jouw artikelen afsluiten met een call to action. Laat bezoekers bijvoorbeeld contact met je opnemen. Je kunt ook afsluiten met een vraag, waarop je de bezoekers in de reacties onder het bericht laat antwoorden. Dit geeft jou de mogelijkheid om de interactie met jouw bezoekers aan te gaan, wat weer goed is voor de klantbinding.

Content marketing én Ads: 1 +1 = 3

Het mag duidelijk zijn: content marketing en Google Ads hebben beide zo hun eigen voordelen en compenseren elkaars nadelen.

Dus waarom zou je deze marketinginstrumenten niet gelijktijdig inzetten? Er is immers niemand die je dwingt om op één paard te wedden.

Combineer content marketing en Ads voor een krachtige online marketingcampagne met succes op zowel de korte als lange termijn. Een goede marketingstrategie hierbij is het verdelen van je marketingactiviteiten over een sales funnel.

Deze sales funnel kun je zien als een omgekeerde driehoek met daarin drie elementen:

  • De bovenkant van de funnel
  • Het midden van de funnel
  • De onderkant van de funnel

Elk onderdeel van de sales funnel richt zich op een ander segment van je doelgroep

Elk deel van de funnel richt zich op een ander segment van je doelgroep. In dit geval respectievelijk:

  • Leads
  • Prospects
  • Klanten

Hieronder vertellen wij je hoe je content marketing en Ads inzet om het maximale uit je sales funnel te halen:

Hoe gebruik ik content marketing in mijn sales funnel?

De bovenkant van je funnel

Dit is het stadium waarin de bezoeker zich bewust wordt van je merk en de producten of diensten die je aanbiedt. Om in dit stadium leads te verzamelen, kun je onder meer de volgende contentsoorten aanbieden:

  • Blogartikelen
  • Whitepapers
  • Nieuwsbrieven
  • Infographics
  • Handleidingen
  • Interviews

Het midden van je funnel

Dit is het stadium waarin de bezoeker reeds vertrouwd is met je merk. Hij vraagt zich af of jij voor hem wellicht bepaalde problemen kunt oplossen of in een specifieke behoefte te voorzien. Om alle twijfel weg te nemen en in dit stadium prospects te verzamelen, kun je onder meer de volgende contentsoorten creëren:

  • Testimonials van klanten
  • Onderzoeksrapport (ook wel bekend als case study)
  • Gratis sample van je (geschreven) product of dienst
  • Veelgestelde vragen-pagina (FAQ)
  • E-books
  • Webinars

De onderkant van je funnel

Dit is het stadium waarin de bezoeker op de drempel van een aankoop staat. Je hoeft alleen nog het laatste zetje te geven om hem te laten converteren naar klant. Dat doe je met behulp van deze contentsoorten:

  • Speciale landingspagina die moet leiden tot aankoop
  • Tarievenpagina (eventueel met prijsvergelijking)
  • Live demo-pagina van je product of dienst
  • Geoptimaliseerde inschrijfpagina met offerteformulier
  • E-mail met kortingscode

Hoe gebruik ik Google Ads in mijn sales funnel?

De bovenkant van je funnel

Je advertenties in Google richten zich in dit stadium op het creëren van naamsbekendheid. Je adverteert op oriëntatiegerichte zoekwoorden om zo leads je funnel in te leiden. Verkoop je in je webshop bijvoorbeeld truien? Dan kun je adverteren op een term als ‘truien voor de winter’.

In een ideale situatie combineer je dit met je content marketing strategie. Schrijf bijvoorbeeld een blogartikel of landingspagina over truien voor de winter en laat je advertentie hiernaar verwijzen.

Zo heb jij maximale controle over de reis die leads afleggen over jouw website. En daarmee over de volgende stap die ze zetten.

Het doel van een sales funnel is conversie

Het midden van je funnel

Je advertenties met Ads richten zich in dit stadium op het winnen van autoriteit en vertrouwen bij de bezoeker. Prospects moeten je bedrijf zien als een betrouwbare partij en geloven dat jouw product perfect aansluit op hun behoefte.

Autoriteit creëer je door op de juiste plekken zichtbaar te zijn bij de doelgroep. Dit kan door flink te adverteren op relevante zoekwoorden.

Aan vertrouwen win je door regelmatig je kennis, expertise en kwaliteit aan te tonen. Schrijf bijvoorbeeld inspirerende blogartikelen met interviews van tevreden klanten. Zo weten prospects dat de kans groot is dat ook zij tevreden zullen zijn over de kleding die ze bij je kopen.

De onderkant van je funnel

Adverteren in dit stadium betekent het targeten van aankoopgerichte zoektermen. Vaak zijn dit longtail termen, die een specifieke behoefte en koopintentie bij de gebruiker verklappen.

Denk bijvoorbeeld aan een zoekopdracht als:

coltrui heren zwart slim fit

Deze zoekopdracht is zó specifiek, dat de gebruiker de oriënterende fase in zijn zoektocht al voorbij is. Hij weet precies welk product hij wil, maar zoekt alleen nog de juiste plek om het te kopen.

De kans op conversie is dan ook erg groot bij adverteren op deze zoekterm. Aan jou de taak om de bezoeker te overtuigen om klant te worden – en dit in een later stadium ook te blijven. Top of mind blijf je na aankoop door het versturen van reviewverzoeken, kortingscodes en relevante aanbiedingen.

Zo vormen content marketing en Google Ads samen een krachtig wapen in je online marketingarsenaal!

Ton Heerze

Over de auteur

Ton Heerze
Eigenaar en oprichter

In 2000 heb ik Webton opgericht. Het verbeteren van organische vindbaarheid in Google is een passie van me waarmee ik graag andere bedrijven ook verder help!

167 artikelen

Reageer op dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Reageren
074 3030 400
Deel dit artikel