07-03-2018

Wat werkt beter: content marketing of AdWords?

Als ondernemer of marketeer ben je altijd op zoek naar nieuwe manieren om een merk te laten groeien. Zoekmachine marketing is hiervoor een van de meest effectieve methoden. Maar op welk kanaal zet je in? Populaire maar totaal verschillende methoden zoals content marketing en AdWords hebben hun waarde beide inmiddels ruimschoots bewezen. Dit maakt kiezen des te lastiger. In dit artikel zetten we van elke methode de voordelen en nadelen op een rijtje, zodat jij kunt afwegen welk kanaal het beste aansluit op jouw merk en ambities.

content marketing adwords

Wat zijn de voordelen en nadelen van content marketing?

De voordelen van content marketing liggen op het gebied van kwaliteit en kosten. Uit onderzoek blijkt dat de organische zoekresultaten in het grootste aantal leads en de hoogste conversieratio resulteren. Hiermee blijven ze respectievelijk email marketing campagnes en AdWords voor. Niet alleen levert content marketing dus veel op, het is ook nog eens kosteneffectiever dan de meeste alternatieven. Van een eenmalige investering in een artikel heb je immers tot in de lengte van jaren profijt.

Zoals elke andere online marketing methode heeft content marketing ook nadelen. Allereerst duurt het relatief lang voordat de meeste content hoog in Google rankt. Ook de resultaten van je investering laten hierdoor langere tijd op zich wachten. Daarnaast is het proces van contentcreatie niet altijd eenvoudig – het vergt tijd en kunde om het zelf te doen. Ook het vinden van een content marketeer die qua stijl en kwaliteit aansluit op jouw merk is niet altijd vanzelfsprekend.

Wat zijn de voordelen en nadelen van AdWords?

Neem dan AdWords. Het grote voordeel van deze methode is dat je direct de positie bovenaan in Google koopt (mits je over voldoende budget beschikt). Hoewel de kosten hiervoor vaak hoog zijn, kun je deze terugverdienen door het enorme bezoekersverkeer wat een toppositie je doorgaans oplevert. Sterker nog; in sommige sectoren zijn de kosten per klik niet eens zo hoog. Voor een webshop in een specifieke niche is het bijvoorbeeld een stuk goedkoper adverteren dan voor een advocatenkantoor.

Natuurlijk heeft AdWords ook nadelen. Het belangrijkste daarvan is het tijdelijke resultaat van je investering. Zodra je stopt met betalen, verdwijnt je merk uit de zoekmachine. Hierdoor ben je genoodzaakt constant te blijven investeren en dat maakt AdWords vooral interessant bij een goede conversieratio. Als langetermijnstrategie is deze vorm van adverteren minder geschikt, omdat alternatieven zoals content marketing in dat opzicht kosteneffectiever zijn.

Wat werkt het beste in mijn situatie?

Dus welke methode is nu de winnaar: content marketing of AdWords? Het antwoord hangt natuurlijk af van jouw specifieke situatie en doelstellingen. Wil je direct hoog in Google ranken en heb je het budget om dit te realiseren, dan is er geen doeltreffender methode dan AdWords. Gaat het jou vooral om groei op lange termijn en heb je een minder hoog budget? Dan is content marketing een uitstekende keuze.

Het beste is natuurlijk nog altijd om de kracht van beide methoden met elkaar te combineren. Zo hoef je niet op één paard te wedden en stimuleer je succes op zowel de korte als lange termijn. Met goede content marketing creëer je vertrouwen in je merk bij de bezoekers die via AdWords binnenkomen. Zo maximaliseer je de conversieratio en groeit het geheel tot meer dan de som der delen.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!