27-02-2015

Wat rel=canonical toevoegt aan je website

canonical

Vorig jaar bespraken we al eens de oorzaken en gevolgen van duplicate content. Duidelijk is dat duplicate content ten koste van alles moet worden voorkomen als de positie van je website in de zoekresultaten je lief is. In dit artikel laten wij zien hoe je met behulp van het linkelement rel=”canonical” duplicate content kunt voorkomen en je ranking in Google veilig kunt stellen.

Wat is rel=”canonical”?

Wanneer je website meerdere pagina’s bevat met vergelijkbare content, wordt dit door Google al snel gezien als duplicate content. Helemaal wanneer de pagina’s in kwestie content bevatten die volledig identiek is.

Er zijn talloze voorbeelden van praktijksituaties waarbij dit kan gebeuren. Zo bevatten veel e-commerce websites meerdere pagina’s met dezelfde inhoud. Denk bijvoorbeeld aan productpagina’s die binnen verschillende productcategorieën vallen, maar inhoudelijk hetzelfde zijn.

Hoewel beide pagina’s afgezien van de menu-items exact hetzelfde zijn, hebben ze wel elk een eigen URL. Zie onderstaand voorbeeld:

  • http://ecommercevoorbeeld.nl/wordpress/sportkleding
  • http://ecommercevoorbeeld.nl/wordpress/kleding/sportkleding

Om te vermijden dat Google dergelijke pagina’s als duplicate content ziet, kun je een van deze pagina’s als canonical-versie aanwijzen zodat de zoekmachine weet welke pagina het origineel is en geïndexeerd moet worden.

Dit is het moment waarop rel=”canonical” toegepast kan worden. Door deze tag toe te voegen aan de broncode van een pagina, wordt de betreffende URL als canonical-versie aangemerkt.

Hoe pas ik rel=”canonical” toe?

Denk goed na voordat je besluit welke pagina de canonical-versie van de content is. In veel gevallen linken externe sites naar verschillende van jouw pagina’s met duplicate content. Hieruit blijkt dat elke pagina in potentie waardevolle content biedt aan de lezer en daardoor in aanmerking komt voor een canonical-tag.

Welke versie je moet kiezen, is geheel afhankelijk van jouw eigen voorkeur. Een logische strategie is om voor de pagina met de meeste links of bezoekers te kiezen. Is een andere pagina in jouw ogen belangrijker? Wijs dan die pagina aan als canonical-versie. Welke pagina je ook kiest: maak een keuze. Want vanuit SEO-oogpunt, is het in dit geval kiezen of dalen.

Als je eenmaal je keuze hebt gemaakt, moet er aan de niet-canonical pagina een rel=canonical link naar de canonical pagina worden toegevoegd. Wanneer we bijvoorbeeld zouden kiezen voor de kortste URL als onze canonical URL, zou de andere URL in the <head> sectie van de pagina moeten linken naar de korte URL zoals in het voorbeeld hieronder:

<link rel=”canonical”href=” http://ecommercevoorbeeld.nl/wordpress/sportkleding”>

Door het toevoegen van dit linkelement worden de twee losse pagina’s in de ogen van de zoekmachine samengevoegd tot één enkele pagina. Het is vergelijkbaar met een ‘soft redirect’, alleen dan zonder de gebruiker daadwerkelijk te redirecten. Links naar beide URL’s tellen nu alleen voor de canonical versie van de URL.

Kan een pagina met een canonical naar zichzelf verwijzen?

In het voorbeeld hierboven lieten we de niet-canonical pagina linken naar de canonical versie. Maar kan een pagina een rel=canonical voor zichzelf instellen? Dit is een thema waar eens in de zoveel tijd over gediscussieerd wordt door SEO-specialisten.

Bij Webton geven we er de voorkeur aan om een canonical link element aan elke pagina toe te voegen. De reden hiervoor is dat de meeste CMS-systemen URL parameters toestaan zonder de content te veranderen. Hierdoor zouden onderstaande links dezelfde content laten zien:

  • http://ecommercevoorbeeld.nl/wordpress/sportkleding
  • http://ecommercevoorbeeld.nl/wordpress/sportkleding/?cmpgn=twitter
  • http://ecommercevoorbeeld.nl/wordpress/sportkleding/?cmpgn=facebook

Wanneer je op de pagina dus geen aan zichzelf refererende canonical hebt die naar de kortste en ‘schoonste’ versie van de URL verwijst, lopen jouw webpagina’s het risico om als duplicate content aangemerkt te worden.

Zelfs wanneer je dit niet zelf veroorzaakt, kan een externe partij op deze manier een duplicate content probleem voor je website veroorzaken. Het toevoegen van aan zichzelf refererende canonicals aan URL’s over je gehele website is dus een goede ‘defensieve’ SEO-strategie.

Cross-domein canonical

Het kan voorkomen dat je hetzelfde stuk content op meerdere domeinen hebt gepubliceerd. Dit gebeurt bijvoorbeeld wel eens bij websites die met wederzijds goedvinden elkaars artikelen plaatsen. Wanneer je deze pagina’s bekijkt, zul je vaak een rel=canonical link naar het originele artikel zien verwijzen.

Dit betekent dat alle links die naar de niet-canonical versie van het artikel verwijzen, meetellen voor de ranking in Google van de canonical versie. Dit is gunstig voor beide partijen; de ene website kan interessante content aanbieden aan zijn lezerspubliek, terwijl de ranking van de andere website van deze aandacht meeprofiteert. Een win-winsituatie voor alle betrokken partijen.

Het risico van foutieve canonicals: veelgemaakte fouten

Er zijn legio praktijkvoorbeelden die bewijzen dat een verkeerde implementatie van rel=canonical kan leiden tot grote problemen. Er zijn verschillende websites waarbij de canonical op hun homepage verwees naar een artikel, met als gevolg dat hun homepage totaal uit de zoekresultaten van Google verdween.

Er zijn een aantal veelgemaakte fouten met rel=canonical die je ten koste van alles moet voorkomen. Bij een archief met meerdere pagina’s vergeten veel webmasters bijvoorbeeld om de canonical naar de eerste pagina te laten verwijzen, terwijl dit wel aan te bevelen is. Voeg geen rel=canonical toe aan pagina 2 en verder, want zoekmachines zullen links op verdere archiefpagina’s niet indexeren.

Maak daarnaast je canonicals zo specifiek mogelijk. Er zijn veel websites die het http- of https-gedeelte van een URL weglaten. Doe dit niet bij je canonicals. Je hebt een voorkeur, dus toon deze ook. Meerdere rel=canonical links op een pagina richten een verwoesting aan. Soms voegen bepaalde plugins of extensies automatisch canonicals aan een pagina toe, waar je niet altijd op zit te wachten. Wanneer dit het geval is, zijn de resultaten onvoorspelbaar.

Goed om te weten: rel=canonical en sociale netwerken

Facebook en Twitter herkennen de rel=canonical tag ook. Dit kan soms tot rare situaties leiden. Wanneer je een URL deelt op Facebook waarvan de canonical naar een andere pagina verwijst, zal Facebook de details uit de canonical URL delen. Wanneer je bijvoorbeeld een ‘like’-knop toevoegt aan een pagina met een canonical die naar een andere pagina verwijst, zal deze knop het aantal likes tellen voor de canonical URL in plaats van voor de URL waarop je de like-knop hebt geplaatst. Twitter werkt op dezelfde manier.

Het instellen van de canonical in de WordPress SEO plugin

Als je de bekende WordPress SEO plugin van Yoast gebruikt, kun je de canonical van diverse paginatypes veranderen. Je hoeft dit natuurlijk alleen te doen als je de canonical wilt veranderen naar iets anders dan de huidige URL van de pagina. WordPress SEO zorgt automatisch voor de juiste canonical URL voor bijna elk paginatype in een WordPress installatie.

Voor berichten, pagina’s en zogenaamde custom post types, kun je de canonical bewerken in het geavanceerde tabblad van de WordPress SEO metabox:

wordpress

Categorieën en tags kun je hier veranderen:

wordpress

Mocht je nog verder willen gaan, kun je altijd het wpseo_canonical filter gebruiken om de WordPress SEO output te veranderen.

Geavanceerde toepassingen van rel=canonical

Website verhuizingen (voorzichtig gebruik aanbevolen)

Wanneer je een website van het ene domein naar het andere verhuist, wil je in sommige gevallen misschien een ‘soft-launch’ aan de nieuwe site toevoegen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer je de verhuizing combineert met een rebranding en redesign en je mensen een tijdje wil laten wennen aan het nieuwe merk voordat je de definitieve overstap maakt.

Wanneer je zoiets doet, kun je een complex rel=canonical scheme maken, waar je in eerste instantie de nieuwe site moet canonicalizen naar de oude site. Na pakweg een maand zet je de richting van de canonicals om naar de nieuwe site. Dit voorkomt dat de nieuwe site in de eerste maand opduikt in de zoekresultaten en begint daarna langzaam het verhuizingsproces in de tweede maand.

Laat de oude website echter niet eeuwig online en maak op een gegeven moment een 301 redirect naar het nieuwe domein. Een 301 redirect is nog altijd een zeer betrouwbare methode om content te verplaatsen.

Canonical link HTTP header

Google ondersteunt ook een canonical link HTTP header. Hoewel dit bruikbaar kan zijn als je een ervaren server admin bent, wordt er ook vaak door hackers misbruik van gemaakt. Het is lastig om hacks te ontdekken als je geen expert bent. Het gehele opgebouwde linkprofiel voor je pagina kan naar een andere pagina verwijzen zonder dat je het ooit doorhebt. Totdat de pagina ineens uit de zoekresultaten verdwijnt…

Toch is het goed om te weten dat de optie bestaat, omdat het bijvoorbeeld zeer bruikbaar kan zijn om PDF-bestanden te canonicaliseren.

Het gebruik van rel=canonical op minder identieke pagina’s

Hoewel we dit niet zouden aanbevelen, is het absoluut mogelijk om rel=canonical vrij agressief te gebruiken. Google biedt hier bijna belachelijk veel ruimte voor, aangezien je een stuk content kunt canonicaliseren naar een zeer verschillend stuk content.

Er is één belangrijk nadeel: wanneer Google je hierop betrapt, kan de zoekmachine stoppen met het vertrouwen van de canonicals op je website, wat je uiteindelijk de nodige problemen kan bezorgen…

Conclusie: rel=canonical is een krachtig gereedschap

Rel=canonical is een krachtig stuk gereedschap in de gereedschapskist van elke SEO-expert. Maar zoals elk stuk gereedschap, moet ook deze tool verstandig worden gebruikt om jezelf niet in de vingers te snijden.

Meer weten over de rel-canonical tag en alle mogelijke toepassingen voor jouw website? Vraag het de experts van Webton via info@webton.nl of bel naar 074 – 3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!