06-04-2017

Wat is SEO?

Wat is SEO? Wiki uitleg over de betekenis

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization, uit het Engels te vertalen als zoekmachine optimalisatie. Dat geeft meteen de betekenis van de term weer, want SEO is het proces waarbij je jouw website optimaliseert om zo hoger in de zoekmachine te belanden. Elke keer dat je een positie stijgt, wordt de kans groter dat een gebruiker vanuit de zoekresultaten doorklikt naar jouw website.

Wat is SEO

SEO zelf doen: dit is hoe het werkt

De positie van je website in de zoekresultaten wordt in grote mate bepaald door de relevantie voor de ingevoerde zoekopdracht. Google bepaalt die relevantie op basis van factoren die zich zowel binnen als buiten je website afspelen. Het gericht verbeteren van deze aspecten is eigenlijk wat SEO inhoudt. Hieronder bespreken we de factoren die de meest invloed uitoefenen op de positie van je website.

1. Zoekwoord onderzoek

De belangrijkste factor die het algoritme van Google gebruikt om de relevantie van je website te beoordelen, is de tekstuele inhoud ervan. Dat is ook logisch. Als de in de zoekmachine ingevoerde zoekopdracht geen enkele keer terugkomt op je site, is de kans zeer klein dat deze de gebruiker waardevolle informatie biedt.

Het optimaliseren van je website door middel van SEO begint dus met het achterhalen van de gebruikersintentie. Verplaats jezelf in de gebruiker. Waar zoekt jouw doelgroep op en wat zijn de problemen waar deze mensen een oplossing voor willen? Publiceer content op je website die deze vragen zo volledig mogelijk beantwoordt.

Er is een hulpmiddel om de gebruikersintentie te achterhalen en dat is zoekwoord onderzoek. Met een tool als de Zoekwoordplanner van Google is dit type onderzoek eenvoudig uit te voeren. Voor een onderwerp of zoekwoord in dat voor jouw website belangrijk is en de tool geeft direct een overzicht van gerelateerde, relevante zoekwoorden.

Deze zoekwoorden kun je in je content verwerken om het thema van je website vanuit zoveel mogelijk invalshoeken te benaderen. Ook Google detecteert dat jouw website voor veel zoekopdrachten relevant is, waardoor je site voor al deze termen steeds hogere posities in de zoekresultaten behaalt. Op deze manier genereer je met SEO steeds meer bezoekersverkeer en stijgt je autoriteit in jouw vakgebied.

Voorbeeld zoekwoord onderzoek

Voorbeeld van zoekwoord onderzoek naar de term ‘fietstassen’ in de Zoekwoordplanner

Lees meer:

2. Factoren binnen je website optimaliseren (On-Page SEO)

SEO is echter meer dan het lukraak verwerken van zoekwoorden in je content. Google kijkt namelijk ook naar de manier waarop en het aantal keer dat deze woorden terugkomen op je website. Komt een zoekwoord op een bepaalde pagina het vaakst voor en zit het daar ook in de URL, titel en koppen? Dan begrijpt het algoritme dat deze pagina op je site het meest relevant is voor deze zoekopdracht.

Het overmatig verwerken van zoekwoorden is echter geen verstandig idee. Veel websites proberen tegenwoordig hoog te scoren in Google en gebruiken daarom een overvloed aan zoekwoorden in hun teksten. Het gevolg is dat deze niet meer prettig leesbaar zijn en meer voor de zoekmachine zijn geschreven dan voor de gebruiker.

Google detecteert dit en bestraft deze overgeoptimaliseerde sites met een lagere positie in de zoekresultaten. Voor goede SEO is het belangrijk dat het belangrijkste zoekwoord nooit meer dan 3% van de totale hoeveelheid woorden op een pagina vertegenwoordigt. Voor gerelateerde zoektermen zijn zelfs nog lagere percentages aan te bevelen.

Lees meer:

Zoekwoorden SEO optimaliseren

3. Factoren buiten je website optimaliseren (Off-Page SEO)

Niet alleen de factoren op je website, maar ook daarbuiten bepalen de relevantie ervan in de ogen van Google. Wat zeggen mensen elders op het wereldwijde web over jouw website? Blijft deze onopgemerkt of wordt deze juist aanbevolen in de vorm van links op andere websites? Een link ziet het algoritme van de zoekmachine als een soort voorkeursstem voor jouw website.

Elke keer dat iemand online een link aanbrengt naar je site, wil diegene andere gebruikers er immers op wijzen. Dat betekent dat je website waarschijnlijk een relevante bron van informatie is. Om die relevantie te garanderen, controleert Google welke tekst de link bevat (de zogenaamde anchor tekst). Gaat het om een belangrijk zoekwoord voor je site? Dan stijgt de relevantie van je website voor dat zoekwoord.

Net als het hierboven beschreven voorbeeld van overoptimalisatie met zoekwoorden, proberen veel ondernemers hun ranking te beïnvloeden door zelf links aan te brengen naar hun website. Dat kan vrij gemakkelijk op sites zoals forums of in de commentaren onder blogberichten. Ook deze negatieve vorm van SEO wordt door Google gedetecteerd en bestraft.

De zoekmachine kijkt altijd naar de bron van de link. Gaat het om een oudere website met een uitstekende reputatie? Dan hecht het algoritme veel waarde aan de link. Gaat het echter om een jonge site of eentje met een bedenkelijke reputatie? Dan heeft zo’n link nauwelijks een positieve invloed op je ranking.

Ook de toepassing van de anchor tekst vormt voor het algoritme een belangrijke indicatie van overoptimalisatie. In een natuurlijke situatie zit er namelijk een grote variatie in deze tekst, terwijl er bij overoptimalisatie sprake is van herhaald gebruik van hetzelfde zoekwoord.

Het aanbrengen van links naar een website wordt ook wel linkbuilding genoemd en is een zeer belangrijk onderdeel van SEO. Wel is het van belang deze methode op de juiste manier toe te passen, zodat de gewenste rankings ook daadwerkelijk worden behaald.

Lees meer:

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!