14-08-2017

Wat is Google Tag Manager?

Statistieken zijn tegenwoordig onmisbaar om de effectiviteit van je online marketing strategie te testen. Zo kun je via Google Analytics je bezoekersaantallen en conversie meten en kun je voor je social media kanalen codes implementeren zoals Twitter remarketing en Facebook Pixel. Deze codes worden ook wel tags genoemd.

Omdat je van zoveel mogelijk zaken de effectiviteit wilt meten, bouw je in de loop der tijd een groot aantal codes in je website. Hierdoor heb je op een gegeven moment zoveel tags, dat de kans bestaat dat je het overzicht verliest. Speciaal hiervoor is Google Tag Manager ontwikkeld, een tool waarmee je snel tags kunt aanpassen en toevoegen aan je website.

wat is google tag manager

Wat zijn de voordelen en nadelen van Google Tag Manager?

Meten is weten en het gebruik van een tool zoals Google Tag Manager heeft dan ook voor elke specialist meerwaarde. Maar zoals altijd, heeft elk voordeel zijn nadeel. Hieronder een kort overzicht van de plus- en minpunten:

Voordelen

  • Google Tag Manager is volledig gratis
  • Google Tag Manager is zeer gebruiksvriendelijk
  • De tool geeft je zelf controle over je tags en maakt je onafhankelijk van een externe partij
  • Nieuwe tags zijn zeer eenvoudig te plaatsen
  • Huidige tags zijn zeer eenvoudig aan te passen
  • Eerdere versies zijn zeer eenvoudig terug te halen na het maken van een fout
  • Webpagina’s laden sneller doordat ze geen veelvoud aan losse tags meer bevatten
  • De tool integreert naadloos met andere tools zoals Google Analytics
  • Google Tag Manager heeft een actieve online community waar je veel informatie kunt vinden

Nadelen

  • Google Tag Manager is weer een extra tool die om je aandacht vraagt
  • De tool kan in potentie malware verspreiden via tags
  • Volgorde van tagactivatie is moeilijk in te stellen
  • Een fout kan schadelijke gevolgen hebben voor al je tags
  • De tool heeft ondanks of dankzij de zeer actieve community geen officiële ondersteuning

Google Tag Manager installeren: een korte handleiding

Google Tag Manager installeren is heel eenvoudig. Ga naar tagmanager.google.com en login met je Google-account. Kies een naam voor je account en container en vink de Internet-knop aan om duidelijk te maken dat het een website betreft. Klik vervolgens op Maken en ga akkoord met de algemene voorwaarden.

google tag manager installeren

Google Tag Manager code via WordPress instellen

Na het installeren van Google Tag Manager krijg je de code te zien die je op je website moet implementeren. Dit kun je handmatig doen, maar als je een WordPress-website hebt, is het makkelijker om hiervoor DuracellTomi’s plugin te gebruiken. Zo kun je de tool in enkele simpele stappen op je site instellen. Succes!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!