Statistieken zijn tegenwoordig onmisbaar om de effectiviteit van je online marketing strategie te testen. Zo kun je via Google Analytics je bezoekersaantallen en conversie meten en kun je voor je social media kanalen codes implementeren zoals Twitter remarketing en Facebook Pixel. Deze codes worden ook wel tags genoemd.
Omdat je van zoveel mogelijk zaken de effectiviteit wilt meten, bouw je in de loop der tijd een groot aantal codes in je website. Hierdoor heb je op een gegeven moment zoveel tags, dat de kans bestaat dat je het overzicht verliest. Speciaal hiervoor is Google Tag Manager ontwikkeld, een tool waarmee je snel tags kunt aanpassen en toevoegen aan je website.
Wat zijn de voordelen en nadelen van Google Tag Manager?
Meten is weten en het gebruik van een tool zoals Google Tag Manager heeft dan ook voor elke specialist meerwaarde. Maar zoals altijd, heeft elk voordeel zijn nadeel. Hieronder een kort overzicht van de plus- en minpunten:
Voordelen
- Google Tag Manager is volledig gratis
- Google Tag Manager is zeer gebruiksvriendelijk
- De tool geeft je zelf controle over je tags en maakt je onafhankelijk van een externe partij
- Nieuwe tags zijn zeer eenvoudig te plaatsen
- Huidige tags zijn zeer eenvoudig aan te passen
- Eerdere versies zijn zeer eenvoudig terug te halen na het maken van een fout
- Webpagina’s laden sneller doordat ze geen veelvoud aan losse tags meer bevatten
- De tool integreert naadloos met andere tools zoals Google Analytics
- Google Tag Manager heeft een actieve online community waar je veel informatie kunt vinden
Nadelen
- Google Tag Manager is weer een extra tool die om je aandacht vraagt
- De tool kan in potentie malware verspreiden via tags
- Volgorde van tagactivatie is moeilijk in te stellen
- Een fout kan schadelijke gevolgen hebben voor al je tags
- De tool heeft ondanks of dankzij de zeer actieve community geen officiële ondersteuning
Google Tag Manager installeren: een korte handleiding
Google Tag Manager installeren is heel eenvoudig. Ga naar tagmanager.google.com en login met je Google-account. Kies een naam voor je account en container en vink de Internet-knop aan om duidelijk te maken dat het een website betreft. Klik vervolgens op Maken en ga akkoord met de algemene voorwaarden.
Google Tag Manager code via WordPress instellen
Na het installeren van Google Tag Manager krijg je twee lijnen code te zien die je op je website moet implementeren. Dit kun je handmatig doen, maar als je een WordPress-website hebt, is het makkelijker om hiervoor DuracellTomi’s plugin te gebruiken. Zo kun je de tool in enkele simpele stappen op je site instellen.
Gaat jouw voorkeur toch uit naar een handmatige installatie? Dan is het zaak om de ontvangen lijnen code zelf op de juiste wijze in je website te verwerken. Zo ziet de code eruit:
Zoals je ziet moet je de bovenste lijn code direct na de <head> tag op elke pagina van je website plaatsen. De onderste lijn moet zo hoog mogelijk in de <body> tag komen en ook dat weer op elke pagina.
Maar laten we eerlijk zijn: het is natuurlijk een onbegonnen werk om deze codes zelf handmatig op elke pagina van je website in te voegen. Zeker als je site uit tientallen of misschien zelfs honderden pagina’s bestaat.
Gelukkig is er in WordPress een simpele manier waarop je de codes met enkele handelingen direct websitebreed in al je pagina’s kunt verwerken:
Google Tag Manager code toevoegen aan header.php
Header.php is een bestand dat in de meeste WordPress-thema’s standaard aanwezig is. Het bestand heeft invloed op de header van je website en dus ook op alles wat zich in de <head> sectie van elke pagina bevindt.
Hierdoor is het een ideale plek om je Google Tag Manager code in te voegen. Die wordt zo automatisch op websitebreed niveau verwerkt.
Dit is hoe je de header.php in WordPress bewerkt:
- Ga in de WordPress admin in het linkermenu naar Weergave
- Klik op Editor
- Selecteer in het dropdown menu rechtsboven je thema (kies je Child-thema)
- Klik onder het kopje themabestanden op php
- Plak de eerste lijn code direct onder de <head> tag
- Plak de tweede lijn code direct onder de <body> tag
- Klik op Bestand bijwerken om op te slaan
Gefeliciteerd! Google Tag Manager is nu correct ingesteld op je gehele WordPress-website.
Google Tag Manager code voor Magento installeren
Heb jij geen WordPress-website maar een Magento-webshop? Ook dan is er een methode waarmee je Google Tag Manager websitebreed in kunt stellen. Hiervoor heb je wel de Magento 2 Google Tag Manager-extensie van Mageplaza nodig. Deze kost 49 dollar, maar maakt je leven als webshopeigenaar met veel tags om te managen een stuk eenvoudiger.
Dit is hoe je alles in Magento vervolgens instelt:
- Pak de ZIP-bestanden van de extensie uit in een aparte map
- Upload de bestanden via een FTP-programma naar de App-map in de Root directory
- Schakel cache uit in de Magento-admin via System -> Cache management
- Voeg de volgende regel toe aan de Command Line: php f bin/magento setup:upgrade
- Ga naar de nieuwe Google Tag Manager-extensie in de Magento-admin via Stores -> Configuration -> Advanced
- Voer je Google Tag Manager ID in bij het Google Tag ID veld en klik op Opslaan
Gefeliciteerd! Google Tag Manager is nu correct ingesteld in je gehele Magento-webshop.
Hoe voeg ik tags toe aan Google Tag Manager?
Zoals je in de eerste screenshot hierboven kunt zien, heb je bij het aanmaken van je Google Tag Manager-account een container ingesteld. Daarna heb je deze met behulp van de bovengenoemde tips geïnstalleerd op je Magento- of WordPress-website. Het is nu tijd om je eerste tag aan de container toe te voegen.
Een voor de hand liggende tag om in te stellen is die van Google Analytics. Deze tool gebruikt vrijwel iedereen en dat geldt ongetwijfeld ook voor jou. Is dat niet het geval? Maak dan direct een Google Analytics-account aan – zo krijg je meer inzicht in het gedrag van je websitebezoekers en weet je precies welke zaken je op je website moet verbeteren.
Terug naar Google Tag Manager. Dit is wat je moet doen om deze tag toe te voegen:
- Klik op Een nieuwe tag toevoegen
- Klik op Tagconfiguratie
- Kies Universal Analytics
- Vul je Google Analytics Tracking-ID in
- Kies het gewenste trackingtype
- Klik rechtsboven op Opslaan
Tip: vergeet niet om eerst de huidige Google Analytics-code van je website te verwijderen. Een dubbele installatie leidt namelijk onvermijdelijk tot problemen.
Google Tag Manager: 3 cruciale tips voor succes
Na het lezen van bovenstaande stappen weet je hoe je Google Tag Manager op jouw WordPress-website of Magento-webshop kunt instellen. Ook weet je welke plugins of extensies je hierbij nodig hebt en kun je zelf tags toevoegen. Tot slot willen we je graag nog 3 tips meegeven om veelgemaakte fouten in Google Tag Manager te voorkomen en het maximale uit de tool te halen:
1. Hou rekening met privacy en de AVG
De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is nog altijd een hot item. Ook bij het gebruik van Google Tag Manager speelt deze privacywetgeving een belangrijke rol. Zo is het bijvoorbeeld van belang om tags alleen met de juiste toestemming van websitebezoekers toe te passen. Je kunt onder meer blokkeringsregels instellen of bepaalde activeringsregels hanteren.
2. Ga gestructureerd te werk in Google Tag Manager
Google Tag Manager is bedoeld om overzicht aan te brengen in de wirwar van tags die je op je website wilt gebruiken. Helaas bereiken veel webmasters het tegenovergestelde en creëren zij alleen maar meer chaos doordat ze in Google Tag Manager meerdere accounts en containers gebruiken. Net als Google raden wij aan om maximaal één account en container per bedrijf in te stellen.
Ook binnen de container zelf is het belangrijk om gestructureerd te werken. Het aantal tags, triggers en variabelen kan met name bij grote websites en webshops explosief groeien. Werk daarom met heldere namen en deel je tags op in verschillende folders. Zo zie je in één oogopslag voor welk platform de tag bedoeld is en welke afdeling er binnen het bedrijf verantwoordelijk voor is.
3. Beperk de toegang tot Google Tag Manager
Het instellen van Google Tag Manager vereist enige technische kennis. Dat geldt ook voor het gebruik ervan. Het is daarom belangrijk om niet iedereen in de organisatie toegang te geven. Twee verkeerde muisklikken kunnen grote problemen veroorzaken op je website en je hierdoor veel geld kosten. Toegang tot de tool is dan ook alleen weggelegd voor de juiste personen.
Gelukkig biedt Google Tag Manager een gulden middenweg in de vorm van verschillende toegangsrechten. Zo kun je gebruikers toegang geven op zowel accountniveau (bijvoorbeeld als beheerder) of op containerniveau (bijvoorbeeld om te lezen, bewerken of publiceren).
We raden dan ook aan om de hoogste rechten te reserveren voor werknemers met een technische achtergrond. Succes!
Geef een reactie