10-09-2018

Wat is Google Persoonlijk?

Al geruime tijd doet Google er alles aan om de zoekresultaten waar mogelijk te personaliseren. Hoe beter de resultaten afgestemd zijn op de individuele gebruiker, hoe sneller die de informatie vindt waar hij naar zoekt.

Als onderdeel van dit beleid experimenteerde de zoekmachine een tijd geleden met Google Persoonlijk. Dit is een tabblad in de zoekmachine met zoekresultaten die voor de gebruiker relevant zijn. Of deze functionaliteit ooit definitief wordt geïmplementeerd, zal de toekomst moeten uitwijzen.

Hoe werkt Google Persoonlijk precies?

De zoekresultaten in het nieuwe tabblad zijn gebaseerd op een persoonlijk verband dat Google constateert tussen de gebruiker en het onderwerp waar hij op zoekt. Het bedrijf vergaart een verscheidenheid aan gegevens over gebruikers, waardoor hun interesses bekend zijn en zij nauwkeuriger kunnen zoeken.

De zoekmachine gebruikt hiervoor onder andere diensten die gekoppeld zijn aan het Google-account van de gebruiker. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Gmail, Agenda, YouTube en Google Foto’s. Dit zorgt ervoor dat de functionaliteit alleen werkt als de gebruiker is ingelogd op zijn Google-account. De persoonlijke zoekresultaten zijn dan ook niet toegankelijk voor derden.

Wat zijn de voordelen van een persoonlijk tabblad?

Google Persoonlijk kent een breed scala aan toepassingsmogelijkheden. De gebruiker zoekt automatisch in:

  • Persoonlijke mails in Gmail
  • Afspraken en gebeurtenissen in Google Agenda
  • Afbeeldingen in Google Foto’s
  • Persoonlijke reacties onder YouTube-video’s
  • Persoonlijke bestellingen via Amazon

Dit zijn nog maar enkele voorbeelden van toepassingen die recent door gebruikers zijn ontdekt. Ongetwijfeld benut Google Persoonlijk nog meer diensten en het ligt in de lijn der verwachting dat het aantal gegevensbronnen in de toekomst alleen maar wordt uitgebreid.

Balans tussen gebruiksgemak en privacy

Opmerkelijk is dat de experimentele functionaliteit alleen beschikbaar was via de website (zowel op mobiel als desktop). De Google app (vroeger bekend als Google Now) bevatte het persoonlijke tabblad nog niet. Mocht de functie in de toekomst definitief worden geïntroduceerd, dan zal dit zeer waarschijnlijk ook voor de applicatie gelden.

Google Persoonlijk is een goed voorbeeld van de manier waarop Google het leven van gebruikers nog makkelijker probeert te maken. Met één zoekopdracht zoek je niet alleen online, maar ook in e-mails, agenda, foto’s en bestellingen. Hierdoor vind je de door jou gezochte informatie in een handomdraai.

Dit gemak heeft echter ook een keerzijde, want voor een optimale werking maak je gebruik van meerdere van Google’s diensten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Agenda, YouTube, Foto’s en Gmail. Al je vertrouwelijke informatie is op deze manier in handen van één partij.

Wat betekent de AVG voor Google Persoonlijk?

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) gebaseerd op de Europese General Data Protection Regulation (GDPR) zou behoorlijk wat roet in het eten kunnen gooien voor Google Persoonlijk. Afhankelijk van hoe je de wet interpreteert kan het namelijk betekenen dat het bedrijf niet zomaar meer gegevens tussen diensten onderling mag delen zonder expliciete toestemming van gebruikers.

Er zijn inmiddels al rechtszaken aangespannen door privacyactivisten. De uitslag van deze procedures laat naar verwachting een paar jaar op zich wachten.

Hoe populair zijn verschillende Google-diensten?

Hoe meer informatie Google over je kan verzamelen (en hoe slimmer de algoritmes), hoe persoonlijker de zoekresultaten die het je kan aanbieden. Daarom is het interessant om te weten hoeveel we eigenlijk gebruikmaken van Google-diensten in Nederland. We zetten de belangrijkste hieronder voor je op een rijtje.

Google zoeken

Dit is natuurlijk waar we Google allemaal van kennen. De zoekmachine is al jarenlang onbetwist wereldleider en volgens sommigen zelfs bijna een monopolist. De grootste uitzondering is vooralsnog China, al lijkt ook daar verandering in te komen.

Op dit moment heeft Google zoeken in Nederland een marktaandeel van 88% op de desktop en bijna 99% (!) op de smartphone. Zo blijkt uit cijfers van Statcounter over het tweede kwartaal van 2018.

Android

Ook als je kijkt naar het besturingssysteem van smartphones is Android (een product van Google) onverminderd populair. Volgens de laatste cijfers heeft Android een marktaandeel van 88% – wederom de overgrote meerderheid.

YouTube

Het algemene YouTube-gebruik in Nederland schommelt al jaren rond de 50 tot 60%. Wanneer je echter naar een belangrijke indicatiegroep kijkt – de tieners, hun online gedrag wordt vaak gevolgd door oudere groepen – zie je dat het dagelijks gebruik van YouTube de afgelopen twee jaar is toegenomen – van 40 naar 50%.

Het gebruik van Facebook – een van Googles belangrijkste concurrenten – neemt onder jongeren juist flink af. Dit wordt dan wel weer gecompenseerd door het toenemende gebruik van Instagram, wat tevens onderdeel is van Facebook.

Chrome

Ook op de browsermarkt is Google dominant. Chrome is anno 2018 de meest gebruikte browser in Nederland met een marktaandeel van boven de 50%. Wanneer je echter kijkt naar de belangrijke mobiele markt, gebruikt 47% van de Nederlanders Google Chrome (gevolgd door 36% Safari).

Gmail

Wereldwijd gebruiken meer dan een miljard mensen een Gmail-adres. Volgens de laatste cijfers gebruikt maar liefst een op de vijf online aardbewoners Gmail.

Precieze cijfers over de Nederlandse markt zijn helaas niet te vinden. Vast staat in ieder geval wel dat een stuk minder Nederlanders Gmail gebruikt ten opzichte van andere diensten zoals Youtube of Google Zoeken.

Over het ‘lezen’ door Google van een persoonlijk Gmail-account is vaker ophef geweest dan over het delen van gegevens uit YouTube of Google zoeken. Het wordt door veel gebruikers nog meer als een privacykwestie ervaren.

Google agenda & Google foto’s

Ook voor het aantal gebruikers van Google agenda en Google foto’s zijn geen duidelijke cijfers voor de Nederlandse markt bekend.

Google Plus

Tot slot het sociale netwerk van Google. Hoe graag het Californische bedrijf het ook wil, hier lijkt het maar niet te willen vlotten. Concurrenten als Facebook, Microsoft (LinkedIn), Snapchat en Twitter liggen mijlenver voor. Google Plus heeft wereldwijd slechts 20 miljoen actieve gebruikers.

Is dit de toekomst?

Inmiddels is het alweer enige tijd geleden dat Google experimenteerde met het Persoonlijk-tabblad. Sindsdien hebben we er niets meer over gehoord.

In de wereld van zoekmachine optimalisatie zegt dat echter niets. Google kan immers zomaar besluiten het tabblad morgen definitief te implementeren.

Duidelijk is wel dat het bedrijf – net zoals andere giganten zoals Amazon, Facebook, Microsoft en Apple – in personalisatie de toekomst ziet.

Of dit op korte termijn resulteert in definitieve integratie van het Google Persoonlijk tabblad of in een andere service tot uiting komt, is vooralsnog afwachten.

Duidelijk is wel dat de toenemende personalisatie op gespannen voet leeft met de privacy van gebruikers. Natuurlijk biedt personalisatie veel gemak, maar het zorgt er ook voor dat al je gegevens in handen zijn van grote bedrijven zoals Google.

Die hebben deze data immers nodig om je gepersonaliseerde diensten te leveren. Maar waar ze de gegevens nog meer voor gebruiken, is niet altijd even duidelijk. Of dit het allemaal waard is, moet iedereen voor zichzelf bepalen.

Een ding is in elk geval zeker: diensten zoals Google Persoonlijk zijn weer een nieuwe stap in het op maat bedienen van individuele zoekmachinegebruikers en verhogen de gebruiksvriendelijkheid. En dat is natuurlijk iets dat we alleen maar kunnen toejuichen.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!