09-09-2018

Wat is ephemeral content?

Als SEO-specialist of content marketeer heb je ongetwijfeld al eens gehoord van evergreen content – content die tot in de lengte van jaren actueel en interessant blijft. Waar je waarschijnlijk nog niet van hebt gehoord, is een relatief nieuwe en tegenovergestelde contentvorm: ephemeral content.

Ephemeral content verdwijnt doorgaans binnen 24 uur en heeft hiermee een tijdelijk karakter. In dit artikel vertellen we wat ephemeral content precies is en hoe je het succesvol inzet voor jouw eigen bedrijf.

ephemeral content

Wat is ephemeral content precies?

Wat ephemeral content is, kunnen we het beste uitleggen aan de hand van het social media platform dat het populair heeft gemaakt: Snapchat. Dit medium heeft als uniek kenmerk dat berichten maximaal 24 uur zijn te bekijken en daarna weer verdwijnen. In plaats van dat de content wordt opgeslagen, heeft het dus een tijdelijk karakter.

Het enorme succes van Snapchat (10 miljard dagelijkse videoweergaven!) heeft andere platforms zoals Facebook en Instagram geïnspireerd om ook de mogelijkheid tot ephemeral content te bieden. Dit heeft inmiddels geresulteerd in onder andere Instagram Stories en livestream video’s op Facebook. Ook deze zijn inmiddels uitgegroeid tot een groot succes.

Waarom werkt ephemeral content zo goed?

Wat is nu het geheim van ephemeral content? In een tijdperk van gegevensverzameling en Big Data lijkt het contra-intuïtief dat juist de content die niet opgeslagen kan worden, zo populair is. De crux zit hem in diezelfde paradox. Er is anno 2018 namelijk zóveel opgeslagen content beschikbaar, dat juist de content van tijdelijke aard een bepaalde exclusiviteit met zich meebrengt. En laat exclusiviteit nu net een befaamd succesingrediënt zijn in menig legendarische marketingstrategie…

De wetenschap dat een bepaalde Story of livestream video elk moment weer kan verdwijnen, stimuleert mensen om deze toch vooral maar te bekijken. Dit bekende marketingprincipe wordt ook wel de Fear Of Missing Out (FOMO) genoemd. Adverteerders spelen hier handig op in met tijdelijke aanbiedingen voor selecte doelgroepen. En ook bedrijven gebruiken FOMO inmiddels steeds vaker om op social media onder de aandacht te komen van potentiële doelgroepen.

Hoe zet ik ephemeral content in voor mijn eigen merk?

Ephemeral content is beschikbaar in alle soorten en maten. De enige overeenkomst is de tijdelijke aard ervan. Als bedrijf heb je hierdoor tal van mogelijkheden om deze contentvorm in te zetten. Het enige wat je nodig hebt is een creatief idee. Vervolgens kies je hierbij de optimale contentsoort en het kanaal waarop jouw doelgroep het meest aanwezig is.

Afbeeldingen, maar met name video’s lenen zich het beste voor dit type content. De mogelijkheden zijn eindeloos en hoe unieker je idee, hoe groter de FOMO bij je doelgroep.

Voorbeelden van ephemeral content

  • Productbesprekingen. Volgend jaar lanceer jij met je bedrijf een nieuw product dat zich nog in de ontwikkelfase bevindt. In Instagram Stories toon jij exclusieve foto’s en video’s van het eerste prototype van het product. Je trouwste klanten en fans zullen deze blik achter de schermen zeker waarderen!
  • Klantervaringen. Op straat kom jij een klant tegen die razend enthousiast is over je dienstverlening. Je maakt een spontane video en plaatst deze op Snapchat. Dit is voor je doelgroep een stukje social proof dat je klantenservice goed is.
  • Livestreams. Je organiseert een bedrijfsevenement voor klanten en zakelijke relaties. Je zendt de livestream van het evenement op Facebook uit zodat het bereik van je event vertienvoudigt.
  • Exclusieve aanbiedingen. Heb je een fantastisch aanbod voor je doelgroep? Dan kun je deze middels een Snapchat of Instagram Story delen. Het tijdelijke karakter van de story komt overeen met de exclusiviteit van de aanbieding. Pas er wel voor op dat je niet te vaak puur commerciële posts plaatst.
  • Marktonderzoek. Met de Emoji Slider kun je op een simpele manier uitvinden hoe je doelgroep over een bepaald product of uitspraak denkt. Het is bovendien een fijne manier om betrokkenheid bij je merk te vergroten.How-to’s. Laat in een korte uitlegvideo zien hoe je een bepaald probleem aanpakt of iets maakt. Let erop dat het niet te ingewikkeld mag zijn.

Best practices voor ephemeral content

Hoewel ephemeral content nog niet zo lang populair is op social media, zijn er al wel een aantal best practices om te volgen. We hebben de belangrijkste hieronder op een rijtje gezet.

Past het bij je doelgroep?

Het heeft (vooralsnog) weinig zin om enorm op Facebook en Instagram Stories in te zetten wanneer je een oudere doelgroep hebt. Onderzoek wijst uit dat ephemeral content voorlopig voornamelijk door jongeren wordt gebruikt.

Vertel een verhaal

Veruit het belangrijkst is dat je een verhaal vertelt met je ephemeral content. Het heet niet voor niets Facebook en Instagram Story. Ben je op zoek naar inspirerende voorbeelden? Bekijk dan eens hoe National Geographic het aanpakt. Nederlandse merken die het goed doen op Instagram zijn onder andere Ajax & KLM.

Wees niet te formeel

Waar in een Instagram-post verschrikkelijk veel werk kan zitten, is dit bij ephemeral content nu juist niet de bedoeling. Juist omdat het weer verdwijnt, kun je er wat luchtiger en persoonlijker in zijn. Dat betekent: filmen met een smartphone, niet te overdreven vormgegeven, en houd het kort!

Maak een serie

Heb je eenmaal een goed formaat voor je story te pakken? Bekijk dan of je er een serie van kunt maken. Bijvoorbeeld elke week een how-to. Je volgers zullen dit waarderen en je creëert op die manier een vaste schare fans.

Gebruik hashtags (maar #overdrijfniet)

Hashtags zijn een goede manier om gevonden te worden op social media. Dat geldt ook voor je Instagram of Facebook Stories. Bij Instagram kun je tot wel 30 verschillende hashtags aan je verhaal toevoegen. Dat komt de gebruikersinteracties echter niet ten goede. Volgens onderzoek van Social Media Lab kun je in posts het beste maximaal 7 hashtags gebruiken. Bij stories is dit nog minder.

Voeg een locatiesticker toe voor een lokaal bedrijf of evenement

Behalve hashtags kun je op Instagram ook gebruikmaken van stickers. Een van de belangrijkste stickers is de locatiesticker. Hiermee kunnen anderen in de buurt jouw post gemakkelijker vinden. Dit is vooral van belang wanneer je een evenement op een bepaalde locatie organiseert of je lokale business wilt promoten.

Gebruik call-to-actions

Tot slot geldt voor ephemeral content misschien nog wel meer dan bij normale content: gebruik altijd een call-to-action (cta). Wat wil je dat je volger doet nadat hij of zij je bericht heeft gezien? Dit zijn mogelijke cta’s:

  • Verwijs naar iets wat in de toekomst gaat gebeuren (teaser).
  • Laat je volger reageren op een poll of Emoji Slider.
  • Vraag volgers om te reageren met een emoji.
  • Vraag volgers het antwoord op een specifieke vraag.
  • Vraag volgers om het bericht te liken.
  • Vraag volgers om het bericht te delen.
  • Vraag volgers om een vriend te taggen (en vertel waarom).
  • Verwijs naar de link in de bio om een product te kopen.
  • Verwijs naar de link in de bio om mee te doen aan een actie.

Verwijs naar de link in de bio om meer content te zien.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de manier waarop jij ephemeral content succesvol kunt inzetten om je marketingstrategie te versterken.

Wacht daarom niet langer en investeer in 2018 in ephemeral content om het online succes van je bedrijf te vergroten. Blijf daarnaast ook aandacht besteden aan SEO-methodes met een meer permanent karakter, zoals evergreen content en het aanleggen van sterke backlinks. Het is deze combinatie van factoren die je zowel succes in Google als bij de doelgroep zal opleveren. Succes!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!