28-02-2018

Wat is ephemeral content?

Als SEO-specialist of content marketeer heb je ongetwijfeld al eens gehoord van evergreen content – content die tot in de lengte van jaren actueel en interessant blijft. Waar je waarschijnlijk nog niet van hebt gehoord, is een relatief nieuwe en tegenovergestelde contentvorm: ephemeral content. Deze contentsoort verdwijnt doorgaans binnen 24 uur en heeft hiermee een tijdelijk karakter. In dit artikel vertellen we wat ephemeral content precies is en hoe je het succesvol inzet voor jouw eigen bedrijf.

ephemeral content

Wat is ephemeral content precies?

Wat ephemeral content is, kunnen we het beste uitleggen aan de hand van het social media platform dat het populair heeft gemaakt: Snapchat. Dit medium heeft als uniek kenmerk dat berichten maximaal 24 uur zijn te bekijken en daarna weer verdwijnen. In plaats van dat de content dus wordt opgeslagen, heeft het dus een tijdelijk karakter.

Het enorme succes van Snapchat (10 miljard dagelijkse videoweergaven!) heeft andere platforms zoals Facebook en Instagram geïnspireerd om ook de mogelijkheid tot ephemeral content te bieden. Dit heeft inmiddels geresulteerd in onder andere Instagram Stories en livestream video’s op Facebook. Ook deze zijn inmiddels uitgegroeid tot een groot succes.

Waarom werkt ephemeral content zo goed?

Wat is nu het geheim van ephemeral content? In een tijdperk van gegevensverzameling en Big Data lijkt het contra-intuïtief dat juist de content die niet opgeslagen kan worden, zo populair is. De crux zit hem in diezelfde paradox. Er is anno 2018 namelijk zóveel opgeslagen content beschikbaar, dat juist de content van tijdelijke aard een bepaalde exclusiviteit met zich meebrengt. En laat exclusiviteit nu net een befaamd succesingrediënt zijn in menig legendarische marketingstrategie…

De wetenschap dat een bepaalde Story of livestream video elk moment weer kan verdwijnen, stimuleert mensen om deze toch vooral maar te bekijken. Dit bekende marketingprincipe wordt ook wel de Fear Of Missing Out (FOMO) genoemd. Adverteerders spelen hier handig op in met tijdelijke aanbiedingen voor selecte doelgroepen. En ook bedrijven gebruiken FOMO inmiddels steeds vaker om op social media onder de aandacht te komen van potentiële doelgroepen.

Hoe zet ik ephemeral content in voor mijn eigen merk?

Ephemeral content is beschikbaar in alle soorten en maten. De enige overeenkomst is de tijdelijke aard ervan. Als bedrijf heb je hierdoor tal van mogelijkheden om deze contentvorm in te zetten. Het enige wat je nodig hebt is een creatief idee. Vervolgens kies je hierbij de optimale contentsoort en het kanaal waarop jouw doelgroep het meest aanwezig is.

Afbeeldingen, maar met name video’s lenen zich het beste voor dit type content. Denk aan besprekingen van toekomstige producten, klantervaringen van afgenomen dienstverlening en livestreams van merk- of branchegerelateerde evenementen. De mogelijkheden zijn eindeloos en hoe unieker je idee, hoe groter de FOMO bij je doelgroep.

Wacht niet langer en investeer in 2018 in ephemeral content om het online succes van je bedrijf te vergroten. Blijf daarnaast ook aandacht besteden aan SEO-methodes met een meer permanent karakter, zoals evergreen content en het aanleggen van sterke backlinks. Het is deze combinatie van factoren die je zowel succes in Google als bij de doelgroep zal opleveren. Succes!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!