fbpx
4 minuten

Wat is een UTM-code? Een simpele uitleg voor meer omzet

Welke van jouw online marketing campagnes werken momenteel het beste? Als je het antwoord op deze vraag niet weet, laat je mogelijk de kans op een hogere omzet liggen. Zonde! Zeker omdat de oplossing simpel is: het gebruik van een UTM-code. Hieronder leggen wij uit wat een UTM-code precies is en hoe je er zelf eentje kunt maken en gebruiken.

UTM-code: betekenis en afkorting

UTM is de afkorting van Urchin Tracking Module. De gelijknamige software van Urchin is de voorganger van Google Analytics en maakt het mogelijk om de effectiviteit van je online marketing campagnes op een makkelijke manier te meten.

Een UTM-code is een simpele toevoeging aan de URL waar je bezoekers naar wilt verwijzen en bestaat uit vijf verschillende parameters. Deze maken Google Analytics duidelijk van welke bron, medium, campagne, (zoek)term en/of content het bezoekersverkeer op je pagina afkomstig is.

Het toevoegen van deze parameters aan je links wordt ook wel URL-tagging of link tagging genoemd.

UTM-code toevoegen aan URL: ook wel URL-tagging genoemd

Een voorbeeld van een UTM-code

Een UTM-code kent altijd dezelfde structuur en opbouw, waarin een aantal van de hierboven genoemde parameters elkaar opvolgen. Bijvoorbeeld:

https://www.webton.nl/blog/wat-is-een-utm-code/?utm_source=facebook&utm_medium=content&utm_campaign=wat_is_een_utm_code

Zoals je hierboven ziet, is aan de URL van de webpagina een code toegevoegd die duidelijk maakt dat de bezoeker in dit geval:

  • Afkomstig is van Facebook (en daar dus op de link naar jouw website heeft geklikt)
  • Heeft geklikt op een link in tekstuele content (en dus niet in bijvoorbeeld een advertentie of email)
  • Is doorgeleid naar een webpagina die onderdeel is van de campagne ‘Wat is een UTM-code’

De ingevulde parameters vertellen je dus veel over de herkomst van je webverkeer.

Hoe werken UTM-parameters?

In totaal zijn er vijf UTM-parameters die je in een UTM-code kunt verwerken:

Bron (utm_source)

De bron is een verplicht element in een UTM-code en vertelt je wat de herkomst is van bezoekersverkeer. Dit kan bijvoorbeeld een zoekmachine zoals Google zijn of een sociaal platform als Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn.

Medium (utm_medium)

Het medium in de code doelt op het marketingmedium dat bezoekers heeft weten te verleiden om door te klikken. Het medium kan bijvoorbeeld een offline advertentie zijn, een organisch zoekresultaat in Google of je e-mailhandtekening. De opties zijn hier zeer divers.

Het medium in je UTM-code kan een organisch zoekresultaat in Google zijn

Campagne (utm_campaign)

De campagne vertelt je van welke marketingcampagne de aangeklikte URL met UTM-code onderdeel is. Voor een productlancering kun je bijvoorbeeld een specifieke campagne creëren met een aankondiging in een nieuwsbrief. Verwerk je de link met UTM-code bijvoorbeeld in de nieuwsbrief van juli? Dan voeg je de volgende parameter toe aan de URL: ‘utm_campaign=nieuwsbrief_juli’.

Term (utm_term)

De term in een UTM-code is van oorsprong de zoekterm die bezoekers op je link laat klikken. In de praktijk gebruiken marketeers deze parameter vaak om andere (belangrijkere) informatie in de code te verwerken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan termen als ‘korting’, ‘huidigeklanten’ en ‘nieuweleads’.

Content (utm_content)

De content beschrijft de inhoud van het medium dat bezoekers heeft overgehaald om te klikken. Dit kan bijvoorbeeld het onderwerp van een blogartikel zijn, de invalshoek van een advertentie of de kleur van een CTA-button die de UTM-code bevat.

Deze parameter is ideaal voor A/B-testen. Zo kun je bijvoorbeeld de doorklikresultaten van een oranje button (‘utm_content=button_oranje’) met die van een blauwe button (‘utm_content=button_blauw’) vergelijken. Wie weet blijkt de oranje button te leiden tot veel meer inschrijvingen of aankopen!

Zelf een UTM-code maken: hoe doe je dat?

Nu je weet wat de grote voordelen van UTM-codes zijn, wil je ze waarschijnlijk zelf ook gebruiken. Hiervoor hoef je gelukkig niet handmatig je URL’s aan te passen, want er zijn speciale URL-makers voor Google Analytics. Zelf beveelt Google de Campaign URL Builder aan. En die werkt heel eenvoudig.

Op de website van deze tool vind je de volgende zes invoervelden terug:

  • De URL van je website *
  • De bron van je campagne *
  • Het medium van je campagne *
  • De naam van je campagne *
  • De term van je campagne
  • De content van je campagne

Hier vul je simpelweg de gevraagde parameters in. Het invullen van de bovenste vier invoervelden (gemarkeerd met een *) is verplicht, de onderste twee zijn optioneel.

Tijdens het invullen genereert de tool automatisch een correcte URL met UTM-code voor je. Deze kun je met één druk op de knop kopiëren of omzetten in een zogenaamde Short Link voor een kortere URL. Makkelijker kan het bijna niet!

Campaign URL Builder genereert automatisch een UTM-code

UTM-code terugvinden in Google Analytics

Het gebruik van UTM-codes levert veel data op en deze bekijk je in Google Analytics. Dit handige meetinstrument voor webverkeer en -analyse herkent de vijf verschillende parameters, waardoor je in één oogopslag ziet hoe vaak er op links met een bepaalde bron, medium en campagne is geklikt.

Met andere woorden: je ziet welke bronnen, media en campagnes je de meeste bezoekers en dus het beste resultaat opleveren. En dat is waardevolle informatie!

Het terugvinden van de verzamelde gegevens uit UTM-codes is in Google Analytics heel eenvoudig. Volg hiervoor de onderstaande stappen:

  • Log in bij Google Analytics
  • Ga naar Acquisitie > Campagnes > Alle campagnes
  • Optioneel: Filter en sorteer de data naar behoefte
  • Optioneel: Voeg een secundaire dimensie toe voor meer overzicht

 

Vind je UTM-codes eenvoudig terug in Google Analytics

Enkele voordelen van het gebruik van UTM-codes

Een UTMs (Urchin Traffic Monitor) code is een korte stukje code dat je aan een URL toe kan voegen om de prestaties van je marketingcampagne in de gaten te houden. UTMs zijn een veelgebruikt hulpmiddel voor marketeers om te zien waar hun bezoekers vandaan komen en hoe zij met hun marketingcampagnes presteren. UTMs helpen marketeers om hun online prestaties te volgen en verbeteren. Met een UTMs code kunnen marketeers verschillende bronnen volgen, zoals email, sociale media, zoekmachines, etc.

Met deze informatie kunnen ze hun marketingstrategie aanpassen en hun online prestaties verbeteren. UTMs hebben ook een belangrijke rol bij het verbeteren van de gebruikerservaring. Marketeers kunnen de prestaties van hun websites volgen en aanpassen om de ervaring van bezoekers te verbeteren. Ze kunnen zien waar bezoekers vandaan komen en welke pagina‘s zij het meest bezoeken. Met deze informatie kunnen ze hun website zo aanpassen dat bezoekers een betere ervaring hebben. UTMs bieden marketeers ook de mogelijkheid om beter gericht te adverteren.

Marketeers kunnen UTMs gebruiken om meer gerichte advertenties te maken voor verschillende doelgroepen. Op deze manier kunnen ze hun klanten beter bedienen. Kortom, UTMs zijn een krachtig hulpmiddel voor marketeers om hun prestaties te verbeteren. Met behulp van UTMs kunnen ze beter begrijpen waar hun bezoekers vandaan komen en wat zij op hun website doen. UTMs helpen marketeers ook bij het verbeteren van de gebruikerservaring en bij het maken van gerichte advertenties.

Gebruik van UTM codes bij Linkbuilding

UTM codes zijn een belangrijk onderdeel van linkbuilding, een strategie waarbij websites verwijzen naar andere relevante sites om hun zoekmachinepositie te verbeteren. Linkbuilding wordt vaak gebruikt om het verkeer dat naar websites doorverwezen wordt te verhogen. Door UTMs toe te voegen aan de links die naar websites verwijzen, kunnen marketeers de prestaties van hun linkbuilding campagnes beter meten. UTM codes worden gebruikt om informatie over verkeer te verzamelen, waaronder de bron van het verkeer, waar het verkeer vandaan komt en of het verkeer organisch of betaald is.

Deze informatie kan worden gebruikt om de verkeersbronnen te analyseren en de prestaties van de linkbuilding campagnes te verbeteren. Met behulp van UTMs kunnen marketeers hun linkbuilding campagnes beter meten en de prestaties ervan verbeteren. De informatie die verzameld wordt door UTMs kan worden gebruikt om de verkeersbronnen te analyseren, waardoor gebruikers hun linkbuilding strategieën kunnen aanpassen om betere resultaten te behalen.

UTMs bieden marketeers ook de mogelijkheid om de prestaties van hun linkbuilding campagnes te monitoren om de resultaten te verbeteren. UTM codes bieden een effectieve manier om de prestaties van linkbuilding campagnes te meten. Door UTMs toe te voegen aan de links die naar websites verwijzen, kunnen marketeers de verkeersbronnen beter analyseren en hun linkbuilding strategieën verbeteren. Het gebruik van UTMs is een belangrijk onderdeel van linkbuilding en kan de resultaten van deze strategie aanzienlijk verbeteren.

Meer weten over UTM-codes?

We hopen dat je na het lezen van dit artikel weet wat een UTM-code is en hoe je deze kunt gebruiken om jouw online marketing naar een hoger niveau te tillen. Heb je desondanks nog vragen?

Aarzel dan niet en neem contact op met onze behulpzame marketingspecialisten. Bel direct naar 074-3030400 of stuur ons een mailtje op info@webton.nl. We helpen je graag!

Ton Heerze

Over de auteur

Ton Heerze
Eigenaar en oprichter

In 2000 heb ik Webton opgericht. Het verbeteren van organische vindbaarheid in Google is een passie van me waarmee ik graag andere bedrijven ook verder help!

167 artikelen

Reageer op dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Reageren
074 3030 400
Deel dit artikel