19-06-2017

Wat is een testimonial?

Het verkopen van jezelf of je bedrijf is de basis van online marketing. Je doet daarom aan content marketing, schrijft SEO-landingspagina’s en ontwikkelt een optimale sales funnel. Maar alle verkooppraatjes ten spijt, gaan lang niet alle bezoekers na het lezen van je content overstag. Hoe dat komt? Een verkooptekst is nu eenmaal minder overtuigend dan een testimonial.

Wat is een testimonial

Wat is een testimonial precies?

Een testimonial is andermans aanbeveling van jouw dienst of product. Vaak in de vorm van een positieve quote van een tevreden klant. Het is juist deze objectiviteit die testimonials zo krachtig maakt. Want in tegenstelling tot jijzelf, heeft een klant geen reden om de kwaliteit van jouw diensten of producten te overdrijven.

Een testimonial is dan ook een krachtig verkoopinstrument dat zijn gelijke niet kent. Het is een vorm van social proof die zeer overtuigend werkt. Hoe meer testimonials je op je website hebt, hoe hoger de effectiviteit ervan. Natuurlijk is het wel van belang dat je bij het plaatsen een aantal richtlijnen in acht neemt. Hieronder geven wij je 5 kenmerken waar een goede testimonial aan moet voldoen:

Doelgroepgericht

Bij Webton benadrukken we regelmatig het belang van doelgroepgerichte online marketing, of je nu content schrijft of een linkprofiel opbouwt. Testimonials vormen hierop geen uitzondering, want de lezer wil zich herkennen in de persoon die jouw bedrijf aanbeveelt. Zorg er daarom voor dat de aanbevelingen afkomstig zijn van personen die jouw doelgroep weerspiegelen.

Concreet

Een algemene lofzang over jou of je bedrijf leest lekker weg, maar is nietszeggend voor de gemiddelde bezoeker. Die bezoekt jouw site omdat hij interesse heeft in een specifiek product of dienst. Vraag je klanten daarom concrete aanbevelingen te schrijven die ingaan op een bepaald aspect dat ze als waardevol ervaren.

Volledig

Misschien ben je ze wel eens tegengekomen: anonieme testimonials, soms met alleen een voornaam of initialen. Je zult ongetwijfeld inzien dat dit weinig vertrouwen opwekt bij de bezoeker. In theorie houdt niets je immers tegen om de positieve review zelf te schrijven. Vermeld daarom altijd de volledige naam, bedrijfsnaam en website van de persoon achter de aanbeveling.

Foto

Bij een zo volledig mogelijke testimonial hoort ook een foto. Een beeld zegt meer dan duizend woorden en niets wekt zoveel vertrouwen op als een foto van de persoon die de aanbeveling doet. Dat jij toestemming hebt om de foto te gebruiken, zegt alles over de tevredenheid van de klant. Nog beter is zelfs het gebruik van een videotestimonial.

Prominente plek

Bij testimonials draait alles om conversie. Het maken van een aparte testimonialpagina is dus niet slim, want hiermee voeg je een extra stap toe aan de weg die de bezoeker aflegt tot zijn aankoop. Plaats elke testimonial daarom op een prominente plek, zoals op de homepage of de dienstenpagina waarvoor de aanbeveling relevant is.

Voorbeeld van een testimonial

Nu je meer weet over de do’s en dont’s bij testimonials, kun je ze zelf op je website gaan toepassen. Ben je nog op zoek naar een goed voorbeeld? Op de website van Webton vind je tal van aanbevelingen van klanten, op de homepage maar ook hier.

Regelmatig afwisselen van testimonials is een goede manier om uit te vinden welke aanbevelingen leiden tot de hoogste conversie. Ook het plaatsen van reviews op onafhankelijke beoordelingsplatforms is een goed idee. Webton heeft bijvoorbeeld al meer dan 160 beoordelingen bij The Feedback Company.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!