09-11-2018

Wat is een natuurlijk linkprofiel?

Wil jij met je website hoger in zoekmachines zoals Google komen? Dan weet je waarschijnlijk al dat backlinks hierbij een doorslaggevende rol spelen. Al deze inkomende links naar je website vormen samen het zogenaamde linkprofiel. Hoe beter de kwaliteit en kwantiteit hiervan, hoe groter de kans dat je erin slaagt om jouw ambities in de zoekresultaten te verwezenlijken.

natuurlijk linkprofiel

Het opbouwen van een sterk linkprofiel is echter méér dan het alleen verzamelen van zoveel mogelijke sterke links. Google probeert manipulatie van de zoekresultaten te achterhalen en kijkt daarom vooral of een linkprofiel natuurlijk is. Dat is een profiel dat:

  • Bestaat uit voornamelijk relevante links
  • Bestaat uit eerlijk verdiende backlinks
  • Bestaat uit kwalitatieve en minder kwalitatieve links
  • Bestaat uit zowel follow als nofollow links

De eerste drie punten uit bovenstaande opsomming liggen voor de hand. Een irrelevant linkprofiel dat vooral bestaat uit links in blogcommentaren wekt logischerwijs een sterke indruk van manipulatie. Hetzelfde geldt voor een profiel dat uitblinkt door louter links van extreem hoge kwaliteit. Maar wat wordt nu precies bedoeld met het onderste punt uit de lijst? We gaan er hieronder nader op in.

Een link is een soort voorkeursstem voor je website en geeft deze daarom een kleine boost in de zoekresultaten. Dat is waarom linkbuilden zo goed werkt. Elke link die zorgt voor een ranking boost, wordt ook wel een follow link genoemd. Dat komt omdat de spider van Google de link volgt en aan de doelpagina een stukje waarde (ook wel bekend als link juice) toekent.

Er zijn echter ook links die de spider van Google niet volgt. Aan de doelpagina van zo’n link wordt dus ook geen waarde toegekend. Deze links worden ook wel nofollow links genoemd. Het gebruik van nofollow links is een meerwaarde als je bijvoorbeeld een blog of forum hebt. Je wilt immers geen waardevolle link juice kwijtraken aan de links die mensen in commentaren en berichten plaatsen.

In een natuurlijke situatie bestaat het linkprofiel van jouw website uit een mix van follow en nofollow links. Mensen die verwijzen naar jouw site, doen dit immers vanaf uiteenlopende platforms zoals bedrijfswebsites, blogs, fora, social media kanalen en social bookmarking sites. En met name deze twee laatstgenoemde kanalen bieden interessante gratis linkbuilding mogelijkheden.

Sociale kanalen zijn er in vele soorten en maten. Enerzijds zijn er de bekende social media, waar gebruikers online de interactie met elkaar kunnen aangaan. Het plaatsen van links in berichten is hier over het algemeen toegestaan. Anderzijds zijn er de iets minder bekende social bookmarking sites, waar gebruikers favoriete webpagina’s kunnen opslaan in de vorm van links.

Soms zijn dat follow links en soms nofollow links. Beide typen links spelen een belangrijke rol in je linkprofiel. Dit maakt sociale kanalen bij uitstek geschikt om te linkbuilden, zeker omdat toegang tot deze online platforms geheel gratis is. Je bent immers volledig vrij om een account aan te maken en je links te plaatsen, zolang je berichten niet overdreven spammy van karakter zijn.

Wij zochten voor je uit welke sociale kanalen follow en nofollow links aanbieden en filterden deze lijst vervolgens op autoriteit. Het resultaat is onderstaande lijst met autoritatieve websites, die je gratis waardevolle linkbuilding mogelijkheden bieden.

Het aanmaken van een account op bovenstaande websites is volledig gratis en doe je al binnen enkele minuten. Daarna staat niets je meer in de weg om links naar jouw website op te slaan of toe te voegen aan je profiel of berichten. Overdrijf het aantal links natuurlijk niet, want overduidelijke manipulatie valt op en kan resulteren in verwijdering van je account.

Hoewel het vanwege de ranking boost verleidelijk is om voornamelijk follow links te creëren, is het voor een natuurlijk linkprofiel belangrijk om je ook te richten op nofollow links. Het is bovendien zeker niet zo dat deze links waardeloos zijn. Ze verhogen namelijk de naamsbekendheid van je merk en kunnen leiden tot nieuwe follow backlinks, evenals bezoekers en klanten.

Hou tijdens het linkbuilden ook rekening met de variatie in de anchor text die je gebruikt. In een natuurlijk linkprofiel kiezen gebruikers namelijk uiteenlopende anchor texts om naar je website te verwijzen. Als je deze tips toepast, kun je gratis tal van waardevolle links creëren op autoritatieve websites. Succes!

Pas op voor overoptimalisatie van je anchorteksten

Misschien heb je tijdens een SEO-cursus geleerd dat het verstandig is om links te optimaliseren op zoekwoorden. Verkoop je bijvoorbeeld strandschermen van het merk Jack Wolfskin? Dan kun je ‘het beste’ als volgt linken: Jack Wolfskin strandscherm.

In deze linklessen zit zeker een kern van waarheid. Het is goed om op voor jouw bedrijf belangrijke zoektermen een verwijzing naar je website te krijgen. Maar ook hierbij geldt weer: te veel en te vaak maakt verdacht. Krijgt Google de indruk dat je links alleen maar plaatst om hoger in de zoekresultaten te komen? Dan kun je een penalty verwachten.

Zorg er dus voor dat je afwisselt in de anchorteksten (de tekst van de link waar je op klikt) die terugverwijzen naar je website. Een natuurlijk linkprofiel bestaat uit een groot aantal verschillende verwijzingen en niet steeds hetzelfde zoekwoord.

Een natuurlijk linkprofiel heb je helaas niet helemaal zelf in de hand. Soms kan het voorkomen dat spammerige links op websites niet van je eigen hand zijn. Misschien zijn ze in het verleden door overijverige medewerkers geplaatst, door een onbetrouwbaar marketingbureau of simpelweg door een externe partij.

Deze links van lage kwaliteit doen vaak meer kwaad dan goed. Bovendien helpen ze nou niet bepaald bij het bouwen aan een natuurlijk linkprofiel.

Gelukkig is er een manier om aan Google te laten weten dat je niets met deze links te maken hebt of wilt hebben: de afgewezen links tool (Disavow in het Engels).

Om wat voor links gaat het dan bijvoorbeeld?

  1. Linkverzamelpagina’s van lage kwaliteit
    Hierbij gaat het niet om startpagina.nl of startkabel.nl, maar wel om directories die er alleen maar op gericht lijken te zijn om de ranking van gelinkte sites te verhogen.
  2. Spam op fora of op social media
    Een berichtje of reactie op een forum, daar is natuurlijk niets mis mee, maar als een platform consequent is ondergespamd met je website, kun je beter aan Google laten weten dat je deze links afwijst (of nog beter: de posts laten verwijderen).
  3. Gehackte sites (!)
    Hier is geen discussie over mogelijk. Staat je link op een gehackte website? Dan heeft dit altijd een negatieve invloed op je ranking.
  4. Negatieve SEO
    Sommige ondernemers maken gebruik van de black-hat techniek van negatieve SEO. Ze plaatsen dan opzettelijk op grote schaal links van lage kwaliteit naar een concurrent in de hoop dat deze een Google-penalty krijgt.

Overigens brengt het afwijzen van links ook de nodige risico’s met zich mee. Het is dan zeker ook geen linkbuilding techniek voor beginners. Voor je het weet laat je aan Google weten links te negeren die juist wél goed zijn voor je ranking.

Wil je er toch mee aan de slag? Lees dan zeker deze complete “Disavow Links Tool Guide” van Derek Gleason, SEO-autoriteit bij Ahref’s. Lees er hier nog meer over.

Verspreid je linkbuildingactiviteiten

Een natuurlijk linkprofiel gaat niet alleen over waar backlinks naar je website zijn geplaatst, maar ook over wanneer deze zijn geplaatst.

Natuurlijk is het verleidelijk om al je linkbuilding activiteiten in een bepaalde periode te concentreren. Het kost namelijk wat tijd om erin te komen, en als je dan toch lekker bezig bent…

Toch is dit met het oog op Google niet slim. Wanneer je bijvoorbeeld eerst nauwelijks inkomende links erbij kreeg, dan ineens in een week tweehonderd en de maanden erna weer teruggaat naar het oude niveau, dan ziet de zoekmachine dat als verdacht.

Zorg er dus voor dat je voortdurend bezig blijft met linkbuilding.

Het is misschien fijner als je veel inkomende links krijgt naar een productpagina dan naar bijvoorbeeld een blog (want grotere kans op conversie), maar het is absoluut niet slim om alle ballen op één, twee of drie pagina’s op je website te richten.

Bij een natuurlijk linkprofiel verwijzen externe sites zowel naar je homepage als naar diverse pagina’s op je site. Houd hier ook rekening mee in je interne linkstructuur.

Conclusie: zo zorg je voor een natuurlijk linkprofiel

  1. Google wil manipulatie van de zoekresultaten voorkomen. Daarom bekijken de algoritmes van het bedrijf hoe ‘natuurlijk’ een linkprofiel naar je site is opgebouwd. Heb je dit niet? Dan maak je kans op een lagere ranking.
  2. In een natuurlijk linkprofiel heb je zowel ‘follow’ (goed voor je SEO) als ‘nofollow links’ (verhogen je ranking niet) naar je site.
  3. Met de Disavow tool van Google kun je aangeven om welke spammerige links je niet hebt gevraagd.
  4. Ook is een natuurlijk linkprofiel altijd over een langere periode opgebouwd en verwijzen de inkomende links naar diverse pagina’s op je site.
Vind je dit een interessant bericht? Deel het!