21-08-2017

Wat is een Landing Page?

Een landing page is een pagina die speciaal ontwikkeld is als landingspagina voor een bezoeker. Een potentiële klant komt hier bijvoorbeeld op terecht na het klikken op een link, zoekresultaat of advertentie. De pagina vormt een belangrijk onderdeel van een online marketingstrategie en heeft als doel om de bezoeker naar de volgende stap in het online marketingplan te leiden.

wat is een landing page

Betekenis van het woord landing page

Het woord landing page kan in het Nederlands letterlijk worden vertaald als landingspagina. Het doel is dat de bezoeker op deze pagina belandt en zich op dat moment in een bepaald stadium van de sales funnel bevindt. Hierdoor kun jij je als webmaster inleven in de gebruikersintentie van de bezoeker en deze op maat aanspreken om zo een hogere conversie te behalen.

Voorbeeld van een landing page

Heb jij bijvoorbeeld een website waarop je reizen en vakanties verkoopt? Dan kun je verschillende soorten landing pages ontwikkelen. Als een bepaalde bestemming bijvoorbeeld erg populair is, kun je hieraan een speciale landingspagina wijden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een pagina die je als SEO-titel ‘Vakantie Griekenland All Inclusive’ geeft.

Maar je kunt nog veel verder gaan dan dat. Bovenstaande landingspagina is immers niet erg specifiek. Een bezoeker die in Google heeft gezocht op ‘Vakantie Griekenland All Inclusive’, kan slechts meer informatie willen, of juist direct willen boeken.

Daarom is het in sommige gevallen verstandig om meerdere, specifieke landingspagina’s te ontwikkelen rondom één onderwerp. Zo kun je bijvoorbeeld een landing page creëren voor ‘Vakantie Griekenland All Inclusive boeken’ voor actiegerichte bezoekers die direct een reservering willen plaatsen.

Goede landing page biedt mix tussen SEO en gebruiksvriendelijkheid

Hoewel het creëren van landingspagina’s vanuit het perspectief van SEO vaak zeer goed werkt, is het belangrijk om de informatiebehoefte van de gebruiker altijd als uitgangspunt te nemen. Het verdient daarom de voorkeur om belangrijke landing pages te integreren in de navigatiestructuur van je website, zodat ze voor de bezoeker altijd makkelijk bereikbaar zijn. De meest belangrijke landingspagina’s op je website kunnen hierdoor in de loop der tijd zelfs uitgroeien tot cornerstone content.

Welke soorten landing pages zijn er?

Hoewel we hierboven vooral landingspagina’s voor SEO- of verkoopdoeleinden bespreken, zijn ze op tal van andere manieren inzetbaar. Wil je bijvoorbeeld weten wat het effect is van een bepaalde reclamecampagne op radio of televisie? Verwijs mensen dan niet naar je homepage, maar naar een specifieke landingspagina om te meten hoeveel websitebezoekers en aankopen de campagne genereert.

Ook zijn landingspagina’s een uitstekende manier om de conversie vanuit AdWords-advertenties te verhogen. Zeker als je adverteert op actie- of aankoopgerichte termen, is het belangrijk een landingspagina te ontwikkelen die bezoekers een zo kort mogelijke route biedt richting aankoop.

Net als bij de eerder genoemde campagnestrategie, kun je direct meten hoeveel rendement je nu daadwerkelijk uit AdWords haalt. Het creëren van sterke landing pages is dan ook in meerdere opzichten een goed idee. Sterker nog: het is voor vrijwel elke moderne website een vereiste.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!