13-04-2017

Zo gebruik je hashtags op social media

De betekenis van de hashtag

De hashtag is een woord of aaneengeschreven zin waar een hekje (het #-leesteken) aan voorafgaat. Dit wordt ook wel de prefix genoemd. Hashtags bieden gebruikers op social media de mogelijkheid om een bericht of mening in één woord kernachtig samen te vatten. Op deze manier ontstaan onderwerpen, waarvan alle bijbehorende berichten zijn te vinden door te zoeken op de betreffende hashtag.

Hashtags gebruiken op social media

Hashtags zijn dé manier om snel informatie te vinden op social media. Deze platforms zijn van nature gecategoriseerd in verschillende gebruikers, waardoor het opzoeken van specifieke informatie over een bepaald onderwerp lastig is. De hashtag brengt structuur in deze brij van informatie en zorgt ervoor dat je gemakkelijk alle berichten over een bepaald thema kunt opvragen.

Dit biedt kansen voor ondernemers, want een slim gebruik van hashtags zorgt ervoor dat jouw merk of product onder het oog komt van een grote schare gebruikers. De manier waarop je dit voor elk sociaal platform doet, leggen we hieronder uit:

Hashtags op Twitter: vergroot je naamsbekendheid

Als je net actief bent op Twitter, bestaat de kans dat je nog niet veel volgers hebt. Je kunt de hashtag dan inzetten om je bereik te vergroten en onder de aandacht te komen van nieuwe doelgroepen. Kijk bijvoorbeeld welke hashtags trending zijn en neem deel aan de bijbehorende discussies. Iedereen die op deze hashtag zoekt, ziet jouw berichten zo voorbij komen.

Hoewel bovenstaande methode uitstekend geschikt is voor het creëren van meer naamsbekendheid, zijn er strategieën die jouw doelgroep gerichter benaderen. Plan bijvoorbeeld een wekelijkse dialoog met andere Twitter-gebruikers, in de vorm van een gratis adviesgesprek. Voorzie al je berichten van een vaste hashtag (bijvoorbeeld #bedrijfsnaam) en al snel vergaar je meer bekendheid in jouw branche.

Hashtag op Facebook: meerwaarde in social media campagne

De limiet van 140 tekens op Twitter-berichten zorgt ervoor dat hashtags ideaal zijn om informatie kernachtig te delen. Op Facebook is deze noodzaak er minder, omdat berichten langer zijn en informatie minder makkelijk is op te zoeken. Slechts een derde van de Facebook-profielen is openbaar, omdat mensen op dit platform veel persoonlijke informatie delen en belang hechten aan privacy.

Het inzetten van de hashtag heeft op Facebook dan ook weinig meerwaarde. Een uitzondering is als onderdeel van een overkoepelende social media campagne. Hashtags op Facebook kunnen namelijk worden overgenomen op andere platforms zoals Twitter. Gebruik belangrijke hashtags voor een uniforme uitstraling en optimale impact daarom op alle sociale kanalen.

Hashtags op Instagram: groot nut voor marketing

Instagram is hét platform om foto’s met andere mensen te delen. Dit biedt mogelijkheden voor bedrijven, die vaak mooie foto’s van producten plaatsen en hiermee veel aandacht van de doelgroep genereren. Voorzie je berichten op dit platform daarom altijd van een of meerdere hashtags. De kans is groot dat consumenten deze hashtag overnemen als ze zelf foto’s van jouw product plaatsen.

Om het gebruik van de door jou gekozen hashtags te stimuleren, kun je op Instagram speciale marketingacties organiseren. Bedenk bijvoorbeeld een winactie, waarbij gebruikers foto’s van jouw product plaatsen met daarbij een specifieke actie-hashtag. Jouw actie wordt hierdoor als een lopend vuurtje over de social media verspreid.

Hashtag op Pinterest: iets minder functionaliteit

Hashtags hebben op Pinterest een beperkte functionaliteit. Ze zijn alleen klikbaar in beschrijvingen van pins, waardoor het plaatsen in profielnamen en bord-beschrijvingen geen nut heeft. De essentie van de hashtag is op Pinterest echter vergelijkbaar met die op Twitter. Hij wordt voornamelijk gebruikt voor het categoriseren van informatie.

In tegenstelling tot Twitter, levert een klik op de hashtag geen overzicht op van alle berichten die dezelfde tag bevatten. Op Pinterest werkt de zoekopdracht namelijk breder en worden ook webadressen en beschrijvingen met daarin hetzelfde woord weergegeven in de zoekresultaten. Daarom geldt: hoe unieker jouw hashtag op Pinterest, hoe beter.

Voorbeelden van een goed gebruik van hashtags

Waarschijnlijk zijn er nog meer social media kanalen waar jij met je bedrijf op aanwezig bent. Toch geldt dat de hierboven genoemde platforms het meest van belang zijn voor de inzet van hashtags. Een kanaal zoals Google+ wordt door de meeste doelgroepen bijvoorbeeld nauwelijks gebruikt, terwijl het gebruik van de hashtag op LinkedIn niet eens mogelijk is.

Voor de vier in dit artikel genoemde platforms zijn een aantal regels van toepassing die de impact van jouw hashtags optimaliseren. De belangrijkste regel is het zo kort mogelijk houden van de hashtag. Dit is waarvoor hij van origine is ontwikkeld en vergroot de kans dat andere mensen hem overnemen. Begin daarnaast elk woord in de tag met een hoofdletter om hem zo beter leesbaar te maken.

Niet alleen voor Pinterest, maar ook voor de andere platforms geldt: hoe unieker je hashtags, hoe beter. De exposure die het gebruik oplevert, hoef je daardoor niet te delen met andere bedrijven. Kies bij voorkeur een hashtag die nog niet bestaat en die ook in de toekomst nog een actuele uitstraling heeft. Hierdoor herkennen gebruikers jouw berichten tot in de lengte van jaren in één oogopslag.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!