29-05-2017

Wat is een Cornerstone Content Pagina?

Mensen zoeken in Google omdat ze snel informatie willen vinden. Rankt jouw website op de eerste positie, maar is de gezochte informatie niet in één oogopslag zichtbaar? Dan klikt de bezoeker al snel weer weg. En dat wil je natuurlijk ten koste van alles voorkomen.

Speciaal daarom schrijf je cornerstone content. Dit zijn pagina’s die informeren over de belangrijkste onderwerpen op je website. Ze bevatten veel interne links naar gerelateerde artikelen en zorgen ervoor dat de bezoeker aan één blik genoeg heeft om te vinden wat hij zoekt.

cornerstone content

Cornerstone content vormt de hoeksteen van je website

Goed zoekwoordonderzoek vormt de basis

Cornerstone artikelen schrijf je niet zomaar. Het zijn de pagina’s die je optimaal vindbaar wilt maken in Google en die je een prominente plek geeft op je website. Omdat er maar beperkte schermruimte beschikbaar is, moet je echter keuzes maken. Kies een aantal onderwerpen die de lading van je website gezamenlijk zo goed mogelijk dekken en wijd aan elk onderwerp één lange pagina.

Voor een goede ranking optimaliseer je deze pagina op basis van gedegen zoekwoordonderzoek. Kies niet alleen het zoekwoord dat overeenkomt met het door jou gekozen thema, maar verwerk ook gerelateerde zoektermen die hieraan verwant zijn. Op deze termen kun je in het artikel interne links plaatsen naar relevante blogartikelen die je eerder schreef.

Denk na over navigatie en linkstructuur

Het is belangrijk dat Google begrijpt dat jouw cornerstone content pagina’s de hoeksteen vormen van je website. Dit kun je op verschillende manieren duidelijk maken aan de zoekmachine. Belangrijk is allereerst de plek die je ze geeft in je navigatie. Verwerk je de pagina’s bijvoorbeeld in het navigatiemenu bovenaan je website, dan begrijpt het algoritme dat ze zwaar wegen.

Ook de linkstructuur op je website speelt in dit opzicht een belangrijke rol. De website van Webton bevat bijvoorbeeld een cornerstone content pagina over het verhogen van je ranking in Google. Deze bevat veel waardevolle, algemene informatie over dit onderwerp.

Daarnaast publiceren wij regelmatig blogartikelen die nader ingaan op bepaalde aspecten rondom dit onderwerp. We zorgen daarom dat veel van deze artikelen teruglinken naar die ene, belangrijke cornerstone pagina. Dat is niet alleen relevant voor de lezer, maar maakt Google tevens duidelijk dat deze pagina bovenaan in de piramide staat. Het gevolg is een hogere ranking.

Optimaliseer nieuwe of bestaande content

Als je een WordPress site hebt, is het aan te raden om cornerstone content niet als blogartikel te schrijven. Maak bij voorkeur een pagina aan, zodat de zoekmachine duidelijk onderscheid ziet tussen je lange cornerstone pagina’s en kortere blogartikelen. Voeg daarnaast regelmatig nieuwe informatie toe, zodat de content in de ogen van Google zo actueel mogelijk blijft ten opzichte van de concurrentie.

Vind je het lastig om onderwerpen te bedenken voor je cornerstone content, maar beschikt je website al over een aantal pagina’s die goed ranken? Dan kun je van deze artikelen je cornerstone pagina’s maken. Breng waar nodig optimalisaties aan in de content en verwerk in relevante blogartikelen interne links. Je zult zien dat de ranking van je pagina’s steeds verder stijgt. Succes!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!