19-09-2017

Wat is een canonical URL?

Soms bevatten verschillende pagina’s op je website dezelfde content. Google noemt dat ook wel duplicate content en ziet dit als een inhoudelijke verzwakking van je website. Als meerdere pagina’s immers dezelfde informatie bieden, wat is dan nog de meerwaarde ervan?

De zoekmachine bestraft duplicate content daarom met een lagere ranking. Gelukkig kun je dit scenario eenvoudig voorkomen door een canonical URL te gebruiken. Wat een canonical URL precies is en hoe je hem gebruikt, vertellen we hieronder.

wat is een canonical url

Wat is een canonical URL precies?

Een canonical URL is een hyperlink die de rel=”canonical” tag bevat. De link verwijst naar een pagina op je website, die door Google als de originele bron van je content wordt gezien. Andere pagina’s op je site die dezelfde content bevatten, worden hierdoor niet meegenomen in de zoekresultaten. Het is een uiterst effectieve manier om duplicate content te voorkomen.

Wanneer heeft een canonical URL meerwaarde?

Veel websites hebben tegenwoordig baat bij de inzet van een canonical URL. Heb je bijvoorbeeld onlangs een webshop laten maken? Dan is de kans groot dat je werkt met categorie- en productpagina’s, die bij verschillende sorteringen leiden tot dezelfde content in een andere volgorde. Doet dit je ergens aan denken? Juist, duplicate content!

Om te voorkomen dat Google jouw kersverse webwinkel in de diepste spelonken van de zoekresultaten plaatst, is het van belang om de zoekmachine aan te geven welke pagina de originele bron van jouw content is. Dat doe je door de canonical URL toe te voegen aan de pagina’s waarvan je niet wilt dat ze in de zoekresultaten verschijnen.

Canonical URL instellen: een voorbeeld

Hoe dat precies werkt? We illustreren het met een voorbeeld. Stel, de URL van de pagina die jij als originele bron van je content wilt laten verschijnen in de zoekresultaten is:

https://www.jouwwebsite.nl/jouw-pagina

De canonical URL ziet er dan als volgt uit:

<link rel=”canonical” href=” https://www.jouwwebsite.nl/jouw-pagina/” />

Je voegt de bovenstaande URL toe aan het <head> gedeelte in de broncode van de pagina die verwijst naar de pagina met jouw originele content. Hierdoor wordt alleen de laatstgenoemde pagina meegenomen in de zoekresultaten en voorkom je dat je wordt bestraft voor duplicate content.

Hoe noodzakelijk is een canonical URL?

De canonical URL is een bruikbaar hulpmiddel om een penalty in Google te vermijden. Soms is het zelfs onmisbaar, bij sites zoals webwinkels die door hun structuur automatisch duplicate content genereren. In veel andere gevallen is het gebruik van de rel=”canonical” tag echter geen absolute noodzaak. Veel dubbele content komt namelijk voort uit slecht beheer of een onduidelijke websitestructuur.

Onthoud echter dat de canonical URL een lapmiddel is waarmee je een probleem niet voorkomt, noch geneest. Beter is het om überhaupt geen duplicate content op je website te creëren, zodat Google niet eens in de verleiding kan komen om je te bestraffen. Hier is een heldere sitestructuur voor noodzakelijk, die een professionele websitebouwer als Webton graag voor je verzorgt.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!