11-12-2017

Wat is de nieuwe lengte van meta descriptions in Google?

Het is een van de belangrijkste factoren voor de Click Through Rate: de meta description. Deze korte omschrijving van een webpagina in de zoekresultaten overtuigt de gebruiker samen met de titel om wel of niet verder te klikken. Daar waar de karakterlimiet voor meta descriptions in het verleden op 160 tekens zat, heeft Google deze nu verhoogd naar maar liefst 230 tekens.

meta beschrijving

Verhoging naar 230 karakters officieel bevestigd

De verlenging van het aantal toegestane karakters in meta descriptions is reeds ingevoerd en inmiddels ook officieel bevestigd door Google. Net als bij de verhoogde karakterlimiet voor Twitter-berichten enige tijd geleden, resulteert dit in een hogere informatiewaarde. Hierdoor hebben gebruikers meer informatie om hun doorklikbeslissing op te baseren.

Als je nog geen langere meta description in Google is opgevallen, komt dat omdat de verlenging niet geldt voor alle zoekresultaten. Alleen wanneer de zoekopdracht van een gebruiker vraagt om aanvullende informatie, toont de zoekmachine een langere omschrijving onder de titel van een pagina. Alles hangt dus af van de intentie van de gebruiker.

Wat betekent dit voor mij?

Zoals je misschien weet, geeft Google niet altijd de meta description weer die jij handmatig hebt ingevuld voor een pagina. Als de zoekopdracht zich er voor leent, haalt de zoekmachine selectief zinnen uit jouw webpagina en combineert deze tot een geheel nieuwe omschrijving. De nieuwe karakterlimiet biedt hiervoor nu meer ruimte.

Dat betekent niet dat jij de huidige meta descriptions voor je pagina’s allemaal hoeft aan te passen. Veel omschrijvingen behouden gewoon hun lengte van 160 tekens. Pas als Google een andere omschrijving relevanter vindt voor de zoekopdracht van de gebruiker, verlengt de zoekmachine het aantal tekens en vult deze met een zelf geselecteerde combinatie van zinnen uit jouw pagina.

Blijf je meta descriptions optimaliseren

In feite hoeft deze verandering op het gebied van SEO weinig voor jou te betekenen. Het doel is nog altijd om content met de hoogst mogelijke kwaliteit en relevantie te creëren, zodat gebruikers jouw website willen bezoeken. Omdat Google vanaf nu nóg meer van deze content in de meta description laat zien, is het zaak je pagina’s zoveel mogelijk op grond van gebruikersintentie te schrijven.

Voor het schrijven van een sterke meta description gelden nog altijd dezelfde richtlijnen als die we eerder hier en hier gaven. Voor de hoogst mogelijke Click Through Rate is het van belang ook aandacht aan de URL en met name aan de titel van pagina’s te besteden. Als je al deze elementen optimaliseert, haal je het maximale uit de content die je creëert.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!