20-08-2018

Wat is de nieuwe lengte van meta descriptions in Google?

Het is een van de belangrijkste factoren voor de Click Through Rate: de meta description. Deze korte omschrijving van een webpagina in de zoekresultaten overtuigt de gebruiker samen met de titel om wel of niet verder te klikken.

Google past de toegestane maximumlengte voor meta descriptions regelmatig aan. Na een kortstondige verhoging naar 230 tekens in december 2017 ligt de limiet nu weer rond de 160 tekens.

meta beschrijving

Lengte meta descriptions ingekort in 2018

Onlangs heeft Google een eerdere verlenging van de meta description naar 230 tekens teruggedraaid. Inmiddels benadert de weergave ervan in de zoekresultaten weer de vroegere lengte van ongeveer 160 karakters.

Op dit moment heeft Google nog niet officieel een nieuwe maximumlengte voor meta descriptions bekendgemaakt. Wel is bekend dat de volgende lengtes in de zoekresultaten goed worden weergegeven:

  • 160 karakters op desktop computers
  • 180 karakters op mobiele apparaten

Belangrijk om te weten is dat de zoekmachine mobiele zoekresultaten soms inkort voor optimale weergave op een klein scherm. Hierdoor kan het zijn dat de laatste 50 tot 60 karakters van de meta description niet worden getoond.

Hou rekening met een ingekorte meta description bij weergave op een mobiel apparaat

Wij adviseren je daarom om een lengte van 150 tot 160 karakters te hanteren voor je meta descriptions.

De informatie die de Click Through Rate het meest stimuleert moet in de eerste 120 karakters staan. Op deze manier weet je zeker dat het belangrijkste deel van de meta description zowel op desktop als mobiel goed wordt weergegeven.

In 2017 nog een verhoging naar 230 tekens

Eind vorig jaar verlengde Google het aantal toegestane karakters in meta descriptions nog tot 230 tekens. Dit werd door het bedrijf zelf ook al snel bevestigd. Net als bij de verhoogde karakterlimiet die Twitter in het verleden doorvoerde, resulteerde de karakterverhoging in een hogere informatiewaarde. Dit verschafte gebruikers meer informatie om hun doorklikbeslissing op te baseren.

Als je rond de jaarwisseling geen langere meta description in Google is opgevallen, komt dat omdat de verlenging niet gold voor alle zoekresultaten. Alleen wanneer de zoekopdracht van een gebruiker vroeg om aanvullende informatie, toonde de zoekmachine een langere omschrijving onder de titel van een pagina. Alles hing dus – zoals nu nog steeds – af van de intentie van de gebruiker.

Wat betekent dit voor mij?

Zoals je misschien weet, geeft Google niet altijd de meta description weer die jij handmatig hebt ingevuld voor een pagina. Als de zoekopdracht zich er voor leent, haalt de zoekmachine selectief zinnen uit jouw webpagina en combineert deze tot een geheel nieuwe omschrijving. Een langere karakterlimiet biedt hiervoor meer ruimte dan voorheen.

Wij hopen echter niet dat jij alle meta descriptions voor je pagina’s vorig jaar direct hebt aangepast. De lengte ligt nu immers weer rond de 160 tekens en zelfs na de karakterverlenging behielden veel omschrijvingen gewoon deze lengte.

Pas als Google een andere omschrijving relevanter vindt voor de zoekopdracht van de gebruiker, verlengt de zoekmachine namelijk het aantal tekens en vult deze met een zelf geselecteerde combinatie van zinnen uit jouw pagina.

Google kiest in sommige gevallen zelf de lengte en inhoud van meta descriptions

Blijf je meta descriptions optimaliseren

In feite hoeven dit soort veranderingen op het gebied van SEO dan ook weinig voor jou te betekenen. Het doel is nog altijd om content met de hoogst mogelijke kwaliteit en relevantie te creëren, zodat gebruikers je website willen bezoeken. Omdat Google soms nóg meer van deze content in de meta description laat zien, is het zaak je pagina’s zoveel mogelijk op grond van gebruikersintentie te schrijven.

Voor het schrijven van een sterke meta description gelden nog altijd dezelfde richtlijnen als die we eerder hier en hier gaven. Voor de hoogst mogelijke Click Through Rate is het van belang ook aandacht aan de URL en met name aan de titel van pagina’s te besteden. Als je al deze elementen optimaliseert, haal je het maximale uit de content die je creëert.

Conclusie: schrijf tijdloze meta descriptions

Eén ding is hoe dan ook zeker: dit is niet de eerste en ook niet de laatste keer dat Google de maximumlengte voor zoeksnippets verandert. De zoekmachine test continu nieuwe regels om de gebruikerservaring van mensen te verbeteren.

Staar je daarom niet blind op het vullen van je meta description tot het maximale aantal toegestane karakters, maar focus je vooral op de overtuigingskracht van je tekst.

Overtuig mensen al in het begin van je zoeksnippet om naar je website door te klikken en geniet tot in lengte van jaren van een effectieve meta description die je niet hoeft te veranderen.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!