21-08-2017

Wat is de Google Fred update?

Google brengt regelmatig veranderingen aan in zijn algoritme. Continu eigenlijk. Veel van deze wijzigingen vallen niet op, maar soms is er een update die meer dan gemiddelde impact heeft. Die sommige sites naar de top van de zoekresultaten brengt en andere in een diep dal stort. De Fred update is er zo een – en hij vond vijf maanden geleden plaats. Tijd om de balans op te maken!

google fred update

Update veroorzaakt enorme rankingschommelingen

Op 8 maart 2017 schudde de SEO-wereld op zijn grondvesten. Tal van websites zagen hun rankings ineenstorten met dramatische gevolgen. Bezoekersaantallen namen met maar liefst 50% tot 90% af. Al snel bleek dat een Google-update verantwoordelijk moest zijn voor de aardverschuivingen in de zoekresultaten, maar zoals gebruikelijk hield het techbedrijf zich stil.

Daar kwam op 24 maart verandering in, toen Google’s Webmaster Trends Analyst Gary Illyes op Twitter eindelijk bevestigde wat zovelen al wisten: de zoekmachine had een update uitgerold, die inmiddels door velen als ‘Fred’ werd aangeduid. Het was de opvolger van andere grootschalige en beruchte updates zoals Panda, Penguin en Hummingbird.

Duidelijk patroon in door Fred gestrafte websites

Meer informatie wilden zowel Illyes als zijn collega’s er niet over kwijt. Aanleiding voor SEO-specialist Barry Schwartz van Search Engine Roundtable om dieper in de materie te duiken. Hij onderzocht tientallen websites en herkende al snel een patroon in de sites die gestraft waren; ze boden over het algemeen overgeoptimaliseerde content van lage kwaliteit en bevatten daarnaast veel advertenties.

Ook een andere tendens viel op bij Schwarz; achter veel van de gestrafte websites bleken Private Blog Netwerken (PBN’s) te zitten. De zoekmachine is inmiddels beter in staat om dergelijke netwerken te achterhalen, voornamelijk wanneer ze overduidelijk bedoeld zijn als black hat linkbuilding instrument. Kwalitatief hoogwaardiger PBN’s blijken in veel mindere mate een penalty door Fred te riskeren.

Wat zijn de gevolgen van Google Fred voor SEO?

Na de aanvankelijke rankingschommelingen riepen veel experts dat een nieuw tijdperk op het gebied van SEO was ingeluid. Nu de rookwolken echter zijn opgetrokken en de balans is opgemaakt, blijkt er in de praktijk bar weinig veranderd. De richtlijnen van de zoekmachine zijn namelijk nog altijd hetzelfde; het enige verschil is dat de controle nauwkeuriger is geworden.

Dat maakt het tegenwoordig nóg belangrijker om geen black hat tactieken te gebruiken. Een website die met kwalitatieve content inhoudelijke meerwaarde probeert te bieden aan bezoekers, heeft nog altijd niets te vrezen. Niet na de Fred update, en ook niet bij toekomstige updates. Verstandige zoekmachine optimalisatie is en blijft een langetermijnstrategie.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!