25-07-2017

Wat is de beste URL-structuur voor mijn website?

Als bedrijf krijg je maar één kans om een eerste indruk te maken. Dat geldt net zo goed voor je bedrijfswebsite. Het eerste wat zowel Google als klanten hier vaak van zien is de URL (Uniform Resource Locator). Dit is het online adres van je website en heeft grote invloed op je rankings in Google. Volg onze onderstaande tips om het maximale uit je URL-structuur te halen.

url structuur

Gebruik belangrijke zoekwoorden in de URL

Tegenwoordig schrijf je geen content meer zonder een (kort) zoekwoordonderzoek uit te voeren. Je artikel kan inhoudelijk immers nog zo sterk zijn; als het geen relevante zoekwoorden voor de doelgroep bevat, zal het in de zoekmachines niet worden gevonden. Voor een maximale ranking is het slim om de belangrijkste van deze termen ook in de URL te laten terugkomen.

Het verwerken van zoekwoorden in een URL doe je het liefst zo dicht mogelijk bij het root domein. Hoe korter de URL, hoe duidelijker het voor Google is dat de pagina in kwestie een hoge positie bekleedt in de informatiestructuur van de website. Dat is waarom je een cornerstone content pagina bij voorkeur een kortere URL geeft dan een willekeurig blogbericht.

De belangrijke webdesign-pagina op de website van Webton heeft bijvoorbeeld de volgende URL:

https://www.webton.nl/webdesign.html

Vermijd overbodige woorden en karakters in de URL

Nu je weet dat er aan kortere URL’s doorgaans meer belang wordt toegekend dan aan lange URL’s, is het niet moeilijk om te begrijpen dat je overbodige woorden en karakters zoveel mogelijk moet vermijden. Woorden als ‘en’, ‘de’ en ‘het’ komen nog altijd vaak terug in URL’s, terwijl ze onnodig veel schermruimte in beslag nemen en slecht zijn voor rankings.

Veelgebruikte Content Management Systemen zoals WordPress genereren automatisch een URL als je nieuwe content creëert, maar deze URL’s zijn lang niet altijd optimaal. Controleer daarom altijd of je belangrijkste zoekwoorden in het adres van de pagina terugkomen en verwijder onnodige verbindingswoorden. Het bewerken van de URL is een kleine moeite die altijd loont.

Gebruik statische URL’s in plaats van dynamische URL’s

Sommige websites, en dan met name forums en blogs, maken nog altijd gebruik van dynamische URL’s. Dit zijn URL’s die scripts aansturen om bijvoorbeeld gegevens uit een database te halen. Ze kunnen hierdoor veranderen en zijn te herkennen aan tekens zoals ‘&’, ‘?’ en ‘=’. Dit in tegenstelling tot statische URL’s, die altijd hetzelfde blijven en over het algemeen geen vreemde tekens bevatten.

Dynamische URL’s worden gegenereerd door een website zelf. Hierdoor zijn ze vaak relatief lang en bevatten ze nauwelijks relevante zoekwoorden. Zie hieronder een voorbeeld van een dynamische URL:

http://www.voorbeeldsite.nl?categorie=nieuwsberichten&pagina=2017-01

Statische URL’s kunnen zoals eerder genoemd weliswaar worden gegenereerd door een CMS, maar bevatten vaak relevante zoekwoorden en zijn bovendien te bewerken en in te korten. Zie hieronder een voorbeeld van een statische URL:

http://www.voorbeeldsite.nl/nieuws/januari

Uit onderzoek is inmiddels duidelijk naar voren gekomen dat statische URL’s veel beter ranken in zoekmachines dan dynamische varianten. Niet alleen worden ze sneller geïndexeerd, maar ook verdwijnen ze niet plotseling uit de zoekresultaten omdat het adres van de pagina verandert. Gebruik daarom altijd een statische URL-structuur op je website als je zo hoog mogelijk in Google wilt komen.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!