15-12-2014

Wat elke SEO-specialist moet weten

15 december 2014

SEO-experts spenderen uren per week aan het lezen van internetforums, social media en blogs zoals deze om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachines. Aan het testen van de nieuwste SEO-technieken besteden ze zelfs nog meer tijd. Wanneer er zoveel van je kostbare tijd wordt besteed aan het nadenken en leren over SEO, kun je als het ware verstrikt raken in alle kennis en je belangrijkste doel uit het oog verliezen: het laten groeien van je bedrijf.

Het is weliswaar verleidelijk om enthousiast te worden over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachines, maar het heeft geen zin om een site bijvoorbeeld om te zetten van HTTP naar HTTPS wanneer de site nog niet eens gebruik maakt van zoekwoordrijke title tags. Net zoals er geen reden is om de invloed van een bepaalde kleur op de conversie ratio te testen zolang er op de site alleen standaardbeschrijvingen van de fabrikant op productpagina’s worden geplaatst.

Details zijn niet onbelangrijk, maar de basisfundamenten van SEO mogen niet uit het oog worden verloren. Soms gaat het verkeer op je website simpelweg naar beneden omdat je al een half jaar lang niet meer op 404-foutmeldingen hebt gecontroleerd. En niet omdat je website gebukt gaat onder een penalty na een nieuwe update van Google!

Wat bedrijven vergeten

Het runnen van een bedrijf kost, met name binnen het MKB, meer tijd dan een fulltime baan. Veel ondernemers weten tegenwoordig dat ze met hun bedrijf online aanwezig moeten zijn, maar komen niet veel verder dan het maken van een website.

seo expert
Bron afbeelding: Pixabay

Een site zonder bezoekers heeft echter weinig toegevoegde waarde en kost een bedrijf alleen maar geld. Het probleem is dat de ins en outs over het bouwen van een zoekmachinevriendelijke website nog altijd niet algemeen bekend zijn. En zonder de tijd of intrinsieke motivatie om een expert te worden op het gebied van websitemarketing, denken de meeste MKB-ondernemers simpelweg weinig over SEO na.

Relatief weinig mensen beschikken bovendien over vakinhoudelijke kennis op het gebied van digitale marketing. Veel MKB-ondernemers willen hun bedrijf online serieus marketen, maar ontberen de tijd en kennis om dit zelf te doen. Vaak kiezen zij er in dat geval voor om de SEO-experts van Webton in te schakelen.

Onbenutte kansen op het gebied van SEO

Sommige marktsectoren zijn erg competitief, maar tegelijkertijd zijn er ook nog altijd veel kleine branches waar bijna geen enkel bedrijf op een serieuze manier rekening houdt met SEO. Dit kun je eenvoudig zelf testen door in je browser een incognito venster te openen (zodat de browser geen rekening houdt met persoonlijke voorkeuren en browsegeschiedenis) en te kijken welke van jouw concurrenten ranken op de belangrijkste zoekwoorden in jouw regio.

Wanneer de belangrijkste zoekwoorden niet consistent verschijnen op de zoekresultaten pagina, is de kans groot dat de concurrentie nauwelijks heeft geprobeerd deze zoekwoorden te targeten. Combineer dit met een afwezigheid van kolossale merken zoals Amazon of Wikipedia in jouw sector, en je kunt zomaar in een markt zitten waar enkele eenvoudige SEO-verbeteringen een enorm verschil voor jouw bedrijf kunnen maken. Denk hierbij aan zaken als:

  • Het toevoegen van zoekwoorden aan title tags en pagina inhoud op een gebruiksvriendelijke, natuurlijk ogende manier.
  • Het toevoegen van je bedrijf aan lokale lijsten zoals Bing Local en Yahoo Local met een consistente naam, adres en contactgegevens.
  • Het opbouwen van enkele externe links en citaten vanaf lokaal georiënteerde websites en blogs.

Dit lijken misschien geen drastische veranderingen, maar soms zijn kleine aanpassingen alles wat je nodig hebt om progressie te maken. Wanneer deze basisbeginselen eenmaal in orde zijn, is het uiteraard wel verstandig om je website te blijven verbeteren en autoriteit op te bouwen. Je kunt er immers niet eeuwig vanuit blijven gaan dat de concurrentie steken laat vallen op SEO-gebied.

Zelfs in meer competitieve markten is er een verbazingwekkend aantal grote merken dat weinig tot geen aandacht besteedt aan de meest waardevolle SEO-technieken. Veel van dit soort bedrijven krijgt hun hoge rankings en verkeer door de kracht van hun merknaam, wat vooral het gevolg is van traditionele marketingtechnieken en PR.

Deze activiteiten resulteren op zichzelf in een redelijke hoeveelheid verkeer (nog afgezien van links en autoriteit), maar wanneer ze uitgevoerd worden zonder aandacht te besteden aan SEO, wordt er een enorme kans onbenut gelaten. Het ligt daarom in de lijn der verwachting dat bedrijven die hier in de komende jaren slim op inspelen, al snel een voorsprong zullen nemen op de concurrentie.

SEO begint bij de basis

Met alle nieuwe technieken en snelle ontwikkelingen op het gebied van SEO, zou je soms bijna vergeten hoe goed de fundamentele beginselen van SEO nog altijd werken. Als aanvulling op de hierboven genoemde punten, zou een website daarom moeten voldoen aan de volgende criteria:

  • Snel. Streef naar een gemiddelde pagina laadtijd van minder dan 5 seconden (de aandachtspanne van gebruikers vermindert al na 2 seconden, maar 5 seconden is voor de meeste websites een haalbaar doel).
  • Responsive. Zo kan de website worden bekeken vanaf een diversiteit aan apparaten. Mobiel is nog altijd zeer belangrijk en zal alleen maar belangrijker worden.
  • Goed geprogrammeerd. Een website kan nog zo snel of responsive zijn, als de achterliggende techniek niet in orde is, leidt dit vroeg of laat tot problemen. Huur hiervoor een expert in wanneer je zelf de technische kennis ontbeert.
  • Eenvoudig navigeerbaar. Alle informatie op de website moet snel te vinden zijn, zowel voor bezoekers als voor zoekmachines. Voer daarom een Screaming Frog crawl uit om zeker te weten dat een crawler toegang heeft tot elke pagina met een minimum aan foutmeldingen en duplicate content.
  • Uniek en zoekwoordrijk. Houd bij het schrijven van content rekening met de wens van potentiële bezoekers: waar zou jouw doelgroep over willen lezen en op welke unieke zoekwoorden zullen ze dan zoeken? Zorg dat je deze zoekwoorden met regelmaat op een natuurlijke wijze in je content verwerkt.
  • Makkelijk te delen. Een website moet eenvoudig te delen zijn wanneer je bewustzijn en autoriteit op wilt bouwen via sociale media en linkbuilding.

Slechte SEO leidt tot slechte resultaten

Het feit dat SEO de nodige specialistische kennis en expertise vereist, heeft een aantal nadelen. De meeste bedrijven weten niet veel over SEO, maar dat geldt in sommige gevallen helaas ook voor mensen die zichzelf als SEO-specialist betitelen.

Hoewel er veel goede bronnen zijn om meer te leren over SEO, is internet een spookstad van gedateerde en onnauwkeurige informatie. Het is daarom lastig voor ondernemers zonder ervaring met zoekmachinemarketing om te beoordelen welke informatie betrouwbaar is. Een artikel uit 2010 over het maken van een chocoladetaart zal nu bijvoorbeeld nog altijd bruikbaar zijn, terwijl een artikel over het verhogen van je PageRank uit diezelfde periode inmiddels volstrekt achterhaald is.

Gedateerde technieken (met name op het gebied van content en linkbuilding) lijken erg aantrekkelijk voor de beginnende digitale marketeer. Er zijn online erg veel ‘trucs’ te vinden waarmee snel links en content van lage kwaliteit gegenereerd kan worden. Deze ideeën klinken in eerste instantie goed wanneer je ze voor de eerste keer hoort. Content spinning, link farms en directory spam: dit soort methoden wordt nog altijd toegepast en er is veel informatie over te vinden.

Waarom niet?

Nu lijkt het handig dat al deze informatie vrij beschikbaar is. In werkelijkheid kleven er echter de nodige nadelen aan.
experts seo
Bron afbeelding: Petras Gagilas via Flickr

Het eerste nadeel is vooral ideologisch van aard: dergelijke methoden zijn een vorm van slechte marketing en dragen bij aan het spammy imago van internet. Dit zijn de praktijken die SEO een slechte naam geven.

Het tweede nadeel is praktisch van aard. Mensen die zichzelf op internet profileren als SEO-expert zonder dat ze daadwerkelijk kennis van zaken hebben, zijn een probleem omdat de meeste bedrijven niet over de kennis beschikken om dit te doorzien. Het is vrij eenvoudig voor een partij die zich bezighoudt met directory spam en link farming om op prijs te concurreren met een partij die full-scale content marketing bedrijft.

Het laatste is weliswaar veel effectiever en minder gevoelig voor straffen vanuit Google, maar kost ook veel meer tijd. Voorspelbare resultaten op korte termijn lijken tastbaarder dan langetermijnstrategieën waarvan de effectiviteit moeilijker is te garanderen en voorspellen. Dit nog afgezien van het feit dat dubieuze partijen die werken volgens het principe ‘X euro voor Y links’ het feit verzwijgen dat hun tactieken zullen resulteren in een straf van Google die zo ernstig is dat de website er nauwelijks van zal herstellen.

Wat is de oplossing?

bovenaan in googleSEO-experts moeten helder en transparant zijn in hun informatievoorziening richting klanten. Door uit te leggen welke tactieken gebruikt worden en waarom, zijn klanten zelf in staat onderscheid te maken tussen slechte en goede SEO-technieken voordat ze overgaan tot aankoop.

Een goede SEO-expert neemt de tijd om uit te leggen waarom een garantie op first-page rankings binnen korte tijd lastig gegeven kan worden en welke risico’s inherent zijn aan link spam. Dit vereist het vermogen om jezelf te verplaatsen in de positie van de klant. Want vergeet niet dat de basisbeginselen van digitale marketing die in jouw ogen zo vanzelfsprekend zijn, volstrekt abracadabra kunnen zijn voor ondernemers met een website!

De belangrijkste conclusies

  • Er zijn nog altijd veel branches waar de basisbeginselen van SEO een groot verschil kunnen maken.
  • Word niet afgeleid door de laatste ontwikkelingen op het gebied van SEO wanneer je website niet voldoet aan de basiscriteria.
  • Merken die het online vooral goed doen door de kracht van hun merknaam kunnen verslagen worden door een combinatie van brand strength en SEO.
  • Gedateerde informatie over SEO klinkt aantrekkelijk voor beginners maar doet meer kwaad dan goed.
  • Veel ondernemers weten niet hoe goede SEO bedreven wordt, dus moeten zij geïnformeerd worden door een betrouwbare partij.
Vind je dit een interessant bericht? Deel het!