23-04-2012

23/04/12 – Wat een boer niet kent……

Dat eet hij niet. Of op z’n Twents, wat ’n boer nig kent, dat et hij nig. Zo is het ook met social media. Veel ondernemers zijn blij dat ze een website hebben met een professionele look & feel die gebruikersvriendelijk is voor de bezoeker. Stiekem hopen ze dat de ‘social media tornado’ voorbij gaat en ze niet ‘mee hoeven’. De wind van social media zal waarschijnlijk nooit gaan liggen. Wel veranderen van windrichting. Geef het beestje een hippe naam – zoals social media -, maar communicatie is al zo oud als de weg naar Rome.

Informatie brengen en halen, elkaar vermaken, onderhandelen, kopen, rodelen en gluren; niets nieuws onder de zon. Dit deden we 1500 jaar geleden al toen we met z’n allen in ons berenvelletje om het kampvuur zaten of later in de middeleeuwen over het marktplein liepen. Anno 2012 twitteren we er op los, surfen we naar nieuwssites, kopen onze spullen in webshops en we posten foto’s op Facebook. Ofwel, oude wijn in nieuwe zakken.

Angst voor het onbekende

Twitter is een soort mini-blog in 140 tekens. Een ‘tweet’ (twitterberichtje) kan heel snel online ‘gedeeld’ worden. Voor veel ondernemers een reden om dan maar niet te beginnen met Twitter. Ze willen zelf de controle houden als het gaat om de verspreiding van informatie. Angst voor het onbekende is veelal de drijfveer en dat is zonde.

Het olievlekprincipe van Twitter als kans

Angst kun je ook ombuigen naar een kans. Twitter is vergelijkbaar met een olievlek. Als mensen jouw tweets gaan delen met hun ‘followers’(volgers) dan kan het snel gaan. Kostenefficiënt een groot publiek bereiken. Maar stel nou, dat er een negatief berichtje over jouw bedrijf wordt geplaatst op Twitter. Ik hoor je al denken: “gelijk deleten en alle sporen uitwissen”. Niet doen. Ga de dialoog aan met de afzender! Zo kun je op professionele wijze laten zien hoe jij klachten en negatieve uitlatingen oppakt. Je geeft je bedrijf zo een ‘menselijk gezicht’. Het kan juist een positieve bijdrage leveren aan je imago. Vergelijk het met een ruzie. Wat is beter: kop in het zand steken of uitpraten?

De overeenkomsten tussen ondernemen en twitteren

Het zijn beide twee werkwoorden. Een belangrijk kenmerk van beide werkwoorden is: doen. Just do it. Maak een account aan en begin met observeren. Kortom, je gaat mensen volgen op Twitter. Op die manier krijg je gevoel bij de ‘dynamiek’ van het medium. Op een gegeven moment kun je zelf ook tweets gaan plaatsen. Denk wel na over wat je plaatst en stel jezelf de vraag: wil ik dit delen met de rest van de wereld en waarom? Vaak wordt gezegd: ondernemen is geven. Social media is ook geven. Wat je meldt moet wel leuk of nuttig zijn voor je ‘followers’, anders zullen zij snel afhaken en zonder pardon op de knop “unfollow” drukken.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!