19-02-2018

Waarom moet ik Pinterest gebruiken?

Goede content is een absolute voorwaarde om online succes te boeken met je bedrijf. In het verleden was die content vooral geschreven, maar steeds vaker geven mensen de voorkeur aan afbeeldingen boven tekst. Het cliché is immers waar: Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Het sociale platform Pinterest is dé verzamelplek voor dit soort afbeeldingen en is daarmee onmisbaar in elke moderne marketingstrategie.

pinterest

Toenemende behoefte aan visuele content

Visuele content wordt op internet steeds populairder en dat heeft een goede reden. In tegenstelling tot het lezen van een artikel, kost het namelijk relatief weinig tijd om een afbeelding te bekijken. In dit tijdperk van deadlines en snelle informatieverwerking vormt deze tijdsbesparing een groot voordeel. Ook werkt het zeer inspirerend om snel een reeks afbeeldingen op rij te bekijken.

Pinterest weet dit en heeft zijn platform hier dan ook speciaal op ingericht. Gebruikers kunnen in een handomdraai prachtige ‘borden’ creëren, die verzamelingen zijn van op het web ‘gepinde’ afbeeldingen. Deze borden worden doorgaans per categorie ingedeeld en hierdoor is het makkelijk om op het platform over elk thema relevante en inspirerende afbeeldingen op te zoeken.

Pinterest ideaal voor informeren en instrueren

Dit maakt Pinterest niet alleen een zeer bruikbaar medium voor particulieren, maar ook een effectief marketinginstrument voor bedrijven. Zij kunnen zichzelf zichtbaar maken bij de doelgroep door over de juiste onderwerpen mooie en unieke afbeeldingen te delen. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van instructographics en infographics.

Een instructographic stelt je in staat een stapsgewijze uitleg te verwerken in een of meerdere afbeeldingen. Dit is ideaal voor instructieve content zoals een handleiding. Een infographic maken doe je op een vergelijkbare manier, maar dan voornamelijk om statistieken of andere complexe informatie in de vorm van simpele afbeeldingen toegankelijk te maken.

Creëer meer betrokkenheid bij jouw merk of onderneming

Pinterest biedt gebruikers daarnaast de mogelijkheid om zelf gecreëerde borden te delen met anderen. Deze mensen kunnen jouw bord dan aanvullen met hun eigen afbeeldingen en ideeën. Dit werkt bijvoorbeeld uitermate goed voor bedrijven, die zo in contact komen met hun doelgroep en een gevoel van betrokkenheid en communityvorming creëren.

Belangrijk is om als bedrijf goed te kijken naar de afbeeldingen die gebruikers toevoegen. Verschijnen er op je borden allerlei foto’s van producten die jouw onderneming nog niet verkoopt? Dan is het wellicht tijd om dit serieus te gaan overwegen. Blijkbaar leeft er in jouw doelgroep een sterke behoefte en dit is jouw kans om van trouwe klanten fans te maken.

Pins promoten en verrijken met extra informatie

Voor bedrijven heeft Pinterest nog tal van andere interessante functionaliteiten. Zo zijn er de Promoted Pins waarmee je zeer doelgroepgericht kunt adverteren en extra bereik kunt creëren voor je eigen pins. Ook zijn er de Rich Pins, die sterk doen denken aan het principe achter Rich Snippets en je de optie bieden om relevante informatie toe te voegen aan je afbeeldingen.

Pinterest is een veelgebruikt medium onder alle lagen van de bevolking. Het is daarmee een zeer interessant platform om in contact te treden met je doelgroep. Bovendien leidt het van alle social media tot de meeste websitebezoeken, wat het een slim marketinginstrument maakt als je website nog niet genoeg bezoekersverkeer uit de organische zoekresultaten van Google heeft.

We kunnen Pinterest dan ook niet genoeg aanbevelen. Geniet van de inspirerende content van anderen en deel je eigen afbeeldingen om nieuwe leads en klanten te genereren. Ben je trots op de producten die jouw onderneming maakt? Dan is een mooi Pinterest-bord de ideale portfolio om mensen te overtuigen. Wacht daarom niet langer en meld je nu gratis aan.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!