04-08-2015

Merkwaardig om te zien…

Waarom niet-geoptimaliseerde websites soms hoog in Google scoren

Sommige websites scoren hoog in Google, terwijl ze overduidelijk niet zoekmachine vriendelijk zijn gemaakt. Zo worden dergelijke websites soms niet goed weergegeven op mobiele apparaten en beschikken ze nauwelijks over enige backlinks. Hoe kunnen ze dan toch bovenaan in Google staan?

Bij Webton krijgen we deze vraag regelmatig van onze klanten, dus vandaar dat we besloten er een artikel aan te wijden. Er zijn meerdere oorzaken waarom nauwelijks geoptimaliseerde websites toch hoog in Google belanden:

Oorzaak 1: Een goede linkbuilding strategie

Backlinks spelen een belangrijke rol in het ranking algoritme van Google. De zoekmachine kijkt hierbij niet alleen naar de hoeveelheid backlinks die een website heeft, maar ook naar de relevantie en autoriteit van het linkprofiel. Veel niet-geoptimaliseerde websites die hoog in Google scoren, hebben op zijn minst enkele kwalitatief hoogwaardige backlinks die naar interne webpagina’s verwijzen.

De autoriteit en reputatie van de websites waarop deze links zich bevinden, hebben een positieve invloed op de ranking in de zoekresultaten. Wanneer een website bijvoorbeeld slechts enkele backlinks heeft, maar deze wel afkomstig zijn van domeinnamen met .GOV en .EDU extensies, is de kans groot dat deze website hoog scoort op de eerste pagina van Google.

Het hebben van de juiste backlinks is echter niet genoeg om bovenaan in Google te belanden. Bij voorkeur worden de links begeleid door een perfecte anchor text (ankertekst) die de betreffende pagina nog hoger in Google laat scoren. Veel online marketeers denken dat er een zoekwoordrijke anchor tekst voor nodig is om een toppositie in Google te bemachtigen, maar in werkelijkheid is dit niet het geval.

Google’s algoritme is namelijk prima in staat om de webpagina die naar jouw website linkt te beoordelen zonder extra hulp van jouw kant. De zoekmachine analyseert de tekst rondom de link en op de rest van de pagina en bepaalt op grond hiervan of de link relevant is voor de gebruiker.

Oorzaak 2: Content van zeer hoge kwaliteit

Al sinds de beruchte Panda-update weegt het algoritme van Google de kwaliteit van content mee bij het beoordelen van websites. De zoekmachine kan onder meer zien of een website thin content of duplicate content bevat, iets wat vele jaren geleden nog ondenkbaar was.

Opvallend is dat veel websites die hoog in Google scoren, beschikken over content van extreem hoge kwaliteit. Misschien is deze content vanuit jouw gezichtspunt helemaal niet zo briljant, maar in de ogen van Google is de content dat klaarblijkelijk wel degelijk. Wat maakt dergelijke content volgens Google nu zo goed?

Belangrijk om te weten is dat Google niet alleen de inhoud van content analyseert, maar deze ook vergelijkt met content van concurrerende websites. Wanneer jouw website dus content van hogere kwaliteit bevat dan die van je directe concurrenten, zul je op termijn onvermijdelijk hoger in Google scoren dan jouw online rivalen.

Oorzaak 3: Een hoge Click-Through Rate en lage Bounce Rate

Ook de Click-Through Rate wordt door het algoritme van Google meegewogen als belangrijke ranking factor. Deze click-through rate wordt berekend als een percentage gebaseerd op het aantal clicks dat jouw website krijgt van alle mensen die zoeken op de specifieke zoekterm waar jouw website op rankt.

Hoe hoger dit percentage, hoe aantrekkelijker de uitstraling van jouw website in de zoekresultaten schijnbaar is ten opzichte van de concurrentie. Hieruit blijkt volgens Google dat zoekmachine gebruikers de voorkeur geven aan jouw website boven andere websites in de zoekresultaten. Wanneer jouw click-through rate hoger is dan die van al jouw concurrenten, zal Google je website als beloning dan ook geleidelijk steeds hoger in de zoekresultaten plaatsen.

Het algoritme van Google kijkt echter niet alleen naar de click-through rate, want dit percentage kan al snel misleidend zijn. Mensen zouden immers misleidende title tags en meta descriptions voor hun webpagina’s kunnen invullen om zo een hogere click-through rate te realiseren en hoger in Google te belanden.

Om bovenstaand scenario te voorkomen, weegt het algoritme ook de bounce rate van een webpagina mee. De bounce rate is het aantal mensen dat jouw webpagina voortijdig verlaat door op de terug-knop in de browser te klikken om terug te gaan naar de zoekresultaten.

Stel je eens voor dat Google 5000 mensen doorstuurt naar een van jouw webpagina’s en dat al deze 5000 mensen binnen enkele seconden weer wegklikken. Deze hoge bounce rate is voor Google een signaal dat jouw webpagina klaarblijkelijk niet relevant is voor de ingevulde zoekopdracht.

Veel websites die hoog in Google ranken zonder dat ze goed geoptimaliseerd lijken, combineren een hoge click-through rate met een lage bounce rate. En juist dát is de winnende combinatie om hoger in Google te komen en te blijven.

Wil je weten wat de click-through rate voor jouw webpagina’s is? Ga naar Google Webmaster Tools en klik op het profiel van je website. Zie je geen profiel, dan moet je site nog worden toegevoegd aan Webmaster Tools. Het kan enkele dagen duren voordat jouw aanmelding verwerkt wordt.

console

Heeft je website al een profiel in Webmaster Tools? Ga dan naar Zoekverkeer > Zoekanalyse om een overzicht te zien van de click-through rate per webpagina. Valt jouw click-through rate tegen en wil je deze hoger maken? Lees dan vooral verder, want in dit artikel vertellen we je precies hoe je dat doet.

Oorzaak 4: Hoge leeftijd van de domeinnaam

Al sinds jaar en dag is de leeftijd van de gebruikte domeinnaam een belangrijke reden waarom sommige websites hoog in Google ranken. Zoek het maar eens op: de meeste websites die bovenaan in Google staan, zijn minimaal enkele jaren oud.

Natuurlijk heeft een hogere leeftijd van een website meer voordelen dan alleen een oudere domeinnaam. Veel oudere sites hebben bijvoorbeeld ook meer content en backlinks dan de concurrentie, omdat ze simpelweg al langer bestaan en dus langer de tijd hebben gehad om iets op te bouwen.

Toch geldt dit niet voor alle oudere sites die hoog scoren in Google. Er zijn nog altijd oudere sites die relatief weinig content en backlinks hebben en tóch een toppositie in de zoekmachines bezetten. Wanneer deze websites geen oude domeinnaam hadden gehad, was dit vrijwel onmogelijk geweest.

Ervaren online marketeers weten namelijk dat het ontwerpen van een nieuwe website, het opbouwen van een relevant en organisch linkprofiel en het toevoegen van kwalitatief hoogwaardige content niet voldoende is om snel bovenaan in Google te komen. Natuurlijk zal de website in kwestie uitstekend scoren wanneer deze goed is geoptimaliseerd op vindbaarheid, maar concurrerende oudere websites zullen in het begin simpelweg meer bezoekersverkeer uit Google krijgen.

Er is helaas niet veel wat je hier aan kunt doen, behalve dan het betrachten van geduld. Hoe ouder je site wordt, hoe meer zoekmachineverkeer je over het algemeen zult ontvangen. Een belangrijke voorwaarde is dan natuurlijk wel dat je je website continu blijft uitbreiden en optimaliseren.

Oorzaak 5: Organische en geleidelijke groei van de website

Vraag de meeste online marketeers welke 2 zaken belangrijk zijn om hoog in Google te scoren op een bepaald zoekwoord en je zult steevast hetzelfde antwoord krijgen: “Verzamel zoveel mogelijk relevante backlinks en schrijf zoveel mogelijk content van hoge kwaliteit.

Hoewel bovenstaande stelling helemaal waar is, moeten we er een kleine kanttekening bij plaatsen. Want hoewel er niets mis is met snelle groei van je website, bestaat er ook zoiets als groei die té snel gaat. Zo snel in feite, dat de groei van het linkprofiel in de ogen van Google niet organisch is. En misschien is het dat inderdaad ook wel niet… Pas op, want dan begeef je je op glad ijs!

grafiek

Google beschikt namelijk over enorm veel gegevens over jouw website en die van de concurrentie. Hierdoor kan het bedrijf met redelijk grote precisie inschatten of jouw kersverse website onnatuurlijke groei vertoont. In dit kader is het dan ook logisch dat veel oudere websites hoog in Google scoren, omdat deze in de loop van de jaren een meer natuurlijke groei laten zien dan een nieuwe website die in een razend tempo uit de grond schiet.

Oorzaak 6: Weinig concurrentie voor sommige zoekwoorden

Op sommige zoekwoorden wordt erg weinig gezocht. Een logisch gevolg hiervan is dat de concurrentie voor dergelijke zoekwoorden vaak erg laag is. Want welke website wil er nu hoog in Google ranken op een zoekwoord dat nauwelijks bezoekersverkeer oplevert?

In sommige gevallen kan het echter verstandig zijn om deze zoekwoorden in je content te verwerken. Dat de concurrentie laag is, betekent dat het vrij gemakkelijk is om bovenaan in Google te komen voor dit zoekwoord. Zelfs zo gemakkelijk, dat niet-geoptimaliseerde websites er ook in slagen.

Ook uit zoekwoorden die niet zo populair zijn, kan je website op termijn veel bezoekersverkeer genereren. Zeker wanneer je op meerdere van deze termen hoog in Google scoort en je al deze bezoekersaantallen bij elkaar optelt.

Let daarbij goed op, want het lijkt erop dat Google de zoekresultatenpagina’s voor laag competitieve zoektermen niet zo vaak bijwerkt als de pagina’s met populaire zoektermen. Eigenlijk is dit ook logisch, want de zoektermen met hoge concurrentie worden door veel meer gebruikers bekeken. Google focust zijn tijd en energie daarom liever op het actualiseren van de zoekresultatenpagina’s die het populairst zijn.

Oorzaak 7: Goede en consistente interne linkbuilding

Zelfs wanneer individuele webpagina’s niet perfect geoptimaliseerd zijn en slechts weinig backlinks hebben, kan een website als geheel nog steeds hoog in Google komen door de pagina’s te cross-linken.

Cross-linken is het verwerken van interne links in content. Deze interne links verwijzen naar andere, gerelateerde content op je website. Dit helpt niet alleen op de navigatie voor gebruikers te verbeteren, maar draagt ook bij aan de ranking van de afzonderlijke webpagina’s. Wanneer je regelmatig interne links toevoegt aan je content en pagina’s cross-linkt, zul je merken dat deze pagina’s al snel hoger in Google belanden.

Wanneer je dit echter niet doet, zullen de zoekresultaten voor je afzonderlijke webpagina’s een stuk wisselvalliger zijn. Sommige pagina’s zullen dan hoog in Google scoren, terwijl andere pagina’s niet eens op de eerste pagina van de zoekresultaten belanden. Dit laatste komt omdat je geen link juice en autoriteit op gelijkmatige wijze over je website hebt verspreid.

ketting

Conclusie

Er zijn vele oorzaken waarom websites die niet goed geoptimaliseerd zijn hoog in Google ranken. De 7 oorzaken die wij hebben genoemd in dit artikel, zijn over het algemeen de belangrijkste factoren die hierbij een rol spelen. Rankt jouw website lager in Google dan die van jouw concurrenten? Dan zou de oorzaak daarvoor zomaar hierboven kunnen staan.

Richt je als webmaster echter niet teveel op de concurrentie. Blijf de focus leggen op het verbeteren van jouw eigen website, diensten en producten. Want in elke branche geldt een ongeschreven wet: het bedrijf dat de hoogste kwaliteit levert, komt vrijwel altijd als winnaar uit de strijd.

Kun jij daarbij desondanks wel een beetje hulp gebruiken? Dan ben je hier op de goede plek, want Webton heeft al voor talloze bedrijven een topnotering in Google gerealiseerd. Ook geven wij voor klanten en geïnteresseerden de gratis workshop “Hoe kom ik hoog in Google?”. Neem voor vrijblijvend advies contact op met onze specialisten via info@webton.nl of bel naar 074 – 3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!