19-08-2018

Waarom een trage site onnodig veel geld kost

De snelheid van een website is voor Google een belangrijke ranking factor. Toch is er iets dat veel mensen niet weten. Sitesnelheid heeft namelijk niet alleen een grote invloed op SEO, maar ook op betaalde advertenties (SEA).

slak

Google streeft naar snelle websites om de gebruikerservaring van mensen te verbeteren. De laadsnelheid van een website is daarom inmiddels een belangrijke ranking factor geworden (de belangrijkste is nog altijd het aantal backlinks – hier lees je er meer over).

De druk is daarom groot om je website zo snel mogelijk te maken. Ook beveelt Google een mobielvriendelijke website aan die above the fold content (de content die direct zichtbaar is zonder naar beneden te scrollen) binnen maximaal één seconde weergeeft.

Bedrijven die zich bezighouden met pay per click-advertising (PPC) denken echter vaak dat websitesnelheid geen invloed heeft op de prestaties van hun betaalde advertenties. Dat is een kostbare fout.

Want SEO en SEA mogen dan twee verschillende werelden zijn; beide kanalen leiden bezoekers naar een website. En omdat Google de regels bepaalt voor zowel Ads als organisch zoekverkeer weegt de laadsnelheid van een pagina via beide kanalen even zwaar.

Google heeft zelfs letterlijk toegegeven dat laadsnelheid de prestaties van je advertenties in grote mate kan beïnvloeden.

De invloed van laadtijd op Ads prestaties

Zoals je hier kunt lezen in Ads Help, beïnvloedt de gebruikerservaring op je bestemmingspagina het concurrerend vermogen van je advertenties:

  • “We gebruiken een combinatie van geautomatiseerde systemen en menselijke beoordeling om de ervaring op de bestemmingspagina van uw site te bepalen. Mogelijk worden uw advertenties minder vaak (of helemaal niet) weergegeven als ze verwijzen naar websites die een slechte gebruikerservaring bieden.”

Google legt hierna uit dat een bestemmingspagina met een goede gebruikerservaring aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • Het aanbieden van relevante, nuttige en originele content
  • Het verhogen van de transparantie en betrouwbaarheid van je website (door bijvoorbeeld je producten of diensten toe te lichten voordat je bezoekers vraagt om persoonlijke informatie in te vullen)
  • Het eenvoudiger maken voor bezoekers om op je website te navigeren en de gewenste informatie te vinden (ook op de mobiele versie van je site)
  • Het aanmoedigen van klanten om tijd door te brengen op je site (door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat je website zo snel laadt dat mensen die op je advertentie geklikt hebben niet voortijdig opgeven en je site verlaten)

Google verduidelijkt dit nog verder:

  • “De ervaring op uw bestemmingspagina is niet alleen van invloed op uw Kwaliteitsscore, maar ook op uw advertentiepositie en advertentiekosten.”

Wanneer het specifiek gaat over de laadtijd van een bestemmingspagina heeft Google dit te zeggen:

  • “Als het te lang duurt voordat uw website wordt geladen wanneer gebruikers op uw advertentie klikken, is de kans groter dat ze hun geduld verliezen en uw website verlaten. Dit ongewenste gedrag kan voor Google een signaal zijn dat de ervaring op uw bestemmingspagina slecht is, wat mogelijk negatieve gevolgen heeft voor uw advertentiepositie. Zorg er daarom voor dat uw bestemmingspagina snel wordt geladen.”

Hulpmiddelen voor het verbeteren van website snelheid

Veel PPC-professionals kennen de negatieve impact van een trage website op advertentieprestaties maar al te goed. Toch vinden zij het vaak lastig om hun sitesnelheid te verbeteren.

Een bedrijf als Webton weet exact welke aspecten op een website verbeterd moeten worden om de snelheid te verhogen. Maar de meeste ICT-medewerkers binnen bedrijven zijn hier niet van op de hoogte.

Gelukkig biedt Google enkele handige tools om de laadsnelheid van individuele pagina’s te verbeteren. Hulpmiddelen zoals de PageSpeed Insights tool en de aanbevelingen in Google Analytics (zie afbeelding hieronder) schetsen een helder beeld.

speed

De relatie tussen laadtijd, advertentie impressies en verkopen

Search Engine Land voerde enkele jaren geleden een onderzoek uit bij een klant die seizoensproducten verkocht. De focus van deze studie lag op de relatie tussen pagina laadtijd, advertentie impressies en verkoop prestaties.

De website van de klant daalde in sitelinks impressies van 90.000 in oktober tot 2000 in januari. Alle variabelen in de campagne bleven in deze tijdsperiode gelijk – behalve de pagina snelheid.

Uit het onderzoek kwam duidelijk naar voren dat de tegenvallende sitesnelheid oorzaak was van de daling. Dit was voor de onderzoekers aanleiding om de website verder te onderzoeken.

Zij ontdekten al snel dat sommige pagina’s niet alleen traag waren, maar soms zelfs helemaal niet laadden. Uit gegevens van PageSpeed Insights en Google Analytics bleek de snelheidsscore voor het merendeel van de pagina’s uitermate laag te zijn:

speed site

De tools gaven aan dat meerdere aspecten voor verbetering vatbaar waren:

4-laadtijden

De onderzoekers wilden achterhalen welke invloed de tegenvallende laadtijden nu precies hadden op de verkoopcijfers van de klant. Ze kozen daarom drie maanden in de zomer van 2013 en 2014 – de drukste tijd van het jaar voor dit bedrijf – als tijdsbestek om de mogelijke correlatie tussen pagina laadtijd en online verkopen te bestuderen.

Hieruit kwam een duidelijk beeld naar voren. Zodra de pagina laadtijd in de loop van 2013 verslechterde daalden tegelijkertijd de online inkomsten.

De paarse lijn in onderstaande afbeelding vertegenwoordigt de gemiddelde pagina laadtijd. Rond juni lag deze nog rond ongeveer 10 seconden en in juli schoot hij omhoog naar liefst 25 seconden. Toen in augustus de pagina laadtijden het hoogst waren van de gehele zomerperiode waren de verkoopcijfers significant gedaald.

5-grafiek

We zien een vergelijkbaar patroon als we snel vooruitspoelen naar dezelfde tijdsperiode in 2014. Wederom vertegenwoordigt de paarse lijn in onderstaande afbeelding de pagina laadtijd. Rond juni lag deze nog rond 11 seconden en in augustus 2014 verbeterde de laadtijd naar ongeveer 7 seconden. De inkomsten bleken significant toe te nemen vanaf het moment dat de pagina laadtijden verbeterden.

6-insight-tool

In augustus 2014 werden de laadtijden op de website van deze klant steeds beter. De eerder genoemde suggesties uit Google’s PageSpeed Insights tool waren echter nog niet geïmplementeerd. De verbeteringen in pagina snelheid konden hierdoor simpelweg toeval zijn of veroorzaakt worden door onbekende factoren.

Al snel bleken de snelheidsproblemen inderdaad niet definitief voorbij te zijn. De sitelinks impressies namen gestaag af vanaf oktober 2014 tot januari 2015. De onderzoekers concludeerden hieruit dat Google oordeelde dat de gebruikerservaring op dat moment niet optimaal was.

Het gevolg? Het bedrijf beschouwde de advertenties van de klant tijdelijk als afgeschreven.

Wat leert dit onderzoek ons? Niet alleen blijkt duidelijk dat pagina snelheid grote invloed heeft op de prestaties van advertenties, maar ook dat de negatieve gevolgen op lange termijn doorsudderen.

Zelfs als een website op korte termijn significante verbeteringen laat zien in de pagina laadtijd zal het herstel niet onmiddellijk zijn. Dit bevestigt Google in de eerder genoemde Ads Help pagina’s:

  • “Bestemmingspagina’s worden regelmatig door het Ads-systeem bezocht en beoordeeld. Als u belangrijke wijzigingen heeft aangebracht om de ervaring op uw bestemmingspagina te verbeteren, kan dit mettertijd leiden tot een betere advertentiekwaliteit (en een hogere advertentiepositie). Wellicht is er geen onmiddellijke impact, maar mogelijk ziet u binnen enkele dagen of weken resultaten.”

Dit betekent een zware financiële tegenslag voor elk bedrijf dat in belangrijke mate afhankelijk is van de sitelinks strategie voor speciale aanbiedingen en acties.

Samenvattend is het onderzoek een belangrijke herinnering dat pagina snelheid groteinvloed heeft op PPC en daarmee uiteindelijk ook op verkoopprestaties.

Hoe maak ik mijn website dan sneller?

Na het lezen van bovenstaande informatie ben je overtuigd van de noodzaak van een snelle website. Dit is een voorwaarde om bezoekers te binden, hoger te scoren in Google en goede verkoopprestaties te behalen.

Bezoekers willen namelijk zo snel mogelijk de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn. Duurt het laden van jouw site erg lang? Dan zijn ze snel geneigd om voor een andere website te kiezen.

Het bevorderen van de usability (een goede gebruikerservaring) van je website zal daarom zorgen voor continuïteit in bezoekersaantallen op de lange termijn.

Ook Google bedien je hiermee op zijn wenken. Hoe sneller een website is en hoe beter geoptimaliseerd, hoe makkelijker het voor de zoekmachine is om de inhoud ervan te beoordelen.

Hierdoor zal Google artikelen op jouw website sneller in verband brengen met bepaalde zoektermen, waardoor je weer een hogere positie in de zoekresultaten zult bemachtigen. Met andere woorden: hoe sneller je website, hoe sneller bezoekers je zullen vinden!

Hieronder geven wij je 6 tips die je in gedachten moet houden bij het sneller maken van je website:

Tip 1: Snelle websites scoren beter in Google

Google wil dat zoekmachinegebruikers zo snel mogelijk de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn. De zoekmachine beoordeelt daarom bij elke zoekterm welke website in staat is de gevraagde informatie zo snel en volledig mogelijk aan te leveren.

Hoe sneller de laadtijd van een website, hoe sneller de informatie gebruikers zal bereiken. Google geeft daarom logischerwijs de voorkeur aan websites die snel inladen en beloont deze met hogere noteringen in de zoekresultaten.

De langzame websites volgen op gepaste afstand, terwijl ze inhoudelijk misschien wel net zo relevant zijn voor de ingevoerde zoekterm!

Er spelen echter nog meer belangen een rol. Google hoopt namelijk dat gebruikers die hun benodigde informatie vinden later nog eens terugkomen voor een andere zoekopdracht. En hoe sneller een bezoeker zijn informatie gevonden heeft, hoe sneller hij weer bij Google terug zal komen.

De laadsnelheid van je advertenties heeft invloed op verkoopprestaties

Iedere keer dat een gebruiker een zoekopdracht uitvoert, toont Google meerdere advertenties. Hoe meer zoekopdrachten er zijn, hoe vaker de advertenties getoond worden en hoe meer geld Google hieraan verdient.

In eerste instantie denk je misschien dat de enkele seconden winst die een snellere website oplevert weinig verschil maakt. Maar realiseer je dat Google op mondiale schaal dagelijks bezocht wordt door miljoenen gebruikers.

Een snelheidsverhoging van enkele milliseconden zorgt hierdoor al voor aanzienlijk meer klikken op Ads-advertenties. Google heeft er dus alle baat bij om snelle websites te belonen met een betere positie in de zoekresultaten.

Tip 2: Verkort de laadtijd van afbeeldingen

Tekst neemt nauwelijks serverruimte in beslag en heeft daarom weinig tijd nodig om in te laden. Afbeeldingen zijn vaak een stuk groter en zijn daarom verantwoordelijk voor het grootste deel van de laadtijd van veel websites.

Ondanks de snelle internetverbindingen van tegenwoordig kost het nog altijd de nodige tijd om afbeeldingen in te laden. Hoe groter het bestand, des te hoger de laadtijd is.

Een eenvoudige manier om je website sneller te maken, is om de bestandsgrootte van je afbeeldingen te verkleinen.

Dit kan door het bronbestand te converteren naar een bestandsformaat dat minder ruimte in beslag neemt. Veelgebruikte bestandsformaten voor online afbeeldingen zijn JPG of JPEG, GIF en PNG.

Het eindresultaat bij de verschillende bestandsformaten wisselt behoorlijk door verschillende compressietechnieken. Hierbij kun je vaak ook nog eens voor een bepaald kwaliteitsniveau kiezen.

Hoe lager de kwaliteit, hoe kleiner de afbeelding zal zijn en hoe sneller je website zal laden. Maar vergeet niet: het oog wil ook wat. Bezoekers willen naast een snelle website ook een website met mooie afbeeldingen van goede kwaliteit. Zoek dus altijd naar een goede balans tussen snelheid en kwaliteit.

Tip 3: Host je video’s extern

Naast kwalitatief hoogwaardige afbeeldingen mogen ook video’s niet ontbreken op een moderne website. Helaas zijn videobestanden vaak nog veel groter dan afbeeldingen, waardoor de laadtijd van een pagina omhoog kan schieten. Een eenvoudige manier om dit te omzeilen, is door de bestanden niet op je eigen webserver te plaatsen.

Er zijn gespecialiseerde videodiensten zoals YouTube waar je jouw video geheel gratis kan plaatsen. YouTube geeft jou vervolgens een insluitcode om toe te voegen aan de pagina waar je de video wilt laten zien.

Zo kunnen bezoekers de video via jouw website bekijken terwijl de laadsnelheid van je website hoog blijft.

Videobestanden extern hosten zorgt vaak voor sneller inladen

Tip 4: Kies voor snelle webhosting

Slechts weinig mensen hosten hun websites op een eigen server thuis. Kies je hier toch voor? Dan is het zaak om de serverinstellingen af te stemmen op een optimale laadtijd van je website. Veel thuisservers hebben echter een beperkte capaciteit.

Daarom is het vaak verstandig om te kiezen voor een professioneel alternatief zoals een webhoster of een eigen server in een datacenter. Deze laatste oplossing is alleen weggelegd voor websites die over een hoog budget beschikken.

Veel website-eigenaren kiezen daarom voor de gulden middenweg: betaalbare webhosting bij een betrouwbare hostingprovider. In dat geval deelt je website de serverruimte met andere websites. Hierdoor is de laadtijd hoger dan bij een server in een datacenter, maar in de meeste gevallen is de snelheid nog altijd acceptabel.

Wel is het dan belangrijk om te kiezen voor een webhoster met een goede reputatie op het gebied van snelheid. Op internet zijn over alle hostingproviders uitgebreide reviews en ervaringen te vinden. Doe hier dan ook je voordeel mee en lees je vooraf goed in.

Tip 5: Technische optimalisatie van je website

HyperText Markup Language (HTML) is de opmaaktaal waar de meeste websites uit bestaan. De inhoud van een website is dan ook grotendeels afhankelijk van de wijze waarop de HTML-code is geschreven.

Speciaal voor de opmaak van websites is nog een andere taal bedacht: Cascading Style Sheets (CSS). CSS bepaalt in grote mate hoe de website overkomt op bezoekers. Zaken als lettertype, lettergrootte, menu-indeling en kleurgebruik zijn afhankelijk van de gebruikte CSS-code.

Door het uiterlijk van de website te programmeren in CSS in plaats van HTML, wordt de onderliggende HTML-code van de website een stuk korter en overzichtelijker. Dit verkort de laadtijd van de HTML-code, waardoor de website als geheel merkbaar sneller zal worden ingeladen.

Combineer HTML met CSS voor snellere laadtijden door kortere code

Tip 6: maak je CMS sneller met plugins

Miljoenen websites maken tegenwoordig gebruik van het populaire Content Management System (CMS) WordPress. Dit bekende CMS zorgt ervoor dat gebruikers niet zelf een website hoeven te programmeren via geavanceerde HTML- of CSS-codes, maar op toegankelijke wijze hun website kunnen vormgeven via een administratiepaneel.

Voor aanvullende functies zijn speciale plugins beschikbaar die gratis aan de website toegevoegd kunnen worden. Zo zijn er ook plugins die de laadsnelheid van een WordPress-website direct kunnen verbeteren.

Een van de populairste plugins om WordPress-websites sneller te maken is W3 Total Cache. Deze plugin is geheel gratis te installeren en maakt een website voor de meeste bezoekers direct merkbaar sneller. Voor vrijwel alle websites is deze plugin een uitstekende keuze.

Toch is voorzichtigheid geboden bij het downloaden en installeren van veel WordPress-plugins. Geactiveerde plugins worden bij een websitebezoek op de achtergrond ingeladen en zorgen dus voor extra laadtijd op je website. Probeer het aantal plugins dus tot een minimum te beperken en kies alleen voor plugins die een duidelijke meerwaarde voor jouw website hebben.

Test onze tips!

Met bovenstaande 6 tips heb jij alle benodigde kennis in huis om je website op korte termijn een stuk sneller te maken. Wil je weten wat nu daadwerkelijk het resultaat van je inspanningen zal zijn? Maak dan gebruik van PageSpeed Insights om de laadtijd van je website te testen voordat je onze tips hebt doorgevoerd.

Voer de test nogmaals uit na het implementeren van ons advies. Je kunt dan exact vergelijken tot welke snelheidsverbeteringen je aanpassingen hebben geleid. De maximale score van 100 haal je zelden of nooit, maar de aanbevelingen van PageSpeed Insights helpen je om je website nóg sneller te maken.

Hoe maak ik mijn WordPress website sneller?

Bovenstaande tips helpen je een eind op weg. Maar meer dan de helft van de websites is tegenwoordig gebaseerd op het populaire Content Management Systeem (CMS) WordPress. De kans is dan ook groot dat ook jij een WordPress-website hebt.

Daarom willen we je nog een aantal extra tips geven om ook je WordPress-site sneller te maken. In dit artikel leggen we uit wat de voordelen zijn van een snelle WordPress site, hoe je de snelheid zelf eenvoudig kunt testen en last but not least: hoe je jouw site met enkele simpele aanpassingen sneller kunt maken.

Wat zijn de voordelen van een snelle website?

Inmiddels weet je: als jouw site traagt laadt, klikt een bezoeker eerder weg en kiest hij voor een sneller alternatief. Deze theorieis diverse keren bevestigd door wetenschappelijke studies, waaronder een onderzoek uitgevoerd door Measureworks en Bol.com. Onderstaande grafiek laat een duidelijke stijging in de Bounce Ratepercentage van de bezoekers die de website vroegtijdig wegklikken) zien vanaf een laadtijd van meer dan 2,5 seconden.

snelheid wordpress
Bron afbeelding: Measureworks

Ook Google waardeert het als een website snel is en neemt dit mee als ranking factor in zijn zoekmachine algoritme. De bovenste 5 websites in de organische rankings zijn over het algemeen dan ook een stuk sneller dan de websites die lager ranken. Natuurlijk impliceert correlatie nog geen causatie, maar waar rook is…

speed
Bron afbeelding: Karelgeenen.nl

Maar wanneer is een website nu snel? Is de laadtijd van de eerst zichtbare content de maatgevende factor, of geldt dat voor de tijd waarbinnen de gehele website ingeladen is? Er zijn verschillende standaarden om de snelheid van een website aan te spiegelen en deze zullen we hieronder uitgebreid bespreken.

De snelheid van een website meten

Wanneer je wilt weten hoe snel jouw eigen website is, kun je dit gratis testen op Webpagetest.org. Deze test kun je meerdere keren achter elkaar uitvoeren, zodat je een goed beeld krijgt van de gemiddelde snelheid van je site. Bovendien kun je zelf kiezen vanaf welke locatie de test wordt uitgevoerd (bijvoorbeeld Amsterdam of Brussel), zodat de test representatief is voor doelgroepen die zich op verschillende afstanden bevinden.

performance

Bron afbeelding: Karelgeenen.nl

Webpagetest.org geeft in de testresultaten een overzicht van bijzonder veel metrics. Wij richten ons in dit artikel op de 3 meest belangrijke: respectievelijk de first byte time, start render en load time. Als een website op een computer wordt ingeladen, gebeurt dat in deze volgorde:

  • DNS Lookup
  • Maken van de verbinding
  • Wachttijd
  • First Byte Time
  • Start Render (inladen assets zoals HTML, CSS, Javascript en afbeeldingen)
  • Load Time

First byte time

Google ziet de first byte time als een van de criteria om de snelheid van een website te bepalen. De first byte time wordt door Google ook wel de ‘Server Response Time’ genoemd en geeft weer hoelang het duurt voordat een webbrowser de eerste byte (geheugeneenheid voor digitale gegevens) van een website heeft ingelezen.

Ondanks het feit dat de ‘First Byte Time’ ook wel ‘Server Response Time’ genoemd wordt, mag hierdoor niet het misverstand ontstaan dat de hosting server van een website de enige bepalende factor is voor de laadtijd ervan. Integendeel, de wijze waarop de website technisch in elkaar steekt heeft vaak een zeer grote invloed op de sitesnelheid.

Start Render

Renderen is het proces waarbij pagina-inhoud zoals afbeeldingen stapsgewijs wordt opgebouwd in je webbrowser. Start Render staat logischerwijs dus voor het startpunt van dit proces, wanneer je het eerste onderdeel van een webpagina ziet verschijnen.

Load Time

De tijd waarbinnen de browser klaar is met het inladen van de volledige inhoud van een webpagina wordt de Load Time genoemd.

Hoe snel is mijn webhosting?

Helemaal aan de bovenzijde van het testrapport op Webpagetest.org zijn de scores van een aantal belangrijke criteria zichtbaar. Hiervoor worden Amerikaanse normeringen gehanteerd, waarbij A de hoogst mogelijke score is en F de laagst mogelijke score. Het kenmerk van goede webhosting is dat een website zeer hoog scoort op de criteria ‘Keep-alive Enabled’, ‘Compress Transfer’ en ‘Cache static content’.

Keep-alive Enabled

Wanneer ‘keep-alive’ enabled oftewel geactiveerd is, houdt de webserver de connectie met de computer van een bezoeker in stand, zelfs wanneer deze een tijdje idle oftewel niet actief is. Hierdoor hoeft er voor elke nieuwe opdracht die wordt gegeven (bijvoorbeeld het inladen van een nieuwe pagina), niet opnieuw een connectie met de server te worden gemaakt. Logischerwijs verloopt het proces hierdoor sneller.

Webhosting: een van de belangrijkste factoren voor de laadtijd van je site

Compress Transfer

Compress Transfer betekent dat de assets op een webpagina in ingepakte vorm (gecomprimeerd in gzip-bestandsformaat) worden verstuurd naar de computer van een bezoeker. Gecomprimeerde bestanden nemen minder ruimte in beslag en kunnen dus ook sneller ingeladen worden. De ‘Compress Transfer’-functie maakt het minify’en van HTML overbodig.

Cache static content

Wanneer ‘Cache static content’ is ingeschakeld geeft de webserver jouw webbrowser een signaal dat assets op de webpagina mogen worden opgeslagen in de browsercache (het tijdelijk geheugen van een browser).

Doordat de bestanden lokaal worden opgeslagen op de computer van de gebruiker, hoeven deze de eerstvolgende keer dat dezelfde webpagina wordt bezocht niet van de webserver te worden opgehaald. Ze kunnen dan rechtstreeks worden ingeladen vanaf de eigen computer en dit versnelt het proces aanzienlijk.

Bijkomend voordeel is dat de webserver minder wordt belast. Hierdoor blijft er meer bandbreedte over voor andere bezoekers, wat de laadtijd van de website nog eens ten goede zal komen.

Welke webserver software is sneller?

De meest gebruikte webserver software is Apache, maar deze software heeft sinds enkele jaren concurrentie gekregen van nginx. Nginx werkt sneller en stabieler voor sites met veel bezoekers, maar heeft als belangrijk nadeel dat slechts weinig instellingen zelf handmatig aan te passen zijn; dit kan alleen worden gedaan door de webhoster. Op de website van hosting providers wordt vaak vermeld welke webserver software wordt gebruikt.

Laat SSL de snelheid van je website niet negatief beïnvloeden: gebruik de juiste instellingen

SSL instellingen

SSL wordt door miljoenen websites gebruikt om de internetverbinding te beveiligen. Een nadeel van SSL is echter dat de extra versleuteling hogere laadtijden van webpagina’s oplevert. Er zijn diverse technieken om deze snelheidsvermindering zoveel mogelijk te beperken: SPDY, STS headers en OSCP stapling. Over het algemeen zal door het toepassen van SPDY de grootste snelheidswinst behaald worden.

De SSL instellingen zijn niet via Webpagetest.org te bekijken, maar wel via de Qualys SSL Test.

ssl
Bron afbeelding: Karelgeenen.nl

Hoe maak ik mijn WordPress website sneller?

Je kunt nog zoveel lezen over de verschillende methoden om je website sneller te maken, maar uiteindelijk zul je zelf moeten testen welke methode het beste werkt voor jouw website.

Maak gebruik van Webpagetest.org om verschillende testversies van je website uit te proberen. Activeer en deactiveer verschillende WordPress plugins en thema’s en voer meerdere testen achter elkaar uit om te bepalen welke invloed deze factoren hebben op de snelheid van je site.

Een handige tip om je site direct sneller te maken is door een caching plugin voor WordPress te installeren. De HTML-code kan hierdoor lokaal vanaf de computer worden ingeladen, wat erg veel laadtijd scheelt door het omzeilen van de database en PHP.

Naast het eerder genoemde W3 Total Cache is ook WP Super Cache een van de bekendste Wordpress caching plugins.

Het sneller maken van je WordPress site kan al door enkele eenvoudige aanpassingen

Het sneller maken van je website is soms simpelweg een kwestie van het verwijderen van vertragende elementen. Voor vrijwel alle plugins geldt dat ze vertragend werken – de hierboven genoemde caching plugins vormen uiteraard de uitzondering op de regel. Ook widgets in WordPress zoals ‘populaire posts’ of ‘gerelateerde posts’ zorgen vaak voor extra laadtijd.

Net zoveel invloed als plugins heeft het door jou gebruikte thema: elke lijn extra code verhoogt de laadtijd met een klein percentage. Vaak is de laadtijd van websites die er grafisch bijzonder aantrekkelijk uitzien daarom ook hoger. Mooie design elementen zoals Javascript sliders en CSS regels zien er weliswaar leuk uit, maar kunnen bezoekers afschrikken door de verhoogde laadtijd. Zorg dus voor een goede balans tussen uiterlijk en laadtijd van je website.

Conclusie

Het maken van een snelle WordPress site is een proces dat vaak met vallen en opstaan gaat als je het zelf doet. Kleine aanpassingen kunnen een grote snelheidswinst opleveren, maar dan zul je deze aanpassingen wel eerst moeten testen op hun effectiviteit.

Pagina snelheid blijft hoe dan ook een cruciale factor voor de bezoekers van je website en daardoor ook voor Google. De zoekmachinegigant zal dit naar verwachting alleen maar meer tot uiting laten komen in zijn beleid rondom organisch- en betaald zoekverkeer.

Neem daarom uitgebreid de tijd om de prestaties van je website beter te begrijpen en gebruik hierbij ook de genoemde tools in dit artikel. Je doelgroep zal een betere gebruikerservaring op je website absoluut waarderen en je marketing campagnes profiteren hiervan mee.

Hulp nodig van een partij die ruime ervaring heeft met het verbeteren van de laadtijden van websites? Neem dan vrijblijvend contact op met Webton via info@webton.nl of bel naar 074-3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!